Werk & Studie alle pijlers

Tweede keer solliciteren bij zelfde bedrijf: voor of nadeel?

19-01-2018 22:00 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat het een voordeel of juist een nadeel is als je eerder bij een bedrijf hebt gesolliciteerd, maar je bent het niet geworden. Aan de ene kant kunnen ze denken "Ze was het vorige keer niet voor niks geworden", maar aan de andere kant denken ze misschien "Ze is wel erg gemotiveerd om hier te werken".

Ik zal de situatie even concreet maken: Ik heb nu een junior functie in IT (1 jaar en 3 maanden). Bij een bedrijf waar ik heel graag zou willen werken hebben ze een vacature open voor een medior-functie. Ik ben nog geen medior, maar voordeel is dat er veel programmeurs gevraagd worden en dat bedrijven dus bereid zijn om in je te investeren. Ik zou dus best een gokje kunnen wagen.
Maar stel dat ik het dan niet word, zou het dan een voor- of nadeel zijn, wanneer ik in de toekomst weer bij dat bedrijf solliciteer en ik al in hun database sta? Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om nog een aantal maanden/jaartje mijn huidige baan te behouden en dan bij mijn droom bedrijf te solliciteren als medior, wanneer ik weet dat ik echt een goede kans maak (en ik nieuw in de database ben).

Ik vroeg me af hoe anderen hier over denken, of misschien zijn er zelfs wel HR medewerkers op het forum die deze vraag uit ervaring kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt!
anoniem_351974 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 22:20
Reden: taalfoutje
0.08% gewijzigd
Een collega van me is ooit wezen solliciteren voor functie A, afgewezen (iemand was net iets geschikter), later gesolliciteerd voor functie B en aangenomen.

Mijn vader is ook zo aan zijn baan gekomen. Hij had een heel lieve afwijzingsbrief gehad. Toen durfde hij een jaar later te solliciteren op een andere vrijgekomen functie waarvoor hij werd aangenomen.

Mag ik je een tip geven? Als je een sollicitatiebrief schrijft, laat alsjeblieft iemand anders meelezen.
Je maakt namelijk fouten in het Nederlands.
ik wordt -> ik word
ze zijn bereidt -> ze zijn bereid

En op taalfouten in je sollicitatiebrief kan je wèl afgewezen worden.

Ons bedrijf heeft trouwens helemaal geen database met alle sollicitanten van jaren. Vroeger stuurden we de sollicitatiebescheiden zelfs terug aan de sollicitant.
Alle reacties Link kopieren
Een collega van me is ooit wezen solliciteren voor functie A, afgewezen (iemand was net iets geschikter), later gesolliciteerd voor functie B en aangenomen.

Mijn vader is ook zo aan zijn baan gekomen. Hij had een heel lieve afwijzingsbrief gehad. Toen durfde hij een jaar later te solliciteren op een andere vrijgekomen functie waarvoor hij werd aangenomen.
Dat zijn positieve verhalen. Dankjewel, dat helpt zeker in mijn keuze!
Ik begreep dat veel bedrijven gegevens van sollicitanten bijhouden, juist voor als ze later nog een keer solliciteren. Of soms om die mensen te laten weten wanneer er weer een opening is. Maar wel handig om te weten dat dit niet altijd het geval is.

Wat betreft de d/t/dt's spelfouten, ik weet dat het inderdaad niet mijn sterkste kant is. Belangrijke brieven laat ik inderdaad altijd tegen lezen. Hoewel "ik wordt" inderdaad wel heel dom is. Sorry, niet zitten opletten, ik heb het aangepast :-$
Bewaartermijn sollicitatiegegevens

Heeft een sollicitant de functie niet gekregen? Dan is het gebruikelijk dat de organisatie zijn gegevens uiterlijk 4 weken na het einde van de sollicitatieprocedure verwijdert.

Sollicitanten kunnen toestemming geven om hun gegevens langer te bewaren. Bijvoorbeeld omdat er op een later tijdstip mogelijk een passende functie komt. Een termijn van maximaal 1 jaar na beëindiging van de sollicitatieprocedure is hiervoor redelijk.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... licitaties

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven