Werk & Studie alle pijlers

Twee interne vacatures, welke kiezen?

07-12-2018 18:02 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag leg ik even mijn 'dilemma' voor.

Ik heb een erg leuke baan. Interessant werk, echt superfijne collega's, vast contract, kortom: ik heb het naar mijn zin. Wel wil ik na deze 3 jaar verder (binnen dezelfde afdeling).

Er komt binnenkort een vacature vrij voor een functie die ik graag zou willen hebben. Het is 1 schaal hoger. De betreffende taken doe ik eigenlijk al, maar horen eigenlijk niet bij mijn huidige functie. Ik had lang geleden uit interesse een collega (coördinator van subteam) aangeboden te helpen bij die complexe dossiers en zo rolde ik erin, en deed die taken dus erbij naast mijn eigenlijke werk (meer begeleiding junioren). Hartstikke druk, maar ook heel leuk. Nu dus de kans, als ik word aangenomen, om me volledig te focussen op die complexere dossiers zonder nog de tig andere taken die ik moet doen. Daar komt nog bij dat de coördinator mij heel graag in zijn clubje zou willen (denk ik, hij houdt mij nu tijdens mijn zwangerschapsverlof op de hoogte).

Daarnaast is er een andere vacature, ook intern, binnen dezelfde afdeling, maar 2 schalen hoger. Het is heel anders dan wat ik nu doe, maar ik denk dat ik wel geschikt zou zijn. Wel is het slechts voor 12 maanden, wat erna weer ik niet. Ik zou veel kunnen leren in deze functie. Het is ook werken met complexere dossiers, maar meer vanuit een adviserende rol.

Wat is wijsheid?

Sorry als het wat vaag is beschreven allemaal. Ik wil de functietitels niet noemen.
Beide functies zijn jou aangeboden?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor het werk dat je al kent, omdat je dalijk ook een baby hebt en de kans dat je je geheugen deels kwijt raakt is vrij groot.

Je vergeet straks de meest rare dingen (behalve je baby ;-D ). Dus een compleet nieuwe functie is op dit moment misschien niet de allerslimste optie.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-12-2018 18:05
Beide functies zijn jou aangeboden?
Nee, ik vraag me af op welke van de twee ik het best kan solliciteren. Beide vind ik namelijk wel wat. Van de 1e functie weet mijn teamleider dat ik daar interesse in heb. Hij belde me aan her begin van mijn verlof om door te geven dat de vacature iets later uitgezet zou worden. Deze week zag ik dat er dus ook een andere vacature is die me ook aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor de functie die een schaal hoger is. Zo kun je langzaam maar zeker naar een nog zwaardere functie doorgroeien.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
blondie68 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 19:06
Reden: Dubbel
95.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-12-2018 18:07
Ik zou gaan voor het werk dat je al kent, omdat je dalijk ook een baby hebt en de kans dat je je geheugen deels kwijt raakt is vrij groot.

Je vergeet straks de meest rare dingen (behalve je baby ;-D ). Dus een compleet nieuwe functie is op dit moment misschien niet de allerslimste optie.
Haha, goed argument (en het klopt ook wel een beetje nu met mijn baby).
victoria_87 schreef:
07-12-2018 18:10
Nee, ik vraag me af op welke van de twee ik het best kan solliciteren. Beide vind ik namelijk wel wat. Van de 1e functie weet mijn teamleider dat ik daar interesse in heb. Hij belde me aan her begin van mijn verlof om door te geven dat de vacature iets later uitgezet zou worden. Deze week zag ik dat er dus ook een andere vacature is die me ook aanspreekt.
Ik ben op carriére gebied ambitieus en zou zonder twee keer na te denken gaan voor de hogere best betaalde functie als je ze allebei toch leuk vind.
Een man zou deze dilemma nooit hebben.
Waarom niet solliciteren op allebei?
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-12-2018 18:14
Ik ben op carriére gebied ambitieus en zou zonder twee keer na te denken gaan voor de hogere best betaalde functie als je ze allebei toch leuk vind.
Een man zou deze dilemma nooit hebben.
Ik weet alleen niet wat mijn kansen zijn bij die 2e. Bij de 1e weet ik bijna zeker dat ik aangenomen word.
PhoebeBananahammock schreef:
07-12-2018 18:16
Waarom niet solliciteren op allebei?
Nee dat zou ik niet doen. Komt een beetje verward over.
anoniem_378266 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 18:21
0.28% gewijzigd
victoria_87 schreef:
07-12-2018 18:18
Ik weet alleen niet wat mijn kansen zijn bij die 2e. Bij de 1e weet ik bijna zeker dat ik aangenomen word.
Dan zullen ze je de 1ste aanbieden mocht het niet lukken met de 2de. Dat gebeurt vaak bij sollicitaties.
Alle reacties Link kopieren
PhoebeBananahammock schreef:
07-12-2018 18:16
Waarom niet solliciteren op allebei?
Dat staat toch raar? Ik vind dat ik wel een keuze moet maken. Ook zitten (waarschijnlijk) dezelfde mensen in de sollicitatiecommissies.
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-12-2018 18:14
Ik ben op carriére gebied ambitieus en zou zonder twee keer na te denken gaan voor de hogere best betaalde functie als je ze allebei toch leuk vind.
Een man zou deze DIT dilemma nooit hebben.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-12-2018 18:19
Dan zullen ze je de 1ste aanbieden mocht het niet lukken met de 2de. Dat gebeurt vaak bij sollicitaties.
Vanuit mijn eigen ervaring als HR Consultant / Recruiter heb ik dit misschien 1 of 2 keer gedaan in de afgelopen 15 jaar. En ik heb honderden sollicitanten gezien. Mijn ervaring is dus niet dat dit “vaak” gebeurt.

TO; ik zou gaan voor de functie die 1 loonschaal hoger is en waar je een goede kans op maakt. Klinkt alsof je dit gemakkelijk aankunt en met een baby zou ik er voor passen om direct op werkgebied radicale(re) stappen te maken.
AnnBritt79 schreef:
07-12-2018 18:47
Vanuit mijn eigen ervaring als HR Consultant / Recruiter heb ik dit misschien 1 of 2 keer gedaan in de afgelopen 15 jaar. En ik heb honderden sollicitanten gezien. Mijn ervaring is dus niet dat dit “vaak” gebeurt.

TO; ik zou gaan voor de functie die 1 loonschaal hoger is en waar je een goede kans op maakt. Klinkt alsof je dit gemakkelijk aankunt en met een baby zou ik er voor passen om direct op werkgebied radicale(re) stappen te maken.
Ik ben 2x op deze manier aangenomen dus ging ik ervanuit dat het vaak gebeurde.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-12-2018 18:07
Ik zou gaan voor het werk dat je al kent, omdat je dalijk ook een baby hebt en de kans dat je je geheugen deels kwijt raakt is vrij groot.

Je vergeet straks de meest rare dingen (behalve je baby ;-D ). Dus een compleet nieuwe functie is op dit moment misschien niet de allerslimste optie.
Of juist niet iets kiezen wat je al kent. ALs het dan niet direct goed gaat kan je zeggen dat het komt door hormonale zaken als gevolg van de geboorte van je baby :-)
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-12-2018 18:19
Dan zullen ze je de 1ste aanbieden mocht het niet lukken met de 2de. Dat gebeurt vaak bij sollicitaties.

En als ze dat niet doen, en de 2e optie lukt toch niet, dan heb je niks.

Ik zou optie 1 doen en van daaruit later weer verder doorstromen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom bel je je manager niet om het voor te leggen? Als je zo goed bij hem ligt zal hij toch ook meer dan bereid zijn om samen je carriereplanning te bespreken? Ik zou in elk geval altijd je ambitied bij hem kenbaar maken! Voorzichtigheid en bescheidenheid heeft nog nooit iemand kansen opgeleverd.
Splinter_ schreef:
07-12-2018 19:21
En als ze dat niet doen, en de 2e optie lukt toch niet, dan heb je niks.

Ik zou optie 1 doen en van daaruit later weer verder doorstromen.
Waarom zo bescheiden? Gewoon ervoor gaan joh. Echt ik snap niet waarom vrouwen so terughoudend zijn.
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-12-2018 19:26
Waarom zo bescheiden? Gewoon ervoor gaan joh. Echt ik snap niet waarom vrouwen so terughoudend zijn.
Ken je het "Peter principle"?
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
07-12-2018 19:22
Waarom bel je je manager niet om het voor te leggen? Als je zo goed bij hem ligt zal hij toch ook meer dan bereid zijn om samen je carriereplanning te bespreken? Ik zou in elk geval altijd je ambitied bij hem kenbaar maken! Voorzichtigheid en bescheidenheid heeft nog nooit iemand kansen opgeleverd.
+1
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-12-2018 19:26
Waarom zo bescheiden? Gewoon ervoor gaan joh. Echt ik snap niet waarom vrouwen so terughoudend zijn.

Ik weet niet of je het gelijk kunt generaliseren naar 'vrouwen'. Maar juist gezien de omstandigheden van TO lijkt de 'veilige route' me verstandiger.
anoniem_172829 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 19:47
0.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet (perse) naar de schaal kijken, maar vooral naar de inhoud van het werk. Wat past het beste bij jou, je (te ontwikkelen) skills, jouw visie op de toekomst en voor die functie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
07-12-2018 18:14
Ik ben op carriére gebied ambitieus en zou zonder twee keer na te denken gaan voor de hogere best betaalde functie als je ze allebei toch leuk vind.
Een man zou deze dilemma nooit hebben.
Dat ligt maar net aan de organisatie. Bij ons moet je echt goed polsen van te voren of het haalbaar is maar intern 2 schalen op hoog komt bijna nooit voor. Sterker nog er zijn verschillende Nederweerts die daarna minder kansen kregen.
Daarbij die opmerking over mannen geldt echt niet voor alle mannen. Daar zijn er ook genoeg van die dit niet zomaar zouden doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven