Werk & Studie alle pijlers

Vastlopen in werk, iets anders willen, gevoel vast te zitten

11-04-2024 12:04 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al jaren loop ik hier tegenaan. Ik was ooit vol ambities, heb helaas vele tegenslagen gehad in studies, privé (m.n. jeugd), werk en gezondheid.
Ik heb lang geleden de opleiding Medisch Secretaresse gedaan met het idee als tussenstation, maar beoefen deze functie alweer bijna 25 jaar!!!, nu wel voor de 3e werkgever ivm verhuizing ruim 6 jaar geleden.
Het stompt mij af, ik voel mij nutteloos en niet bijdragend. De hele dag achter de computer zitten verveelt mij en ik heb last van mijn ogen (droge ogen) en hoofdpijn/nekpijn door het vele zitten.
Ik had als "doel" voor ogen, ooit toen ik jong was, om een dienstverlenende functie (maatschappelijk werker, ergotherapeut, logopedist oid) te gaan vervullen. Echter, waar ik vooral op vastloop nu is het feit dat ik dus elders zou moeten gaan stagelopen. Ik werk nu 24 om 16 uur per week waarbij ik op de vrije dagen het huishouden doe, zorg voor onze hond en dochter (9 jaar).
Het liefst zou ik willen werken en leren tegelijk voor een bedrijf, zodat ik wel inkomen heb en niet van hot naar her hoef te gaan. Ik ben afhankelijk van het ov en/of mijn fiets.
Mijn man werkt meer dan fulltime en kan niet minder werken ivm zijn functie en ook ivm zijn inkomen.
Ik zou graag in ieder geval meer actie willen, niet meer hele dagen achter de computer hoeven te zitten, en wat willen betekenen voor anderen.
Heeft iemand van jullie tips voor mij? Hoe hebben jullie het aangepakt? Er zijn zoveel opleidingsinstanties, maar ik ben op zoek naar oprechte (praktijk) ervaringen van anderen. En ook naar welke opleidingsmogelijkheden er zijn voor mensen zoals ik. Wellicht zijn er andere beroepen die bij mij zouden kunnen passen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen je de begrippen BBL en BOL opleidingen?

wat is een bbl-opleiding? Een bbl-opleiding is een opleiding waarbij je leert en werkt tegelijkertijd. Bbl is de afkorting van Beroepsbegeleidende Leerweg. Als je een bbl-opleiding volgt ga je aan de slag bij een erkend leerbedrijf, verdien je alvast loon en ga je af en toe naar school om je kennis bij te spijkeren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Zou je niet een duale opleiding kunnen doen richting een zorgberoep? Dan werk je in jouw gekozen richting en studeer je erbij. Dan heb je inkomen.
Dit is hbo-niveau.

Zoiets als dit bijvoorbeeld.
https://www.han.nl/opleidingen/hbo/social-work/duaal/
anoniem_6629f3d15a872 wijzigde dit bericht op 11-04-2024 12:11
26.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
In het kader van maatschappelijk: heb je al eens nagedacht over een functie als jeugdconsulent of Wmo-consulent bij een gemeente? Volgens mij heb je daar ook traineeships voor, dan werk en leer je tegelijkertijd en krijg je dus ook gewoon betaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ok assistent...schreeuwende tekorten.
Alle reacties Link kopieren Quote
IK begrijp dat je man voldoende inkomen heeft? Daarvan zou ik een huishoudelijke hulp betalen, dat scheelt jou weer in het huishouden.

Ontwikkeling van jezelf is belangrijk, nu minder inkomen is wel een investering in je toekomst. Ook voor je eventuele vervoersprobleem zijn oplossingen te bedenken. Ik heb het gevoel dat je vooral in onmogelijkheden denkt, terwijl er veel mogelijkheden zijn. Zowel op MBO als HBO niveau zijn duale mogelijkheden. Misschien ook wel binnen de zorgorganisatie waar je nu werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fidei schreef:
11-04-2024 12:09
In het kader van maatschappelijk: heb je al eens nagedacht over een functie als jeugdconsulent of Wmo-consulent bij een gemeente? Volgens mij heb je daar ook traineeships voor, dan werk en leer je tegelijkertijd en krijg je dus ook gewoon betaald.
Dan moet ze meer gaan werken. Ik heb twee van deze grote spelers benaderd en ik werd afgeketst omdat ik 28 uur wilde werken. Daarnaast kun je op een uur afstand van huis komen te werken en moet je vaak de eerste drie maanden 36 uur per week werken ivm opleiding. Als je dat wilt TO, is dat een goede optie!

Anders, bijsturen in je wensen. Ik ben net afgestudeerd aan een sociale deeltijdopleiding. Heb werk, stage, gezin en studie gedurende vier jaar gecombineerd. Als je wat wilt veranderen, moet je in oplossingen gaan denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties en voor de tips!
- ik zoek het liefst naar opleidingen op hbo-niveau
-(ver)zorgende beroepen spreken mij niet aan
- het gaat echt om dienstverlenende beroepen: therapie (fysio, ergo, logo etc.) of
sociaal-maatschappelijke beroepen (maatschappelijk werk; school, medisch)
- ik woon in provincie Noord-Oost Utrecht
Wat ik om me heen zie bij mannen die claimen niet minder te kunnen werken, is dat ze in een sector werken waar dit niet gebruikelijk is. En als de man zich er dan hard voor maakt er altijd wel wat mogelijk is.
Als je heel eerlijk bent, is het echt onmogelijk dat je man minder werkt of vooral onhandig en onwenselijk voor hem?

Schakel hondenuitlaatservice en een huishoudster in van het salaris van je man. Kijk samen hoe hij meer kan doen voor dochter; andere tijdstippen werken bijvoorbeeld. Of een vaste thuiswerkdag zodat hij een was kan draaien tussendoor en voor het etrn kan zorgen. Dat soort dingen.

Gaat dochter naar bso? Inschrijven voor extra dagen.

En je standaard lager leggen helpt ook. Mbt huishouden en wassen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Docent? In het mbo is zijínstromen (via een pdg) makkelijker dan in het vo.

Verder, ga naar open dagen van opleidingen. Loop mee met interessante beroepen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga naar het regionaal mobiliteitscentrum in je regio.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hbo Social Work klinkt als een aansluitende opleiding bij jouw wensen. Collega doet opleiding en krijgt bij ons een goed salaris.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begeleid in mijn werk zij-instromers, mensen die zich willen laten omscholen. Wel in een andere sector (techniek).

Ik zou je adviseren je eens te verdiepen in MBO BBL opleidingen bij een ROC bij jou in de buurt.. Dat is een mooi startpunt en vaak al pittig genoeg. De omscholers bij ons starten eigenlijk allemaal op MBO en stuk voor stuk vindt iedereen het heel zwaar. Een nieuwe baan waar je nog niks weet, weer naar school na 20 jaar waar je weer helemaal moet inkomen in het leren. En dat dan allemaal in combinatie met privé, onderschat het niet hoor.

En wil je wel meer uren gaan werken? Dat is, denk ik, echt een must. Omscholers zijn dure krachten, want ze weten en kunnen niks/erg weinig. Vragen dus veel investering in tijd/begeleiding en geld van een organisatie. Staat vaak tegenover dat je dus wel flink uren moet maken om dat weer terug te verdienen.
Alle reacties Link kopieren Quote
minoes5 schreef:
11-04-2024 12:04

Mijn man werkt meer dan fulltime en kan wil niet minder werken ivm zijn functie en ook ivm zijn inkomen.
Zo aangepast voor je.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het klinkt alsof je man je weinig ruimte geeft voor jezelf en of je jezelf weinig ruimte geeft/gunt/laat innemen. Je wensen lijken te groot ten opzichte van de ruimte die je hebt in de huidige situatie, niet alleen praktisch maar ook mentaal. Het kan liggen aan de manier waarop de OP geschreven is en mijn interpretatie daarvan.
nimue_iparis wijzigde dit bericht op 11-04-2024 15:30
14.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind ook dat je van je man echt meer ondersteuning mag vragen. Op basis van wat jij schrijft lijkt hij zich wel heel makkelijk achter zijn werk te verschuilen. Je mag echt meer ruimte voor jezelf opeisen. Een kind van negen kan je ook uitleggen dat je moet studeren voor een leukere baan en, waarschijnlijk, hogere inkomsten. Geef je haar een goed voorbeeld mee.

Hoe moeilijk ook, denk ik mogelijkheden.
minoes5 schreef:
11-04-2024 12:30
Bedankt voor jullie reacties en voor de tips!
- ik zoek het liefst naar opleidingen op hbo-niveau
-(ver)zorgende beroepen spreken mij niet aan
- het gaat echt om dienstverlenende beroepen: therapie (fysio, ergo, logo etc.) of
sociaal-maatschappelijke beroepen (maatschappelijk werk; school, medisch)
- ik woon in provincie Noord-Oost Utrecht
https://www.hva.nl/opleidingen/social-work-duaal
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je maar 16 uur werkt heb je toch genoeg tijd om erbij te leren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fidei schreef:
11-04-2024 12:09
In het kader van maatschappelijk: heb je al eens nagedacht over een functie als jeugdconsulent of Wmo-consulent bij een gemeente? Volgens mij heb je daar ook traineeships voor, dan werk en leer je tegelijkertijd en krijg je dus ook gewoon betaald.
En zit je vooral achter de computer!
Alle reacties Link kopieren Quote
En als je wat wil moet je er wel wat voor doen. Er zijn genoeg mensen die studeren naast een full time baan, die redden het ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Studeren zou ik inderdaad makkelijk kunnen doen in mijn vrije uren/dagen.
Wat echter wel lastig is, is dat ik ergens een stageplek zou moeten zoeken om naast mijn huidige baan te doen, maar ik echt niet fulltime wil werken. Mijn huidige baan moet ik wel aanhouden als ik een opleiding erbij ga doen. Dat betekent dus ook nog eens een stage erbij.
Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een opleidingsplek waarbij ik kan werken en leren en betaald krijg.
Wellicht wil ik iets wat niet bestaat in de branche waar mijn voorkeur naar uitgaat.
Er zijn wel commerciële vacatures die ik tegenkom die wel zo'n traject aanbieden, zoals bijvoorbeeld: audicien in opleiding of opticien in opleiding e.d.
Deze beroepen spreken mij dan weer niet aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quinnepin schreef:
11-04-2024 12:58
Zo aangepast voor je.
Alsof in elke sector parttime werken zomaar mogelijk is. Veel topfuncties vereisen gewoon heel veel uur per week, en dus geen kinderen/een partner die voor de kinderen zorgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naast 16 uur werken kan je toch nog wel 2 dagen stage lopen? Bij die link maatschappelijk werk hierboven lees ik dat je 2 dagen in de praktijk moet werken. En sja, als je nier fulltime wil werken moet je wellicht niet aan een studie beginnen? Of met je man bespreken dat jij tijdelijk stopt met werken?
minoes5 schreef:
11-04-2024 15:35
Studeren zou ik inderdaad makkelijk kunnen doen in mijn vrije uren/dagen.
Wat echter wel lastig is, is dat ik ergens een stageplek zou moeten zoeken om naast mijn huidige baan te doen, maar ik echt niet fulltime wil werken. Mijn huidige baan moet ik wel aanhouden als ik een opleiding erbij ga doen. Dat betekent dus ook nog eens een stage erbij.
Daarom gaat mijn voorkeur uit naar een opleidingsplek waarbij ik kan werken en leren en betaald krijg.
Wellicht wil ik iets wat niet bestaat in de branche waar mijn voorkeur naar uitgaat.
Er zijn wel commerciële vacatures die ik tegenkom die wel zo'n traject aanbieden, zoals bijvoorbeeld: audicien in opleiding of opticien in opleiding e.d.
Deze beroepen spreken mij dan weer niet aan.

Er worden goede tips gegeven over duaal / bbl, waarom ga je daar niet op in? Heb je daar uberhaupt al naar gekeken? Je klinkt zo nogal gemakzuchtig, alsof wij alle antwoorden voor je moeten geven.
Laura1992 schreef:
11-04-2024 15:49
Alsof in elke sector parttime werken zomaar mogelijk is. Veel topfuncties vereisen gewoon heel veel uur per week, en dus geen kinderen/een partner die voor de kinderen zorgt.
Dit is zeldzaam. En als de partner van TO echt een functie heeft die ervoor zorgt dat zij alle zorg rondom kinderen en huishouden heeft en daarom zelf geen carriere kan maken en hiervan ongelukkig wordt, is het ook altijd nog een optie dat partner zegt; nu is het jouw beurt en (tijdelijk) een stap terug doet.

Ik snap werkelijk waar niet waarom de man hier altijd maar egoistisch in mag zijn en de vrouw zich maar weer moet schikken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven