Werk & Studie alle pijlers

soms toe aan pensioen

08-10-2019 10:44 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede forummers,

ik ben zelfstandig ondernemer (zzp), 43 jaar en heb veel plezier in mijn werk. In mijn werkomgeving heb ik relatief veel 55+ers of mensen die richting pensioen gaan.

Ik merk dat ik soms denk hoe heerlijk het zal zijn als je met pensioen zou kunnen. Hoewel ik al 11 jaar werk als zelfstandige en in die tijd een groep van een aantal vaste opdrachtgevers heb opgebouwd merk ik dat het me fijn lijkt als de eind datum wat betreft pensieon wat dichter bij zou liggen.

Voor dit moment kan ik als ik begin 60 ben stoppen.

Ik ben benieuwd of andere zelfstandig ondernemer (of mensen in loondienst) dit herkennen en hoe ze hier mee om gaan.
Misschien is een dag minder werken wel haalbaar, dan heb je de vrijdag en het weekend vrij om te doen en te laten wat je wilt. Meer moet je niet willen.
Alle reacties Link kopieren
eloise_hawking schreef:
08-10-2019 11:09
Vroeger werden mensen niet zo oud en waren we met minder. Als we dat nu zouden doen, zouden de werkenden dat allemaal moeten betalen voor de pensionado’s, dat gaat niet lukken.
Ja klopt, maar t ging niet over geld, maar dat je graag wilt stoppen met werken. Mijn vader heeft na zn pensioen nog 30 jaar geleefd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Cateautje schreef:
08-10-2019 11:30
Misschien is een dag minder werken wel haalbaar, dan heb je de vrijdag en het weekend vrij om te doen en te laten wat je wilt. Meer moet je niet willen.
Uh, nou ik wel hoor.
Cateautje schreef:
08-10-2019 10:50
Echt, altijd vakantie is de hel op aarde, dus werk maar fijn door, dan heb je een doel om voor te leven en zak je niet weg in leegte.
Niet iedereen is hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
eloise_hawking schreef:
08-10-2019 11:09
Vroeger werden mensen niet zo oud en waren we met minder. Als we dat nu zouden doen, zouden de werkenden dat allemaal moeten betalen voor de pensionado’s, dat gaat niet lukken.
We worden niet zoveel ouder, het scheelt maar een paar maanden.
Wel is het zo dat de baby-boomers nu met pensioen zijn, daardoor hebben we nu relatief veel gepensioneerden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat werken ook wel weer gezien.

Ik ga proberen om over 2 jaar te stoppen. Eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen.
Cateautje schreef:
08-10-2019 10:50
Echt, altijd vakantie is de hel op aarde, dus werk maar fijn door, dan heb je een doel om voor te leven en zak je niet weg in leegte.
Nou voor mij geld dat helemaal niet hoor. Ik vind het de hemel op aarde om altijd vakantie te hebben. In november wordt het 27 jaar dat ik thuis ben en ik heb me nog geen minuut verveeld. Heb wel veel hobby's.
Blondie456 schreef:
08-10-2019 12:06
Nou voor mij geld dat helemaal niet hoor. Ik vind het de hemel op aarde om altijd vakantie te hebben. In november wordt het 27 jaar dat ik thuis ben en ik heb me nog geen minuut verveeld. Heb wel veel hobby's.
Nee, voor jou is altijd gezorgd en je hebt het huishouden erbij en met wat hobby's die niet gaan vervelen kom je een heel end, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat voor de To een pietsie anders ligt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-10-2019 10:50
Echt, altijd vakantie is de hel op aarde, dus werk maar fijn door, dan heb je een doel om voor te leven en zak je niet weg in leegte.
Maar zak jij weg omdat je geen werk hebt of omdat je doordat je geen werk hebt weinig geld hebt?
Dat geen werk hebben lijkt me heerlijk, maar wel idd als je niet daardoor in geldproblemen komt.

Sws vraag ik me af wat het doel is in/van het leven, maar dat is weer een andere discussie.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Zo zonde, op je 43 al aftellen naar je pensioen.... Ik ben 49 en heb volgens de laatste plannen van onze Belgische regering nog 18 jaar te gaan (tot 67). Daar denk ik nu nog niet aan. Je gaat toch niet je leven verpesten door naar iets te verlangen dat nog zo ver weg is? Je moet ervoor zorgen dat je graag gaat werken. Echt, ik moet er niet aan denken om nu al thuis te zitten.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-10-2019 10:50
Echt, altijd vakantie is de hel op aarde, dus werk maar fijn door, dan heb je een doel om voor te leven en zak je niet weg in leegte.

Dat ís niet zo, maar dat vínd jij.
En als werken het enige doel is in je leven, vind ik dat triest.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vind ik heel begrijpelijk. Mijn vader begreep vroeger niet dat mijn opa vroeg stopte met werken (57 geloof ik) maar is zelf ook op zijn 58e, als ik het goed heb, gestopt. Maar is nu wel veel drukker dan toen hij nog werkte. Ik vind het heel moeilijk dat er nu een generatie opgroeit die tot het pensioen door moet en dat dat ook een steeds hogere leeftijd wordt.
Als je niet hoeft te werken (maar het evt wel kan doen) dan lijkt me dat juist fijn!
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
08-10-2019 12:32
Vind ik heel begrijpelijk. Mijn vader begreep vroeger niet dat mijn opa vroeg stopte met werken (57 geloof ik) maar is zelf ook op zijn 58e, als ik het goed heb, gestopt. Maar is nu wel veel drukker dan toen hij nog werkte. Ik vind het heel moeilijk dat er nu een generatie opgroeit die tot het pensioen door moet en dat dat ook een steeds hogere leeftijd wordt.
en ik zie de 60-ers op mijn werk echt wel moeite hebben om mee te komen
Hoop niet dat ik dat ga krijgen, maar ben bang van wel.
Buffie schreef:
08-10-2019 12:23
Maar zak jij weg omdat je geen werk hebt of omdat je doordat je geen werk hebt weinig geld hebt?
Dat geen werk hebben lijkt me heerlijk, maar wel idd als je niet daardoor in geldproblemen komt.

Sws vraag ik me af wat het doel is in/van het leven, maar dat is weer een andere discussie.
Geld is geen issue en ik zak ook niet weg, maar altijd vakantie hebben staat me na al die jaren wel vreselijk tegen.
Het is op een gegeven moment ook steeds moeilijker om een doel te vinden dat het waard is om naar te streven, want je hebt het wel gezien na zo'n lange tijd.
Kan me voorstellen dat je de eerste periode, hoe lang deze ook mag duren, je tijd tekort komt, maar er komt toch ook een moment dat je tegen die leegte aanloopt en het eigenlijk allemaal al gedaan hebt.
Dat is dus mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
08-10-2019 12:28
Dat ís niet zo, maar dat vínd jij.
En als werken het enige doel is in je leven, vind ik dat triest.
Ik werk ook al 15 jaar niet meer, (reorganisatie en niets anders meer gevonden) en toen waren er ook nogal wat bezorgde mensen of ik niet in dat zwarte gat zou vallen. Nooit last gehad van zwarte gaten. En intussen pensioen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Cateautje schreef:
08-10-2019 10:50
Echt, altijd vakantie is de hel op aarde, dus werk maar fijn door, dan heb je een doel om voor te leven en zak je niet weg in leegte.
Laat die hel maar komen hoor, hoe eerder hoe liever. Ik moet helaas nog 12 jaar. Wegzakken in leegte ben ik niet bepaald bang voor, ik heb genoeg te doen en genoeg hobby’s en nu altijd te weinig tijd. Mijn -saaie- werk is in elk geval niet mijn doel om voor te leven. Misschien heb jij een interessante, leuke baan ?
Duchesnea schreef:
08-10-2019 12:41
Laat die hel maar komen hoor, hoe eerder hoe liever. Ik moet helaas nog 12 jaar. Wegzakken in leegte ben ik niet bepaald bang voor, ik heb genoeg te doen en genoeg hobby’s en nu altijd te weinig tijd. Mijn -saaie- werk is in elk geval niet mijn doel om voor te leven. Misschien heb jij een interessante, leuke baan ?
Ik had een hele leuke baan. :)
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
08-10-2019 12:32
Vind ik heel begrijpelijk. Mijn vader begreep vroeger niet dat mijn opa vroeg stopte met werken (57 geloof ik) maar is zelf ook op zijn 58e, als ik het goed heb, gestopt. Maar is nu wel veel drukker dan toen hij nog werkte. Ik vind het heel moeilijk dat er nu een generatie opgroeit die tot het pensioen door moet en dat dat ook een steeds hogere leeftijd wordt.
De generatie van nu stopt veel geld en moeite in opleidingen, waarvan de garantie dat zich dat terugbetaalt in een goede baan er gewoonweg niet meer is.

Studeren is achterhaald. Een vak leren daar is het geld in te verdienen. Loodgieter, electriciën, tegelzetters, stucadoors er is niet aan te komen.

En als je zuinig leeft en leert hoe je je geld kunt laten werken voor je dan is vele jaren eerder met pensioen gaan makkelijk haalbaar. Uiteindelijk hoef je geen miljonair te zijn, je hoeft alleen structureel je loon te vervangen door opbrengsten uit investeringen en dat laatste is nog eens belastingvrij ook.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
08-10-2019 12:48
De generatie van nu stopt veel geld en moeite in opleidingen, waarvan de garantie dat zich dat terugbetaalt in een goede baan er gewoonweg niet meer is.

Studeren is achterhaald. Een vak leren daar is het geld in te verdienen. Loodgieter, electriciën, tegelzetters, stucadoors er is niet aan te komen.

Maar als ik zie hoe een vriend van mij (warmtepompmonteur/installateur) zijn lichaam kapot werkt, vraag ik me af hoe hij na zijn 55e aan het werk kan blijven. Dat is nog tien jaar en zijn rug is al wankel aan het worden. En als hij dan nog tien jaar moet? of langer?
Dat gaat niet ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-10-2019 12:52
Maar als ik zie hoe een vriend van mij (warmtepompmonteur/installateur) zijn lichaam kapot werkt, vraag ik me af hoe hij na zijn 55e aan het werk kan blijven. Dat is nog tien jaar en zijn rug is al wankel aan het worden. En als hij dan nog tien jaar moet? of langer?
Dat gaat niet ben ik bang.

Daarom zei ik ook dat je verstandig met je geld moet omgaan en leren beleggen om een inkomen te genereren. Als je met je 20 begint te werken dan kun je met je 40 makkelijk met pensioen. Punt is dat alleen (en dit is in zijn algemeenheid) veel mensen die een vak geleerd hebben niet echt goed zijn in het zuinig leven. Dat is vaak toch een meer ik-leef-nu mentaliteit.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
08-10-2019 12:55
Daarom zei ik ook dat je verstandig met je geld moet omgaan en leren beleggen om een inkomen te genereren. Als je met je 20 begint te werken dan kun je met je 40 makkelijk met pensioen. Punt is dat alleen (en dit is in zijn algemeenheid) veel mensen die een vak geleerd hebben niet echt goed zijn in het zuinig leven. Dat is vaak toch een meer ik-leef-nu mentaliteit.
dat geldt overall & überhaupt, ook onder mijn WO-vrienden
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
08-10-2019 12:55
Daarom zei ik ook dat je verstandig met je geld moet omgaan en leren beleggen om een inkomen te genereren. Als je met je 20 begint te werken dan kun je met je 40 makkelijk met pensioen. Punt is dat alleen (en dit is in zijn algemeenheid) veel mensen die een vak geleerd hebben niet echt goed zijn in het zuinig leven. Dat is vaak toch een meer ik-leef-nu mentaliteit.

Ja leuk voor later sparen, mss is er wel helemaal geen later, leef je dan al niet meer. Ik wil nu ook graag genieten van mijn geld. En mijn gezin ook. Ik ben trouwens wel benieuwd naar die leuke banen die sommige tot het einde van hun leven willen doen. Dat zal dan vast niet zwaar fysiek werk zijn lijkt me zo.
Alle reacties Link kopieren
Hangt er echt helemaal vanaf wat dan je doel is. Als dat betekend dat je bijv. er lekker op uit gaat of leuke hobby's hebt zou ik het doen. Als dat beteken dat je 30 jaar lang alleen maar op de bank zit tv te kijken. Neh. Ik zou, als ik er voor kon kiezen, wel minder werken. Dan zou ik 2 dagen per week werken.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
08-10-2019 11:29
De clou is dat de meeste mensen dat zelf betalen ja. Ik weet niet waar je nog eerder betaald met pensioen kan?
Rentenieren noemen ze dat :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven