Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met studie ivm depressie

06-12-2019 20:10 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Het gaat al lange tijd niet goed met mij. Naar de huisarts geweest en die dacht aan stress / burn out. Ik vroeg voor een doorverwijzing naar een psycholoog, daar kreeg ik een vragenlijst, en ik scoorde extreem hoog op stress en depressie. Eerst kon ik mij wel vinden in die burn out, maar nu depressie eruit is gekomen, kan ik mij daar veel meer in vinden.
Ik volg een opleiding, werken en leren, dus 1 dag naar school en de rest werk ik. Inmiddels ook gesprekken op mijn werk hierover gehad. Ik moet nog ruim 2 jaar voor mijn opleiding, maar nu trek ik dat echt niet! Ik werk zolang ik het volhou, en ik ga naar school zolang ik het volhou. Vorige week een soort van paniekaanval??? gehad in een winkel. Ik wist niet hoe snel ik weg moest uit de winkel. Alles kwam op me af, de drukte, prikkels. Dit was de enige keer (tot nu toe). Maar om zo nog 2 jaar door te moeten voor mijn opleiding zie ik niet zitten. Mijn gezondheid vind ik wel even wat belangrijker. Als ik stop met mijn opleiding kan ik wel blijven werken waar ik nu werk (waar ik mijn opleiding doe), maar dan weer in mijn oude functie. Dus ik hoef niet bang te zijn dat ik zonder werk kom te zitten. Echter, als ik stop met de opleiding moet ik de gemaakte kosten terug betalen. In hoeverre mag het bedrijf dit van mij verwachten als ik om gezondheidsredenen stop met de opleiding? Ik snap dat als ik zomaar stop dat de kosten voor mij zijn, maar mag dit ook vanwege mijn gezondheid, dat ze verwachten dat ik de gemaakte kosten terug betaal?
Vanaf volgende week krijg ik een behandelplan van mijn psycholoog, daar ga ik het ook zeker navragen.
Voor nu sta ik er 100% achter dat ik ga stoppen met de opleiding iig.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt! :)
Sudrì schreef:
06-12-2019 21:42
Echt erg dat je zelf die verantwoordelijkheid niet neemt.
Eens. Dit is een verantwoordelijkheid die je gewoon echt niet bij collega's kunt neerleggen.
Die hebben hun eigen leven, werk en sores al.
Alle reacties Link kopieren
Of ik nu wel of niet ivm mijn gezondheid terug moet betalen, ik ga stoppen met de opleiding. Mijn vraag was alleen in hoeverre het bedrijf ivm gezondheid van zijn werknemer deze kosten op mij kan verhalen. Niet omdat ik de kosten niet terug wil betalen, maar ik vind het mijn gezondheid niet waard om zo nog 2 jaar met druk en stress te moeten leven. Die depressie kom ik hopelijk gauw weer uit. En daarna voor mij geen studie meer.
Wat anderen er ook van vinden, het is mijn leven, en mijn geld en mijn toekomst. Ik hoef niet bang te zijn dat ik zonder werk kom te zitten aangezien ik hier al aantal jaren werk en in vast dienstverband ben en verder goed functioneer. Dit heb ik ook al nagevraagd of ik er wel kan blijven werken als ik besluit te stoppen, en dat kan en dan in mijn oude functie.
Voor zover iedereen bedankt voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
Als jij je niet ziek hebt gemeld en gewoon nog kan werken lijkt het me nogal lastig dat als reden op te voeren. Maar de enige die je hier uitsluitsel over kan geven is je werkgever.
.
Alle reacties Link kopieren
Icetea2017 schreef:
08-12-2019 16:19
Of ik nu wel of niet ivm mijn gezondheid terug moet betalen, ik ga stoppen met de opleiding. Mijn vraag was alleen in hoeverre het bedrijf ivm gezondheid van zijn werknemer deze kosten op mij kan verhalen. Niet omdat ik de kosten niet terug wil betalen, maar ik vind het mijn gezondheid niet waard om zo nog 2 jaar met druk en stress te moeten leven. Die depressie kom ik hopelijk gauw weer uit. En daarna voor mij geen studie meer.
Wat anderen er ook van vinden, het is mijn leven, en mijn geld en mijn toekomst. Ik hoef niet bang te zijn dat ik zonder werk kom te zitten aangezien ik hier al aantal jaren werk en in vast dienstverband ben en verder goed functioneer. Dit heb ik ook al nagevraagd of ik er wel kan blijven werken als ik besluit te stoppen, en dat kan en dan in mijn oude functie.
Voor zover iedereen bedankt voor de reacties
Ik snap niet dat je niet hebt gevraagd of je een jaar "pauze" in mag lassen in je studie. Ieder jaar starten er weer nieuwe opleidingen en kun je instromen. Heb het om mij heen ook al een paar keer gezien dat mensen tijdelijk gestopt waren vanwege kanker. Daarna hebben ze het weer opgepakt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Icetea2017 schreef:
08-12-2019 16:19
Of ik nu wel of niet ivm mijn gezondheid terug moet betalen, ik ga stoppen met de opleiding. Mijn vraag was alleen in hoeverre het bedrijf ivm gezondheid van zijn werknemer deze kosten op mij kan verhalen. Niet omdat ik de kosten niet terug wil betalen, maar ik vind het mijn gezondheid niet waard om zo nog 2 jaar met druk en stress te moeten leven. Die depressie kom ik hopelijk gauw weer uit. En daarna voor mij geen studie meer.
Wat anderen er ook van vinden, het is mijn leven, en mijn geld en mijn toekomst. Ik hoef niet bang te zijn dat ik zonder werk kom te zitten aangezien ik hier al aantal jaren werk en in vast dienstverband ben en verder goed functioneer. Dit heb ik ook al nagevraagd of ik er wel kan blijven werken als ik besluit te stoppen, en dat kan en dan in mijn oude functie.
Voor zover iedereen bedankt voor de reacties
Een depressie of burnout komt eigenlijk nooit door alleen drukte en stress op werk of school. Dat je niet zelf kan bedenken wanneer je moet stoppen maar je collega's dat moeten doen, sluit daar nogal op aan. Ben je erg perfectionistisch? Bang om te falen? Want het klinkt inderdaad alsof je de diagnose nu gebruikt om met de opleiding te kunnen stoppen. Niet vanwege het geld, maar omdat je nu een officiele reden hebt en het dus geen falen is. Het is inderdaad jouw leven en jouw toekomst. Dat betekent echter nog niet dat je er geen dikke spijt van kan krijgen als je aan jezelf hebt gewerkt.
In hoeverre komt je gezondheid in het gedrang als je wel doorgaat met je opleiding, al dan niet aangepast?
Alle reacties Link kopieren
Icetea2017 schreef:
06-12-2019 20:21
Ik wil wel blijven werken, ik heb ook mijn vaste lasten. Dus stoppen met de opleiding, maar wel blijven werken, maar dan weer in mijn oude functie.
Ik volg opleiding in de zorg, dus echt vakken hebben we niet. Het is theorie op school, en 2 uurtjes praktijk om te oefenen, en de rest op het werk in de praktijk. Ik was al helpende, en leer nu voor verzorgende. Dus de basis heb ik sowieso al
Je doet hiermee imo voorkomen alsof de depressie/burn-out het gevolg is van je opleiding. Het lijkt mij meer een combinatie van factoren, juist ook het overige aantal uren dat je werkt. Ziek is ziek, En voor inkomsten bestaat dan ook ziektewet(uitkering).

Graag willen werken is mooi, maar als jij een paniekaanval op straat krijgt lijkt me toch meer aan de hand dat "opgelost" kan worden met stoppen met de opleiding en wel blijven werken.

Vind je de opleiding wel leuk, of ligt daar ook iets van een reden in?
Alle reacties Link kopieren
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom denk je dat je gezondheid een stuk beter wordt als je stopt met de opleiding en wel 5 dagen gaat werken? het enige wat dan wegvalt is het dagje school en eventueel wat huiswerk en wellicht wat druk doordat je werkzaamheden doet waar je nog voor in de leer bent en dus nog niet 'vanzelf gaan'.

Angst en depressie gaan niet weg door dingen die je op dit moment als moeilijk ervaart uit de weg te gaan. Even iets 'on hold' zetten kan goed zijn, maar voor altijd stoppen kan een falend gevoel geven is mijn ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven