Werk & Studie alle pijlers

Tijd voor carrièreswitch: Ik wil het onderwijs in, maar hoe

11-01-2018 17:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 40, moeder van twee kids en heb een baan van 24 uur die ik vanuit huis kan doen (ideaal). Ik werk al 20 jaar voor hetzelfde bedrijf en deed het werk met plezier, maar de rek is eruit. Ik leer niks bij en ik vermoed dat het bedrijf over een jaar of vijf niet meer bestaat.
Ik wil graag een opleiding gaan doen. Iets in deeltijd en het liefst als thuisstudie, naast mijn huidige baan (want tja... die hypotheek hè?) maar ik twijfel of ik het aan kan, vooral qua tijd. Ik zit zelf te denken aan het (basis)onderwijs, PABO misschien. Dat wilde ik 20 jaar geleden doen, maar heb toen toch een andere keuze gemaakt. Met het dreigende lerarentekort lijkt het me een ideale baan

Mijn vragen aan jullie:
- wie heeft PABO in deeltijd gedaan, naast een baan/gezin en hoe ging dat? Is het (te)veel, hoeveel tijd was je kwijt?
- is er een andere manier om met een MBO-diploma in te stromen in het onderwijs? Misschien niet direct als leerkracht, maar als bijvoorbeeld een assistent en dan ondertussen doorleren?
Alle reacties Link kopieren
Welk vak wil je gaan geven?
Vak? Pabo staat er toch.
Je zou evt kunnen denken aan doceren aan het MBO in jouw vakgebied? Dan moet je wel een onderwijsbevoegdheid halen, maar dat kan evt naast het lesgeven. Informeer eens bij een ROC in je buurt.
Alle reacties Link kopieren
Montblanc, dat is juist het leuke aan basisonderwijs, dan geef je niet één vak, maar alles! Tinus, wat een mooi idee om het basisonderwijs in te gaan. Ik weet zeker dat er werk voor je voor het oprapen zal liggen!

Vanuit het MBO zou je twee routes kunnen bewandelen:
Je kunt gelijk voor deeltijd PABO gaan, of nog een MBO-opleiding volgen voor klassenassistente en dan daarna PABO doen. Het enige probleem is alleen dat er weinig vraag is naar klassenassistenten op het moment. Ze zijn wel enorm gewenst, maar de meeste scholen kunnen ze niet veroorloven.

Misschien is het wel raadzaam om eens op een school in de buurt te informeren of je vrijblijvend een dag mee kan lopen om te kijken of het vak van leerkracht is wat je ervan verwacht. Er zitten absoluut een hoop mooie kanten aan, maar de werkdruk is misschien pittiger dan je 'van buitenaf' zou verwachten. Veel scholen zullen graag hun deuren voor je openen!

Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik gewoon voor deeltijd gaan en niet via klassenassistent naar boven willen werken. Ik denk dat het teveel tijd kost om te blijven studeren tot je uiteindelijk het doel bereikt wat je al van plan bent.
Alle reacties Link kopieren
Waarom lijkt het je eigenlijk zo leuk?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk, positief bericht Honey Lemon, dank je wel!!

Viva-Amber, ik doe ook vrijwilligerswerk met kinderen in de leeftijd 6-7 en dat vind ik echt superleuk. Dat is maar een paar uur in de maand.
Het lijkt me echt heel fijn als je 'het verschil' kan maken voor een kind. Als je ze dingen kan leren, ze helpen met wat ze moeilijk vinden, en daarnaast lekker knutselen en creatief bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Welke regio woon je? Hier in een grote stad kun je gelijk aan de slag, dus werken in het onderwijs voor de klas en in deeltijd leren.
samen sta je sterker
viva-amber schreef:
11-01-2018 17:40
Waarom lijkt het je eigenlijk zo leuk?
Moet ze zich nog gaan verantwoorden?

Succes met het uitzoeken TO.
De weg ken ik niet, maar je wil is er, dus het komt vast goed met je!
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry, ik dacht dat pabo ook voor je lesbevoegdheid voor het vo was.
Heb je voor je vragen al contact opgenomen met de pabo of een school waar ze vacatures hebben?
Veel plezier To!
Alle reacties Link kopieren
maestro schreef:
11-01-2018 17:46
Welke regio woon je? Hier in een grote stad kun je gelijk aan de slag, dus werken in het onderwijs voor de klas en in deeltijd leren.
Ik woon ook vlakbij een grote stad. Hier erg veel jonge kinderen in de buurt en de school waar mijn kinderen op zitten vroeg laatst ook welke ouders een onderwijsbevoegdheid hebben ivm het tekort.

Voor de duidelijkheid: ik wil niet NU al aan de slag in het onderwijs, maar wil in de toekomst verzekerd zijn van werk. En het als juf werken op een basisschool lijkt me echt heel leuk.
MIjn huidige baan is al tijden niet meer mijn droombaan, maar ik zit nu wel in een ideale situatie met mijn jonge kinderen dat ik het nog even wil blijven doen. Ook omdat het goed verdient en ik nu bijna geen kinderopvang meer nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Tinus1977 post_id=28010716 time=1515689125 user_id=45981

Viva-Amber, ik doe ook vrijwilligerswerk met kinderen in de leeftijd 6-7 en dat vind ik echt superleuk. Dat is maar een paar uur in de maand.
Het lijkt me echt heel fijn als je 'het verschil' kan maken voor een kind. Als je ze dingen kan leren, ze helpen met wat ze moeilijk vinden, en daarnaast lekker knutselen en creatief bezig zijn.
[/quote]

Ik werk zelf in basisonderwijs en dag op Pabo. Bel een school in de buurt en vraag of je eens een dag (of meerdere zodat je meerdere groepen kan zien) mag meekijken.

Ik hoor van veel studenten dat ze heel leuk zijn in oppassen en vrijwilligerswerk, maar dat onderwijs echt heel anders is. Onderwijs is namelijk toch soms anders dan verwacht wordt.
Als meekijken je beeld bevestigd, zou ik kijken naar deeltijdopleiding. Kan je combineren! Succes met alles
Alle reacties Link kopieren
De MBO route is die van klassenassistent, spw 3 of MBO niveau 4. Vroeger werd er veel op die functie bezuinigd. Ik weet niet hoe de arbeidsmarkt voor deze functie is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
11-01-2018 18:01
De MBO route is die van klassenassistent, spw 3 of MBO niveau 4. Vroeger werd er veel op die functie bezuinigd. Ik weet niet hoe de arbeidsmarkt voor deze functie is.

En klassenassistent is iets anders dan een onderwijsassistent. Een klassenassistent is in de klas en helpt de leerkracht met opruimen, spullen klaarleggen, kopiëren etc. Een onderwijsassistent geeft les aan kleine groepjes kinderen.

Onderwijsassistent is mbo4, klassenassistent is mbo2 of 3.

Jammer dat de termen zo door elkaar gehaald worden.

De arbeidsmarkt trekt de laatste tijd wat aan door 'passend onderwijs'. Voor onderwijsassistenten dan, voor klassenassistenten blijft het moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een grote VO school met erg veel arrangementen binnen het passend onderwijs, maar er wordt nauwelijks meer gebruik gemaakt van onderwijsassistenten dan voor de invoering van passend onderwijs.
Onlangs hadden wij een tijdelijke vacature i.v.m. zwangerschapsverlof. Binnen een week tijd hadden we meer dan 40 brieven van onderwijsassistenten binnen. Denk dus dat het wel meevalt met het aantrekken van de arbeidsmarkt.

Als je in het onderwijs wilt werken en verzekerd wilt zijn van een baan, dan zit je met een lerarenopleiding wiskunde wel goed. Maar goed, da's heel wat anders dan werken in het basisonderwijs natuurlijk...
In het basisonderwijs zijn nu echt met vacatures dan voorheen tenminste in mijn omgeving. Ik houd de vacatures in mijn omgeving nu zo'n zeven/acht jaar in de gaten namelijk.

Veel invulling van de vacatures gebeurt via het informele circuit. En gaat vaak maar om losse uren. Veel pabo-studenten die hun propedeuse op zak hebben vullen deze vacatures in, naast hun studie. Deze vacatures komen dus vaak niet eens online.
Alle reacties Link kopieren
Tinus1977 schreef:
11-01-2018 17:53
Ik woon ook vlakbij een grote stad. Hier erg veel jonge kinderen in de buurt en de school waar mijn kinderen op zitten vroeg laatst ook welke ouders een onderwijsbevoegdheid hebben ivm het tekort.

Voor de duidelijkheid: ik wil niet NU al aan de slag in het onderwijs, maar wil in de toekomst verzekerd zijn van werk. En het als juf werken op een basisschool lijkt me echt heel leuk.
MIjn huidige baan is al tijden niet meer mijn droombaan, maar ik zit nu wel in een ideale situatie met mijn jonge kinderen dat ik het nog even wil blijven doen. Ook omdat het goed verdient en ik nu bijna geen kinderopvang meer nodig heb.
Maar je zult toch ook stage moeten lopen. Hoe wil je dat dan combineren met je werk?
Alle reacties Link kopieren
Maar als je een deeltijdopleiding gaat starten, zul je ook vooral veel stages moeten gaan lopen op scholen. Het is geen vanuit-huis-leren opleiding.....in dat opzicht zou het niet eens zo slecht idee zijn om de school van je kinderen of in de buurt te gebruiken als " praktijkschool" voor opdrachten en alvast wat meer praktijkervaring op te doen om ook te kijken of je het echt leuk vindt.
Bekijk de pagina's van de Pabo's goed om je te oriënteren!
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
oh en tip: kies voor een echte pabo om te studeren als je het serieus overweegt, de kwaliteit is daar echt veel beter dan bij LOI oid en is zelfs goedkoper! (overigens moet je daar ook veel stage lopen: https://www.loi.nl/n-2250-hbo-bachelor- ... rwijs-pabo)

Mijn ervaring is trouwens gebaseerd op mijn schoonzusje die geswitched is en in een soortgelijke situatie zit als jij. Kleine kinderen, alvast studeren was het plan. Gestart bij LOI met een hele slechte thuisstudie en moest alsnog veel praktijkuren stage lopen. Geswitched naar een gewone PABO-opleiding. Zij werkt nu 2 dagen per week op de school (continu rooster en BSO in een gebouw) van haar kinderen en haar studie wordt betaald uit een beurs. Zodra ze klaar is en de kindjes wat ouder gaat ze gelijk daar meer werken. Dit bevalt veel beter.
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-01-2018 18:09
En klassenassistent is iets anders dan een onderwijsassistent. Een klassenassistent is in de klas en helpt de leerkracht met opruimen, spullen klaarleggen, kopiëren etc. Een onderwijsassistent geeft les aan kleine groepjes kinderen.

Onderwijsassistent is mbo4, klassenassistent is mbo2 of 3.

Jammer dat de termen zo door elkaar gehaald worden.

De arbeidsmarkt trekt de laatste tijd wat aan door 'passend onderwijs'. Voor onderwijsassistenten dan, voor klassenassistenten blijft het moeilijk.
Bedankt voor je uitleg, nooit geweten dat dit niet hetzelfde was.
Alle reacties Link kopieren
Informeer eens goed bij verschillende (grote) schoolbesturen. Ik ben zelf werkzaam als adjunct-directeur in het basisonderwijs en de lerarentekorten nemen de komende jaren alleen maar toe. Mijn bestuur (en zo vele besturen met ons), proberen nu studenten en zij-instromers aan zich te binden door voordelige voorwaarden zoals het (deels) betalen van de studiekosten en het aanbieden van een contract na de opleiding bij voldoende functioneren.
Alle reacties Link kopieren
Leuk!
Ik overweeg ook serieus de switch te gaan maken.
Deze maand en in maart ga ik naar de open dag van de opleiders in mijn regio.
Daarna zal ik definitief een besluit gaan nemen, immers ik zal de opleiding moeten gaan combineren met kinderen ( alleenstaand ) en mijn mijn huidige baan, waar ik van 4 naar 3 dagen zal gaan ivm, stage.

Het mooiste zou inderdaad zijn als je al zou kunnen starten bij een school, soort van werken en leren.
Ik woon in de buurt van Rotterdam en daar is ook een stevig te kort, maar kan me niet voorstellen dat ze je al aan zich binden terwijl je net gestart bent, maar dat zou wel ideaal zijn.

Studie kun je een stufi voor krijgen voor max 5 jaar als je voldoet aan een aantal voorwaarden uiteraard is dit wel een lening.
Ik doe zelf de lerarenopleiding Nederlands en heb een baan naast mijn studie.
Even iets heel anders
Ik zag laatst in de Flair dat iemand basisschooldirecteur was en maar 2080 ofzo verdiende. Voor 36 werk. Dat kan toch niet kloppen?
Of zou hij op een kleine basisschool werken. Of hij werkt hij net als directeur in opleiding. Was even benieuwd naar hoeveel een directeur verdiende
Ik dacht altijd rond de 3000 netto.

Goed terug naar jou TO. Je zou het ook Pabo bij het Nti kunnen volgen. Ik weet.niet hoe oud je bent.
Alle reacties Link kopieren
Oh wow, wat veel reacties al, bedankt!

Leuk LadyLola dat je dezelfde plannen hebt!

Dat stagelopen is inderdaad wel lastig. Hopelijk kan ik door mijn flexibele werktijden wat schuiven. En anders tijdelijk wat minder werken ofzo.

Goed idee om bij de school vd kinderen te informeren. Ik ben me nu echt nog aan het oriënteren dus daar wacht ik nog wel even mee.

Onderwijsassistent lijkt me minder leuk, eerlijk gezegd.

Poeh lastig ook om de knoop door te hakken hoor! Het speelt al tijden in mijn hoofd, maar zomaar na 20 jaar weggaan bij het bedrijf waar ik werk is best eng. Ik denk dat ik voor mezelf heel duidelijk moet hebben wat ik kan verwachten. Dat meelopen is dus best een goed idee.
Verder zou ik heel graag weten hoeveel uur thuisstudie en stage het zou gaan kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven