Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren promotieplek

06-04-2020 14:38 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees al jaren mee op dit forum maar ben geen actieve schrijver. Ik weet ook niet of dit de juiste pijler is of verplaatst moet worden naar ‘contact’.

Mijn situatie: ik werk al enige jaren als onderzoeker. Er is een vacature vrijgekomen voor een promotieplek. Alles sluit aan op wat ik leuk vind. Het gaat om praktijkgericht onderzoek waarbij de nadruk ligt op het helpen van de doelgroep (ik hou het even vaag).

Ik wil deze plek heeeeeel graag. Probleem is dat ik vreselijk onzeker ben en snel denk ‘dat kan ik toch niet’.

Mijn vraag: zou iemand mij willen helpen met het schrijven van de motivatiebrief en evt mijn CV?

Dat zou echt top zijn! Hopelijk is er iemand die bekend is in deze wereld en tijd voor mij kan en wil vrijmaken.
Alle reacties Link kopieren
Andere tips zijn uiteraard ook welkom :)
Waarom denk je dat je het niet zou kunnen?
En wellicht nog belangrijker waarom denk je dat je het wel zou kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Is de vacature bij je huidige werkgever (oftewel: kennen ze je al?). In dat geval zou ik een gesprek aangaan, en omdat face to face nu even niet kan, een persoonlijk mailtje sturen met wat vragen er in.
Heb je de goede achtergrond qua opleiding? Waarom zou je het dan niet kunnen? Ik begeleid promovendi, en er zijn er niet zo heel veel die het echt niet kunnen hoor. Hooguit een paar die het helemaal niet leuk vinden, en er daarom geen energie in stoppen. Dan wordt het niks.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon reageren. Ken je wat mensen die op die afdeling werken? Dat je eens via via kunt vragen hoe het er daar aan toegaat? Als het een beetje aansluit op jouw werkervaring en jouw motivatie, maak je zeker een kans.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Begin eens met je zelf te overtuigen dat je deze baan aankan. Zolang jij er niet in geloofd is het een stuk lastiger om ze te overtuigen dat jij de beste persoon bent voor deze positie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan je het wel! Je bent al onderzoeker! Hoe is een promotietraject veel moeilijker dan? Meest een boel enthousiasme, doorzettingsvermogen en een beetje gezond verstand kom je echt een heel eind. Ik zit zelf in het eerste jaar van m'n promotietraject, dus weet niet of ik je kan helpen, maar je mag me altijd een pb sturen.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik was even druk en dacht dat er niemand had gereageerd haha.
Dank voor alle tips! Ik ga inderdaad de focus leggen (voor mezelf) op waarom ik het wel kan i.p.v. niet
Alle reacties Link kopieren
Ik ken degene die gaat over de selectieprocedure al, ik heb met haar samengewerkt bij een vorige werkgever. Maar niet heel intensief.

Ik ben vooral onzeker over schrijven; ik ben hier niet goed in en alweer een tijd geleden
Alle reacties Link kopieren
Schrijven kun je leren. Google maar eens op academisch schrijven en je zult zien dat de meeste universiteiten daar cursussen in aanbieden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt Belle, daar hoop ik ook op, dat dat niet het pijnpunt zal zijn. Ik ben wel goed in het andere gedeelte van onderzoek (respons krijgen etc)

Ik heb overigens de juiste opleiding gevolgd
Alle reacties Link kopieren
Lauwie101 schreef:
06-04-2020 16:32
Tuurlijk kan je het wel! Je bent al onderzoeker! Hoe is een promotietraject veel moeilijker dan? Meest een boel enthousiasme, doorzettingsvermogen en een beetje gezond verstand kom je echt een heel eind. Ik zit zelf in het eerste jaar van m'n promotietraject, dus weet niet of ik je kan helpen, maar je mag me altijd een pb sturen.
Dank je Lauwie, ik kom graag met je in contact!
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
06-04-2020 15:26
Is de vacature bij je huidige werkgever (oftewel: kennen ze je al?). In dat geval zou ik een gesprek aangaan, en omdat face to face nu even niet kan, een persoonlijk mailtje sturen met wat vragen er in.
Heb je de goede achtergrond qua opleiding? Waarom zou je het dan niet kunnen? Ik begeleid promovendi, en er zijn er niet zo heel veel die het echt niet kunnen hoor. Hooguit een paar die het helemaal niet leuk vinden, en er daarom geen energie in stoppen. Dan wordt het niks.
Dank je! Dat stemt hoopvol! Ik heb inderdaad de juiste papieren. Het schrijven van mijn scriptie ging zeer moeizaam, daar heb een deuk opgelopen qua zelfvertrouwen
Elissa2017 schreef:
06-04-2020 21:05
Dank je! Dat stemt hoopvol! Ik heb inderdaad de juiste papieren. Het schrijven van mijn scriptie ging zeer moeizaam, daar heb een deuk opgelopen qua zelfvertrouwen
Dat herken ik, ik had ook onwijze moeite met mijn scriptie. Maar ik kwam er later achter dat heel erg veel mensen dit hebben/ hadden! Wanhoop en frustratie zijn eerder regel dan uitzondering ;-)
Dus daar zou ik me niet door laten tegenhouden. En je hebt het afgerond, hebt het gehaald en bent nu onwijs gemotiveerd. Dus gebruik die motivatie en schrijf vanuit dat gevoel je brief.
Alle reacties Link kopieren
LoiseauVélo schreef:
06-04-2020 22:02
Dat herken ik, ik had ook onwijze moeite met mijn scriptie. Maar ik kwam er later achter dat heel erg veel mensen dit hebben/ hadden! Wanhoop en frustratie zijn eerder regel dan uitzondering ;-)
Dus daar zou ik me niet door laten tegenhouden. En je hebt het afgerond, hebt het gehaald en bent nu onwijs gemotiveerd. Dus gebruik die motivatie en schrijf vanuit dat gevoel je brief.
Dank voor je reactie. Ik had ook echt geen klik met de begeleidster, een heel ander type dan ik.

Ik ga er gewoon voor :)
Alle reacties Link kopieren
Ken je andere promovendi die onder dezelfde begeleiders promoveren? Dan zou je kunnen vragen naar hun ervaringen wat betreft begeleiding (bijvoorbeeld in het schrijfproces). Uit eigen ervaring weet ik dat de het ene promotietraject het andere echt niet is, en dat je soms heel erg op begeleiding kunt rekenen, maar soms ook écht niet!
Alle reacties Link kopieren
Nee die ik ken niet Olijfje.. ik reken nu op weinig begeleiding eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
Die wanhoop en frustratie horen denk ik ook bij het proces. Je loopt tegen allerlei grenzen aan en dat is ook ontzettend frustrerend. Ik vind het juist een uitdaging om daarmee om te leren gaan. Ik zie het als een deel van persoonlijke ontwikkeling. Soort omdenken, dat helpt mij in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een update: ik ben helaas niet uitgenodigd voor een gesprek
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer! Heb je enig idee waarom niet, of werd er niets aangegeven?
Alle reacties Link kopieren
Sorry Olijfje, erg late reactie. Nee, geen reden. Gewoon meer geschikte kandidaten. Heb ik weinig aan maar goed... op naar het volgende !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven