Werk & Studie alle pijlers

soms toe aan pensioen

08-10-2019 10:44 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede forummers,

ik ben zelfstandig ondernemer (zzp), 43 jaar en heb veel plezier in mijn werk. In mijn werkomgeving heb ik relatief veel 55+ers of mensen die richting pensioen gaan.

Ik merk dat ik soms denk hoe heerlijk het zal zijn als je met pensioen zou kunnen. Hoewel ik al 11 jaar werk als zelfstandige en in die tijd een groep van een aantal vaste opdrachtgevers heb opgebouwd merk ik dat het me fijn lijkt als de eind datum wat betreft pensieon wat dichter bij zou liggen.

Voor dit moment kan ik als ik begin 60 ben stoppen.

Ik ben benieuwd of andere zelfstandig ondernemer (of mensen in loondienst) dit herkennen en hoe ze hier mee om gaan.
Poker schreef:
08-10-2019 18:38
Haha, dat denk ik vaak over de buren. Dan denk ik, hadden jullie niet beter een klein appartementje of een ouder huisje gekocht, dan nu 5 dagen van 's morgens tot 's avonds werken om je nieuwbouw huis met tuin af te betalen. En de poetsvrouw en de glazenwasser en de weekendjes weg, want na een lange werkweek is dat toch wel verdiend :mrgreen: En sommige dan nog een LAT relatie dus 's avonds ook vaak van huis weg.
Ben vooral jaloers als ik bij ze kom, dat alles daar nog splinternieuw is. Ik begin al kosten te krijgen, ik heb ook nieuwbouw maar ben altijd thuis...
Jij haalt tenminste alles uit je huis dat erin zit. Zou niet kunnen leven in een huis waar alles altijd nieuw blijft, daar zit geen leven in.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-10-2019 15:59
Ik zou door zijn gegaan met werken.
Als ik het geluk heb dat ik dat lichamelijk nog kan, ga ik vooral iets anders doen dan dat waarvoor ik nu salaris krijg. Wel werken, maar dan wat ik heel leuk vind, maar waarvoor niemand me geld wil geven om het te doen. Vrijwilligerswerk als het ware.
Er zijn een paar dingen die ik op mijn wensenlijstje heb staan. Wat daarvan gerealiseerd kan worden hangt af van de financiële mogelijkheden, mijn gezondheid en wie ik ermee lastig kan vallen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-10-2019 18:45
Jij haalt tenminste alles uit je huis dat erin zit. Zou niet kunnen leven in een huis waar alles altijd nieuw blijft, daar zit geen leven in.
Zegt mijn man ook.
Maar het is en blijft te gek! Zo’n mooie nieuwbouw huizen met tuin waar nooit iemand is. Werken om hethuis af te betalen en dan ‘weekendjes weg’ nodig hebben om te ontspannen O_o
Ik werk nog parttime en man moet nog 3 jaar. We kunnen niet wachten! Heerlijk doen waar we zin in hebben zolang we nog gezond zijn. Lange wandelingen, fietstochten, sporten, museumbezoek, op ons kleinkind passen. Uitgebreid koken, af en toe een dagje weg, heerlijk!

Werken doe je om je rekeningen te kunnen betalen. Als je werk daarnaast ook nog je hobby is heb je veel geluk.Dat is helaas niet iedereen gegeven.
Jonge mensen denken vaak: "oh dat moet makkelijk lukken, zo tot je 67ste", nou, als je eenmaal die leeftijd nadert wordt het toch steeds minder leuk hoor, dat vroege opstaan in de winter, dat overwerken en in de file staan.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-10-2019 19:01
Ik werk nog parttime en man moet nog 3 jaar. We kunnen niet wachten! Heerlijk doen waar we zin in hebben zolang we nog gezond zijn. Lange wandelingen, fietstochten, sporten, museumbezoek, op ons kleinkind passen. Uitgebreid koken, af en toe een dagje weg, heerlijk!

Werken doe je om je rekeningen te kunnen betalen. Als je werk daarnaast ook nog je hobby is heb je veel geluk.Dat is helaas niet iedereen gegeven.
Jonge mensen denken vaak: "oh dat moet makkelijk lukken, zo tot je 67ste", nou, als je eenmaal die leeftijd nadert wordt het toch steeds minder leuk hoor, dat vroege opstaan in de winter, dat overwerken en in de file staan.
Als ik jouw eerste alinea lees kan ik alleen maar denken: leuk, leuk, leuk!
poker wijzigde dit bericht op 08-10-2019 19:06
0.06% gewijzigd
Poker schreef:
08-10-2019 19:05
Als ik jou eerste alinea lees kan ik alleen maar denken: leuk, leuk, leuk!

Ik ook! :-D
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
08-10-2019 19:06
Ik ook! :-D
Het is ook leuk .dat heb ik hier al gepost .
Heb in mijn leven hard gewerkt. Zo als zo veel mensen .Winkel en als zelfstandige in de horeca. Veel zon en feestdagen werken .En ik geniet nu dubbel van de kerst en oud en nieuw. Gewoon door niks meer te hoeven.
De de zomers zijn helemaal n feest. ,de winter is n tikkeltje saaier. Maar ik geniet er van. en mijn man ook.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
chrisjoh schreef:
08-10-2019 19:14
Het is ook leuk .dat heb ik hier al gepost .
Heb in mijn leven hard gewerkt. Zo als zo veel mensen .Winkel en als zelfstandige in de horeca. Veel zon en feestdagen werken .En ik geniet nu dubbel van de kerst en oud en nieuw. Gewoon door niks meer te hoeven.
De de zomers zijn helemaal n feest. ,de winter is n tikkeltje saaier. Maar ik geniet er van. en mijn man ook.

Ik geloof je gelijk hoor, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
realistisch gezien zal ik niet met pensioen gaan voor ik 70 of zo ben, mocht mij dat gegeven zijn. Vervroegd pensioen zit er zeker niet in want ik ben pas laat begonnen met sparen. Ik vind het op dit moment helemaal geen problematische gedachte. Ik vind mijn werk grotendeels erg leuk en hoewel ik ook erg van mijn vrije tijd kan genieten hoef ik niet perse veel meer vrije tijd. Wel kan ik me voorstellen dat ik als ik wat ouder ben parttime ga werken. Ik heb verschillende oudere collega's die de pensioengerechtigde leeftijd al bereikt hebben en die alsnog 2 dagen of zo werken per week. Die hebben inmiddels voldoende gravitas om zelf min of meer te kunnen bepalen welke taken ze wel en niet uitvoeren dus die kiezen gewoon de leukste dingen er uit. Ik werk trouwens op een universiteit en ik zie hier sowieso weinig haast om met pensioen te gaan.
Ik vraag me altijd af watvoor werk mensen hebben die het he-le-maal geweldig vinden en nog niet moeten denken aan hun pensioen.

Ik ben 1 dag minder gaan werken en het liefst zou ik er nog 1 minder werken maar dan kan ik de kwaliteit niet meer waarborgen omdat ik er dan te weinig ben. Ik vind goed zijn in mijn werk namelijk wel belangrijk. Maar ik vind het echt mijn werk, en absoluut geen hobby.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
08-10-2019 19:37
Ik vraag me altijd af watvoor werk mensen hebben die het he-le-maal geweldig vinden en nog niet moeten denken aan hun pensioen.
.
smartieee wijzigde dit bericht op 08-10-2019 20:59
56.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het doet me pijn om te zien hoe mijn ouders en ooms zó veel lichamelijke klachten krijgen, en dat ze ondanks dat toch moeten doorploeteren. Ik word daar gewoon erg verdrietig van. Waar ben je mee bezig, Nederland? Denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
08-10-2019 13:04
Ja leuk voor later sparen, mss is er wel helemaal geen later, leef je dan al niet meer. Ik wil nu ook graag genieten van mijn geld. En mijn gezin ook. Ik ben trouwens wel benieuwd naar die leuke banen die sommige tot het einde van hun leven willen doen. Dat zal dan vast niet zwaar fysiek werk zijn lijkt me zo.
Ik ken heel veel leraren die tot hun dood door willen gaan. Dat is voor sommigen een luizenbaan, het staat ook in de lijst met zware banen, maar dat zal wel psychisch zwaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al jaren aan mijn pensioen toe en vraag mij ook ernstig af waar alle door mij betaalde VUT-premie is gebleven waardoor ik eerder zou kunnen stoppen met werken.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Als ik morgen de loterij win of het basisinkomen komt er ga ik meteen een dag minder werken.
Helemaal stoppen doe ik niet, wel zou ik meer tijd aan mijn hobby's willen besteden, en een tijdje uitrusten, bijkomen van jaren als alleenstaande werkende ouder alle ballen hooghouden.
Ik merk dat het me steeds zwaarder wordt terwijl mijn kinderen ouderen worden lijk ik op te branden, of het komt er nu pas uit nu zij wat minder zorg nodig hebben, dat kan ook.

Ik zal nog zeker een dikke 20 jaar moeten werken, wil daar niet zo bij stilstaan.

Ik sprak een jaar of 2 geleden, zakelijk een meneer die aangaf binnenkort met pensioen te gaan, ik zei " oh heerlijk wat een vooruitzicht, ik moet nog 22 jaar "
Hij zei " kijk ik snap dat je dit zegt, maar nog 22 jaar moeten, betekend ook dat je nog jong bent, nog zoveel voor je hebt, ik ga met pensioen maar het houdt ook in dat ik de langste en beste tijd gehad hebt "

Het was een leuk gesprek positieve man, maar hij heeft me wel even aan het denken gezet, en nog denk ik weleens aan dat gesprek, wat uitgebreider was dan ik nu omschrijf.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-10-2019 21:07
Ik ken heel veel leraren die tot hun dood door willen gaan. Dat is voor sommigen een luizenbaan, het staat ook in de lijst met zware banen, maar dat zal wel psychisch zwaar zijn.
Ik moet er niet aan denken om tot m’n 67ste voor de klas te staan.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
08-10-2019 22:14
Ik moet er niet aan denken om tot m’n 67ste voor de klas te staan.
Toevoeging: als ik met pensioen mag zal de leeftijd wel weer verhoogd zijn, iets van 70 jaar schat ik in. Onbegrijpelijk. Ik moet er niet aan denken. Word er echt moedeloos van.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
08-10-2019 22:18
Toevoeging: als ik met pensioen mag zal de leeftijd wel weer verhoogd zijn, iets van 70 jaar schat ik in. Onbegrijpelijk. Ik moet er niet aan denken. Word er echt moedeloos van.
Ik ken er die al ver in de 70 zijn en nog voltijds werken;)
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er niet aan denken om nu al met pensioen te gaan. Daarvoor vind ik het werken nog te leuk en ook de sociale contacten die je daaraan overhoudt. Ik zou me dood vervelen als ik langere tijd thuis kwam te zitten.

Eén dag per week minder werken zou ik nog wel oké vinden.

(Ik ben in loondienst)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
08-10-2019 19:37
Ik vraag me altijd af watvoor werk mensen hebben die het he-le-maal geweldig vinden en nog niet moeten denken aan hun pensioen.

Ik ben 1 dag minder gaan werken en het liefst zou ik er nog 1 minder werken maar dan kan ik de kwaliteit niet meer waarborgen omdat ik er dan te weinig ben. Ik vind goed zijn in mijn werk namelijk wel belangrijk. Maar ik vind het echt mijn werk, en absoluut geen hobby.
Ik ben docent/onderzoeker aan de universiteit en ik vind mijn baan inderdaad gemiddeld echt heel erg leuk (niet alle aspecten natuurlijk en niet alles altijd) . Sommige collega's zijn blij als ze met pensioen gaan maar ook genoeg die helemaal niet willen stoppen of niet helemaal stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Floris, het klinkt niet alsof je je werk zo leuk vindt ondanks je berichten.
Dat je nu al uitkijkt naar je pensioen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind werken niet erg. Sterker, ik vind het fijn. Ik mis zelfs het als ik vakantie heb.

Het geeft me invulling. En ik vind mijn collega's leuk. Het bedrijf voelt als een tweede thuis.

Aan pensioen denk ik nog lang niet. Ik mag nog minstens 20 jaar :cheer:
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Ja je a.o.w. Op jonge leeftijd zou leuk zijn ,
Het enige nadeel inderdaad als je met pensioen gaat .
Is inderdaad dat je al zo veel verleden hebt.en kortere toekomst😅
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
08-10-2019 15:56
Ik vind dat wel triest. Zeg gewoon dat je de euro’s goed kan gebruiken.
Deze mensen hebben financiën goed voor elkaar en kunnen doen waar ze zin in hebben. Heerlijk en ik gun het ze van harte.
Werken kan je MET plezier doen, maar niet VOOR je plezier. Daar is werken nooit voor uitgevonden.
Dat jij je werk graag doet prima toch, gewoon doorgaan. Doe ik ook maar bij mij is het noodzaak, ik heb er niet echt hekel aan maar als ik een prijs win of het basisinkomen dient zich aan dan stop ik.
Maar waarom vind je het triest? Is werken iets vies? Iets ongezonds? Iets om je voor te schamen? Iets vervelends?

Ik zou echt niet willen stoppen nu al zou ik hetzelfde geld krijgen. Ik zou het erg missen.

En ik vind naast mijn werk heel veel andere dingen ook heel leuk.
I wanna live my life with the volume full!
van de gedachte dat ik moet werken tot in elk geval mijn 68ste, word ik niet blij. Als ik de financiële ruimte zou hebben, dan stop ik eerder.

Omdat ik in de zorg werk vanaf mijn 21ste en het dan wel eens tijd wordt om alle tijd aan mezelf te besteden ipv dat ik voor anderen zorg.

En in de tweede plaats omdat ik diabetes type 1 heb en mijn levensverwachting een stuk lager ligt dan die van de gemiddelde Nederlander.
anoniem_130005 wijzigde dit bericht op 08-10-2019 23:17
2.84% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven