Werk & Studie alle pijlers

Universitaire opleiding sneller afronden?

07-02-2010 15:22 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Je hoort mensen vaak zeggen dat ze langer over hun studie doen, omdat ze een tijdje naar het buitenland gaan of een periode in een bestuur van een studie/studentenvereniging gaan. Maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het sneller afronden van een universitaire opleiding? Bijvoorbeeld jaar 2 en 3 van een bachelor combineren? Is dat mogelijk, of moet je altijd minimaal 4 jaar over je studie doen?

Het verschilt natuurlijk bij iedere universiteit en het is natuurlijk handig dit met een studieadviseur te bespreken, maar ik vroeg me gewoon af of hier iemand is die hier ervaring mee heeft .
Ik heb er (tijdelijk) ervaring mee en het kan, maar je wordt er qua planning niet blij van. (ik heb als max in één jaar in totaal 2,5 jaar aan studies weten te proppen....) Vaak vallen de 'basisvakken' van een jaar namelijk op dezelfde momenten. Ik wisselde dat af, waardoor ik van beide vakken maar de helft van de college's (en werkgroepen) kon bijwonen. Ik zou het goed met de studieadviseur bespreken en ook een beetje koppig doen. Vaak wordt het afgeraden, terwijl je voor sommige vakken echt geen college's nodig hebt. Ik heb zelfs 3 vakken gehaald zonder ooit een werkgroep of college te hebben gehad (bijzondere omstandigheden, niet bewust. Eén van die vakken was namelijk het hoofdvak waarin ik het jaar later ben afgestudeerd dus die colleges had ik graag gevolgd).

Je moet wel rekening houden met je bachelorscriptie. Als je echt je hele studie sneller wilt doen, zou je daar dus eigenlijk in je 'tweede jaar' al mee moeten beginnen omdat je bachelor in sommige gevallen noodzakelijk is om met je mastervakken te beginnen. Losse vakken zijn makkelijker flexibel te plannen dan scripties.
Dat zeg ik....
ja hoor, ik heb mijn 2e studie in een jaar korter afgerond.

Wel kreeg ik vrijstellingen waardoor het qua planning allemaal een stuk makkelijker ging. Ik wilde toen ook wat extra vakken doen, maar door die belabberde planning kon ik die niet doen (2 vakken waar je verplicht op dinsdagochtend aanwezig moest zijn enzo)

Althans, mijn bachelor heb ik in 2 jaar afgerond en toen ik al voor de klas staande mijn masters wilde halen lukte het niet meer zo met de scriptie, dus heb die kortere tijd allang weer ingehaald.
Bij ons helaas niet. De verplichte colleges zijn zo gepland dat de verschillende jaren niet te combineren zijn. Ik ben daar een tijdje terug heel kwaad over geweest omdat een studente inderdaad een half jaar wilde inlopen vanwege een fantastische kans in het buitenland. We hebben van alles geprobeerd, maar het lukte niet. Nu moet ik wel zeggen dat wij een heel grote en logge faculteit zijn, misschien dat het met andere opleidingen makkelijker is.
Bij ons helaas niet. De verplichte colleges zijn zo gepland dat de verschillende jaren niet te combineren zijn. Ik ben daar een tijdje terug heel kwaad over geweest omdat een studente inderdaad een half jaar wilde inlopen vanwege een fantastische kans in het buitenland. We hebben van alles geprobeerd, maar het lukte niet. Nu moet ik wel zeggen dat wij een heel grote en logge faculteit zijn, misschien dat het met andere opleidingen makkelijker is.
In mijn tijd kon het wel. Ik heb zelf twee jaar in één gedaan (om mijn enorme uitloop wegens zuipen te compenseren); had ik nominaal gelopen dan was ik in drie jaar afgestudeerd.

Tegenwoordig lijkt het me lastiger met de harde knip tussen bachelor en master: vakken uit willekeurig werk jaar volgen is er niet mee bij. Nu moet ik wel zeggen dat ik een letteren-opleiding volgde zonder vakken met verplichte voorvakken, dus dat maakte het nog makkelijker
Overigens heb ik dat jaar nooit met een studieadviseur besproken hoor, ik heb gewoon vakken gevolgd en tentamens gedaan. Daar deden ze bij ons niet moeilijk over. Als je zin had in een vak dan deed je het gewoon.
quote:AlettaJacobs schreef op 07 februari 2010 @ 16:02:

Overigens heb ik dat jaar nooit met een studieadviseur besproken hoor, ik heb gewoon vakken gevolgd en tentamens gedaan. Daar deden ze bij ons niet moeilijk over. Als je zin had in een vak dan deed je het gewoon.Dat is wat ik bedoelde met 'koppig'. Gewoon doen als het kan. Vwb je scripties moet je wel overleggen, omdat je zonder bachelor sommige vakken nog niet mocht doen bij ons.
Dat zeg ik....
Ik heb het ook gedaan. Toen kon je bij de universiteit waar ik een deeltijd studie van 6 jaar volgde, gewoon vakken uit andere jaren volgen en tentamineren. Ik heb er 3 jaar over gedaan. Het is een beetje uitpluizen welke vakken je tegelijkertijd kunt volgen, maar volgens mij is het best mogelijk om te versnellen. Dat was ook in de tijd dat een masteropleiding nog gewoon een master was en geen bama. Wat ik zou doen is kijken welke vakken je kunt volgen, naar de lessen gaan en de tentames doen. Waarom zou dat niet kunnen?
Bedankt voor alle reacties! Ik ga eens op onderzoek uit op mijn uni, misschien nog even naar een studieadviseur enzo. Ik weet wel dat ik mijn bachelor voor mijn master afgerond moet hebben. Ik hoef geen bachelorscriptie te schrijven, maar heb helaas een oefenrechtbanktraject (studeer rechten). Daar zijn helaas veel verplichte lessen bij, dus moet maar ff kijken in hoeverre dat gaat lukken. Bedankt!
Kijk in het roosterboek welke vakken je kunt combineren op een dag. Helaas zit je bij sommige opleidingen helemaal vast in het rooster wat ze zelf al hebben geplant en valt er nergens winst te behalen omdat je alsnog op de laatste periode moet wachten voor een bepaald vak. Super handig is als je opleiding ook in deeltijd wordt gegeven, dan kun je namelijk vakken in de avond erbij volgen, dat maakt zeker tijdwinst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven