Werk & Studie alle pijlers

Vakantie verzetten?

14-09-2018 13:54 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een sollicitatieprocedure voor een nieuwe baan. Managementfunctie. Vandaag hoor ik of ik door ben naar de laatste ronde samen met nog 1 ander. Die 2 gesprekken zijn volgende week op een specifiek moment en dan ben ik dus met vakantie. Vliegvakantie ver weg. Deze vakantie is lang voor ik solliciteerde geboekt. Ik ben 8 dagen weg.

Ze waren nogal teleurgesteld toen ze het hoorden. Ze willen voor eind deze maand rond zijn. Mijn man opperde om de vakantie te verzetten. Ik twijfel. We zitten nu halverwege de maand en ik ben een week weg dus dat betekent natuurlijk nog een week over voor dat gesprek. Maar dat gesprek is met de directeur en dat is een drukbezet man.

Wat zouden jullie doen? Vakantie verzetten of niet?
Alle reacties Link kopieren
bieslookje schreef:
14-09-2018 14:43
als je pech hebt kost het je bijna je hele vakantie bedrag of iig 70 % van de reissom. Ligt ook aan je verzekering, maar weet niet of sollicitatie daarin valt?

Stel dat je het niet wordt en je hebt je vakantie ervoor verzet en onkosten gemaakt, hoe erg vind je dat?

Hopenlijk krijg je spoedig een reactie en het zou helemaal fijn zijn als ze met je meedenken en het na je vakantie kunnen plannen.
Sollicitatie zal daar niet invallen. Dus ik ga ervan uit dat het me de reissom kost. Dat zou ik echt heel k*t vinden als ik het uiteindelijk niet wordt. Ook omdat ik me al 5 maanden verheug op deze vakantie. Maar de baan is wel een once in a lifetime opportunity. Ik ga sowieso afwachten wat ze gaan zeggen.

Als ik niet doorga zal ik nooit weten of dit mee heeft gespeeld. Als ik wel doorga en ze met een andere oplossing komen is het top en als ze me wel door willen laten gaan en het probleem bij mij leggen dan weet ik het dus nog niet. Misschien moet ik me dan gaan afvragen of ik wel bij een bedrijf wil werken dat niet flexibel genoeg is om een medewerker een weekje vakantie te gunnen. Toch?
fossss wijzigde dit bericht op 14-09-2018 14:52
0.13% gewijzigd
lilalinda schreef:
14-09-2018 14:42
nou ja, ik zeg (met meer dan voldoende ervaring) dat ik het verre van ideaal vind

Ja was heel duidelijk dat jij het niets vindt. En ik vind het wel dikke prima.
Jou mening had je genoemd. Dan mag ik dat ook toch.
Zeg ik dat ik twijfel aan jouw ervaring? Nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
14-09-2018 14:51
Ja was heel duidelijk dat jij het niets vindt. En ik vind het wel dikke prima.
Jou mening had je genoemd. Dan mag ik dat ook toch.
Zeg ik dat ik twijfel aan jouw ervaring? Nee hoor.
wat ik link vind, is dat TO dan kan gaan denken, dat solliciteren via Skype een goed idee is.
En als er 2 kandidaten wel gewoon irl daar aan tafel zitten en zij skypet, is dat gewoon geen goed idee
Bij Boer zoekt vrouw was er een meisje wat niet op de speeddate kon komen om buitenland.
Die hebben via Skype gesproken en ze is het nog geworden ook :proud:
Een vriendin van mij had laatst ook eindgesprek via Skype.
Hoofdkantoor zit in buitenland en zij in NL.
Ook aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
14-09-2018 14:56
Bij Boer zoekt vrouw was er een meisje wat niet op de speeddate kon komen om buitenland.
Die hebben via Skype gesproken en ze is het nog geworden ook :proud:
Nou TO, je leest het, gewoon Skypen hoor. Succes is blijkbaar 100% gegarandeerd
Ging die BZV-relatie niet uit? nog niet zo heel lang geleden?
lilalinda schreef:
14-09-2018 15:00
Nou TO, je leest het, gewoon Skypen hoor. Succes is blijkbaar 100% gegarandeerd
Ging die BZV-relatie niet uit? nog niet zo heel lang geleden?

Mag alleen jij een idee opperen? Alleen wat jij zegt is waarheid?
Toe toch.

TO beslist toch zelf.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-09-2018 15:00
Nou TO, je leest het, gewoon Skypen hoor. Succes is blijkbaar 100% gegarandeerd
Ging die BZV-relatie niet uit? nog niet zo heel lang geleden?
Nou ja, er zijn positieve en negatieve ervaringen. Ik ken ook voorbeelden van allebei. Ze hoeft toch niet persé van jouw ervaring uit te gaan? Er is toch niks mis mee om in mogelijkheden te denken. Een dure vakantie verzetten is ook heel wat gevraagd terwijl je geen idee hebt wat dat op zal leveren. Wanneer ze je graag willen hebben denken ze wel mee. Met meerdere geschikte kandidaten sta je misschien wel op achterstand. Moeilijke keuze

Wanneer via skype vanwege verbinding lastig gaat kun je tijdens het skypegesprek ook nog voorstellen om telefonisch verder te gaan of zodra je terug bent op kantoor verder te praten. Dan toon je wel je goede wil.
Alle reacties Link kopieren
fossss schreef:
14-09-2018 14:49
Sollicitatie zal daar niet invallen. Dus ik ga ervan uit dat het me de reissom kost. Dat zou ik echt heel k*t vinden als ik het uiteindelijk niet wordt. Ook omdat ik me al 5 maanden verheug op deze vakantie. Maar de baan is wel een once in a lifetime opportunity. Ik ga sowieso afwachten wat ze gaan zeggen.

Als ik niet doorga zal ik nooit weten of dit mee heeft gespeeld. Als ik wel doorga en ze met een andere oplossing komen is het top en als ze me wel door willen laten gaan en het probleem bij mij leggen dan weet ik het dus nog niet. Misschien moet ik me dan gaan afvragen of ik wel bij een bedrijf wil werken dat niet flexibel genoeg is om een medewerker een weekje vakantie te gunnen. Toch?
Als ze niet flexibel qua gespreksdatum zijn willen ze je gewoon niet hebben... simpel zat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook m'n vakantie niet voor verzetten. Misschien is het niet eens zo verkeerd, het dwingt ze wel om stappen te nemen. En het maakt je daarmee misschien gewilder (het nu of nooit effect).

Skypen zou ik ook niet voorstellen. Zit je je op je vakantieadres druk te maken of het allemaal (op tijd) gaat lukken met je verbinding... zo niet, dan wekt dat aan de andere kant irritatie op. Ik heb er ook veel ervaring mee maar dit is natuurlijk iets heel anders dan Skypen voor 'n werkoverleg.
Pipistrello schreef:
14-09-2018 14:58
Een vriendin van mij had laatst ook eindgesprek via Skype.
Hoofdkantoor zit in buitenland en zij in NL.
Ook aangenomen.
Ik heb ook een keer een eindgesprek gehad via Skype, ook aangenomen. Maar dat was de bedrijfscultuur daar en de andere finale kandidaat had óók een Skype gesprek.
Wil je überhaupt een baan waar wellicht gevraagd wordt om je vakantie te verzetten terwijl je er nog niet werkt? Als er voor 1 week al geen oplossing gevonden kan worden, lijkt het bedrijf sowieso veel te star. Kan de functie nog zo leuk zijn..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn vakantie er niet voor verzetten.

Beide opties kunnen twee kanten op.

Optie verzetten kan overkomen als; ze wil die baan heel graag, top. Maar het kan ook overkomen als ´kruiperig, moeten we niet hebben´.

Optie niet-verzetten kan overkomen als; Als je het echt wilt, dan moet je er wat voor over hebben. Het kan echter ook zijn dat het positief uitpakt, vooral als ze iemand zoeken die sterk in zijn/haar schoenen staat.

Tuurlijk heeft een directeur het druk. Die van mij wilde ook persé een gesprek met mij. Toen puntje bij paaltje kwam bleek een andere afspraak toch belangrijker en was ik alsnog alleen met een regiomanager in gesprek. Als ik daarvoor een vakantie had verzet, nou, dan was ik daar echt niet blij mee geweest.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Pipistrello schreef:
14-09-2018 14:56
Bij Boer zoekt vrouw was er een meisje wat niet op de speeddate kon komen om buitenland.
Die hebben via Skype gesproken en ze is het nog geworden ook :proud:
Bij die serie met die expats ook. Australische verloskundige en een Australische jongen die werkte bij een boer. Zo contactlegging en hij mocht afreizen voor een week kennismaking. Kan ik me nog herinneren.
Kun je aangeven overwogen te hebben de vakantie te verplaatsen, dat verzekering echter aangaf dat niet zonder grote financiële consequenties toe te laten? Dan toon je interesse, inzet, meedenken, echter laat je tevens weten dat het echt to much gevraagd zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lekker op vakantie gaan. Als je werkgever daar nu al geen begrip voor heeft, laat die baan maar zitten dan. Bij mijn werk wordt op vakantie gaan juist als iets belangrijks en positiefs ervaren. En zou er raar opgekeken worden als een sollicitante haar vakantie zou verzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alvast uitzoeken of de vakantie te verzetten is. Daarnaast afwachten waar ze mee komen.
vergrootglas schreef:
14-09-2018 16:44
Ik zou lekker op vakantie gaan. Als je werkgever daar nu al geen begrip voor heeft, laat die baan maar zitten dan. Bij mijn werk wordt op vakantie gaan juist als iets belangrijks en positiefs ervaren. En zou er raar opgekeken worden als een sollicitante haar vakantie zou verzetten.
Dit. Ik vind het echt belachelijk, ongeacht de functie.
Zo'n druk bezet man zal wel meevallen. Klinkt altijd leuk, maar een goede secretaresse denkt ook in mogelijkheden. Als je de ideale kandidaat bent laten ze je echt niet gaan....dan plannen ze om je vakantie heen.

Als je zelf voorstelt om te gaan skypen, telefoneren etc. Dan laat je zien dat je, zoals eerder gezegd hier, in mogelijkheden denkt. Maar serieus: als je echt de perfecte kandidaat bent, dan denken ze echt wel met je mee.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je hier al aan begint dat staat je prive dus altijd ergens op de laatste plaats. Zij kunnen ook rekening houden met jou wanneer ze je echt graag willen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als ze je graag willen, is een gesprek over 10 dagen ook prima. Kun je nog steeds voor 1 okt opzeggen.
Polsjef schreef:
14-09-2018 16:51
Zo'n druk bezet man zal wel meevallen. Klinkt altijd leuk, maar een goede secretaresse denkt ook in mogelijkheden. Als je de ideale kandidaat bent laten ze je echt niet gaan....dan plannen ze om je vakantie heen.

Als je zelf voorstelt om te gaan skypen, telefoneren etc. Dan laat je zien dat je, zoals eerder gezegd hier, in mogelijkheden denkt. Maar serieus: als je echt de perfecte kandidaat bent, dan denken ze echt wel met je mee.
Hier is een speciaal "sollicitatie-comité" - standaard een man of 3 à 5 - en die gaan écht niet speciaal voor 1 kandidaat allemaal terugkomen van over heel het land.

Zelfs voor "de perfecte kandidaat" geldt toch echt dat ze maar solliciteert op dezelfde dag als al de andere of dat het gewoon één van de andere wordt.
(Waarbij je CV eventueel wel bewaard blijft voor een volgende keer.)

Met uren kan er héél soms al es geschipperd worden, met datums niet.


Ik weet niet of ik er mijn vakantie voor zou opgeven.
Maar ik zou er dan gewoon van uitgaan dat ik de job niet heb.
Volgende keer beter.
Zou ik nou nooit doen. Lekker vakantie vieren joh zij willen jou graag toch dus mogen ze best een beetje moeite doen. En skypen op vakantie. Belachelijk. Op vakantie ga je lekker niet aan werk denken. Dus als ze uitsluitsel geven voor je vakantie, dan ga je helemaal met een fijn gevoel weg. Ik zou vragen of ze het gesprek wat willen vervroegen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
14-09-2018 15:00
Nou TO, je leest het, gewoon Skypen hoor. Succes is blijkbaar 100% gegarandeerd
Ging die BZV-relatie niet uit? nog niet zo heel lang geleden?
Dat zegt dan weer niemand, jij lijkt wel te vinden dat het sowieso geen succes wordt. Dus dat sarcastische kan je beter voor jezelf bewaren.

TO, ik zou skype wel voorstellen. Mits je daar zin in hebt. Maar je bereidheid om mee te werken/ denken kan jou dan weer een voorsprong geven die de concurrenten die live een gesprek hebben weer niet hebben.
Een beetje directeur zou het heel ongemakkelijk vinden als een sollicitant een vakantie laat schieten voor een sollicitatiegesprek. Tuurlijk is het lastig voor hen, maar ik verwacht dat ze met een andere oplossing komen. Een sollicitant afwijzen is al niet leuk, maar als die persoon er een vakantie voor heeft afgezegd is het helemaal vervelend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven