Stop met mensen laagopgeleid noemen
zondag 1 april 2018 om 12:50
Ik ben het zat, dat laagopgeleide mensen in hokjes worden geplaatst.
Ik ben niet laag opgeleid. Weetje wel wat ik allemaal moet leren en doen (werk in een hotel) ? Zodat de gasten een fijn verblijf hebben. Weetje wat een kapper, automonteur, bakker, verzorgende moet leren? Met de constante vernieuwingen en trends en regeltjes?
Ik ben niet laagopgeleid, ik ben praktisch opgeleid. Zonder vakmensen blijft de maatschappij niet draaien.
https://youtu.be/DZG8V9bs54k
Ik ben niet laag opgeleid. Weetje wel wat ik allemaal moet leren en doen (werk in een hotel) ? Zodat de gasten een fijn verblijf hebben. Weetje wat een kapper, automonteur, bakker, verzorgende moet leren? Met de constante vernieuwingen en trends en regeltjes?
Ik ben niet laagopgeleid, ik ben praktisch opgeleid. Zonder vakmensen blijft de maatschappij niet draaien.
https://youtu.be/DZG8V9bs54k
anoniem_353921 wijzigde dit bericht op 01-04-2018 13:05
3.43% gewijzigd
zondag 1 april 2018 om 13:56
Maar bij die arts en bruggenbouwers moet ook die kantoren worden schoongemaakt, ze hebben cateringpersoneel nodig in de kantine en de apparaten moeten worden gerepareerd.
zondag 1 april 2018 om 13:56
Het probleem is dat hoog- en laagopgeleiden in hun eigen bubbles leven. Ze kijken naar verschillende TV kanalen en kijken anders aan tegen problemen als milieu, immigratie, belastingen e.d. Ook zullen ze minder dan vroeger gemengd trouwen of vriendschappen aangaan. Op de werkvloer zijn hoger en lager opgeleiden ook steeds vaker fysiek gescheiden op verschillende afdelingen. Er is steeds minder onderling contact.Henk-en-Roelie schreef: ↑01-04-2018 13:53Op het forum hier al eens gelezen dat laagopgeleiden werden uitgemaakt als mensen met een twee cijferig iq score. Hieruit kun je opmaken dat de -jonge- HBOers het een beetje te hoog in hun bolletje hebben gekregen, want zulke dingen zeg je niet. Beetje respect zou sieren.
oudebaas wijzigde dit bericht op 01-04-2018 13:59
19.05% gewijzigd
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
(George Patton)
zondag 1 april 2018 om 13:57
Ik denk dit ook.Perzina schreef: ↑01-04-2018 13:47Dit heeft echt puur met onzekerheid en minderwaardigheidsgevoelens te maken.
Het is simpelweg een feit dat er verschil is in opleidingsniveau. Nou en?
Dat schoppen ertegen vind ik juist zoveel zeggend. Wees trots op je vaardigheden, wat kan jou het bommen als iemand jou laagopgeleid noemt (is dat wel zo?), als iemand neerbuigend is zegt dat altijd duizend maal zoveel over diegene dan over jou.
Maak jezelf weerbaarder, in plaats van je te verzetten.
Ik kom een arbeidersgezin, mijn ouders zijn lager opgeleid, ikzelf hoger, zij is trots op mij, maar voelt zich niet een minder persoon. Zij heeft mij altijd geleerd trots te zijn op mijn afkomst en wat ik tot nu toe heb bereikt in mijn leven.
Mijn moeder is een sterke, zelfverzekerde vrouw die het echt niet begrijpt dat een en dezelfde term steeds maar weer een andere titel krijgt.
Zij was schoonmaakster, dat heet nu interieur verzorgster, kom op zeg. Ze moet er om lachen.
Het gaat erom hoe je jezelf voelt, niet wat een ander ervan maakt.
Als je straks als praktisch geschoolde door het leven gaat, denk je dan echt dat het neerkijken van andere mensen veranderd?
Ik denk het niet, dus leer jezelf te wapenen tegen dit soort domheid. Deze mensen zullen er altijd zijn.
zondag 1 april 2018 om 13:57
Volgens mij zitten de meeste hier tegelijk netflix te kijken met elkaaroudebaas schreef: ↑01-04-2018 13:56Het probleem is dat hoog- en laagopgeleiden in hun eigen bubbles leven. Ze kijken naar verschillende TV kanalen en kijken anders aan tegen problemen als milieu, immigratie, belastingen e.d. Sommigen schuiven de schuld van alles wat mis gaat op de Ander af, de “hoge heren/graaiers” of het “plebs”.
zondag 1 april 2018 om 13:58
Waarom is dat een probleem? Je doet toch wat ij jouw interesses ligt, je gaat om met mensen die passen bij jouw interesses, enz.oudebaas schreef: ↑01-04-2018 13:56Het probleem is dat hoog- en laagopgeleiden in hun eigen bubbles leven. Ze kijken naar verschillende TV kanalen en kijken anders aan tegen problemen als milieu, immigratie, belastingen e.d. Sommigen schuiven de schuld van alles wat mis gaat op de Ander af, de “hoge heren/graaiers” of het “plebs”.
zondag 1 april 2018 om 14:00
Nee je, valt het niet op hoeveel verschillende suggesties voorbij komen? En heel soms matcht dat even voor een wat groter groepje, maar voor ook gewoon helemaal niet.
Geen idee of dat met opleidingsniveau, ontwikkelingsmogelijkheden, opvoeding of wat dan ook te maken heeft.
Wel weet ik dat ik hooguit 5 zenders op mijn tv bekijken en de rest gewoon nooit. Toch zijn er zat andere mensen die daar wel naar kijken.
zondag 1 april 2018 om 14:01
Het probleem zit hem er in dat de afstand tussen hoog en laagopgeleiden meer toeneemt. Je interesses worden ook gevormd door de sociale omgeving waar je in verkeert. Peer pressure en conformisme komen bij zowel hoog als laagopgeleiden voor.
"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.“
(George Patton)
(George Patton)
zondag 1 april 2018 om 14:02
Dit is wel een joekel van een vooroordeel.oudebaas schreef: ↑01-04-2018 13:56Het probleem is dat hoog- en laagopgeleiden in hun eigen bubbles leven. Ze kijken naar verschillende TV kanalen en kijken anders aan tegen problemen als milieu, immigratie, belastingen e.d. Ook zullen ze minder dan vroeger gemengd trouwen of vriendschappen aangaan. Op de werkvloer zijn hoger en lager opgeleiden ook steeds vaker fysiek gescheiden op verschillende afdelingen. Er is steeds minder onderling contact.
zondag 1 april 2018 om 14:03
Precies. Er is geen enkele reden om op de ander neer te kijken of er op af te geven.
(George Patton)
(George Patton)
zondag 1 april 2018 om 14:03
Waarom is dat een probleem?
zondag 1 april 2018 om 14:04
Dat klopt dat peer pressure over al voor komt, maar mensen maken nog altijd zelf een keus.
Ik heb niet eens een televisie bij voorbeeld. Ze peer pressuren maar een eind weg.
zondag 1 april 2018 om 14:05
Wellicht wel. Maar reclamemakers weten vrij goed wie er naar NPO1 kijken en wie er naar SBS kijken. En dat zijn toch echt twee verschillende doelgroepen voor advertenties.
(George Patton)
(George Patton)
zondag 1 april 2018 om 14:06
Je bent in ieder geval zelf erg goed in vooroordelen en generaliseren. Ik heb toevallig ervaring met een waardeloze huisschilder. Moet ik dan gaan zeggen dat alle schilders kut zijn (en graaiers, want hij was niet goedkoop)?Abigail* schreef: ↑01-04-2018 12:55Ik heb meer achting voor huisschilders
dan voor arrogante projectleiders met hun graaiers-mentaliteit
en ego over hun universitaire master en PRINCE2Practioner-diploma.
Bij mijn huisschilder weet ik tenminste
dat hij kwaliteit levert
en verantwoordelijkheid neemt.
PS: hij nam ook geen verantwoordelijkheid, ik heb zelf een ander moeten zoeken om zijn puinzooi op te ruimen.
zondag 1 april 2018 om 14:09
Het probleem kan zijn dat er uiteindelijk twee van elkaar vervreemde en vijandig gezinde “volkeren” ontstaan. Je ziet het in de VS, waar twee sociale lagen een totaal ander wereldbeeld hebben, andere waarheden hebben en de andere kant volledig verketteren. De polarisatie tussen Republikeinen en Democraten is daar far beyond any repair. We moeten dat in Nederland proberen te voorkomen.
(George Patton)
(George Patton)
zondag 1 april 2018 om 14:10
Raar toch dat ik regelmatig dezelfde reclames voorbij zie komen bij beide zenders.
Ik kijk beide zenders maar zie geen verschil in reclames.
Lees je wel eens mee met sbs topics? En wat raar dat Temptation Island veelal bekeken wordt door hoogopgeleide ( stond hier rechts bij lees mee te lezen)
zondag 1 april 2018 om 14:11
Shit zeg. Ik heb een hbo opleiding gedaan en ben nu met een mbo bezig, moet ik dan al mijn voorkeuren en interesses gaan omgooien zodat het daarbij past?oudebaas schreef: ↑01-04-2018 13:56Het probleem is dat hoog- en laagopgeleiden in hun eigen bubbles leven. Ze kijken naar verschillende TV kanalen en kijken anders aan tegen problemen als milieu, immigratie, belastingen e.d. Ook zullen ze minder dan vroeger gemengd trouwen of vriendschappen aangaan. Op de werkvloer zijn hoger en lager opgeleiden ook steeds vaker fysiek gescheiden op verschillende afdelingen. Er is steeds minder onderling contact.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
zondag 1 april 2018 om 14:11
Ik ben zelf ook allergisch voor peer pressure. Daarom heb ik het ondanks mijn opleiding nooit geschopt tot manager cq graaier.strikjemetstippels schreef: ↑01-04-2018 14:04Dat klopt dat peer pressure over al voor komt, maar mensen maken nog altijd zelf een keus.
Ik heb niet eens een televisie bij voorbeeld. Ze peer pressuren maar een eind weg.
(George Patton)
(George Patton)
zondag 1 april 2018 om 14:12
Ik moet zeggen dat ik, als ik nog wel eens iets op RTL bekijk, toch veel reclames zie die ik nooit op NPO tegenkom.8102 schreef: ↑01-04-2018 14:10Raar toch dat ik regelmatig dezelfde reclames voorbij zie komen bij beide zenders.
Ik kijk beide zenders maar zie geen verschil in reclames.
Lees je wel eens mee met sbs topics? En wat raar dat Temptation Island veelal bekeken wordt door hoogopgeleide ( stond hier rechts bij lees mee te lezen)
(George Patton)
(George Patton)
zondag 1 april 2018 om 14:13
Dit heeft werkelijk niks te maken met opleiding en/of niveau.
Doe maar niet. Het conformisme is tegenwoordig al zo verstikkend.AeonOfWinter schreef: ↑01-04-2018 14:11Shit zeg. Ik heb een hbo opleiding gedaan en ben nu met een mbo bezig, moet ik dan al mijn voorkeuren en interesses gaan omgooien zodat het daarbij past?
(George Patton)
(George Patton)
oudebaas schreef: ↑01-04-2018 14:09Het probleem kan zijn dat er uiteindelijk twee van elkaar vervreemde en vijandig gezinde “volkeren” ontstaan. Je ziet het in de VS, waar twee sociale lagen een totaal ander wereldbeeld hebben, andere waarheden hebben en de andere kant volledig verketteren. De polarisatie tussen Republikeinen en Democraten is daar far beyond any repair. We moeten dat in Nederland proberen te voorkomen.
Ik denk juist dat het nu meer gemengd is dan vroeger. Vroeger had je de elite die studeerde en dus hoogopgeleid was. De zoon van de bakker werd gewoon bakker. Hogere opleidingen zijn nu in principe voor iedereen beschikbaar, dus ook voor de zoon van de bakker. Waar je vroeger vooral de kinderen van de advocaten, artsen, etc. op de universiteit zag, zie je nu studenten uit alle lagen van de bevolking.
zondag 1 april 2018 om 14:14
Is er een indicatie dan dat dat hier gaat gebeuren?oudebaas schreef: ↑01-04-2018 14:09Het probleem kan zijn dat er uiteindelijk twee van elkaar vervreemde en vijandig gezinde “volkeren” ontstaan. Je ziet het in de VS, waar twee sociale lagen een totaal ander wereldbeeld hebben, andere waarheden hebben en de andere kant volledig verketteren. De polarisatie tussen Republikeinen en Democraten is daar far beyond any repair. We moeten dat in Nederland proberen te voorkomen.
De grote meerderheid heeft een mbo opleiding. Al voor heel lang.
Hiervoor hadden we de verzuiling, ook al voor heel lang.
Ik zie die problemen nergens. En ja, met sommige groepen identificeer ik me een heel stuk minder of gewoon helemaal niet.
Een vriendin die steeds roept dat een schilderij ophangen ook wiskunde is en zij dus ook heel slim is iig snel vriendin af. Omdat ik geen zin heb ik dat soort gezemel.
In mijn vriendenkring heb ik graag mensen die me geestelijk uitdagen, me laten denken en die zelf ook willen denken. Heeft niets met opleiding te maken, wel alles met niveau en kennis.