Werk & Studie alle pijlers

Van ZZP Musicus naar Dokters-/OK-assistent?

23-05-2020 21:27 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Al een tijdje speel ik (vrouw, 30 jaar) met het idee om mij te laten omscholen in een ander vakgebied. Na het behalen van mijn vwo-diploma heb ik mij de afgelopen 10 jaar geschoold in de muziek: Conservatorium Bachelor of Music in Education en een Master in Koordirectie Lichte Muziek. Ik hou enorm van mijn werk, het professioneel bezig zijn met muziek en groepen; ik werk namelijk als koordirigent met popkoren en zanggroepen. Hoewel het werk me veel inhoudelijke voldoening brengt, begint het zzp-schap en de daarbij horende onzekerheden op financieel gebied me parten te spelen. Deze onzekerheid wil ik het liefst niet tot mijn pensioen (die ik dus ook niet opbouw nu...) Ik zou het wel zonde vinden om uiteindelijk niets meer in dit vakgebied te doen, dus zoek ik iets dat ik erbij zou kunnen doen.

Dus ben ik op zoek gegaan naar informatie over kortdurende opleidingen op het gebied van de zorg, omdat ik dit ook een heel interessant vakgebied vind! Omdat ik al een bachelorgraad in onderwijs heb behaald, is het voor mij helaas niet meer mogelijk om nog een hbo-opleiding te doen vanwege het belachelijk hoge collegegeldtarief dat daarmee gepaard gaat. Daarom kijk ik nu naar een mbo-opleiding niveau 4 of een leer-werktraject.

Wat mij heel erg aanspreekt is het beroep van operatie-assistent. Ik heb me er al een beetje in verdiept, maar vraag me af in hoeverre het te combineren valt met bijvoorbeeld 2 avonden in de week een koor dirigeren?
Ook is mijn oog gevallen op bijv. doktersassistent of apotheekassistent, waarbij je denk ik wat meer standaard uren overdag draait. Al vraag ik me daarbij weer af of ik daar genoeg inhoudelijke voldoening uit zou halen.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die deze opleidingen volgen/beroepen uitvoeren en die mij kunnen vertellen in hoeverre het te combineren valt met mijn huidige werk? Of ander advies op het gebied van omscholing of ideeën omtrent opleidingen waar ik nog niet aan had gedacht?

Alvast heel hartelijk dank!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-05-2020 13:32
Reden: Op verzoek de TT aangepast
0.00% gewijzigd
Even een reactie vanuit het werkveld: het stoort me dat je het hebt over "een kortdurende opleiding" en dan begint over niveau 4 of ok assistent. Wat voor beeld heb jij van de zorg? Je komt over alsof je het wel lollig vindt om erbij te doen of zo. Werk in de zorg is niet voor "er bij". Dat is 100% hart hebben voor je werk.
Voor werk in een ziekenhuis ben je vaak jarenlang een opleiding aan het volgen, met veel praktijkopdrachten. Het duurt dan ook jaren voordat je het vak echt in de vingers hebt. Dat combineer je niet met een andere serieuze baan ernaast.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de OP nog eens gelezen en inderdaad, nu zie ik ook de woorden 'iets om erbij te doen'. Dat is niet de juiste insteek, het zijn zware functies in de zorg en met die instelling zul je geen opleidingsplek krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Zo had ik het absoluut niet bedoeld hoor.

Ik ben serieus op zoek naar iets dat ik kan blijven combineren met mijn werk in de muziek, en zeker niet omdat ik dat lollig vind. Wellicht heb ik de verkeerde bewoording gekozen, maar ik bedoel dus eigenlijk: iets dat ik er naast kan doen, want ik zou het zonde vinden om uiteindelijk helemaal niet meer in het muzikale werkveld te staan. :)

Over het kortdurende: ook dat is niet denigrerend bedoeld. Dat komt voort vanuit de situatie waar ik me op dit moment in bevind. Ik kamp met serieuze relatieproblemen en woon op dit moment tijdelijk bij mijn ouders. Ik vind het heel fijn dat ze me willen opvangen omdat ik op dit moment financieel niet op eigen benen kan staan. Maar ik wil hier ook geen jaren blijven wonen. Als ik er voor kies om bijv. de opleiding tot doktersassistent te gaan volgen, zou ik dat dus versneld kunnen doen. En als ik zou kiezen voor OK-assistent, dan ga ik daar ook helemaal voor, met alle commitment en respect die voor die baan benodigd is; zoals voor elke baan in de zorg. En ben ik ook bereid om mijn muziek tijdelijk op een lager pitje te zetten.
Alleen voor de toekomst zou ik het wel prettig vinden om beide te kunnen combineren. :)

Hopelijk geeft dit wat meer inzicht in mijn verhaal. :) En het was dus absoluut niet mijn bedoeling om denigrerend over te komen of iemand het idee te geven dat dit allemaal lollig en een soort van bevlieging is. Ik denk hier serieus over na.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben operatie assistente. Dit is een 3-jarige werk/leeropleiding. Je werkt 32 uur per week en hebt ongeveer 1x per maand een aantal dagen les. Diensten draai je in principe nog niet. Hooguit een keer meedraaien. Het voordeel is dat je meteen verdient, maar ik vond de combi werken en leren wel zwaar. Heb zelf ook hbo gedaan daarvoor, maar vond deze opleiding veel zwaarder. Je werkt bijna fulltime en daarnaast moet je elke dag voorbereiden, toetsen leren, verslagen schrijven, evalueren enz. Operatieassistent is wel een hoger niveau dan doktersassistent en verdient ook meer (meer dan een hbo verpleegkundige o.a). Misschien ook goed om mee te nemen in je keuze. Als je eenmaal klaar bent, kun je er uiteraard wel prima wat bijdoen. Ik heb zelf ook een aantal collegea’s die parttime werken en daarnaast nog zzp’er zijn. Als je vragen hebt, stuur gerust een pb.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je fijne reactie! Daar kan ik zeker wat mee! 😊

Waar ik nog mee zit is dat ik een vwo-diploma heb behaald, maar wel met het profiel Cultuur & Maatschappij. Dat is ook niet gek gezien de vervolgopleidingen die ik daarna heb gedaan. Ik heb slechts in het 2e en 3e leerjaar iets van natuurkunde en scheikunde gehad en volgens mij zijn dat voor een OK-assistente wel heel belangrijke vakken. In hoeverre is het haalbaar om zoiets bij te scholen denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Dat was bij mij net zo en destijds geen probleem. Sowieso hadden veel medestudenten een hele andere achtergrond en iedereen is er door gekomen met die vakken. Het is geen heel hoog niveau, meer de basis. En in de praktijk doe je er weinig mee. Het is ook mogelijk vooraf losse modules te volgen voor deze vakken, maar dit lijkt me met jouw niveau niet nodig. Wel moet je tegenwoordig een soort test doen om aangenomen te worden (assessment), dat was bij mij nog niet zo. Er zijn genoeg openstaande vacatures, informeer gerust!
Je achtergrond is overigens wel een probleem bij de anesthesie meteen. Bij ons moet je bijvoorbeeld minstens natuur en gezondheid in je pakket hebben gehad. Overal verschilt de procedure anders. Bij ons verplicht assessment, toetsen en gesprekken vooraf. Teveel uitval gezien de laatste jaren, omdat mensen toch niet weten waar ze aan beginnen. Het feit dat je zo niet duidelijk kunt kiezen, zegt mij dat je je eerst moet verdiepen,

Doktersassistente en ok assistent zijn 2 totaal verschillende werelden. En compleet niet met elkaar te vergelijken. Je zou allebei in het ziekenhuis kunnen doen, en daarna houdt de vergelijking wel op.

Ok-assistent is nu
2,5 /3 jarige opleiding, op hbo niveau. Het is maatwerk, dus de 1 is sneller klaar, dan de ander. Zeker niet minder. Met jouw vwo achtergrond zal dat moeten lukken, maar praktijk is ontzettend belangrijk.
In onze ziekenhuizen draai je als leerling zeker wel diensten mee, dus is het niet zo dat je daar de 1e 3 jaar niet aan hoeft te denken.

Ik werk parttime tegenwoordig, en dan valt het mee. Heb 1x in de 2 weken een weekenddienst. Maar aanwezigheid, dus niet plotseling oproepbaar of iets dergelijks. En een doordeweekse dienst ook 1x in de 2 weken.
Dus na het behalen van je diploma komt er genoeg vrije tijd weer ;-)
Alle reacties Link kopieren
Flaffy schreef:
25-05-2020 23:02
Tips heb ik niet, maar ik ben apothekersassistente mocht je daar meer over willen weten.
Ik ben niet TO, maar zou wel meer willen weten. Momenteel overweeg ik een carriereswitch, ben nu werkzaam als iets heel anders (WO-niveau). Een werk/leertraject heeft mijn voorkeur, wat is jouw ervaring met het vinden van een opleidingsplek? Is dat goed te doen en zijn apotheken bereid mensen als ik die willen switchen aan te nemen?
Ik heb de opleiding doktersassistente anderhalf jaar gedaan en kreeg een negatief studieadvies omdat het te oppervlakkig voor me zou zijn. Ik moest maar OK-assisent worden, dat zou beter bij me passen.

Dat was een hele poos mijn doel, maar ik werd na 5x solliciteren nog niet aangenomen en ben nu iets heel anders aan het studeren.

Geen betavakken hebben gehad is voor doktersassistente niet zo'n heel groot probleem, voor op de OK wel. En ik weet niet hoe het zit met de opleiding OK-assistent, maar wat me het meest is bijgebleven de DA is urine onderzoeken moeten doen om 8.30 's ochtends. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt weer voor de reacties! Ik neem dat allemaal mee in mijn overwegingen en ga ook zeker eens goed inlezen in de verschillen tussen alle richtingen. :)

@Plopper; wat gek dat een opleiding voor jou bepaalt dat het te oppervlakkig voor je is. Ik neem aan dat je zoiets als student zelf wel kunt aangeven als je dat zo ervaart. ;) Hopelijk zit je nu op de juiste plek!
Alle reacties Link kopieren
tulp09 schreef:
27-05-2020 16:09
Ik ben niet TO, maar zou wel meer willen weten. Momenteel overweeg ik een carriereswitch, ben nu werkzaam als iets heel anders (WO-niveau). Een werk/leertraject heeft mijn voorkeur, wat is jouw ervaring met het vinden van een opleidingsplek? Is dat goed te doen en zijn apotheken bereid mensen als ik die willen switchen aan te nemen?
Natuurlijk, geen probleem. Je mag me ook een pb sturen. Ik heb de opleiding voltijd gevolgd, dus school zocht altijd een stageplek voor ons. Dat was best een opgave voor hen maar het lukte ze wel. BBL plekken zie ik eigenlijk weinig voorbij komen.

Wil je het dan via een thuisstudie gaan doen of via een ROC? Daar zit ook wel wat verschil in. Ik weet van een vorige werkgever dat die niet heel happig was op mensen van de thuisstudie, zij misten toch een stuk kennis. Bij mijn huidige werkgever hadden we een BBL leerling en zij mocht bij ons niet blijven, maar had wel binnen een maand een nieuwe plek gevonden, maar naar wat ik begrijp zijn die plekken er weinig omdat voltijd studenten ook geliefd zijn en er vaak maar 1 stagiaire per apotheek is. Ik hou regelmatig vacatures in de gaten maar zie zelden plekken voor werk/leer trajecten(BBL). Je zou op de website van het sba kunnen kijken, zo kun je zelf een beetje zien hoe het met deze vacatures staat in jouw regio.
Alle reacties Link kopieren
Flaffy schreef:
27-05-2020 23:12
Natuurlijk, geen probleem. Je mag me ook een pb sturen. Ik heb de opleiding voltijd gevolgd, dus school zocht altijd een stageplek voor ons. Dat was best een opgave voor hen maar het lukte ze wel. BBL plekken zie ik eigenlijk weinig voorbij komen.

Wil je het dan via een thuisstudie gaan doen of via een ROC? Daar zit ook wel wat verschil in. Ik weet van een vorige werkgever dat die niet heel happig was op mensen van de thuisstudie, zij misten toch een stuk kennis. Bij mijn huidige werkgever hadden we een BBL leerling en zij mocht bij ons niet blijven, maar had wel binnen een maand een nieuwe plek gevonden, maar naar wat ik begrijp zijn die plekken er weinig omdat voltijd studenten ook geliefd zijn en er vaak maar 1 stagiaire per apotheek is. Ik hou regelmatig vacatures in de gaten maar zie zelden plekken voor werk/leer trajecten(BBL). Je zou op de website van het sba kunnen kijken, zo kun je zelf een beetje zien hoe het met deze vacatures staat in jouw regio. Er zijn ook wel wat (oud) zorg(verpleging ect) medewerkers die later geswitcht zijn, maar die hebben dat vaak wel al langer geleden gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ok assistent is idd veel zwaarder dan doktersassistente en voor anesthesiemedewerker heb je natuur- en scheikunde nodig.
Ik vond dat laatste leuker, omdat je meer contact met de patiënt hebt en zelfstandiger werkt.
Maar de ok moet je wel liggen. Ik vind het heel hard werken en ik had het altijd koud.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Doktersassistent in de huisartsenpraktijk is best een diverse uitdagende baan (van 8-17) wisselt per praktijk, bij de de ene praktijk is het alleen telefoon en controle van urine, bij de andere praktijk doe je echt een eigen spreekuur (uitstrijkjes, wratten bevriezen, injecties geven, wonden verzorgen etc) daarbij zijn er mogelijkheden door te groeien tot POH (praktijkondersteuner huisarts, waarbij je bijvoorbeeld suikerziekte, hoge bloeddruk, astma etc behandeld)
Alle reacties Link kopieren
Misschien ook eens kijken naar betaalde omscholingstrajecten van Verzorgende-IG?
Ik school mij ook om (erbij) zodat ik een vast inkomen heb. Ben super gelukkig nu, want door Corona ligt mijn zzp werk volledig stil.

Ik werk 20 uur pw en krijg er 24 betaalt. Ik ga 1 dag pw naar school (Nu digitaal), volwassenenonderwijs.

Ik word nu (door een samenwerkingsverband en subsidies) direct betaald in de cao schaal 35. Op basis van mijn laatste salaris werd ik ingeschaald op de hoogste trede. (iets van 2700 bruto bij 40 uur.) Heel veel meer dan sommige andere omscholingstrajecten die een leerlingsalaris bieden van ca. 8,- bruto per uur.

Volgens jaar behaal ik mijn diploma al (de versnelde opleiding duurt 2 jaar) en daarna ga ik verder leren. Verzorgende zijn is niet mijn roeping, maar ik vind het echt prima te doen. Doordat ik al volgens de cao betaald krijg, ontvang ik ook weer meer salaris als ik mijzelf verder ga scholen.

Ik werk op een kleinschalige woongroep en de planner houdt rekening met wensen. Dat is niet overal het geval, maar het kan dus wel. Ik heb jonge kinderen en werk niet op 3 ochtenden in de week. Welke diensten ze inplant De rest van de week maakt me juist niet uit. Ik werk liever de weekenden.
Alle reacties Link kopieren
Flaffy schreef:
27-05-2020 23:12
Natuurlijk, geen probleem. Je mag me ook een pb sturen. Ik heb de opleiding voltijd gevolgd, dus school zocht altijd een stageplek voor ons. Dat was best een opgave voor hen maar het lukte ze wel. BBL plekken zie ik eigenlijk weinig voorbij komen.

Wil je het dan via een thuisstudie gaan doen of via een ROC? Daar zit ook wel wat verschil in. Ik weet van een vorige werkgever dat die niet heel happig was op mensen van de thuisstudie, zij misten toch een stuk kennis. Bij mijn huidige werkgever hadden we een BBL leerling en zij mocht bij ons niet blijven, maar had wel binnen een maand een nieuwe plek gevonden, maar naar wat ik begrijp zijn die plekken er weinig omdat voltijd studenten ook geliefd zijn en er vaak maar 1 stagiaire per apotheek is. Ik hou regelmatig vacatures in de gaten maar zie zelden plekken voor werk/leer trajecten(BBL). Je zou op de website van het sba kunnen kijken, zo kun je zelf een beetje zien hoe het met deze vacatures staat in jouw regio.
Dank je wel. Voltijd een 4- jarige opleiding volgen is financieel geen optie. Ik ga me eens verdiepen in de mogelijkheden, voor bijvoorbeeld zij-instroom.
Alle reacties Link kopieren
l2l89 schreef:
26-05-2020 10:42
Zo had ik het absoluut niet bedoeld hoor.

Ik ben serieus op zoek naar iets dat ik kan blijven combineren met mijn werk in de muziek, en zeker niet omdat ik dat lollig vind. Wellicht heb ik de verkeerde bewoording gekozen, maar ik bedoel dus eigenlijk: iets dat ik er naast kan doen, want ik zou het zonde vinden om uiteindelijk helemaal niet meer in het muzikale werkveld te staan. :)

Over het kortdurende: ook dat is niet denigrerend bedoeld. Dat komt voort vanuit de situatie waar ik me op dit moment in bevind. Ik kamp met serieuze relatieproblemen en woon op dit moment tijdelijk bij mijn ouders. Ik vind het heel fijn dat ze me willen opvangen omdat ik op dit moment financieel niet op eigen benen kan staan. Maar ik wil hier ook geen jaren blijven wonen. Als ik er voor kies om bijv. de opleiding tot doktersassistent te gaan volgen, zou ik dat dus versneld kunnen doen. En als ik zou kiezen voor OK-assistent, dan ga ik daar ook helemaal voor, met alle commitment en respect die voor die baan benodigd is; zoals voor elke baan in de zorg. En ben ik ook bereid om mijn muziek tijdelijk op een lager pitje te zetten.
Alleen voor de toekomst zou ik het wel prettig vinden om beide te kunnen combineren. :)

Hopelijk geeft dit wat meer inzicht in mijn verhaal. :) En het was dus absoluut niet mijn bedoeling om denigrerend over te komen of iemand het idee te geven dat dit allemaal lollig en een soort van bevlieging is. Ik denk hier serieus over na.
Lees je even goed in OK assistent is geen mbo opleiding maar hbo, doktersassistent is mbo 4.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
29-05-2020 10:38
Lees je even goed in OK assistent is geen mbo opleiding maar hbo, doktersassistent is mbo 4.

Het is hbo niveau inderdaad, maar nog steeds geen erkende hbo opleiding. Ik betwijfel ook of dat het ooit gaat worden, aangezien ze daar al zo lang mee bezig zijn. Gelukkig is dat verder niet merkbaar qua salaris enzo. Maar idd twee totaal verschillende beroepen, niet te vergelijken. De ok is wel een wereldje op zich, dat moet je wel liggen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook nog kijken naar klinische neurofysiologisch laborant. Minder diensten en hebben ook een leerwerk traject.
Ook radiologie, radiotherapie en nucleaire geneeskunde zoeken ze vaak laboranten
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de tips weer!

Ik heb inmiddels ook een ziekenhuis in de buurt benaderd voor wat meer informatie! 😊
Alle reacties Link kopieren
En apothekersassistente?
Alle reacties Link kopieren
l2l89 schreef:
23-05-2020 21:27
Hoi allemaal!

Al een tijdje speel ik (vrouw, 30 jaar) met het idee om mij te laten omscholen in een ander vakgebied. Na het behalen van mijn vwo-diploma heb ik mij de afgelopen 10 jaar geschoold in de muziek: Conservatorium Bachelor of Music in Education en een Master in Koordirectie Lichte Muziek. Ik hou enorm van mijn werk, het professioneel bezig zijn met muziek en groepen; ik werk namelijk als koordirigent met popkoren en zanggroepen. Hoewel het werk me veel inhoudelijke voldoening brengt, begint het zzp-schap en de daarbij horende onzekerheden op financieel gebied me parten te spelen. Deze onzekerheid wil ik het liefst niet tot mijn pensioen (die ik dus ook niet opbouw nu...) Ik zou het wel zonde vinden om uiteindelijk niets meer in dit vakgebied te doen, dus zoek ik iets dat ik erbij zou kunnen doen.

Dus ben ik op zoek gegaan naar informatie over kortdurende opleidingen op het gebied van de zorg, omdat ik dit ook een heel interessant vakgebied vind! Omdat ik al een bachelorgraad in onderwijs heb behaald, is het voor mij helaas niet meer mogelijk om nog een hbo-opleiding te doen vanwege het belachelijk hoge collegegeldtarief dat daarmee gepaard gaat. Daarom kijk ik nu naar een mbo-opleiding niveau 4 of een leer-werktraject.

Wat mij heel erg aanspreekt is het beroep van operatie-assistent. Ik heb me er al een beetje in verdiept, maar vraag me af in hoeverre het te combineren valt met bijvoorbeeld 2 avonden in de week een koor dirigeren?
Ook is mijn oog gevallen op bijv. doktersassistent of apotheekassistent, waarbij je denk ik wat meer standaard uren overdag draait. Al vraag ik me daarbij weer af of ik daar genoeg inhoudelijke voldoening uit zou halen.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die deze opleidingen volgen/beroepen uitvoeren en die mij kunnen vertellen in hoeverre het te combineren valt met mijn huidige werk? Of ander advies op het gebied van omscholing of ideeën omtrent opleidingen waar ik nog niet aan had gedacht?

Alvast heel hartelijk dank!
Ok- assistent is een opleiding van 4 jaar, niet heel kortdurend 😅
Verder zit een OK assistent met stand-by diensten waarbij je ook savonds/ snachts aan het werk moet als je opgeroepen wordt maar dit is zeker niet elke dag/ week afhankelijk waar je werkt denk ik. Verder wel een heel leuk idee en als dat is wat je wilt zou ik er voor gaan! Follow your dreams!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de opleiding Doktersassistent in een jaar gedaan, dat is misschien een fijne optie gezien je huidige situatie. Ik vind het werk een leuke combi van omgaan met mensen/administratie/eigen spreekuur (injecties, oren uitspuiten, uitstrijkjes, etc). Van daaruit kun je altijd verder leren, OK assistent of praktijkondersteuner. Als je nog vragen hebt, laat maar weten. Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer voor mezelf alles een beetje op een rijtje te zetten met de informatie die ik nu voor mezelf heb verzameld:

Doktersassistent:
- Goed te combineren met mijn werkzaamheden als dirigent
- Opleiding kan in 1 a 2 jaar
- Er zijn nog doorgroeimogelijkheden
- Misschien niet uitdagend genoeg vanwege vwo-achtergrond?
- Veel vacatures voor gediplomeerden, maar bijna geen leer-werkplekken, dus enige mogelijkheid is dan voltijd studeren en stages die door opleiding geregeld worden.

OK-assistent:
- De eerste jaren lastig te combineren met mijn werk als dirigent
- Pittige studie van 3 jaar, dus andere werkzaamheden zouden dan echt tijdelijk op een heel laag pitje moeten; wil ik dat graag genoeg?
- Wel leer-werkplek mogelijk, maar weinig plekken (vaak maar 1 per ziekenhuis); kleine kans dus.
- Veel uitdaging en afwisseling
- Goed salaris
- Lijkt mij inhoudelijk interessanter

...
Alle reacties Link kopieren
l2l89 schreef:
01-06-2020 12:42
Ik probeer voor mezelf alles een beetje op een rijtje te zetten met de informatie die ik nu voor mezelf heb verzameld:

Doktersassistent:
- Goed te combineren met mijn werkzaamheden als dirigent
- Opleiding kan in 1 a 2 jaar
- Er zijn nog doorgroeimogelijkheden
- Misschien niet uitdagend genoeg vanwege vwo-achtergrond?
- Veel vacatures voor gediplomeerden, maar bijna geen leer-werkplekken, dus enige mogelijkheid is dan voltijd studeren en stages die door opleiding geregeld worden.

OK-assistent:
- De eerste jaren lastig te combineren met mijn werk als dirigent
- Pittige studie van 3 jaar, dus andere werkzaamheden zouden dan echt tijdelijk op een heel laag pitje moeten; wil ik dat graag genoeg?
- Wel leer-werkplek mogelijk, maar weinig plekken (vaak maar 1 per ziekenhuis); kleine kans dus.
- Veel uitdaging en afwisseling
- Goed salaris
- Lijkt mij inhoudelijk interessanter

...
Ik heb zelf ook vwo gedaan. Daarna propedeuse gehaald van WO, daarna HBO-opleiding afgerond. Daarom ook heel erg getwijfeld over opleiding Doktersassistente. Maar ik moet zeggen, ik vind het meer HBO-niveau dan MBO. Je moet veel kennis hebben over fysiologie, pathologie, medicatie, etc, etc. Daarnaast een flinke bak verantwoordelijkheid om de urgentie van telefoontjes goed in te schatten. Dus ik vind het juist wel erg uitdagend! Door de jaren heen (inmiddels 7 jaar ervaring) ben ik er veel extra dingen bij gaan doen, dat houdt het dan ook leuk en uitdagend.

In het begin verdien je als doktersassistente weinig, misschien ook nog iets om rekening mee te houden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven