Werk & Studie alle pijlers

soms toe aan pensioen

08-10-2019 10:44 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede forummers,

ik ben zelfstandig ondernemer (zzp), 43 jaar en heb veel plezier in mijn werk. In mijn werkomgeving heb ik relatief veel 55+ers of mensen die richting pensioen gaan.

Ik merk dat ik soms denk hoe heerlijk het zal zijn als je met pensioen zou kunnen. Hoewel ik al 11 jaar werk als zelfstandige en in die tijd een groep van een aantal vaste opdrachtgevers heb opgebouwd merk ik dat het me fijn lijkt als de eind datum wat betreft pensieon wat dichter bij zou liggen.

Voor dit moment kan ik als ik begin 60 ben stoppen.

Ik ben benieuwd of andere zelfstandig ondernemer (of mensen in loondienst) dit herkennen en hoe ze hier mee om gaan.
Echt, altijd vakantie is de hel op aarde, dus werk maar fijn door, dan heb je een doel om voor te leven en zak je niet weg in leegte.
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk heb ik dat ook. Het lijkt me heerlijk om niet meer verplicht te zijn om te werken en meer keuze te hebben in wat je doet om je nuttig te maken. Maar intussen gaat de leeftijd omhoog en komt dat moment steeds verder weg te liggen. Voor mij, in loondienst, is het een soort onbereikbaar ideaal aan het worden. Vooral ook omdat het aanvullend pensioen met het jaar minder wordt terwijl mijn inleg met het jaar een groter deel van mijn salaris opslokt.
Ook al ben ik te oud voor werkgevers, ik moet nog heel lang maar hopen dat ik dan nog leef.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag met pensioen, helaas moet ik nog meer dan 40 jaar werken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zorg jij ervoor dat je met je 60e met pensioen kan?

Ik ben eind 20 en ook ZZP'er. Ik ben (gelukkig) nog niet toe aan pensioen, maar houd er wel rekening mee dat dit in de toekomst wel kan komen. Daarom heb ik naast een pensioensbeleggingsrekening, sinds kort ook een indexbeleggingsfonds waar ik een aanzienlijk percentage (rond de 50%) op stort.

Zelf ervaar ik een uitstekende balans tussen vrije tijd en werk en heb ik geen klachten.

Ik leer veel van de Subreddit DutchFire. Misschien kun je daar ook eens een kijkje nemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als zelfstandige en ik hoop echt zo lang mogelijk te blijven werken. Mijn opa was 94 toen hij stopte met werken en mijn vader 80+. Ik heb mijn vriend al gewaarschuwd dat ik dezelfde genen heb ;-)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Doe je dan wel echt wat je leuk vindt en energie van krijgt? En hoe zie je je pensioen dan voor je? Wat ga je dan de hele dag doen?
Alle reacties Link kopieren
Zo raar is het niet om met begin 60 met pensioen te willen. Vroeger..... bij de overheid.... mocht je na 40 dienstjaren stoppen. Mijn vader was 57.
Daar kunnen wij alleen maar van dromen. Je moet wel hobbies hebben, of vrijwilligerswerk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als je hierop blijft focussen, gaat de tijd wel heel langzaam! Je moet nog 25 jaar werken. Misschien kun je een sabbatical nemen of daar in ieder geval voor sparen. Je pensioen is namelijk nog wel heel ver weg!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
08-10-2019 11:03
Zo raar is het niet om met begin 60 met pensioen te willen. Vroeger..... bij de overheid.... mocht je na 40 dienstjaren stoppen. Mijn vader was 57.
Daar kunnen wij alleen maar van dromen. Je moet wel hobbies hebben, of vrijwilligerswerk.
Klopt, mijn vader kon met 52 al met vervroegd pensioen. Maar of hij daar nou zo gelukkig van is geworden? Die man zit inmiddels alweer 20 jaar thuis!
Alle reacties Link kopieren
neu, ik ben iets ouder en geregeld toe aan vakantie, maar helemaal thuis zitten lijkt me niks

Heb ook aan de generatie van ouders/schoonouders te veel voorbeelden gezien van mensen die met pre-pensioen/VUT-regelingen etc te vroeg thuis zaten, waar de verveling toesloeg en daar word je geen leuker mens van
De mens is niet bedoeld voor langdurig niks doen
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
08-10-2019 11:04
Klopt, mijn vader kon met 52 al met vervroegd pensioen. Maar of hij daar nou zo gelukkig van is geworden? Die man zit inmiddels alweer 20 jaar thuis!
Mijn schoonvader ook, zijn dag bestaat uit veel dutjes-doen
Ik ben van jouw leeftijd maar ik herken dit niet, maar ik zit in loondienst. Mijn man is ondernemer maar ook hem zie ik nog niet bepaald naar zijn pensioen toe werken (of ernaar uitkijken). Ik vind mijn werk erg leuk en kan daar dingen in kwijt die ik in mijn privéleven niet kwijt kan. Zelfs als ik de loterij won, zou ik blijven werken. Maar dan wel een dag minder en ik zou een beperkt aantal taken afstoten :)
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
08-10-2019 11:03
Zo raar is het niet om met begin 60 met pensioen te willen. Vroeger..... bij de overheid.... mocht je na 40 dienstjaren stoppen. Mijn vader was 57.
Daar kunnen wij alleen maar van dromen. Je moet wel hobbies hebben, of vrijwilligerswerk.
Vroeger werden mensen niet zo oud en waren we met minder. Als we dat nu zouden doen, zouden de werkenden dat allemaal moeten betalen voor de pensionado’s, dat gaat niet lukken.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
08-10-2019 11:04
Klopt, mijn vader kon met 52 al met vervroegd pensioen. Maar of hij daar nou zo gelukkig van is geworden? Die man zit inmiddels alweer 20 jaar thuis!
Nou, inderdaad. Ik moet er niet aan denken! En ik ben best lui. Maar niet meer werken? Lijkt me heel saai!
Alle reacties Link kopieren
Liever gister dan vandaag met pensioen. Helaas moet ik nog 22+ jaar. Wel hypotheekvrij tegen die tijd. Maar geen extra inkomstenbronnen meer om eerder te stoppen of extra te sparen. Ook geen partner.
Klaar mee
Wat vind je ervan Floris?
Alle reacties Link kopieren
eloise_hawking schreef:
08-10-2019 11:10
Nou, inderdaad. Ik moet er niet aan denken! En ik ben best lui. Maar niet meer werken? Lijkt me heel saai!
Er zijn toch genoeg andere zinvolle dagbestedingen te bedenken? Hobby's, vrijwilligerswerk, reizen enz.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met pensioen.en ik vind het heerlijk. Doe veel leuke dingen.
Ga veel weg. Ook samen met man.geen verplichtingen meer.
Nu we de winter in gaan.is het allemaal wel iets saaier. Maar ik ben dol op lezen.speel veel woordspelletjes op de iPad.
Heb met enige regelmaat n afspraak met vriendinnen of familie.om de stad in te gaan. o.i.d.zeer prettig leven .hoop dat we op deze manier nog n tijdje voort kunnen.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Buffie schreef:
08-10-2019 11:12
Liever gister dan vandaag met pensioen. Helaas moet ik nog 22+ jaar. Wel hypotheekvrij tegen die tijd. Maar geen extra inkomstenbronnen meer om eerder te stoppen of extra te sparen. Ook geen partner.
Verdiep je eens in financieel onafhankelijk /financially independent retire early. Misschien lukt dat je wel.
55 plussers die bezig zijn met pensioen? die moeten nog minstens 12 jaar dus dat lijkt me wel wat voorbarig
Alle reacties Link kopieren
Buffie schreef:
08-10-2019 11:15
Er zijn toch genoeg andere zinvolle dagbestedingen te bedenken? Hobby's, vrijwilligerswerk, reizen enz.
Als je het allemaal zelf financiert vind ik het prima hoor. Maar het is niet meer van deze tijd om eerder dan je 65e met pensioen te gaan. Dan betalen anderen voor jouw reizen en hobby’s. En bovendien voor jouw zorgkosten.
Buffie schreef:
08-10-2019 11:15
Er zijn toch genoeg andere zinvolle dagbestedingen te bedenken? Hobby's, vrijwilligerswerk, reizen enz.

Dat kan ook naast je werk natuurlijk. Nu ik basisschoolkinderen heb is er weinig ruimte voor, maar voorheen had ik zelfs naast een fulltimebaan nog tijd voor die dingen.
Alle reacties Link kopieren
Buffie schreef:
08-10-2019 11:15
Er zijn toch genoeg andere zinvolle dagbestedingen te bedenken? Hobby's, vrijwilligerswerk, reizen enz.
Maar dat is toch anders, dan 40 uur werken en reistijd

Hoorde laatst ene oudere mevrouw tegen de andere zeggen (in supermarkt, waar ze stonden te kletsen (tijd zat)): ben zo druk vandaag, moet de hele krant nog uitlezen!

Je krijgt echt een ander idee van 'druk', als je eenmaal niet meer werkt
eloise_hawking schreef:
08-10-2019 11:22
Als je het allemaal zelf financiert vind ik het prima hoor. Maar het is niet meer van deze tijd om eerder dan je 65e met pensioen te gaan. Dan betalen anderen voor jouw reizen en hobby’s. En bovendien voor jouw zorgkosten.
De clou is dat de meeste mensen dat zelf betalen ja. Ik weet niet waar je nog eerder betaald met pensioen kan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven