Werk & Studie alle pijlers

soms toe aan pensioen

08-10-2019 10:44 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede forummers,

ik ben zelfstandig ondernemer (zzp), 43 jaar en heb veel plezier in mijn werk. In mijn werkomgeving heb ik relatief veel 55+ers of mensen die richting pensioen gaan.

Ik merk dat ik soms denk hoe heerlijk het zal zijn als je met pensioen zou kunnen. Hoewel ik al 11 jaar werk als zelfstandige en in die tijd een groep van een aantal vaste opdrachtgevers heb opgebouwd merk ik dat het me fijn lijkt als de eind datum wat betreft pensieon wat dichter bij zou liggen.

Voor dit moment kan ik als ik begin 60 ben stoppen.

Ik ben benieuwd of andere zelfstandig ondernemer (of mensen in loondienst) dit herkennen en hoe ze hier mee om gaan.
Echt, altijd vakantie is de hel op aarde, dus werk maar fijn door, dan heb je een doel om voor te leven en zak je niet weg in leegte.
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk heb ik dat ook. Het lijkt me heerlijk om niet meer verplicht te zijn om te werken en meer keuze te hebben in wat je doet om je nuttig te maken. Maar intussen gaat de leeftijd omhoog en komt dat moment steeds verder weg te liggen. Voor mij, in loondienst, is het een soort onbereikbaar ideaal aan het worden. Vooral ook omdat het aanvullend pensioen met het jaar minder wordt terwijl mijn inleg met het jaar een groter deel van mijn salaris opslokt.
Ook al ben ik te oud voor werkgevers, ik moet nog heel lang maar hopen dat ik dan nog leef.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag met pensioen, helaas moet ik nog meer dan 40 jaar werken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zorg jij ervoor dat je met je 60e met pensioen kan?

Ik ben eind 20 en ook ZZP'er. Ik ben (gelukkig) nog niet toe aan pensioen, maar houd er wel rekening mee dat dit in de toekomst wel kan komen. Daarom heb ik naast een pensioensbeleggingsrekening, sinds kort ook een indexbeleggingsfonds waar ik een aanzienlijk percentage (rond de 50%) op stort.