Werk & Studie alle pijlers

Teveel hooi op m'n vork en taken van anderen overnemen

18-07-2024 07:58 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik merk dat ik geen nee kan zeggen en dat collega's (of nou ja, ik werk als freelancer, maar het is een hecht team) allerlei taken op mijn bordje leggen. Zo van: kun jij dit oppakken.

Ik ben zelf ontzettend toe aan rust, dit geeft mij veel stress.
Ik kan de dagelijkse taken al amper overzien, volgens mij ben ik behoorlijk overspannen.

Maar ja, collega's zijn ook overspannen en bellen mij op dat ze met stress zitten en of ik toch niet die en die taak kan overnemen.

Ik vind het echt ongelooflijk dat ik dat nog doe ook, maar ik ben zo bang dat ik faal, en wat blijft er dan nog van mij over als ik dat werk niet meer heb?

Het is bizar, soms werk ik tussen de paniekaanvallen door aan bepaalde klussen.
Ik ben ook een psychologisch onderzoek gehad, waar o.a. uitkwam dat ik trekken van de dwangmatige persoonlijkheidsstoornis heb, zoals perfectionisme, alles tot in de puntjes moeten doen.

Ik ben al jaren mezelf ontzettend aan het overvragen, in de tijd dat ik nog 40u in loondienst werkte, vond ik het altijd nodig om daarnaast nog als freelancer te werken wat natuurlijk nergens op slaat.

Rationeel gezien weet ik het wel, maar hoe stop ik met dit stomme please-gedrag?
Nu is zelfs het gevolg dat collega's op vakantie gaan, en ik weer in kan springen, terwijl ik psychisch behoorlijk ontregeld ben.

Ik word hier heel, heel ongelukkig van.
Alle reacties Link kopieren Quote
je weet het wel: 'nee' leren zeggen. En dat kan op een vriendelijke manier, waardoor de pleaser in je, het ook nog oke vindt

En verder: blokken vrij voor jezelf plannen, een middag, een dag, een wee. gewoon een kruis door je agenda
Alle reacties Link kopieren Quote
Je,kan wel nee zeggen, maar je kiest om het niet te doen. Ik denk ook dat je te veel ingebed bent in de organisatie om freelancer te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat kan helpen. Zorg voor een duidelijke overzicht van taken die je vandaag gaat doen. Als iemand jou iets vraag om iets over te nemen, dan kun je aangeven dat je vol zit en dan is het voor jou ook 100% duidelijk dat je vol zit. Vervolgens verwijs je diegene naar de leidinggevende of roostermaker.

Dat is wat ik heb moeten leren. Het is namelijk niet jouw taak om het tekort op te lossen, het is ook niet die taak van de ander. Het is de taak van jouw leidinggevende. Vol is vol en als je iets anders moet doen, dan moet je LG maar aangeven wat je dan minder prioriteit moet geven.

Kun je proberen het perfectionisme in te zetten op het gebied van zorgen voor jezelf? En om eerlijk te zijn, als je tussen de paniekaanvallen werkt, dan zit je mogelijk flink richting een burn-out. En als zzp-er wil je dat nog minder dan in loondienst.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
18-07-2024 07:58
Ik vind het echt ongelooflijk dat ik dat nog doe ook, maar ik ben zo bang dat ik faal, en wat blijft er dan nog van mij over als ik dat werk niet meer heb?
Want als jij hierdoor omvalt (wat gegarandeerd gaat gebeuren) heb je dat werk nog wel? En is dat beter?

Jij gaat 'nee' zeggen, de eerste de beste keer dat jou gevraagd wordt om hulp. Niet met een heel verhaal vol excuses, maar gewoon met een eenvoudig 'nee'.
Ravana, kun jij taak X van me overnemen want dat gaat me echt niet lukken?
Nee, dat gaat mij helaas ook niet lukken.

Zo eenvoudig is het.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het verstandig is om alles wat je hier typt voor jezelf in een document te zetten en met de hulpverlening te delen.
Telefonisch/mondeling lijk je steeds het verkeerde nadruk te geven, waardoor je verkeerd begrepen wordt en niet de hulp krijgt die je nodig hebt.

Waarom op je steeds nieuwe topics? Open gewoon één topic waarin je al je onrust, problemen en gedachtes deelt.

Overzicht voor jezelf en de andere forum leden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo Ravena,
Daar ben je weer.

Je zit in een hele complexe situatie he?
Ik wist niet dat je alweer aan het werk was? Ik dacht dat je nog met je revalidatie zat en op zoek naar een zelfstandige woning.
En op zoek bent naar passende hulp voor jezelf.

Toch verdwijn je dus weer in iets nieuws, zoals onder een hele stapel werk.
Dat gun ik je niet. Ik gun je iemand die je uit dat hamsterrad haalt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
18-07-2024 08:41
Hallo Ravena,
Daar ben je weer.

Je zit in een hele complexe situatie he?
Ik wist niet dat je alweer aan het werk was? Ik dacht dat je nog met je revalidatie zat en op zoek naar een zelfstandige woning.
En op zoek bent naar passende hulp voor jezelf.

Toch verdwijn je dus weer in iets nieuws, zoals onder een hele stapel werk.
Dat gun ik je niet. Ik gun je iemand die je uit dat hamsterrad haalt.
Iets nieuws is het niet echt, het is een patroon van jaren hoor ..

Ik zou er ook best uit willen stappen. En eerst orde op zaken stellen..

Ik heb nu echt een bizar leven, van 3x per week fysio en tussendoor werken en de zoektocht naar woonruimte en hulp.

Heb laatst alles op een rij gezet, dit houdt niemand langdurig vol. Ik heb mijn prioriteiten ook niet helder, merk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat je zelf ook inziet dat je prioriteiten niet in de juiste volgorde zijn.
Waarom heb je besloten weer naar je werk te gaan, terwijl je nog volop in de revalidatie zit?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Gerbera88 schreef:
18-07-2024 08:33
Ik denk dat het verstandig is om alles wat je hier typt voor jezelf in een document te zetten en met de hulpverlening te delen.
Telefonisch/mondeling lijk je steeds het verkeerde nadruk te geven, waardoor je verkeerd begrepen wordt en niet de hulp krijgt die je nodig hebt.

Waarom op je steeds nieuwe topics? Open gewoon één topic waarin je al je onrust, problemen en gedachtes deelt.

Overzicht voor jezelf en de andere forum leden.
Dat denk ik ook ja.
Maar welke hulpverlener dan?

Ik sta op de wachtlijst voor ambulante begeleiding. Poh ggz?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
18-07-2024 08:45
Dat denk ik ook ja.
Maar welke hulpverlener dan?

Ik sta op de wachtlijst voor ambulante begeleiding. Poh ggz?
een goeie therapeut
niet meer wachten op wachtlijsten, gewoon vandaag nog regelen
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
18-07-2024 08:45
Fijn dat je zelf ook inziet dat je prioriteiten niet in de juiste volgorde zijn.
Waarom heb je besloten weer naar je werk te gaan, terwijl je nog volop in de revalidatie zit?
Ja goeie..

Nou, ik vond het heel moeilijk om thuis te zitten en niet mobiel te zijn.

Confronterend, oude trauma’s kwamen naar boven.

Dus voor ik het weet, had ik alweer van alles aangehaald.

Ik kan het meeste werk vanuit huis doen, ik vind het leuk, ben er blijkbaar goed in..

Maar kan het moeilijk combineren met al het andere.

I
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
18-07-2024 08:49
Ja goeie..

Nou, ik vond het heel moeilijk om thuis te zitten en niet mobiel te zijn.

Confronterend, oude trauma’s kwamen naar boven.

Dus voor ik het weet, had ik alweer van alles aangehaald.

Ik kan het meeste werk vanuit huis doen, ik vind het leuk, ben er blijkbaar goed in..

Maar kan het moeilijk combineren met al het andere.

I
begrijp ik nou goed, dat jij nu als zzp-er op de plek zit, waar je vroeger in loondienst was?
en dat dat je enige opdracht is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je collega's alle shit op je bureau kunnen dumpen, dan ben je gewoon een makkelijke prooi om hun berg werk op af te schuiven. Dat heeft helemaal niets te maken met goed in je werk zijn.

Mensen die goed in hun werk zijn, willen kwaliteit leveren. En om kwaliteit te leveren, weiger je werk van anderen, omdat dit de kwaliteit die je kan leveren flink omlaag brengt.

Ben je aan het re-integreren op dit moment?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
18-07-2024 09:05
Als je collega's alle shit op je bureau kunnen dumpen, dan ben je gewoon een makkelijke prooi om hun berg werk op af te schuiven. Dat heeft helemaal niets te maken met goed in je werk zijn.
ik 'dump' ook geregeld zaken richting onze zzp-ers, omdat ik er van uit ga, dat ze de extra uren graag draaien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
18-07-2024 09:10
ik 'dump' ook geregeld zaken richting onze zzp-ers, omdat ik er van uit ga, dat ze de extra uren graag draaien.
Ik spreek richting Ravena, niet richting jouw ZZp-er, die het misschien wél aankan......
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk even voor tips bij de volgende topics

psyche/voor-iedereen-klaar-willen-staan ... #p35133590

werk-studie/plannen-en-organiseren-is-h ... 3#34012133

psyche/iedereen-quot-moet-quot-iets-van ... 1#33928251
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
18-07-2024 09:12
Ik spreek richting Ravena, niet richting jouw ZZp-er, die het misschien wél aankan......
i know

Maar wat TO als 'dumpen' ziet, kan dus ook prima goed bedoeld zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
18-07-2024 09:15
i know

Maar wat TO als 'dumpen' ziet, kan dus ook prima goed bedoeld zijn
Dan mis je het punt wat ik maken wil, namelijk
dat als Ravena kwaliteit wil brengen en haar werk goed doet, ze niet de shit van anderen erbij moet nemen als dat A. niet haar werk is en B. haar werk eronder lijdt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft nu niet te leren nee te zeggen tegen die ene collega en die ene taak.

Stop helemaal met werken en richt je op je herstel. Vul je vrije tijd met een hobby of leuk vrijwilligerswerk dat goed te doen is. Dan bouw je beter op naar te zijner tijd weer te gaan werken dan door nu steeds over je grenzen te gaan.
sunshine35 wijzigde dit bericht op 18-07-2024 09:24
0.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
18-07-2024 09:18
Dan mis je het punt wat ik maken wil, namelijk
dat als Ravena kwaliteit wil brengen en haar werk goed doet, ze niet de shit van anderen erbij moet nemen als dat A. niet haar werk is en B. haar werk eronder lijdt.
maar als zzp-er is het wellicht wel 'haar werk', als zzp-er bepaal jezelf wat je werk is.
ik denk dat TO niet zo geschikt is, of op dit moment, om als zzp-er te werken. Ze heeft meer srtuctuur nodig, en iemand die haar aangeeft wat ze wel/niet moet oppakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
18-07-2024 09:23
Je hoeft nu niet te leren nee te zeggen tegen die ene collega en die ene taak.

Stop helemaal met werken en richt je op je herstel. Vul je vrije tijd met een hobby of leuk vrijwilligerswerk dat goed te doen is. Dan bouw je beter op naar te zijner tijd weer te gaan werken dan door nu steeds over je grenzen te gaan.

Dit is natuurlijk de crux, niet het nee kunnen/durven zeggen. De leegte die overblijft als Ravena niet werkt kan ze niet dragen, dat geeft teveel ruimte voor het ervaren van de situatie waar TO in zit, dus vult TO dat op met werken. Het is gewoon een coping en gaat niet om niet nee kunnen zeggen. Natuurlijk zal dat ook meespelen, maar dat is niet de grootste drijfveer op dit moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
18-07-2024 09:23
Je hoeft nu niet te leren nee te zeggen tegen die ene collega en die ene taak.

Stop helemaal met werken en richt je op je herstel. Vul je vrije tijd met een hobby of leuk vrijwilligerswerk dat goed te doen is. Dan bouw je beter op naar te zijner tijd weer te gaan werken dan door nu steeds over je grenzen te gaan.
Als zzp-er stoppen met werken? Waar moet ze dan van leven?
Alle reacties Link kopieren Quote
zorg dat je van te voren al weet hoe je nee gaat zeggen ipv je te laten overvallen en automatisch weer ja zegt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Zoek wat in loondienst. Ook handiger met je huizenzoekerij.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven