Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met werken, zonder tussentijds opzeg. Hoe aanpakken?

18-11-2019 08:51 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb al eens eerder een topic geopend over werk en studie en ik heb uiteindelijk besloten om toch te stoppen met werken en me te focussen op mijn studie zodat ik zonder vertragingen mijn diploma kan behalen. Eerlijk gezegd heb ik het daar ook totaal niet naar m’n zin. Ik voel me elke dag zo slecht en tel de uren af tot ik weer naar huis kan. Af en toe krijg ik zelfs hartkloppingen en een zenuwachtig gevoel als ik naar werk moet of er zelfs aan denk.

Ik heb nu aangegeven op m’n werk dat ik wil stoppen ivm focussen op studie, echter heb ik een jaarcontract dat niet tussentijds opzegbaar is (er staat niets over in het contract). Stom van mij dat ik hier in het begin weinig aandacht aan heb besteed. Mijn werkgever wilt mij houden aan het termijn van het contract dus moet ik gedwongen blijven tot het afloopt. Nu gaf ik aan of we onderling niet iets konden overeenkomen.. maar dat is enkel een optie mochten ze een vervanger vinden.

Ik weet dus niet wat ik moet doen nu.. het is voor mij echt niet uit te houden om tot het einde te blijven. Het voelt gewoon niet goed..
Alle reacties Link kopieren
Meid, als je zo doorgaat krijg je vanzelf een burnout want je schrijft nu al dat je hartkloppingen en onrust hebt en dat is niet goed! Dus vroeg of laat ben ik bang dat je je wel ziek moet melden. Sterkte, wat je keuze ook mag zijn.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
En anders moet je je tijd helaas uitzitten of afkopen.
[/quote]

Maar ik snap dat afkopen niet. Dus ik betaal mijn werkgever het loon dat ik al die maanden zou betaald moeten krijgen? Hij betaalt mij dan toch niet meer voor die maanden dus dan kun je dat toch al zien als afkopen? Hij is mij dan toch ook niets meer verschuldigd? Of ben ik nu helemaal raar aan het denken?
watdachtjehiervan schreef:
18-11-2019 10:14
Hoezo moet ze haar werkgever daarvoor bedanken?
Het enige dat TO 'moet' is nog 5 maanden werken omdat ze dat heeft afgesproken in een arbeidscontract. Maar dat wil ze niet. Gebruik maken van het aanbod van de werkgever om te stoppen als er een vervanger is, is volgens mij de beste mogelijkheid om onder het contract uit te komen. En ik zou mijn baas bedanken dat hij me op die mogelijkheid wees en duidelijk kenbaar maken dat ik er graag gebruik van wil maken. Als jij of TO dat anders zou aanpakken; ook prima!
Alle reacties Link kopieren
libe schreef:
18-11-2019 10:54
Meid, als je zo doorgaat krijg je vanzelf een burnout want je schrijft nu al dat je hartkloppingen en onrust hebt en dat is niet goed! Dus vroeg of laat ben ik bang dat je je wel ziek moet melden. Sterkte, wat je keuze ook mag zijn.
Ik vrees er zelf ook voor en het liefst wil ik het niet zo ver laten komen. Vandaar dat ik naar oplossingen zoek om eerder weg te kunnen. Ik ga maar beter een vervanger zoeken zodat het toch op korte termijn kan
Alle reacties Link kopieren
gifgroen schreef:
18-11-2019 10:58
Het enige dat TO 'moet' is nog 5 maanden werken omdat ze dat heeft afgesproken in een arbeidscontract. Maar dat wil ze niet. Gebruik maken van het aanbod van de werkgever om te stoppen als er een vervanger is, is volgens mij de beste mogelijkheid om onder het contract uit te komen. En ik zou mijn baas bedanken dat hij me op die mogelijkheid wees en duidelijk kenbaar maken dat ik er graag gebruik van wil maken. Als jij of TO dat anders zou aanpakken; ook prima!
Dat heb ik zeker gedaan, en ook kenbaar gemaakt dat ik van deze mogelijkheid gebruik wil maken. Ik heb het erna ook nog eens via de mail samengevat zodat we dat tenminste schriftelijk hebben
monicageller schreef:
18-11-2019 11:01
Dat heb ik zeker gedaan, en ook kenbaar gemaakt dat ik van deze mogelijkheid gebruik wil maken. Ik heb het erna ook nog eens via de mail samengevat zodat we dat tenminste schriftelijk hebben
Ik duim voor je dat er snel iemand ander is, want het is wel een rotsituatie zo. Dan zijn 5 maanden lang. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
monicageller schreef:
18-11-2019 10:58
Ik ga maar beter een vervanger zoeken zodat het toch op korte termijn kan
Dat is top en heel lief van je, maar ik denk dat je het beter aan het bedrijf zelf kunt over laten om een vervanger te zoeken. Snap ook dat je je schuldig voelt naar het bedrijf toe, maar je hebt je verkeken op de functie in combinatie met je studie. Het is heel vervelend, maar als ik jouw werkgever was liet ik jou gaan en zou ik snel op zoek gaan naar een andere werknemer.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
monicageller schreef:
18-11-2019 09:10
Dit heb ik allemaal aangegeven. En idd ik wist het dus ook niet. Ik ging uit van een maand opzegtermijn zoals het standaard altijd hoort te zijn. Ik moet nog 5 maanden..
Ik wist dit dus ook echt niet
Sorry :flag:
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
AaltjeR schreef:
18-11-2019 09:07
Potverdorie, ik wist niet dat je een tijdelijk contract niet tussentijds op kunt zeggen. En als je in een goed gesprek aangeeft dat je het werk te zwaar vind naast je studie en niet gemotiveerd bent? En vraagt of hij akkoord wil gaan met beëindiging met wederzijds goedvinden? Want Wat heeft een werkgever aan een ongemotiveerde werknemer? Hoe lang moet je nog?
Het verschilt per werkgever.
Bij ons staat er in de CAO wat je opzegtermijn is.
Bijvoorbeeld: bij tijdelijke contracten is de opzegtermijn 1 maand
en bij vaste contracten (onbepaalde tijd) is de opzegtermijn 2 maanden.

Overigens is er wel eens een afwijking. Een collega die zich erg ongelukkig voelde in haar baan, mocht vertrekken met een kortere opzegtermijn. Dat was met wederzijds goedvinden.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
18-11-2019 11:19
Het verschilt per werkgever.
Bij ons staat er in de CAO wat je opzegtermijn is.
Bijvoorbeeld: bij tijdelijke contracten is de opzegtermijn 1 maand
en bij vaste contracten (onbepaalde tijd) is de opzegtermijn 2 maanden.

Overigens is er wel eens een afwijking. Een collega die zich erg ongelukkig voelde in haar baan, mocht vertrekken met een kortere opzegtermijn. Dat was met wederzijds goedvinden.
Dit is bij ons dus ook zo. Vandaar dat ik dat ook dacht dus. En het was niet als uitlachen bedoeld, mijn excuses als dat zo is overgekomen.
Ik lachte omdat ik het een rare regeling vind dat je niet tussentijds kan opzeggen. Had er geen idee van dat dat dus soms écht niet kan. Dus TO mijn excuses.
Erg rot voor je
De tip van een vervanger vind ik een hele goede
Ziekmelden vind ik een slechte tip, je weet nooit later of je deze mensen via via bij een sollicitatie nog eens tegenkomt. Geeft je misschien een slechte naam dan.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
monicageller schreef:
18-11-2019 10:54
En anders moet je je tijd helaas uitzitten of afkopen.

Maar ik snap dat afkopen niet. Dus ik betaal mijn werkgever het loon dat ik al die maanden zou betaald moeten krijgen? Hij betaalt mij dan toch niet meer voor die maanden dus dan kun je dat toch al zien als afkopen? Hij is mij dan toch ook niets meer verschuldigd? Of ben ik nu helemaal raar aan het denken?
Je werkgever heeft gerekend op jouw inzet voor de komende vijf maanden. Vandaar dat er een afkoopsom in beeld komt. Als je werkgever jou ineens op straat zet terwijl jij nog op vijf maanden werk had gerekend, moet ook loon worden betaald (maar dan aan jou) over de niet nagekomen verplichting jou vijf maanden aan het werk te houden.

Zie artikel 677 van Burgerlijk Wetboek 7, hier staat het in vermeld.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens met je werkgever om tafel om te kijken wat jij nodig hebt om fijner te kunnen werken. Misschien kun je begeleiding/coaching krijgen om gezonder met je werk om te gaan, daar zul je ook na deze baan nog veel profijt van kunnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
18-11-2019 11:27
Dit is bij ons dus ook zo. Vandaar dat ik dat ook dacht dus. En het was niet als uitlachen bedoeld, mijn excuses als dat zo is overgekomen.
Ik lachte omdat ik het een rare regeling vind dat je niet tussentijds kan opzeggen. Had er geen idee van dat dat dus soms écht niet kan. Dus TO mijn excuses.
Erg rot voor je
De tip van een vervanger vind ik een hele goede
Ziekmelden vind ik een slechte tip, je weet nooit later of je deze mensen via via bij een sollicitatie nog eens tegenkomt. Geeft je misschien een slechte naam dan.
Wij zetten het hier bewust in onze contracten, dat er géén tussentijds opzegbeding is. Dat staat er ook heel duidelijk in. Reden is dat wij onze mensen vooruit inplannen, als er een goed werkend persoon ineens door een concurrent wordt weggekocht, is dat bepaald niet fijn.
Meestal gebruiken wij de vergoeding die we kunnen eisen als onderhandelingsmiddel. We geven aan welke kosten de werknemer volgens de wet op zijn bordje krijgt. Vervolgens gaan we in overleg en spreken we af dat werknemer tóch eerder weg mag, maar dan pas nadat hij/zij de laatste klus netjes heeft afgerond en met afzien van het reeds opgebouwde vakantiegeld bijvoorbeeld. Dit is heel voordelig voor de werknemer (wij staan in ons recht veel meer te eisen), wij hebben tot het laatst een gemotiveerde medewerker en we gaan als goede vrienden uit elkaar.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
18-11-2019 09:44
Eerlijk gezegd wist ik dat ook niet, dat je bij een jaarcontract het jaar ook vol dient te maken.

Hier op het werk ook mensen met een half jaar of jaarcontract, die tijdens het contract wegggaan

Waarschijnlijk neemt jouw werkgever een tussentijds opzegbeding op in de contracten
Alle reacties Link kopieren
monicageller schreef:
18-11-2019 10:43
De mensen die adviseerden om ziek te melden, geloof me ik zit echt op zo’n punt dat ik zelfs dát begin te overwegen. Echter ben ik niet zo aangelegd en zal me vreselijk schuldig voelen als ik dat onterecht zou doen. Zelfs als het terecht is voel ik me al schuldig (wat overigens een karaktertrek is waar ik helemaal niet blij mee ben). Ben veel te betrokken bij m’n werk waarbij ik ook constant denk wat er allemaal gebeurd als ik er niet ben en of het zonder mij allemaal wel gaat. Dit is dus ook iets wat me erg hindert bij m’n studie. Ik kan me niet 100% ervoor geven en dat vind ik dan best wel storend..
Niet doen hoor, krijg je gezeik mee (want je werkgever doorziet het echt direct)
Gewoon je volwassen gedragen, en op de blaren zitten.
Alle reacties Link kopieren
monicageller schreef:
18-11-2019 10:54
En anders moet je je tijd helaas uitzitten of afkopen.
Maar ik snap dat afkopen niet. Dus ik betaal mijn werkgever het loon dat ik al die maanden zou betaald moeten krijgen? Hij betaalt mij dan toch niet meer voor die maanden dus dan kun je dat toch al zien als afkopen? Hij is mij dan toch ook niets meer verschuldigd? Of ben ik nu helemaal raar aan het denken?
[/quote]

je moet het ook zien als een boete/straf
gifgroen schreef:
18-11-2019 10:58
Het enige dat TO 'moet' is nog 5 maanden werken omdat ze dat heeft afgesproken in een arbeidscontract. Maar dat wil ze niet. Gebruik maken van het aanbod van de werkgever om te stoppen als er een vervanger is, is volgens mij de beste mogelijkheid om onder het contract uit te komen. En ik zou mijn baas bedanken dat hij me op die mogelijkheid wees en duidelijk kenbaar maken dat ik er graag gebruik van wil maken. Als jij of TO dat anders zou aanpakken; ook prima!
Nu begrijp ik wat je bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Ben veel te betrokken bij m’n werk waarbij ik ook constant denk wat er allemaal gebeurd als ik er niet ben en of het zonder mij allemaal wel gaat

Alsjeblieft zeg, maak jezelf eens iets minder belangrijk....
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
18-11-2019 15:22
Ben veel te betrokken bij m’n werk waarbij ik ook constant denk wat er allemaal gebeurd als ik er niet ben en of het zonder mij allemaal wel gaat

Alsjeblieft zeg, maak jezelf eens iets minder belangrijk....
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
[/quote]Maar ik snap dat afkopen niet. Dus ik betaal mijn werkgever het loon dat ik al die maanden zou betaald moeten krijgen? Hij betaalt mij dan toch niet meer voor die maanden dus dan kun je dat toch al zien als afkopen? Hij is mij dan toch ook niets meer verschuldigd? Of ben ik nu helemaal raar aan het denken?
[/quote]


Werkgever zal, omdat jij niet meer wilt, die 5 maanden een vervanger moeten inhuren.... Die vervanger wil betaald krijgen natuurlijk en dat had niet gehoeven als jij gewoon je contract had uitgezeten. Dus zul jij die schade (loon vervanger) moeten vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
Mina81 schreef:
18-11-2019 15:56
Maar ik snap dat afkopen niet. Dus ik betaal mijn werkgever het loon dat ik al die maanden zou betaald moeten krijgen? Hij betaalt mij dan toch niet meer voor die maanden dus dan kun je dat toch al zien als afkopen? Hij is mij dan toch ook niets meer verschuldigd? Of ben ik nu helemaal raar aan het denken?
[/quote]


Werkgever zal, omdat jij niet meer wilt, die 5 maanden een vervanger moeten inhuren.... Die vervanger wil betaald krijgen natuurlijk en dat had niet gehoeven als jij gewoon je contract had uitgezeten. Dus zul jij die schade (loon vervanger) moeten vergoeden.
[/quote]
Of die maanden salaris nou naar TO gaan of een nieuwe maakt niet uit.
Het zit ‘m in de extra kosten als werven en inwerken: tijd is nu eenmaal geld voor een werkgever.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
18-11-2019 15:22
Ben veel te betrokken bij m’n werk waarbij ik ook constant denk wat er allemaal gebeurd als ik er niet ben en of het zonder mij allemaal wel gaat

Alsjeblieft zeg, maak jezelf eens iets minder belangrijk....
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-11-2019 16:29
Reden: Aanzetten tot fraude
34.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
18-11-2019 09:12
Ze heeft toch geen burn-out. Die ga je dan dus verzinnen en evt. doen alsof je die hebt. Ook bij de bedrijfsarts wanneer je baas je daar naartoe stuurt? Zeggen dat je ziek bent en niet komt werken terwijl je dat niet bent is gewoon geen optie. Dat zal dan op frauderen of werkweigering lijken.
Ik pik er even een reactie uit. Zelf heb ik de situatie aan de hand gehad. Werkgever gehad, contract getekend voor een jaar. Zelf wist ik niet dat het dan ook ECHT een jaar was, ik ging uit van een maandelijke opzegtermijn. Werkgeven liet me dat vaak weten: Ja, want je hebt een contract voor een jaar! Maar goed, ik was daar echt niet op mijn plek en ging er aan onderdoor, ten koste van mijn gezondheid. Ondertussen solliciteren, maar zo bang voor de werkgever die me aan dat jaar zou houden. Uiteindelijk werk gevonden en werkgever zei weer dat we een contract voor een jaar hadden. Ik zei dat ik dat niet ging trekken. En een werkgever weet natuurlijk ook wel dat hij niks heeft aan een werknemer die niet meer kan, die geen motivatie heeft. Die werknemer belandt dan toch in de ziektewet. En weet je? Ik hoefde niet eens meer uit te werken. Dus TO, denk aan jezelf, bij mij begon het ook met hartkloppingen en angst, en het eindigde in een depressie.
Alle reacties Link kopieren
Hallo TO,

allereerst wat vervelend voor je. Wat eventueel een tussenoplossing is dat je minder gaat werken. 24 uur p.w. is behoorlijk veel, wellicht kan je met je werkgever afspreken dat je bijvoorbeeld 12 uur of 16 uur gaat werken?

Sterkte!
Floris1976 schreef:
18-11-2019 17:42
Hallo TO,

allereerst wat vervelend voor je. Wat eventueel een tussenoplossing is dat je minder gaat werken. 24 uur p.w. is behoorlijk veel, wellicht kan je met je werkgever afspreken dat je bijvoorbeeld 12 uur of 16 uur gaat werken?

Sterkte!
Goeie tip. Net als de tip om toch nog een keer met je werkgever te gaan praten en uit te leggen hoe erg je er door heen zit.

Als dat allemaal niet werkt, zo snel mogelijk praktisch gaan denken: wat kun jij zelf doen om deze 5 maanden vol te houden? Hoeveel vakantie heb je nog staan? Mogelijk dat dat allemaal aan het eind in een keer op kunt nemen en zo nog maar 4 maanden hoeft te werken. Mogelijk dat je werkgever dan toch iets eerder je wil laten stoppen, dat soort dingen.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven