Werk & Studie alle pijlers

Studeren of tweede tussenjaar? Geen OP

09-05-2019 08:54 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-08-2020 19:45
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen zijn genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Vivaforum
99.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
09-05-2019 09:36
Ja, ik had hem notabene veranderd, maar de autocorrect was vastbesloten😼

Ik was er toch zeker van dat ze au pair wil worden.....😜
Mevrouw75 schreef:
09-05-2019 09:34
Welnee.
Welnee op wat?
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
09-05-2019 09:38
Ik was er toch zeker van dat ze au pair wil worden.....😜
De au pair doet het toch ook altijd stiekem of minder stiekem met de man des huizes? Dat kan vast een lucratieve deal opleveren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-05-2019 09:39
Welnee op wat?
Dat je rijbewijs nodig hebt. Misschien wel in de U.S. en dat soort landen, maar Europese grote steden? Ik heb het iig zonder rijbewijs gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Lekker een jaar gaan aupairen. Je bent nog jong. Ik was 26 toen ik afstudeerde en ik heb er nooit hinder van ondervonden dat ik 'al' 26 was toen ik afstudeerde.
Mevrouw75 schreef:
09-05-2019 09:41
Dat je rijbewijs nodig hebt. Misschien wel in de U.S. en dat soort landen, maar Europese grote steden? Ik heb het iig zonder rijbewijs gedaan.
Oh ik heb 't ook van mensen gehoord in Europa dat ze moeten kunnen rijden omdat dat is waar ze voor ingehuurd worden: die kids van hot naar her brengen (school, sport, dokter, kapper etc etc)
Verplichtingen willen vermijden door als au pair te gaan werken is nogal met elkaar in tegenspraak.

Verder: als je nu nog niet wil studeren maar eerst naar het buitenland wil, gewoon doen. Geeft je weer meer levenservaring etc. Beginnen met studeren op je 20ste is ook helemaal niet te oud.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
09-05-2019 09:31
Nou ja, toen had ik opeens een vaste baan en huis en dat was wat moeilijk opgeven dan een kamer en los-vast baantjes. Nu met een kind, een koophuis en een rotsvaste prima betaalde baan (waar kind en man ook deels van afhankelijk zijn) op een leeftijd dat dat ik ook niet meer binnen een dag eenzelfde goede baan krijg worden de keuzes ook weer wat ingewikkelder.

Kijk, ik kan heus voor een maand vertrekken naar een zeker buitenland om een interessante cursus te doen, gewoon omdat ik daar zin in heb, maar na al 3x weggeweest te zijn zonder man en kind dit jaar (voor werk dat dan weer wel), zal ik daar toch een stevig gesprek over moeten hebben hoe en wat enzo en het kan best zo zijn dat man dat niet zo heel erg jofel vindt, kind is er sowieso niet blij mee. Doe ik dan waar ik zomaar zin in heb of houd ik ook een beetje rekening met het gezin?

Ik snap helemaal dat als je eenmaal gesetteld bent met man en kinderen dat het dan niet meer zo makkelijk gaat, maar dat direct na je studie settelen is ook maar een keuze.
Niemand die je die vaste baan, dat huis en die kinderen heeft opgedrongen.
.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt harstikke leuk TO, zo'n jaartje au pairen

Social work is trouwens ook een leuke studie als je van reizen houdt, er zijn veel mogelijkheden voor buitenlandstages als je social work doet. Dus weet ook dat het niet per se ophoudt als je aan je studie bent begonnen.
Alle reacties Link kopieren
20 is echt niet te oud om nog te beginnen hoor! Mijn vriend heeft ook 2 tussenjaren gedaan door 2x verkeerde studiekeus, driemaal is scheepsrecht en hij is nu op zn 21e begonnen. En hij is echt niet de oudste in de klas (eerste HBO). Doe wat goed voelt! Ikzelf ben nu 21 en bijna afgestudeerd, dat heeft ook zijn voor- en nadelen. Inderdaad, ik zit nog 50 jaar achter een bureau, maar ik heb nu wel voldoende budget om mooie reizen te maken én bijna geen schuld.

Met andere woorden; niets is goed of fout. Doe wat goed voelt, als je wil reizen, dan is nu je kans!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon doen. Ik ben zelf al jong moeder geworden en heb nooit de kans gehad om au pair te worden, wat ik graag had willen doen als ik 18 was.
Ik had ook heel graag een jaar High school willen doen maar mijn ouders konden dat niet betalen.
Weet je, als je die kans nu hebt om het te doen, gewoon doen! Studeren kan altijd nog! Bovendien mag je als Au Pair een taalcursus volgen. Je leert dan uitstekend Frans en dat kan je weer supergoed gebruiken bij je latere einddoel als social worker. Je staat dus qua studeren niet helemaal stil. Mijn advies is wel om te opteren voor een gezin in een grotere plaats zodat je nog wat contacten buiten het gezin op kan doen (heb je ook recht op).
Ik sta al jaren voor de klas (ben na de havo dus wel door gaan studeren) en heb ook later nog weer studies gevolgd. Ook collega’s die weer zijn gaan studeren zijn soms al vijftig. Zo gek is het niet om later weer te gaan studeren. En twintig is echt niet te oud om je dan lekker in het studentenleven te storten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Toen ik 28 was heb ik nog een jaartje verder gestudeerd en ik zat toen in de klas met mensen van 25 tot 55, dus je bent echt nog lang niet te oud om te gaan studeren.
Alle reacties Link kopieren
Lekker naar Frankrijk gaan! Ik ben 30+ en nog niet zo lang geleden heb ik mijn master afgerond. Tussen mijn 20e en 30e een HBO-studie gedaan en vooral heel veel op reis geweest. Echt zo dankbaar voor die periode. Prachtige ervaringen opgedaan, vrienden gemaakt van over de hele wereld, mooie herinneringen en veel levenservaring gekregen. Het heeft mij echt gevormd als mens, in positieve zin. Ik heb niets met 'hoe het allemaal heurt in het leven'. Je hoort voor je eigen geluk te kiezen en jij wordt, zo te lezen, niet gelukkig van nu weer gaan studeren.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is reizen leuk. Lekker je eigen dagen indelen en niemand verantwoording af leggen. Maar ooit moet je toch je volwassen leven gaan leiden..

Ik zou gaan studeren en na afloop een jaar reizen voordat je aan het werk gaat.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
09-05-2019 09:23
Ik snap de redenatie ‘werken kun je nog tot je 70e’ niet zo. Net alsof reizen of als au pair werken na een studie niet meer kan.
ja dit en realiseer je je wel dat je ook als aupair verplcihtingen etc hebt, het is wel wat anders dan een maand reizen
Alle reacties Link kopieren
Niet dat het er hier enorm toe doet, maar heb je recent nog eens Au Pair van W.F. Hermans gelezen? Ik gebruik elke kans om dit meesterwerk aan te prijzen! ;-D

Wat betreft het leren van de Franse taal; ongeacht je keuze, gebruik daar in elk geval de komende 3 maanden voor!!
Via Duolingo (of elke andere vergelijkbare app, ik heb geen aandelen) is het gratis en kun je je woordenschat enorm uitbreiden.
Luister elke vrije minuut Franse radio, waar je in het begin slechts woorden van meekrijgt, omdat ze veel te snel praten. Maar elk moment waarop je weer iets meer begrijpt is net zo bevredigend als motiverend.
Daarnaast, zet je telefooninstellingen in het Frans. En zoek iemand aan wie je in het Frans mailtjes kunt sturen (een native of iemand met een hoog niveau), zodat je gedwongen wordt om meer op te zoeken. Wel zonder translate of deepl uiteraard ;).

Verder ben ik het eens met beide punten van Jawlensky.
RRR
Ik zeg: au-pair.

Mijn eerste tussenjaar was ik ook au-pair, in Parijs. Zeker geen rijbewijs nodig gehad want je doet alles met de metro.

Na mijn 1e tussenjaar volgende nog een 2e tussenjaar. Ik ben toen Côte d'Azur gaan werken. Ook geen rijbewijs nodig gehad.

Na die 2 tussenjaren was ik Frankrijk zat en toe aan mijn studie.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
09-05-2019 12:21
ja dit en realiseer je je wel dat je ook als aupair verplcihtingen etc hebt, het is wel wat anders dan een maand reizen
Toen ik au pair was voelde ik me inderdaad echt niet vrij. Het tegengestelde eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
09-05-2019 09:23
Ik snap de redenatie ‘werken kun je nog tot je 70e’ niet zo. Net alsof reizen of als au pair werken na een studie niet meer kan.
Nou in veel vakken is het wel zo dat het beste moment om te solliciteren voor een baan direct aansluitend aan je afstuderen is en niet pas een jaar later. In mijn vak vinden ze denk ik dat je al teveel bent afgezakt als je een heel jaar niet werkt. Zoveel vers uit de schoolbanken om uit te kiezen, dan kom je er denk ik moeilijker tussen.

Bovendien, misschien wil je tegen die tijd helemaal niet meer naar het buitenland vanwege wat voor omstandigheden dan ook. Ik heb een stage in het buitenland halverwege afgebroken omdat mijn vader net was overleden en ik trok het gewoon niet, in mijn eentje in een ontwikkelingsland. Maar heb het altijd jammer gevonden dat ik er niet van heb kunnen genieten.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet mogelijk om een studie in het buitenland te doen? Dan heb je toch het leven in het buitenland, maar ondertussen ben je ookal bezig met een studie.
Anders zou ik toch kiezen voor au-pair. Als je twijfelt, blijf je denk ik lang twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen wederom bedankt voor alle berichten!
Natuurlijk snap ik dat je als au-pair veel verplichtingen hebt. Maar het is wel weer een hele andere ervaring.. En het zijn andere verplichtingen dan met studeren. Het is dus niet dat ik nooit wil studeren. Ik wil heel graag studeren, alleen merk ik dat het daar nu op dit moment nog niet mijn tijd voor is.
Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt!! :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik zit momenteel met hetzelfde probleem...
Ik ben dit jaar al au pair geweest in Parijs maar ik zou het graag over doen omdat ik vervroegd naar huis ben moeten gaan ivm Corona.
Ik was erg nieuwsgierig wat jij uiteindelijk besloten hebt om te doen en waarom en hoe je je er achteraf over voelt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven