Werk & Studie alle pijlers

Tegenprestatie in de Bijstand

11-12-2018 09:56 607 berichten
Wat mag de gemeente van een bijstandsgerechtigde eisen? Wat is een reëel balans tussen rechten en plichten?

Tot voor kort mocht de gemeente bijstandsgerechtigden verplichten om papier te gaan prikken bijvoorbeeld. Dat mag nu niet meer (volgens mij) omdat de tegenprestatie nut moet hebben en je moet er ook wat van kunnen leren. Een werkloze jurist of accountant heeft daar dus niks aan.

Ik vind dat de gemeente nu (na aanpassing wet) in principe genoeg ruimte biedt en dat hetgeen wat ze eisen niet onredelijk is.
Het enige waar ik een issue mee heb is de beloning. Bijstandsgerechtigden kunnen verplicht worden om tot 32u p/wk te werken met behoud van uitkering. Dan zakken ze onder het minimumloon en dat zou niet mogen. Er zou een participatietoeslag bovenop moeten komen afhankelijk van het aantal uur wat er gewerkt wordt in ruil voor de uitkering. Uiteraard mag het geen werk zijn wat tot voor kort een betaalde vacature was of werk wat onmisbaar is voor de operatie van een bedrijf.

Met een bijstandsuitkering moet u een tegenprestatie verrichten als uw gemeente hierom vraagt. Bij een tegenprestatie gaat het om een onbetaalde maatschappelijk nuttige activiteit van beperkte duur en omvang. Bijvoorbeeld voor een paar uur per dag of per week gedurende een paar weken of maanden. Het mag geen werk zijn waar u normaal gesproken voor wordt betaald.

Wanneer wel of geen tegenprestatie

Vrijstelling voor:
- Alleenstaande ouder met kinderen tot 5 jaar
- Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt
- Vrijwilligerswerker
- Mantelzorger


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-bijstand

Wat heeft dit met mensenrechten te maken?

Gedwongen arbeid
De mensenrechten verbieden gedwongen arbeid. Zie bijvoorbeeld artikel 8 van het Internationaal Verdrag inzake Burgerlijke en Politieke Rechten. Volgens het VN Mensenrechtencomité, dat toeziet op dit verdrag, is een tegenprestatie voor een bijstandsuitkering geen gedwongen arbeid, ook niet als op weigering een korting van de uitkering staat.


Eerlijk en billijk loon
Als de tegenprestatie betekent dat mensen regulier, betaald werk moeten doen voor hun uitkering terwijl anderen voor hetzelfde werk het gewone loon krijgen, dan roept dat vanuit de mensenrechten ook vragen op. Want de Nederlandse overheid moet ervoor zorgen dat het recht op gelijk loon voor gelijk werk wordt nageleefd (art. 7 Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten). Dan moet de overheid wel het goede voorbeeld geven.



https://www.mensenrechten.nl/nl/toegeli ... e-bijstand

Ik ben benieuw naar jullie mening hierover.

Wat vinden jullie van de tegenprestatie?

Totaal aantal stemmen: 113

Huidig systeem is goed genoeg (23%)
Tegenprestatie opgelegd door de gemeente is onzin (21%)
Extra toeslag voor tegenprestatie (32%)
Je schiet er niets mee op, moet hervorm worden (11%)
Anders (13%)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
11-12-2018 10:37
Voor veel mensen is er gewoon geen betaald werk beschikbaar en dat gaan er nog veel meer worden met de automatisering en de ecologische noodzaak om de ongebreidelde groei te beteugelen.

Een basisinkomen zou het hele probleem van bijstand, controles, lastigvallen, keuren en dergelijke overbodig maken.
Precies
Alle reacties Link kopieren
ik ben ook voor de tegenprestatie. Er zijn per gemeente best veel dingen te verzinnen die nu door niemand gedaan worden. Bij gebleken beschikbaarheid aannemen dat gaat niet lukken er is gewoon geen geld voor. Verder betaal je als werkende allemaal mee aan degenen die in de bijstand zitten, toeslagen ontvangen etc. waarom zouden die niet wat terug mogen doen voor de maatschappij?

Werkzaamheden waar ik aan denk:
- papier prikken in de buitengebieden/ bossen (hebben de gemeentewerkers geen tijd voor)
- onkruid tussen de stoeptegels vandaan plukken (is geen tijd voor)
- spelletjes met bejaarden
- vrijwilligers werk op scholen, sportverenigingen of andere gemeentelijke instellingen die subsidie van de gemeente ontvangen.

Hiervoor een extra toeslag aan de bijstandsgerechtigde uitkeren vind ik dan weer onzin. Het zijn vaak geen fulltime bezigheden. Wel houd het de mensen actief en betrokken en zullen ze misschien sneller een nieuwe baan vinden.
Wel vind ik dat mensen die weigeren gekort mogen worden. Kleine moeite toch om dagelijks een aantal uur je in te zetten voor de maatschappij?

Ook asielzoekers, statushouders zouden dezelfde regels moeten gelden. Draagt bij aan de integratie en de taal zijn ze dan mss ook wel sneller machtig.
Ik was laatst mijn zoon ophalen bij een vriendje, statushouders ± 5 jaar hier, die vrouw spreekt bijna geen woord Nederlands. Hoe kan dat? Zorg dat ze fatsoenlijk Nederlands leren, er was gelukkig een andere statushouder bij (moeder van ander kind) die wel Nederlands kon en die het voor haar vertaalde. De vader sprak redelijk Nederlands.

Ik ben van mening dat hier best een simpel systeem voor op te zetten is wat per gemeente te beheren is. Er zitten misschien ook wel mensen in de bijstand die Nederlands kunnen leren aan buitenlanders zo helpt men elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
11-12-2018 10:42
hoe bedoel je? stel je bent pas afgestudeerd in pedagogiek en kan nog geen werk vinden waardoor je een bijstandsuitkering moet aanvragen. je zou bijvoorbeeld 1 of 2 dagen bij jeugdzorg aan de slag kunnen als hulp/assistent van een maatschappelijk medewerker om even wat ervaring op te doen. assistent maatschappelijk medewerker is geen bestaande functie bij jeugdzorg. ik noem nu maar even een voorbeeld he.
Diegene moet dan werk verrichten en neemt dan werk uit handen van een maatschappelijk werker die daar gewoon voor betaald krijgt. Je kunt niet ergens 1 of 2 dagen per week alleen meekijken en niks doen.

Verder mag je hopen dat de eerste reflex van een pas afgestudeerde die even geen werk kan vinden niet is om gelijk een bijstandsuitkering aan te vragen, maar zich meldt bij PostNL voor postbezorger of soortgelijk.
Mensen met een bijstandsuitkering hebben nu al de plicht om te solliciteren. Als daar beter op gehandhaaft zou worden zouden theoretisch gezien het aantal bijstandsuitkeringen moeten dalen.

Het systeem van tegenprestatie is, hoe mooi het ook klinkt, in mijn optiek niet haalbaar. Mensen laten zich niet dwingen tot vrijwilligerswerk.
Dikkoppie schreef:
11-12-2018 10:58
ik ben ook voor de tegenprestatie. Er zijn per gemeente best veel dingen te verzinnen die nu door niemand gedaan worden. Bij gebleken beschikbaarheid aannemen dat gaat niet lukken er is gewoon geen geld voor. Verder betaal je als werkende allemaal mee aan degenen die in de bijstand zitten, toeslagen ontvangen etc. waarom zouden die niet wat terug mogen doen voor de maatschappij?

Werkzaamheden waar ik aan denk:
- papier prikken in de buitengebieden/ bossen (hebben de gemeentewerkers geen tijd voor)
- onkruid tussen de stoeptegels vandaan plukken (is geen tijd voor)
- spelletjes met bejaarden
- vrijwilligers werk op scholen, sportverenigingen of andere gemeentelijke instellingen die subsidie van de gemeente ontvangen.

Hiervoor een extra toeslag aan de bijstandsgerechtigde uitkeren vind ik dan weer onzin. Het zijn vaak geen fulltime bezigheden. Wel houd het de mensen actief en betrokken en zullen ze misschien sneller een nieuwe baan vinden.
Wel vind ik dat mensen die weigeren gekort mogen worden. Kleine moeite toch om dagelijks een aantal uur je in te zetten voor de maatschappij?

Ook asielzoekers, statushouders zouden dezelfde regels moeten gelden. Draagt bij aan de integratie en de taal zijn ze dan mss ook wel sneller machtig.
Ik was laatst mijn zoon ophalen bij een vriendje, statushouders ± 5 jaar hier, die vrouw spreekt bijna geen woord Nederlands. Hoe kan dat? Zorg dat ze fatsoenlijk Nederlands leren, er was gelukkig een andere statushouder bij (moeder van ander kind) die wel Nederlands kon en die het voor haar vertaalde. De vader sprak redelijk Nederlands.

Ik ben van mening dat hier best een simpel systeem voor op te zetten is wat per gemeente te beheren is. Er zitten misschien ook wel mensen in de bijstand die Nederlands kunnen leren aan buitenlanders zo helpt men elkaar.

Geen geld vind ik onzin gezien de afdeling sociale zaken binnen 10 jaar tijd de aparte spreekruimtes hebben omgebouwd in spreekruimtes met een kogelvrij schot ertussen. Dit was vanwege toenemende agressie tussen bepaalde cliënten en werknemers. Niet lang daarna werden de afdelingen sociale zaken overgeheveld naar sociale werkplaatsen en werden de veiligheidsmaatregelen weggelaten.

Een stoep onkruidvrij maken door te plukken is zware arbeid als je het handmatig moet doen en met gif is het erg ongezond daarbij denk ik niet dat een buitenlander hierdoor goed Nederlands zal gaan spreken.

Heb je nog meer leuke ideeën zoals het marktplein schoonpoetsen met een tandenborsteltje?
Alle reacties Link kopieren
Sjesis, gewoon hetzelfde topic met een andere titel. :facepalm:
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Tante_Ans schreef:
11-12-2018 10:17
Misschien ben ik wel heel bot hoor, maar ze zijn niet zomaar uit de wia gezet, betekent dat dan niet gewoon dat ze weer wat kunnen, en is zn tegenprestatie (zoals bv op de milieuwerf werken, of rijlessen tot vrachtwagenchauffeur, of in de gemeentelijke kringloopwinkel werken) juist niet het middel om weer wat werkervaring op te doen, en zo weer naar betaalde arbeid te komen.
jij hebt duidelijk geen idee hoe die beoordelingen in z'n werk gaan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
11-12-2018 11:06
Een stoep onkruidvrij maken door te plukken is zware arbeid als je het handmatig moet doen en met gif is het erg ongezond
Mensonterend ook en belachelijk. De gemeente heeft daar machines voor, waar zie jenou nog onkruid op straat, maar een bijstandsgerechtigde moet zijn knieën verknallen.

Er zijn vacaturebanken voor zeer uiteenlopende soorten vrijwilligerswerk. Niet iedereen is geschikt om maar spelletjes te doen met bejaarden.

Vrijwilligerswerk kan een goed opstapje zijn naar betaald werk.
parbleumondieu schreef:
11-12-2018 10:11
Als mensen werken moeten ze betaald worden. Als ze geen inkomen uit arbeid hebben of een andere uitkering, krijgen ze bijstand zodat ze niet op straat hoeven te verhongeren.
Dat hele tegenprestatiegedoe is verkapt gratis geld voor bedrijven. Die maken winst met gratis arbeidskracht.
Dus als iemand met bijstand de stoep kan vegen, dan kan de gemeente hem als werknemer aannemen en een salaris betalen. Dat is niet moeilijk.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
'Ook asielzoekers, statushouders zouden dezelfde regels moeten gelden. Draagt bij aan de integratie en de taal zijn ze dan mss ook wel sneller machtig.'

Mee eens! Dit gebeurt ook al veel gelukkig. Drie halve dagen Nerlandse les, een of twee dagen 'werk' een halve dag overige training en ongeveer 8-10 uur thuis studie Nederlands en/ of met vrijwillige taalcoach.
Het werk is bijvoorbeeld vrijwilligerswerk (ouderen, ziekenhuis, kringloopcentrum) of fabriekswerk (ingrediënten omstickeren, handdoeken vouwen). Overige training is bijvoorbeeld omgaan met geld, fiets- of zwemles of leren solliciteren.

Daarbij wel de aantekening dat niet iedereen even makkelijk plaatsbaar is. Mensen met jonge (getraumatiseerde) kinderen, ouderen, mensen met zware trauma's, lichamelijke problemen.. het blijft maatwerk. Nederlandse les en overige trainingen doen ze allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk ben ik van mening dat een bijstandsgerechtigde die kan werken ook zou moeten werken, ongeacht of er kleine kinderen zijn.
Het is goed dat er een tegenprestatie tegenover staat, want de kosten worden opgebracht door de belastingbetaler.

Er wordt door werkgevers steen-en-been geklaagd dat ze niet aan personeel kunnen komen. Wel nu, dwing de werkgevers bijstandsgerechtigden aan te nemen waarbij zij na een jaar een vast contract moeten krijgen. Laat hen ook een opslag bovenop de uitkering gedurende dat jaar betalen waardoor werken loont. Eenmaal in vaste dienst het loon dat bij de functie hoort en werknemer geniet extra ontslagbescherming tenzij van rechtswege ontslag gerechtvaardigd is. Verplicht bijstanduitkeringsgerechtigden die aan de slag kunnen tot het volgen van bijbehorende opleidingen / cursussen / scholing waarbij de uitkeringsinstantie de helft van de kosten bijdraagt en de andere helft van de kosten voor de bijstanduitkeringsgerechtigde is. De bijstandsgerechtigde wordt geacht er alles aan te doen om de baan te behouden en is verplicht hier aan mee te werken.

Wie echt niet kan werken zou vrijstelling moeten krijgen. Van wie deels kan worden worden om te werken zou wel gestimuleerd kunnen worden om vrijwilligerswerk te doen met de nadruk op VRIJ willigers werk zonder dat het gevolgen voor hun uitkering heeft.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
11-12-2018 11:13
jij hebt duidelijk geen idee hoe die beoordelingen in z'n werk gaan
nou duidelijk wel.

En ik verexcuseer me voor mijn mening (gebaseerd op mijn eigen ervaring). En jij, jij blert maar wat, wat je nergens op baseert. Ja ik ben afgekeurd, en ja ik heb een zeer prettig contact met het UWV waarin echt met me wordt meegedacht wat ik nog wel kan om mn eigen geld te verdienen, en ben dat nu weer stap voor stap aan het uitbouwen tot een 30 urige baan.

Dus ja, ik denk echt dat iemand niet zomaar uit de wia wajong of wat dan ook word geflikkerd.
Tante_Ans schreef:
11-12-2018 10:17
Misschien ben ik wel heel bot hoor, maar ze zijn niet zomaar uit de wia gezet, betekent dat dan niet gewoon dat ze weer wat kunnen, en is zn tegenprestatie (zoals bv op de milieuwerf werken, of rijlessen tot vrachtwagenchauffeur, of in de gemeentelijke kringloopwinkel werken) juist niet het middel om weer wat werkervaring op te doen, en zo weer naar betaalde arbeid te komen.
Nee..
Dat is de groep chronisch zieken die nu bijstand krijgen ipv wia.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
11-12-2018 11:04
Mensen met een bijstandsuitkering hebben nu al de plicht om te solliciteren. Als daar beter op gehandhaaft zou worden zouden theoretisch gezien het aantal bijstandsuitkeringen moeten dalen.

Het systeem van tegenprestatie is, hoe mooi het ook klinkt, in mijn optiek niet haalbaar. Mensen laten zich niet dwingen tot vrijwilligerswerk.

Want door nog "beter" te handhaven neemt het aantal beschikbare banen toe? En wat is beter? Mensen in de bijstand moeten nu al van alles doen en inleveren waardoor ze amper privacy hebben.

Ik heb "anders" gestemd.
Ga eerst eens scholing gratis maken (voor iedereen) en verplicht dan mensen in de bijstand een opleiding of cursus te volgen met baankans. Er zijn grote tekorten aan bijvoorbeeld metselaars, loodgieters en elektriciens. Zodra ze dat vertikken kun je 100% korten.

Edit: wel met de opmerking erbij dat mensen die niet kunnen werken ontzien worden. Want er zitten ook genoeg arbeidsongeschikten in de bijstand.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Tante_Ans schreef:
11-12-2018 11:53
nou duidelijk wel.

En ik verexcuseer me voor mijn mening (gebaseerd op mijn eigen ervaring). En jij, jij blert maar wat, wat je nergens op baseert. Ja ik ben afgekeurd, en ja ik heb een zeer prettig contact met het UWV waarin echt met me wordt meegedacht wat ik nog wel kan om mn eigen geld te verdienen, en ben dat nu weer stap voor stap aan het uitbouwen tot een 30 urige baan.

Dus ja, ik denk echt dat iemand niet zomaar uit de wia wajong of wat dan ook word geflikkerd.
Besef eens dat jouw ervaring met het UWV niet de standaard is.
Boogschutter10 schreef:
11-12-2018 11:01
Diegene moet dan werk verrichten en neemt dan werk uit handen van een maatschappelijk werker die daar gewoon voor betaald krijgt. Je kunt niet ergens 1 of 2 dagen per week alleen meekijken en niks doen.

Verder mag je hopen dat de eerste reflex van een pas afgestudeerde die even geen werk kan vinden niet is om gelijk een bijstandsuitkering aan te vragen, maar zich meldt bij PostNL voor postbezorger of soortgelijk.
Natuurlijk moet diegene iets doen. Ze neemt bepaalde werkzaamheden uit de handen van een maatschappelijk werker maar wat is daar mis mee? diezelfde maatschappelijk werker is ook tijd kwijt aan het trainen van die persoon. Daarnaast is het niet te vervanging van de maatschappelijk werken, het is puur een soort van stage wat hooguit enkele maanden mag duren, aldus de wet.

Voor wat betreft je laatste opmerking.. als ik pas afgestudeerd ben en ik heb geen werk, echt wel dat ik een bijstandsuitkering ga aanvragen. Ondertussen blijf ik solliciteren hoor, maar de rekening moeten wel gewoon betaald worden.
lise1985 schreef:
11-12-2018 11:04
Mensen met een bijstandsuitkering hebben nu al de plicht om te solliciteren. Als daar beter op gehandhaaft zou worden zouden theoretisch gezien het aantal bijstandsuitkeringen moeten dalen.

Het systeem van tegenprestatie is, hoe mooi het ook klinkt, in mijn optiek niet haalbaar. Mensen laten zich niet dwingen tot vrijwilligerswerk.
Dat is een heel goed punt. Volgens mij wordt dat niet (voldoende) gehandhaafd in de meeste gemeente. Daarnaast worden cliënten waarvan gedacht wordt dat ze kansloos zijn gewoon aan de kant gelaten.
Alweer een topic om mensen in de bijstand te kunnen bashen? Heb je niks beters te doen?
Tante_Ans schreef:
11-12-2018 11:53
nou duidelijk wel.

En ik verexcuseer me voor mijn mening (gebaseerd op mijn eigen ervaring). En jij, jij blert maar wat, wat je nergens op baseert. Ja ik ben afgekeurd, en ja ik heb een zeer prettig contact met het UWV waarin echt met me wordt meegedacht wat ik nog wel kan om mn eigen geld te verdienen, en ben dat nu weer stap voor stap aan het uitbouwen tot een 30 urige baan.

Dus ja, ik denk echt dat iemand niet zomaar uit de wia wajong of wat dan ook word geflikkerd.
Zo.. Lekker toontje.
Er bestaan dus ook nog mensen waar terugkeer naar werk geen optie is. Voor geen enkele baan.

Maar gelukkig weet jij het beter dan ikzelf en het team wat tot deze conclusie is gekomen.

Wel fijn dat jezelf door hebt dat het nogal bot is.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
11-12-2018 11:12
Sjesis, gewoon hetzelfde topic met een andere titel. :facepalm:
Wel op een andere pijler. Dus andere ‘invalshoek’ :mrgreen:
Dropdrop schreef:
11-12-2018 11:16
Mensonterend ook en belachelijk. De gemeente heeft daar machines voor, waar zie jenou nog onkruid op straat, maar een bijstandsgerechtigde moet zijn knieën verknallen.

Er zijn vacaturebanken voor zeer uiteenlopende soorten vrijwilligerswerk. Niet iedereen is geschikt om maar spelletjes te doen met bejaarden.

Vrijwilligerswerk kan een goed opstapje zijn naar betaald werk.
Vind het ook onzin om bijstandsgerechtigden onkruid te laten plukken omdat de gemeente daarop wil bezuinigen.
Eén van de aanpassingen op de wet is dat het werk passend moet zijn.
Kleppeboxx schreef:
11-12-2018 11:50
Persoonlijk ben ik van mening dat een bijstandsgerechtigde die kan werken ook zou moeten werken, ongeacht of er kleine kinderen zijn.
Het is goed dat er een tegenprestatie tegenover staat, want de kosten worden opgebracht door de belastingbetaler.

Er wordt door werkgevers steen-en-been geklaagd dat ze niet aan personeel kunnen komen. Wel nu, dwing de werkgevers bijstandsgerechtigden aan te nemen waarbij zij na een jaar een vast contract moeten krijgen. Laat hen ook een opslag bovenop de uitkering gedurende dat jaar betalen waardoor werken loont. Eenmaal in vaste dienst het loon dat bij de functie hoort en werknemer geniet extra ontslagbescherming tenzij van rechtswege ontslag gerechtvaardigd is. Verplicht bijstanduitkeringsgerechtigden die aan de slag kunnen tot het volgen van bijbehorende opleidingen / cursussen / scholing waarbij de uitkeringsinstantie de helft van de kosten bijdraagt en de andere helft van de kosten voor de bijstanduitkeringsgerechtigde is. De bijstandsgerechtigde wordt geacht er alles aan te doen om de baan te behouden en is verplicht hier aan mee te werken.

Wie echt niet kan werken zou vrijstelling moeten krijgen. Van wie deels kan worden worden om te werken zou wel gestimuleerd kunnen worden om vrijwilligerswerk te doen met de nadruk op VRIJ willigers werk zonder dat het gevolgen voor hun uitkering heeft.
pardon? :sarcastic:
werkgevers moeten gedwongen worden om bijstandsgerechtigden in dienst te nemen en hen na een jaar een vast contract aan te bieden? Hahahah hoe ga je dat in godsnaam voor elkaar krijgen? :rofl:
Dreamchild schreef:
11-12-2018 11:57
Want door nog "beter" te handhaven neemt het aantal beschikbare banen toe? En wat is beter? Mensen in de bijstand moeten nu al van alles doen en inleveren waardoor ze amper privacy hebben.

Ik heb "anders" gestemd.
Ga eerst eens scholing gratis maken (voor iedereen) en verplicht dan mensen in de bijstand een opleiding of cursus te volgen met baankans. Er zijn grote tekorten aan bijvoorbeeld metselaars, loodgieters en elektriciens. Zodra ze dat vertikken kun je 100% korten.

Edit: wel met de opmerking erbij dat mensen die niet kunnen werken ontzien worden. Want er zitten ook genoeg arbeidsongeschikten in de bijstand.
wat moeten bijstandsgerechtigden nu allemaal inleveren volgens jou? op welke manier(en) wordt hun privacy geschonden?
i
Kukita-Del-Barrio schreef:
11-12-2018 12:04
Dat is een heel goed punt. Volgens mij wordt dat niet (voldoende) gehandhaafd in de meeste gemeente. Daarnaast worden cliënten waarvan gedacht wordt dat ze kansloos zijn gewoon aan de kant gelaten.
Het punt is dat die controles gedaan worden door externe partijen en dat alleen maar gedaan wordt als de sociale dienst hele sterke vermoedens heeft dat iemand zich niet aan de regels houdt. Het is vrij makkelijk om die regels te omzeilen zonder dat je jezelf onder de aandacht brengt bij de sociale dienst.

Overigens staat ook de WW-uitkering erom bekend dat je gemakkelijk onder je plichten uit kunt komen. Het UWV heeft ook onvoldoende middelen om actiever te handhaven.
benmamma schreef:
11-12-2018 12:04
Zo.. Lekker toontje.
Er bestaan dus ook nog mensen waar terugkeer naar werk geen optie is. Voor geen enkele baan.

Maar gelukkig weet jij het beter dan ikzelf en het team wat tot deze conclusie is gekomen.

Wel fijn dat jezelf door hebt dat het nogal bot is.
mensen die arbeidsongeschikt zijn worden nu toch ook vrijgesteld van tegenprestatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven