Werk & Studie alle pijlers

Tegenprestatie in de Bijstand

11-12-2018 09:56 607 berichten
Wat mag de gemeente van een bijstandsgerechtigde eisen? Wat is een reëel balans tussen rechten en plichten?

Tot voor kort mocht de gemeente bijstandsgerechtigden verplichten om papier te gaan prikken bijvoorbeeld. Dat mag nu niet meer (volgens mij) omdat de tegenprestatie nut moet hebben en je moet er ook wat van kunnen leren. Een werkloze jurist of accountant heeft daar dus niks aan.

Ik vind dat de gemeente nu (na aanpassing wet) in principe genoeg ruimte biedt en dat hetgeen wat ze eisen niet onredelijk is.
Het enige waar ik een issue mee heb is de beloning. Bijstandsgerechtigden kunnen verplicht worden om tot 32u p/wk te werken met behoud van uitkering. Dan zakken ze onder het minimumloon en dat zou niet mogen. Er zou een participatietoeslag bovenop moeten komen afhankelijk van het aantal uur wat er gewerkt wordt in ruil voor de uitkering. Uiteraard mag het geen werk zijn wat tot voor kort een betaalde vacature was of werk wat onmisbaar is voor de operatie van een bedrijf.

Met een bijstandsuitkering moet u een tegenprestatie verrichten als uw gemeente hierom vraagt. Bij een tegenprestatie gaat het om een onbetaalde maatschappelijk nuttige activiteit van beperkte duur en omvang. Bijvoorbeeld voor een paar uur per dag of per week gedurende een paar weken of maanden. Het mag geen werk zijn waar u normaal gesproken voor wordt betaald.

Wanneer wel of geen tegenprestatie

Vrijstelling voor:
- Alleenstaande ouder met kinderen tot 5 jaar
- Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt
- Vrijwilligerswerker
- Mantelzorger


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-bijstand

Wat heeft dit met mensenrechten te maken?

Gedwongen arbeid
De mensenrechten verbieden gedwongen arbeid. Zie bijvoorbeeld artikel 8 van het Internationaal Verdrag inzake Burgerlijke en Politieke Rechten. Volgens het VN Mensenrechtencomité, dat toeziet op dit verdrag, is een tegenprestatie voor een bijstandsuitkering geen gedwongen arbeid, ook niet als op weigering een korting van de uitkering staat.


Eerlijk en billijk loon
Als de tegenprestatie betekent dat mensen regulier, betaald werk moeten doen voor hun uitkering terwijl anderen voor hetzelfde werk het gewone loon krijgen, dan roept dat vanuit de mensenrechten ook vragen op. Want de Nederlandse overheid moet ervoor zorgen dat het recht op gelijk loon voor gelijk werk wordt nageleefd (art. 7 Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten). Dan moet de overheid wel het goede voorbeeld geven.



https://www.mensenrechten.nl/nl/toegeli ... e-bijstand

Ik ben benieuw naar jullie mening hierover.

Wat vinden jullie van de tegenprestatie?

Totaal aantal stemmen: 113

Huidig systeem is goed genoeg (23%)
Tegenprestatie opgelegd door de gemeente is onzin (21%)
Extra toeslag voor tegenprestatie (32%)
Je schiet er niets mee op, moet hervorm worden (11%)
Anders (13%)
lemoos2 schreef:
11-12-2018 21:36
Het is werk dat heel vroeger werd gedaan door activiteitenbegeleiders. Ik ken iemand die in zo’n vorm van tegenprestatie (in dit geval vermomd als ‘werkervaring opdoen’) exact haar oude, betaalde, werk weer doet op precies dezelfde plaats.
Ik zou naar de rechter stappen in zo'n geval. Grote kans dat ze dan gelijk krijgt.
rosanna08 schreef:
11-12-2018 20:09
en dat kan dan een reden zijn om je te korten
Precies.
Dus ik nam gewoon op.
Bij derde keer mijn irritatie wel laten blijken.
lemoos2 schreef:
11-12-2018 21:36
Het is werk dat heel vroeger werd gedaan door activiteitenbegeleiders. Ik ken iemand die in zo’n vorm van tegenprestatie (in dit geval vermomd als ‘werkervaring opdoen’) exact haar oude, betaalde, werk weer doet op precies dezelfde plaats.
Dat klopt toch helemaal niet? Kan ze daar niks aan doen?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
11-12-2018 21:30
En waarom in de zorg. Waarom niet in de ICT of als loodgieter. Alsof zorg iets is wat maar iedereen kan.
Omdat de zorg geld van de overheid kost natuurlijk.
De overheid betaalt de uitkering, dus dan daar ook vrijwilligerswerk doen.
simbalabimba schreef:
11-12-2018 20:27
En TO? Heb je na de diverse topics over de bijstand al een beetje inzicht gekregen hoe t in elkaar zit?
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-12-2018 21:38
Ik zou naar de rechter stappen in zo'n geval. Grote kans dat ze dan gelijk krijgt.
Er zit teveel tijd (jaren) tussen. Ga dan nog maar eens bewijzen dat je exact hetzelfde werk doet. Functiebeschrijvingen van voor 2005 zijn nergens meer te vinden, de banen zijn in etappes afgevoerd. Ik duim voor haar dat ze haar omscholingsopleiding dit jaar kan afronden en dan fijn aan de slag kan als verzorgende. Dat ze allround inzetbaar is en affiniteit met de doelgroep heeft is wel duidelijk inmiddels.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
11-12-2018 20:58
Wat voor cijfers wil je zien?
Elk mens met een halve breincel kan bedenken dat als het niet verplicht zou zijn om te melden wanneer je in het buitenland verblijft dat het risico op export van uitkeringen en toeslagen enorm zou toenemem. Denk even na.
Als je met de regelmaat van de klok je sollicitaties moet komen verantwoorden, je bankafschriften moet laten zien en nog zo wat zaken, dan kun je helemaal niet in het buitenland gaan wonen met een bijstandsuitkering.
Dat heb ik met mijn halve breincel kunnen bedenken.
Om dan ook nog te moeten melden waar je je vakantie doorbrengt vind ik overdreven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
lemoos2 schreef:
11-12-2018 21:36
Het is werk dat heel vroeger werd gedaan door activiteitenbegeleiders. Ik ken iemand die in zo’n vorm van tegenprestatie (in dit geval vermomd als ‘werkervaring opdoen’) exact haar oude, betaalde, werk weer doet op precies dezelfde plaats.
Dit vind ik dus misdadig gewoon.
Affijn Kukita, jij denkt misschien dat de maatschappij op jou zit te wachten maar juich maar niet te vroeg. Dat kan verkeren.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-12-2018 20:25
En waar je die doorbrengt vind ik echt een privé-kwestie en niet iets wat de sociale dienst aangaat.
Ligt aan de gemeente waar je woont. De een zal het vragen, de ander niet.

Of het een privé kwestie is, ik ben er het niet helemaal mee eens. Als je verblijft bij familie of de familie neemt jou op hun kosten mee, kan mij indenken dat de sociale dienst redeneert dat je familie jou ook kan onderhouden als je terug bent.
Ga je naar een luxe bestemming en je leeft die week er op los...... ik geloof niet dat de sociale dienst dit erg waardeert.
Ik bedoel maar, het ligt er aan waar je heen gaat en wat je gaat doen. Camping + tentje en verder op het strand liggen of je gaat naar Oostenrijk om te skiën nadat je eerst skilessen volgt. Het eerste zal eerder goedgekeurd worden, het tweede niet (afgezien van grotere kans op letsel, lees tijdelijk niet in staat om te werken omdat je iets gebroken hebt).
Aangezien het gaat om geld dat opgebracht wordt door de werkenden mag wel verlangd worden dat de ontvangers er naar redelijkheid en billijkheid mee omgaan om scheve gezichten / afgunst et cetera te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
11-12-2018 21:36
Het is werk dat heel vroeger werd gedaan door activiteitenbegeleiders. Ik ken iemand die in zo’n vorm van tegenprestatie (in dit geval vermomd als ‘werkervaring opdoen’) exact haar oude, betaalde, werk weer doet op precies dezelfde plaats.
Ken precies hetzelfde verhaal van mijn bovenbuurman.
5 jaar geleden ontslagen omdat zijn werkgever (middelbare school) ging fuseren.
2 jaar later moest hij werkervaring opdoen op precies dezelfde school.
Half jaar werken met behoudt van uitkering en daarna werd hij bedankt voor bewezen diensten.
Zit nog steeds in de bijstand.
Ieder half jaar een nieuwe conciërge zonder kosten, makkelijk besparen.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
11-12-2018 12:31
Vind je dat in de huidige arbeidsmarkt er door de gemeente nog meer kosten gemaakt moet worden om mensen op te leiden? Is dat wel een taak van de gemeente? Ik denk dat de gemeente wellicht mensen kan helpen aan een startkwalificatie als ze dat nog niet hebben. Wil je meer of wil je in een specifieke branche aan de slag dan zul je het toch zelf moeten bekostigen.

Dat waar jij op reageert is juist voor een goede startkwalificatie, en kost alleen geld voor de duur van de opleiding, relatief korte tijd dus. Terwijl veel gemeentes nu alleen kijken naar hoe ze nu nu nu geld kunnen besparen, zonder na te denken over hoe veel het ze over 2 of 5 jaar alsnog gaat kosten.
Na een opleiding gaan mensen geld opleveren, omdat ze gaan werken en salaris ontvangen, belasting betalen en geen bijstand meer nodig hebben. Uiteindelijk (en dan heb ik het over een periode van een jaar of vijf) zal een systeem als dit veel rendabeler blijken dan hoe het nu gaat, door mensen in wegbezuinigde banen "werkervaring" of "werkritme" op laten doen.....
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
11-12-2018 23:19
Ligt aan de gemeente waar je woont. De een zal het vragen, de ander niet.

Of het een privé kwestie is, ik ben er het niet helemaal mee eens. Als je verblijft bij familie of de familie neemt jou op hun kosten mee, kan mij indenken dat de sociale dienst redeneert dat je familie jou ook kan onderhouden als je terug bent.
Ga je naar een luxe bestemming en je leeft die week er op los...... ik geloof niet dat de sociale dienst dit erg waardeert.
Ik bedoel maar, het ligt er aan waar je heen gaat en wat je gaat doen. Camping + tentje en verder op het strand liggen of je gaat naar Oostenrijk om te skiën nadat je eerst skilessen volgt. Het eerste zal eerder goedgekeurd worden, het tweede niet (afgezien van grotere kans op letsel, lees tijdelijk niet in staat om te werken omdat je iets gebroken hebt).
Aangezien het gaat om geld dat opgebracht wordt door de werkenden mag wel verlangd worden dat de ontvangers er naar redelijkheid en billijkheid mee omgaan om scheve gezichten / afgunst et cetera te voorkomen.
Dan kunnen ze dus ook vragen om kassabonnen van je boodschappen.
Want als je je boodschappen bij Albert Heijn doet kan je uitkering best nog wat omlaag, want de Aldi is goedkoper.

Maar ik denk dat je prima weergeeft wat er mis is: het hele systeem is gebouwd op wantrouwen. En afgunst.
Want stel je toch es voor dat iemand met minder inspanning toch iets heeft wat jij graag zou willen hebben......
En de selffullfulling prophecy ligt al klaar.

Maar, er is een leuk staafdiagram, waarin je kunt zien om wat voor bedragen fraude gaat in Nederland.
Bijstandsfraude is daar maar een zeer minimaal staafje, verwaarloosbaar op het grote geheel.
Belastingfraude is een veelvoud daarvan.
En dan is er zo'n zelfde staafdiagram waarin je kunt zien hoe veel aandacht ervoor is in de media.
En dan blijkt belastingfraude ineens een verwaarloosbaar staafje te hebben en bijstandsfraude een veelvoud daarvan.
Oftewel: de bijstandsfraude is klein, maar je leest en hoort er heel veel over, waardoor mensen het veel groter inschatten dan het is.

Het overgrote deel van de bijstandsontvangers is gewoon eerlijk en betrouwbaar. Het zijn wat dat betreft net gewone mensen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
12-12-2018 00:29
Ken precies hetzelfde verhaal van mijn bovenbuurman.
5 jaar geleden ontslagen omdat zijn werkgever (middelbare school) ging fuseren.
2 jaar later moest hij werkervaring opdoen op precies dezelfde school.
Half jaar werken met behoudt van uitkering en daarna werd hij bedankt voor bewezen diensten.
Zit nog steeds in de bijstand.
Ieder half jaar een nieuwe conciërge zonder kosten, makkelijk besparen.
:O
Alle reacties Link kopieren
Je kunt natuurlijk ook vrijwillig een tegenprestatie doen zonder dat de gemeente daar om vraagt. Ga bijv. zwerfvuil opruimen, doe ik ook weleens. Goed voor de omgeving, goed voor je beweging.
Kukita-Del-Barrio schreef:
11-12-2018 20:22
Het gaat nu om jouw plicht om te melden wanneer je niet in nederland verblijft. Staat los van al het andere waar je je blijkbaar aan ergert. :)
Ook als je wel in Nederland verblijft, maar niet in je eigen gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
11-12-2018 18:29
Ik was niet op de hoogte dat de sociale dienst wil weten wat je tijdens je vakantie gaat doen. Dit is de eerste keer dat ik zoiets hoor. Dat zal wel nieuw zijn denk ik? :sarcastic:
Nope is al heel oud hoor, is pas een paar jaar afgeschaft. Niet iedereen deed het maar als je controle kreeg en je was er niet kon je gekort worden. Verstandiger dus om je vakantie papieren wel in te vullen en daar moest je idd op vermelden waar naartoe en hoe lang.
Solomio schreef:
12-12-2018 06:07
Dan kunnen ze dus ook vragen om kassabonnen van je boodschappen.
Want als je je boodschappen bij Albert Heijn doet kan je uitkering best nog wat omlaag, want de Aldi is goedkoper.

Maar ik denk dat je prima weergeeft wat er mis is: het hele systeem is gebouwd op wantrouwen. En afgunst.
Want stel je toch es voor dat iemand met minder inspanning toch iets heeft wat jij graag zou willen hebben......
En de selffullfulling prophecy ligt al klaar.

Maar, er is een leuk staafdiagram, waarin je kunt zien om wat voor bedragen fraude gaat in Nederland.
Bijstandsfraude is daar maar een zeer minimaal staafje, verwaarloosbaar op het grote geheel.
Belastingfraude is een veelvoud daarvan.
En dan is er zo'n zelfde staafdiagram waarin je kunt zien hoe veel aandacht ervoor is in de media.
En dan blijkt belastingfraude ineens een verwaarloosbaar staafje te hebben en bijstandsfraude een veelvoud daarvan.
Oftewel: de bijstandsfraude is klein, maar je leest en hoort er heel veel over, waardoor mensen het veel groter inschatten dan het is.

Het overgrote deel van de bijstandsontvangers is gewoon eerlijk en betrouwbaar. Het zijn wat dat betreft net gewone mensen.
+1!
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
11-12-2018 19:46
Moet je dat melden via een formulier of vraagt jouw klantmanager jou om deze info via een onofficiële weg (e-mail, telefoon) ?
Het is overigens onzin dat ze je bellen tijdens vakantie. Ik had überhaupt niet opgenomen.
In Amsterdam met formulier tegenwoordig, vroeger in levende lijve. En niet opnemen? Als dat te lang duurt krijg je zo'n briefje met "nu komen of we zetten uw uitkering stop"
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-12-2018 20:51
Heb je daar cijfers van? Vooral van die uitkeringen die geëxporteerd worden?
Er is ooit eens een docu geweest over kantoortjes in Marokko die van daar uit de uitkering regelde. Google maar eens op uitkering marokko en de hits vliegen je om de oren.
Alle reacties Link kopieren
quiaquia schreef:
11-12-2018 20:49
Er is meer controle op bijstandontvangers.
Ik kan me nog maandelijkse inkomstenverklaringen herinneren, halfjaarlijkse controles enz.
Een uitkering ontvangen terwijl je in het buitenland woont is zo simpel niet.
Iedere maand met je briefje er naar toe idd.
quattro-stagioni schreef:
12-12-2018 08:48
Ook als je wel in Nederland verblijft, maar niet in je eigen gemeente.
Idd.
Ik bleef in eigen provincie in een geleende caravan 35 km van uit. Niks exotisch aan.
Wel super fijn hoor, voordat daar weer opmerkingen over komen.

Met bijstand nog nooit in buitenland op vakantie geweest.
Heb geen familie in bv Spanje. Dus niet te betalen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
12-12-2018 09:05
Er is ooit eens een docu geweest over kantoortjes in Marokko die van daar uit de uitkering regelde. Google maar eens op uitkering marokko en de hits vliegen je om de oren.
Verstandige mensen googelen niet omdat:
  • Google puur bestaat om algoritmes te exploiteren
  • De meeste informatie via Internet uit nonsens bestaat
  • Iemand die een stelling wil bewijzen zelf met een link komt en niet lui naar google verwijst
  • Duckduckgo een veiliger en betrouwbaarder zoekmacine is
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
nina1966 schreef:
12-12-2018 09:05
Er is ooit eens een docu geweest over kantoortjes in Marokko die van daar uit de uitkering regelde. Google maar eens op uitkering marokko en de hits vliegen je om de oren.
Google zegt het, dus is het waar :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
12-12-2018 09:11
Verstandige mensen googelen niet omdat:
  • Google puur bestaat om algoritmes te exploiteren
  • De meeste informatie via Internet uit nonsens bestaat
  • Iemand die een stelling wil bewijzen zelf met een link komt en niet lui naar google verwijst
  • Duckduckgo een veiliger en betrouwbaarder zoekmacine is
En al zou ik dan die docu vinden op Google, dan gaat het om een kleine groep.
Prima dat die aangepakt wordt, maar niet als het gevolg is dat elke bijstandsgerechtigde wordt gewantrouwd en daar lijkt het nu wel op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven