Werk & Studie alle pijlers

twijfel over nieuwe baan als docent in vo

07-12-2019 13:34 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
pm
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-12-2019 15:40
Reden: Maatregelen genomen ivm verwijderen OP
99.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je niet op een leuke school terecht bent gekomen. Ik zou verder zoeken, als dit is wat je wil. Of in je eigen bedrijf werken en dan na de zomer weer beginnen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Klinkt als een school die zijn zaakjes helemaal niet op orde heeft. Een collega die weg is en totaal geen overdracht doet, materialen, lesplannen etc die simpelweg niet bestaan, een andere collega die blijkbaar zo op zijn tenen loopt dat hij zich niet aan afspraken hoeft te houden.
Ik zou voor mezelf heel duidelijk en concreet op papier zetten wat jij nodig hebt om op een fatsoenlijke manier te kunnen functioneren en dan om de tafel gaan zitten met je lg om dit te bespreken. En maak jezelf niet verantwoordelijk voor zaken waar je niet verantwoordelijk voor bent.

Mijn ervaring in het onderwijs is dat je als nieuwe docent behoorlijk zelfstandig moet zijn. Maar dit lijkt echt onredelijk.
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_393394 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 14:52
99.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mss iets anders zoeken na kerst dan, een andere job dan docent en dan bij een nieuw schooljaar op zoek naar een andere school
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_393394 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 14:52
98.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andere baan zoeken. Kennelijk is het op die school een chaos en dat ga jij niet alleen oplossen. Of naar de leidinggevende en aangeven da5 je je zorgen maakt over een juist verloop van de examens. Komen ze vast heel snel in actie.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
bedankt trouwens voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt inderdaad niet als een leuke school. De leidinggevenden zouden achter de docenten moeten staan, dat is hier duidelijk niet het geval (want nemen wat een leerling zegt meteen voor waar aan en geloven jou niet), waardoor je dus als docent een onveilig gevoel krijgt. Dit gaat ook niet veranderen, dus ik zou een andere school zoeken als ik jou was.

Jij hebt het inderdaad straks gedaan aan het einde van het jaar als zaken niet blijken te kloppen.

Ik heb ervaring met zo'n schoolleiding, je kunt maar beter maken dat je snel weg bent. Ik ben te lang gebleven.

Er bestaan echt leukere scholen met een betere schoolleiding! Waar je gewoon halverwege het jaar kan instromen (dus ik zou niet per se tot na de zomervakantie wachten).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel geleerd door schade en schande dat het klimaat op een school en hoe ik me daar voel allesbepalend is.
Als jouw gevoel zegt dat dit niet klopt of goed voelt, wegwezen zodra je kunt.
Ik heb ook mijn ontslag ingediend recent omdat ik letterlijk ziek werd van mijn werk.
Er kwam al snel iets nieuws op mijn pad en ik leef weer helemaal op en voel je happy.
Ik gun jou dat ook.
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_393394 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 14:50
99.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_393394 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 14:48
0.00% gewijzigd
elsemarieke schreef:
07-12-2019 14:25
Ik denk dat ik ook nu een gespreksverslag ga sturen waar ik de punten waar ik tegenaan loop in zet.
Waarom sturen? Ga gewoon het gesprek aan.
Gezien Maastricht is het volstrekt belachelijk dat een school zich zo weinig zorgen maakt om een vervangend docent die geen idee heeft van de inhoud en invulling van het PTA en niet geholpen wordt wanneer ze, volkomen terecht, vraagt om uitleg en voorbeelden van opgaven. Dat iemand overloopt is geen excuus om de boel voor andere collega's (en ook voor leerlingen) in de soep te laten lopen.

Dus het is gewoon een heel malle school, als het zo is als je zegt. Aan jou de keus wat je hier mee wilt, ook afhankelijk van hoe erg je het geld nodig hebt. Ik zou mezelf indekken: bij elk schoolexamen de collega en de schoolleiding op de hoogte stellen van wat je gaat doen, waarom jij dat goed vindt en wat voor pogingen je al hebt gedaan collega er bij te betrekken.
Alle reacties Link kopieren
Als docent:

- overdracht is er niet of nauwelijks vanwege zieke/bijna overspannen collega. Dan moet de teamleider inspringen en jou op weg helpen
- teamleider regelt maar met de roostermaker (of wie Magister beheert) dat leerlingen met bijzondere afspraken niet in het presentieoverzicht staan of dat hun absenties/vrijstellingen al zijn ingevuld in Magister

Verder:
Ik verbaas mij een beetje over een aantal punten. Als docent maak je zelf SE’s en overige toetsen. Fijn als er al kant en klaar iets ligt maar dit moet je ook zelf kunnen (bij mijn vakken standaard twee nieuwe versies per toetsmoment). Ook het lezen van een PTA: daar valt vrij weinig aan te interpreteren, de eindtermen staan erbij per toets. Een teamleider moet je ook kunnen vertellen wat de schoolgebruiken zijn rondom het PTA: staan de toetsen in chronologische volgorde, staan toetsweektoetsen apart in het PTA, enz. Daar kun je al veel uit aflezen.

Voor nu zou ik zeggen: laat de teamleider maar achter Magister aangaan en wat zaken opgraven (zoals leerlijn). Kan toch niet dat er niets is, die school heeft ongetwijfeld wel eens een bezoekje van de inspectie gehad. Kan niemand het vinden: bestel de leerlijn die hoort bij de methode die je gebruikt (contact opnemen met de uitgever). En vraag andere collega’s. Ik geef bijvoorbeeld geen Duits maar ik kan een nieuwe collega wel vertellen waar haar voorgangers de kijk/luistertoetsen bewaren, welk contactpersoon ze hebben bij de uitgeverij van de lesmethode, waar de afkortingen in het PTA voor staan, hoe het PTA is opgebouwd, waar eventueel oude toetsen liggen, enz.
Nee heb je, ja kun je krijgen
elsemarieke schreef:
07-12-2019 14:25
Dus, ontslag nemen?

Trouwens, leerlingen hadden cijfers vorig SE nog niet terug (voordat ik er werkte). Ik heb duidelijk gezegd tegen TL dat ik die niet nakijk (stof niet gegeven) en ze ook niet kan bespreken (want ik ken die stof niet). Ook het maken van een herexamen is niet mijn taak, geen idee wat die lessen waren. Lees ik net zijn reactie ' dat mijn toon niet bevalt'. Nou ja!
Je beheerst die stof toch wel? Dan kun je er eventueel best een herexamen over maken. Maar nogmaals, ik vind de school zoals jij nu stelt weinig zorgvuldig in de naleving van het PTA.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als de school waar mijn dochter op zit. Mocht dat zo zijn, dan hoop ik toch echt dat u blijft!
Alle reacties Link kopieren
elsemarieke schreef:
07-12-2019 14:25
Dus, ontslag nemen?

Trouwens, leerlingen hadden cijfers vorig SE nog niet terug (voordat ik er werkte). Ik heb duidelijk gezegd tegen TL dat ik die niet nakijk (stof niet gegeven) en ze ook niet kan bespreken (want ik ken die stof niet). Ook het maken van een herexamen is niet mijn taak, geen idee wat die lessen waren. Lees ik net zijn reactie ' dat mijn toon niet bevalt'. Nou ja!
Dus die leerlingen hebben hun cijfer nog niet? Er is geen maximale termijn voor het nakijkwerk?

Ojee...

Ben jij vervanger van (collega daardoor boventallig) of heb jij je eigen uren?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
elsemarieke schreef:
07-12-2019 14:09
Waar ik vooral tegenaanloop is de enorme chaos, ik voel me ook niet gesteund en genegeerd en tegelijkertijd word ik wel langs alle kanten langs de meetlat gelegd en ervaar ik wantrouwen. Er hangt inderdaad een raar sfeertje. Of ik dit wil: ik twijfel enorm. De bureaucratie en afschuifcultuur is niet mijn ding.

Ik kijk het aan tot de kerst maar ik wil wel voor die tijd dat zaken boven water komen in de zin van het lesprogramma en schoolexamens.

Maar als er geen verbetering komt, wat dan?
Maak dat je wegkomt daar, na de kerstvakantie zoeken ze maar een ander slachtoffer. Het lijkt erop dat ze bezig zijn jou de zwarte Piet in de schoenen te gaan schuiven. Voor deze school nog 10 andere.
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_393394 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 14:44
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_393394 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 14:44
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
elsemarieke schreef:
07-12-2019 14:34
Bij mijn vak is geen leerlijn die hoort bij een methode. Er is wel een boek, maar de docent bepaalt welk deel daarvan wordt gebruikt, ik geef een kunstvak. Natuurlijk kan ik zaken zelf maken, alleen alles maken is wel erg veel werk. In het PTA staan geen eindtermen, het is niet gespecificeerd. Het is algemeen omschreven (wat denk ik niet mag).
Als je CKV geeft: die bestaan wel degelijk. En ja, alles zelf maken is veel werk. Maar dat hoort erbij. Zeker in kleine of eenmanssecties.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Dit gaat niet veranderen. Ik zou wat anders gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
x
anoniem_393394 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 14:43
0.00% gewijzigd
lemoos2 schreef:
07-12-2019 14:36
Als je CKV geeft: die bestaan wel degelijk. En ja, alles zelf maken is veel werk. Maar dat hoort erbij. Zeker in kleine of eenmanssecties.
Dit. Kind heeft er gewoon reguliere lesboeken voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven