Werk & Studie alle pijlers

Te laag salaris... kan ik nog iets doen?

18-08-2019 10:09 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 1,5 jaar op uitzendbasis gewerkt te hebben bij een bekende bank, start ik in september bij dezelfde bank in gewone loondienst in een hogere functie. Achteraf blijkt dat ik door mijn uitzendbureau heel slecht werd betaald. Ik verdiende ongeveer 2 euro per uur minder dan iemand in dezelfde functie met evenveel ervaring die in dienst was van de bank. Voordat de bank mij een gewoon dienstverband aanbood heb ik een salarisstrook van het uitzendbureau moeten aanleveren. Nu lijkt het er ook nog op dat mijn lage salaris bij het uitzendbureau nu ook misbruikt wordt door de bank zelf.

Het blijkt dat een collega in een lagere functie met een jaar minder bankervaring en minder diploma's hetzelfde betaald krijgt als wat ik in mijn nieuwe functie ga verdienen. Bij het salarisgesprek werd ook gezegd dat ik in een aanloopschaal geplaatst wordt omdat ik nog geen ervaring heb in mijn nieuwe functie. Achteraf denk ik nu hoe ik zo stom had kunnen zijn om daar niet over te onderhandelen. Aan een salarisschaal zit een minimum en maximum gekoppeld. Is het dan niet zo dat een bepaalde functie wordt ingedeeld in een bepaalde schaal en dat op basis van ervaring wordt gekeken hoe hoog je in die schaal komt? Met weinig ervaring onderaan, met veel ervaring bovenaan... Die collega die ik eerder noemde heeft ook nooit in een aanloopschaal gezeten hoe ze zegt.

Ik heb nog geen contract getekend, maar dit zal wel binnen nu en een week gebeuren. Wat zouden jullie doen? Kan ik nog iets doen om een hoger startsalaris in mijn nieuwe functie te krijgen? Ik voel me heel plat gezegd gewoon genaaid, nog voordat ik aan mijn nieuwe baan begin.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker nog een gesprek aanvragen over het salaris. Wel een tip om voortaan voor dat je een salarisonderhandeling hebt, research te gaan doen ipv achteraf :P. Ik weet niet in welke sector je zit maar het is op dit moment (in bepaalde sectoren) een werknemersmarkt waardoor je zeker wel kunt onderhandelen. Misschien dat je kunt mailen/bellen dat je toch nog graag over het salaris wil hebben voordat je het contract tekent?
Alle reacties Link kopieren
Zolang je je contract nog niet hebt ondertekend kun je natuurlijk nog in gesprek gaan over het salaris. Wat je de afgelopen 1,5 jaar hebt verdiend staat vast. Maar was dit ook niet conform de functieschaal waarin je werkzsam was dan? De CAO’s van de grootbanken staan gewoon online dus je kan zien waar de schaal start en eindigt. Ik zou na 1,5 jaar bij de bank niet meer akkoord gaan met een aanloopschaal, maar opteren voor gewoon net boven begin schaal. De markt is momenteel goed, en ze willen je graag overnemen dus zou vooral nu de kans nemen om het gesprek aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Grrrlstar schreef:
18-08-2019 10:28
Zolang je je contract nog niet hebt ondertekend kun je natuurlijk nog in gesprek gaan over het salaris. Wat je de afgelopen 1,5 jaar hebt verdiend staat vast. Maar was dit ook niet conform de functieschaal waarin je werkzsam was dan? De CAO’s van de grootbanken staan gewoon online dus je kan zien waar de schaal start en eindigt. Ik zou na 1,5 jaar bij de bank niet meer akkoord gaan met een aanloopschaal, maar opteren voor gewoon net boven begin schaal. De markt is momenteel goed, en ze willen je graag overnemen dus zou vooral nu de kans nemen om het gesprek aan te gaan.
Je hebt even gemist hoeveel ontslagen er afgelopen jaren bij de grootste banken geweest zijn. Ik ken heel wat 'bank-mensen' in hogere posities (denk aan directeur MKB enzo) die al jaren 'vechten' voor hun baan. De herstructureringen volgen elkaar in rap tempo op en bij iedere herstructurering moeten zij opnieuw intern solliciteren en hopen dat...
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
18-08-2019 10:46
Je hebt even gemist hoeveel ontslagen er afgelopen jaren bij de grootste banken geweest zijn. Ik ken heel wat 'bank-mensen' in hogere posities (denk aan directeur MKB enzo) die al jaren 'vechten' voor hun baan. De herstructureringen volgen elkaar in rap tempo op en bij iedere herstructurering moeten zij opnieuw intern solliciteren en hopen dat...

Dat is zo.
En tegelijkertijd worden er gelijk weer nieuwe vacatures uitgezet en nieuwe mensen aangenomen.
Waarschijnlijk wel op andere posities en ik vermoed dat de functie van TO daaronder valt.
Alle reacties Link kopieren
Splinter_ schreef:
18-08-2019 10:58
Dat is zo.
En tegelijkertijd worden er gelijk weer nieuwe vacatures uitgezet en nieuwe mensen aangenomen.
Waarschijnlijk wel op andere posities en ik vermoed dat de functie van TO daaronder valt.
Klopt. Maar bij iedere herstructurering gaat het hele team op de schop. Dus ook voor de 'lagere' posities wordt er intern gesolliciteerd. Dat TO nu vanuit interim een contract aangeboden krijgt is al heel wat. Of er nog wat te veranderen valt aan de mondelinge afspraken die er gemaakt zijn, betwijfel ik. Maar proberen kan altijd TO!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
18-08-2019 10:46
Je hebt even gemist hoeveel ontslagen er afgelopen jaren bij de grootste banken geweest zijn. Ik ken heel wat 'bank-mensen' in hogere posities (denk aan directeur MKB enzo) die al jaren 'vechten' voor hun baan. De herstructureringen volgen elkaar in rap tempo op en bij iedere herstructurering moeten zij opnieuw intern solliciteren en hopen dat...
De KYC/CDD vacatures vliegen je om de oren sinds de ING een mega boete opgelegd heeft gekregen (schikking van 775 miljoen euro) vanwege klanten die grote hoeveelheden geld hebben witgewassen. Dus mocht TO in dat werkveld actief zijn, dan moet je zeker onderhandelen over je salaris. :thumbsup:

De mensen waar jij het over hebt werken waarschijnlijk al 20+ jaren bij de bank en zijn enorm duur qua salariskosten. Mijn vriend werkt als IT-er bij een bank en daar zijn het meestal de oudere, niet zo gemotiveerde medewerkers die er al jaren werken en niet zijn meegegaan en niet willen meegaan met de tijd (digitalisering) die het veld moeten ruimen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moest je een salarisstrook aanleveren? Waarom ga je met zoiets akkoord?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit ook wel een beetje achterbaks van de werkgever. Het is algemeen bekend dat het uitzendbureau er ook op moet verdienen en je dus als werknemer minder verdiend dan mensen die direct bij het bedrijf in loondienst zijn.

Een potentiele werkgever was tegen mij een keer zo eerlijk om te zeggen dat een uitzendbureau zoveel voor mij vroeg dat hij dat eigenlijk niet kon betalen, om er aan toe te voegen dat hij ook wel wist dat ik dat er niet aan overhield. Ik stond toen bruto voor minder te werken (HBO+ functie) dan bij mijn werkgever de poets krijgt per uur. (Dat laatste is echt krijgen want levert waardeloos werk af)
Alle reacties Link kopieren
Collega van mij heeft iets vergelijkbaars.

Kwam eerst in een aanloopschaal. In de arbeidsvoorwaarden staat stond duidelijk hoe hij daarna ingedeeld zou worden.

Die arbeidsvoorwaarden en de schalen zijn ondertussen gewijzigd.

Met die ervaring in het achterhoofd zie ik een paar punten waar jij over kan onderhandelen:

* Word je beoordeeld als nieuwe medewerker of als iemand die al bij de bank werkt maar een andere functie gaat doen? In de arbeidsvoorwaarden kun je lezen waar de aanloopschaal voor wordt gebruikt. Als ze die 2 jaar uitzendwerk wegwuiven en net doen of je totaal nieuw bent, heb je een onderhandelingspunt: Je wilt hetzelfde beoordeeld worden als een bestaande medewerker.

* Waar kom je in die aanloopschaal, hoe lang duurt het voor je in een definitieve schaal komt, en waar moet je dan aan voldoen? Je kunt bv onderhandelen over je plaats in de aanloopschaal en de duur ervan. Ook hier kun je weer inzetten dat je geen nieuwe medewerker bent maar een bestaande in een nieuwe functie.

* Wat word de definitieve schaal en waar kom je in die schaal terecht?

Als je hier afspraken over maakt, laat die dan op papier zetten. Want de arbeidsvoorwaarden, schaalindeling en functiebenamingen kunnen in de tussentijd wijzigen.
Stel bv dat je wordt beloofd dat jij over 2 jaar op functie X in schaal 7 komt. Maar in de tussentijd wordt functie X ineens (al dan niet onder een andere naam) in schaal 6 ingedeeld.
Als jou schaal 7 is toegezegd moet je dat echt op papier hebben of je hebt geen poot om op te staan.


Je kunt dit aankaarten onder het mom van 'ik ga volgende week tekenen maar ik wil het nog over de schalen hebben'.

Bedenk ook dat het de HR medewerkers zelf geen klap uitmaakt of jij meer verdient, maar dat die wel worden afgerekend als ze teveel dure mensen aannemen. Die moeten mogelijk toestemming vragen voor een hogere schaalindeling.
Toezeggingen over toekomstige schalen kunnen ze iets makkelijiker doen, want 'wie dan leeft, wie dan zorgt'.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Wat ga je precies doen voor functie?
Je leeftijd, opleiding / diploma’s, ervaring?
Ik kan dan wel nakijken wat bij ons een gangbaar salaris zou zijn.

Maar zoals iemand al zei; de mensen die al wat langer in dit wereldje zitten hebben blijkbaar ooit nog goed kunnen onderhandelen over hun salaris. Echter door de jaren heen is er veel wegbezuinigd en gereorganiseerd. Verwacht niet dat jij ooit op hetzelfde salaris niveau komt als iemand die er al jaren werkt. Zulke hoge salarissen worden gewoon niet meer gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor de reacties. Het is duidelijk dat ik dus nog even moet gaan onderhandelen.

Piepp: ik word adviseur vermogen en hypotheken. Ik ben 26, heb alle gevraagde WFT's, heb hbo en volg er nog een studie naast. Ik werk nu 1,5 jaar in het bankwezen. Daarvoor een paar jaar commerciële werkervaring opgedaan buiten de bank.

Wat ik in de OP wel al zei: de collega waar ik het over heb heeft nog een jaar minder bankervaring dan mij. Zij zit pas een half jaar bij de bank en is bijna 3 jaar jonger. Natuurlijk verwacht ik niet hetzelfde loon te krijgen als iemand die al 30 jaar in dienst is, maar wat mij nu geboden wordt is volgens mij toch ook niet echt eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het altijd proberen. Je krijgt nu in ieder geval 13e maand waardoor je er zelf iets op vooruit gaat. En anders als les zien voor een volgende keer. Niet te laag inzetten en geen salarisstrook laten zien.

Mijn ervaring is dat het ook echt scheelt via welk uitzendbureau. Ik ben voor 2 functies in dezelfde schaal aangedragen maar ene detacheerder biedt 1,5 euro meer per uur dan andere.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons (tussenpersoon) ben je dan ‘financieel adviseur’ omtrent wonen, leven en vermogen. Dan wordt je ingedeeld in schaal 8 en de salarissen variëren dan van een kleine 2900 (laagste trede) tot bijna 4000 (hoogste trede) per maand. (o.b.v. 38 urige werkweek en 2 uur ATV opbouwen per week).
Je schrijft dan ook complete financiële adviesrapporten (voor je eigen administratie én voor de klant) zodat je advies reconstrueerbaar en AFM-proof is. Met zo’n rapport ben je zeker een halve tot hele dag bezig. Moet jij dat ook? Onlangs heb ik zelf een hypotheek geregeld bij de bank en viel mij op dat wij niet zo’n rapport hebben ontvangen. Verder konden wij veel dingen digitaal aanleveren / uploaden waardoor de adviseur dus eigenlijk minder werk heeft.
Alle reacties Link kopieren
Met je oude salarisstroken laten zien heb je jezelf al in de vingers gesneden. Het is totaal niet relevant wat je bij een vorige werkgever verdiende. Het is relevant wat zij jouw kennis en ervaring waard vinden. En als dat laag wordt gewaardeerd, dan kun je daar voor vechten.
Veranderd dat niets aan het uurloon, dan heb je 2 opties: 1 een andere werkgever zoeken die wel betaald naar wat je waard bent of 2 zorgen dat jij meer waarde krijgt door ervaring/opleidingen op te doen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet meegaan in je onderhandeling of je bent daar ontevreden over kun je het contract altijd nog cancelen en buiten het bankwezen kijken. Vaardigheden die je daar leert zijn prima te vertalen naar andere industrieën. Op een vorige opdracht, voor een provincie kregen we een manager projectbeheersing uit het verzekeringswezen en een projectcontroller uit het bankwezen - puur vanwege ervaring met risico management en financiële onderlegging. En zoals gezegd, geniet industrieën waar de vraag echt hoog is.
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet genaaid. Je bent stom geweest door je salarisstrook te laten zien. Dat had je niet moeten doen want het is totaal niet relevant. Bovendien onderhandelen uitzendbureaus zelf ook met bedrijven, dus voor dezelfde functie via een ander bureau had je misschien wel meer kunnen verdienen.

Je hebt nu je contract nog niet getekend, dus gewoon aangeven wat je nu wil verdienen en anders ga je op zoek naar een andere baan.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch ook geen ervaring in die nieuwe functie? Dus die aanloopschaal is dan niet zo raar.
En voor jou een heleboel anderen. Momenteel zijn er veel werkzoekenden in de financiële sector, want er zijn de laatste jaren ontzettend veel mensen wegbezuinigd.
Maar goed, ik zou in ieder geval geen genoegen nemen met 2 euro minder per uur dan collega’s die precies dezelfde functie hebben, tenzij dit te maken heeft met de tredes waarin men zit.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
18-08-2019 10:46
Je hebt even gemist hoeveel ontslagen er afgelopen jaren bij de grootste banken geweest zijn.
Nee hoor, ik werk al 8 jaar als recruiter voor diverse grootbanken en ja, er zijn veel reorganisaties geweest maar momenteel worden er duizenden bankmedewerkers gezocht door het hele land. We halen nieuwe medewerkers echt overal vandaan. Jij hebt het over hogere management posities, maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat dat voor TO niet op gaat.
Alle reacties Link kopieren
TO, pak de CAO er bij in het gesprek en geef gerust aan dat je met 1,5 jaar ervaring en de benodigde opleidingen een passend salaris wenst te ontvangen conform CAO. Je huidige salaris bij het uitzendbureau doet er niet toe. En overigens behoor je wanneer ne via een ABU aangesloten uitzend bureau aan het werk bent conform de inlenerbeloning betaald te worden, dus minimaal het schaalminumum wat iemand intern ook zou verdienen. De schalen lopen natuurlijk weluiteen dus goed onderhandelen is altijd belangrijk.
Maída schreef:
18-08-2019 11:11
Waarom moest je een salarisstrook aanleveren? Waarom ga je met zoiets akkoord?
Dit. Snap dat echt niet dat mensen dit nog steeds gewoon klakkeloos doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik snap dat het niet slim is geweest om mijn salarisstrook te laten zien. Die fout zal ik de volgende keer ook niet meer maken. Ben nu vooral aan het denken hoe ik dit onderhandelingsgesprek aan ga pakken.
Alle reacties Link kopieren
Grrrlstar schreef:
18-08-2019 16:59
TO, pak de CAO er bij in het gesprek en geef gerust aan dat je met 1,5 jaar ervaring en de benodigde opleidingen een passend salaris wenst te ontvangen conform CAO. Je huidige salaris bij het uitzendbureau doet er niet toe. En overigens behoor je wanneer ne via een ABU aangesloten uitzend bureau aan het werk bent conform de inlenerbeloning betaald te worden, dus minimaal het schaalminumum wat iemand intern ook zou verdienen. De schalen lopen natuurlijk weluiteen dus goed onderhandelen is altijd belangrijk.
Ja, pak de CAO erbij. Daar staan de schalen en tredes in per functie. Makkie.
Alle reacties Link kopieren
@Piepp: complete gespreksverslagen zoals jij het omschrijft hoef ik inderdaad niet.
Alle reacties Link kopieren
https://content.helloflex.com/PublicCao ... oadcao.pdf

Op pagina 22 vind je de salarisschalen van de Rabobank. Misschien heb je daar wat aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven