Werk & Studie alle pijlers

Start als zzp en bedrijfsruimte huren Q&A

12-08-2020 10:27 30 berichten
Ok, vooropgesteld dat de ene zzp’er de andere niet is en ik maar meteen aangeef dat ik het type ben van half onderlegd er toch voor gaan, jullie input gevraagd.

Ik werk momenteel vanuit huis en ga naar klanten. Ik wil mijn huidige werkzaamheden in de toekomst uitbreiden met een kleine studio waar mijn basis gereedschappen/benodigdheden komen te staan en ik klanten kan ontvangen.

Nu heb ik een buffertje van een kleine 5 duizend euro en overweeg ik een zeer geschikte locatie (studio opslag op een bedrijventerrein) die deze week op funda business is geplaatst. Kosten €550 pm. Verder staat er niks bij.

Waar moet ik nog meer rekening mee houden qua kosten en hoe gaat zoiets met de belastingdienst? Er wordt nergens gesproken over aanvullende kosten en btw. Wat moet ik doorvragen aan de makelaar?

Bedankt voor het meedenken.
Gebruikersbelasting van de gemeente.
G/w/l.

Verzekering tegen inbraak en schade.

Je kunt minder km-kosten in rekening brengen bij je bedrijf, omdat je minder op pad bent.
Bestemmingsplan: mag je jouw werkzaamheden uitvoeren op die locatie?

Wat zit er in de directe omgeving qua bedrijven? Zou je daar baat bij kunnen hebben (aansluitende dienstverlening) of kan het overlast geven?

Als je dure gereedschappen op slaat: hoe is de inbraakgevoeligheid in deze wijk.

Let bij een huurcontract op de huurperiode en tussentijdse opzegmogelijkheden. Doe je dat niet, dan ben je vaak hoofdelijke aansprakelijk voor de gehele huurperiode, ook als je tussentijds je bedrijf op zou doeken.

Ik begrijp dat je al een locatie hebt gevonden, maar anders zou je ook eens kunnen kijken op antikraak verhuur dat is er ook bedrijfsmatig.
Alle reacties Link kopieren
Voor de belasting zijn het kosten, die kun je ook zo opvoeren.

Is dit een zelfstandige ruimte, met eigen toilet, eigen energiemeter enz?

Extra is servicekosten, is er parkbeheer? Wat zit er in de servicekosten?

De ruimte geschikt maken voor ontvangst van klanten kan ook nog in de papieren lopen. Ga eerst eens kijken wat je krijgt voor dat geld. Is het bijvoorbeeld toekomstbestendig?
Parkeerplaatsen kunnen ook nog wel eens apart worden verhuurd.
Dahlia74 schreef:
12-08-2020 10:36
Voor de belasting zijn het kosten, die kun je ook zo opvoeren.

Is dit een zelfstandige ruimte, met eigen toilet, eigen energiemeter enz?

Extra is servicekosten, is er parkbeheer? Wat zit er in de servicekosten?

De ruimte geschikt maken voor ontvangst van klanten kan ook nog in de papieren lopen. Ga eerst eens kijken wat je krijgt voor dat geld. Is het bijvoorbeeld toekomstbestendig?
Dit is ook een goeie! Ooit eens een pand met gemeenschappelijke meter gedeeld met een bedrijf die hun airco's op standje koelcel hadden staan en een paar laadpalen hadden voor hun Tesla's. Dat zie je echt wel terug op de nota. Als je boven een bepaald verbruik zit is je aansluiting ook nog eens duurder.

Die airco's hadden ze omdat de topkoeling van het pand volkomen ruk was, ook wel iets om op te letten.
Ja, zou er ook gebruikersbelasting op een studio zijn? Nog nooit eerder mee te maken gehad 🤔 geen idee ook om wat voor percentage het gaat.
2 parkeerplekken zijn inclusief en de locatie en omliggende bedrijven helemaal prima.

Gwl wordt niks over gezegd, terwijl ik daar in andere advertenties vaak wel iets over lees. Idem voor servicekosten.
Ik heb de makelaar om meer info gevraagd, maar nog niks binnen.
Ik heb een zelfstandige unit met eigen pantry, toilet etc en ingebouwde airco. Ik verwacht niet dat er iets gedeeld wordt qua meters.
Deze kosten kun je niet opvoeren als je gebruik maakt vd KOR regeling denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Je zou het kunnen vragen aan je boekhouder, want ik neem aan dat je die hebt?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
12-08-2020 11:12
Deze kosten kun je niet opvoeren als je gebruik maakt vd KOR regeling denk ik?
maar als je de KOR regeling toepast is je omzet max 20000. Dan wil je al huisvestingskosten maken van min. 6600 euro?? Is het meer een hobby?
makreel schreef:
12-08-2020 11:21
Je zou het kunnen vragen aan je boekhouder, want ik neem aan dat je die hebt?
Nee, ik voer tot nog toe mijn eigen boekhouding. Bedrijf is ook nog maar een half jaar geleden officieel gestart.
EHV1981 schreef:
12-08-2020 11:36
maar als je de KOR regeling toepast is je omzet max 20000. Dan wil je al huisvestingskosten maken van min. 6600 euro?? Is het meer een hobby?
Klopt, mijn omzet zit krap tegen die 20000 aan. De huisvestingskosten hoop ik te gaan delen voor de helft. Natuurlijk is het geen hobby. Ik moet er van leven. Ik maak met mijn omzet dus ook gebruik van toeslagen. Maar het zou wel die investering kunnen gaan zijn wat mijn omzet uiteindelijk naar een hoger plan moet gaan tillen. Dat kan ik nu niet vanuit huis bereiken vanwege een (ik hou het even algemeen, maar is een beetje vergelijkbaar qua inrichting) foto studio die ik wil gaan opzetten. Denk dan aan alle apparatuur die aanwezig is rondom een prof. fotostudio en je begrijpt dat dit niet echt te doen is vanuit een kleine woonkamer. Ik moet een hele set kunnen creeren waar meerdere mensen kunnen staan, zitten of liggen.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
12-08-2020 11:55
Nee, ik voer tot nog toe mijn eigen boekhouding. Bedrijf is ook nog maar een half jaar geleden officieel gestart.
Omdat je, zoals je schrijft, een type bent van half onderlegd en toch gaan, zou ik wel een boekhouder of iemand met verstand van fiscaal-juridische zaken om advies vragen. Vervelend als je met zo'n kleine buffer - 5000 euro - in de beginperiode van je bedrijf al problemen met de Belastingdienst krijgt of tegen andere financiële tegenvallers aan loopt.
Wat eten we vanavond?
Ik weet niets van de KOR maar 20.000 omzet vind ik wel veel te weinig voor dit soort investeringen. Je kunt er evenwel gewoon gaan kijken.
Het is dan heel belangrijk wat voor opzegtermijn je hebt.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
12-08-2020 12:02
Klopt, mijn omzet zit krap tegen die 20000 aan. De huisvestingskosten hoop ik te gaan delen voor de helft. Natuurlijk is het geen hobby. Ik moet er van leven. Ik maak met mijn omzet dus ook gebruik van toeslagen. Maar het zou wel die investering kunnen gaan zijn wat mijn omzet uiteindelijk naar een hoger plan moet gaan tillen. Dat kan ik nu niet vanuit huis bereiken vanwege een (ik hou het even algemeen, maar is een beetje vergelijkbaar qua inrichting) foto studio die ik wil gaan opzetten. Denk dan aan alle apparatuur die aanwezig is rondom een prof. fotostudio en je begrijpt dat dit niet echt te doen is vanuit een kleine woonkamer. Ik moet een hele set kunnen creeren waar meerdere mensen kunnen staan, zitten of liggen.

Hoe? Samen met iemand anders huren? Onderverhuren? Vraag dan of dat wel mag. En 'hopen', hoe zeker is dat dan? Met zo'n kleine omzet is het wel een flink verschil of je maandelijks 275 of 550 moet aftikken.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is de huur belast met btw dus dan zou het wel schelen als je geen gebruik maakt van de KOR.
KamilleT schreef:
12-08-2020 15:21
Waarschijnlijk is de huur belast met btw dus dan zou het wel schelen als je geen gebruik maakt van de KOR.
Klopt, de huur is idd belast. De KOR is dan nadelig.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
12-08-2020 12:02
Klopt, mijn omzet zit krap tegen die 20000 aan. De huisvestingskosten hoop ik te gaan delen voor de helft. Natuurlijk is het geen hobby. Ik moet er van leven. Ik maak met mijn omzet dus ook gebruik van toeslagen. Maar het zou wel die investering kunnen gaan zijn wat mijn omzet uiteindelijk naar een hoger plan moet gaan tillen. Dat kan ik nu niet vanuit huis bereiken vanwege een (ik hou het even algemeen, maar is een beetje vergelijkbaar qua inrichting) foto studio die ik wil gaan opzetten. Denk dan aan alle apparatuur die aanwezig is rondom een prof. fotostudio en je begrijpt dat dit niet echt te doen is vanuit een kleine woonkamer. Ik moet een hele set kunnen creeren waar meerdere mensen kunnen staan, zitten of liggen.

En degene met wie jij het gaat delen, gebruikt dezelfde ruimte? Ga je de ruimte splitsen en dan de pantry en toilet delen? Gebruiken jullie elkaars spullen? Kunnen beide groepen klanten bij de spullen van de ander? Hoe is de aansprakelijkheid geregeld?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
diyer schreef:
12-08-2020 15:27
Klopt, de huur is idd belast. De KOR is dan nadelig.
Verhuur van een dergelijke ruimte is in principe vrijgesteld tenzij je opteert voor belaste verhuur, als jij in de KOR zit kan er niet geopteerd worden voor belaste verhuur en zal het dus nooit met btw zijn. Dit is wel nadelig voor de verhuurder dus mogelijk verhuren ze liever aan iemand die wel een btw ondernemer is.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
12-08-2020 10:48
Ja, zou er ook gebruikersbelasting op een studio zijn? Nog nooit eerder mee te maken gehad 🤔 geen idee ook om wat voor percentage het gaat.
2 parkeerplekken zijn inclusief en de locatie en omliggende bedrijven helemaal prima.

Gwl wordt niks over gezegd, terwijl ik daar in andere advertenties vaak wel iets over lees. Idem voor servicekosten.
Ik heb de makelaar om meer info gevraagd, maar nog niks binnen.

Ik zou er vanuit gaan dat dat er nog bij komt.

Erg belangrijk lijkt me dat er een opzegtermijn in je huurcontract zit van maximaal 1 à 2 maanden. Zodat je snel kan stoppen als je inkomsten tegenvallen, je tijdelijk ziek wordt, er een nieuwe Covid-19 lockdown situatie komt en je niet kan werken. Ze verwachten waarschijnlijk dat je een borgsom betaalt van 1 a 2 maanden. Dat is dan gelijk het bedrag voor je opzegtermijn.

Reken je niet rijk. Je bent voor je het weet door je 5000 euro buffer heen.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook even hoe het afval geregeld is. Soms is dat op bedrijventerreinen best duur.

Soms moet je een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, omdat je een hoge boete krijgt als je (bijvoorbeeld) vergeet het gezamenlijke hek dicht te doen.

Heb je dure apparatuur? In elk bedrijfsverzamelpand waar ik tot nu toe heb gezeten, hadden we te maken met insluipers. Verzeker alles goed.
Alle reacties Link kopieren
Ellerlilalinne schreef:
16-08-2020 16:43
Erg belangrijk lijkt me dat er een opzegtermijn in je huurcontract zit van maximaal 1 à 2 maanden.
Bij bedrijfsruimten mag je al blij zijn met vier maanden opzegtermijn. Voor iets grotere ruimten gaat het ookwel eens per jaar of zelfs per meer jaren.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
16-08-2020 17:13
Bij bedrijfsruimten mag je al blij zijn met vier maanden opzegtermijn. Voor iets grotere ruimten gaat het ookwel eens per jaar of zelfs per meer jaren.

Dat denk ik ook wel. Dat wordt dan wel een risico.

TO in welke locatie wil je je vestigen? Er zijn mogelijk andere meer flexibele opties. Wel heel mooi dat je aan het ondernemen bent!
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
wat is het primaire doel van de ruimte? Opslag? Werkruimte? klantontvangst?
Die laatste twee kan je ook prima doen in een bedrijfsverzamelgebouw met flexplekken. Vaak heb je dan een vergaderkamer tot je beschikking, soms is er zelfs een receptie en je hebt koffie/ thee of soms zelfs lunchfaciliteiten. Ook leuk: je hebt collega’s die allemaal zelfstandig zijn en iets anders doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven