Werk & Studie alle pijlers

Veelal écht moe na het werk: wat is normaal?

13-07-2020 21:30 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik ben vaak moe na het werk. Ik heb dit vooral de laatste twee jaar zowel in oude baan als in huidige (maar wel twee compleet verschillende banen).
Ik neem me vaak voor savonds te gaan sporten of afspreken met iemand maar in 90% van de gevallen lukt me dit niet. Ik ben zowel mentaal moe als lichamelijk, soms zie ik er letterlijk wazig van. Ik ben erg sportief en 30 jaar dus vind het raar dat ik dit ervaar.

Mijn werk vind ik leuk, past bij me en is op een leuke manier uitdagend. Soms denk ik dat ik zo introvert ben dat ik uitgeput raakt van een werkdag aan gesprekken en socialiteit? Zou het zoiets kunnen zijn? Herkent iemand dit in deze mate? Ik vind het zo moeilijk om te bepalen welke moeheid hoort bij een werkend levend en wat niet normaal is. Ik werkte bij mijn eerste baan 40 uur, toen 36 en nu 32 uur. Mijn gevoel zegt dat 32 uur echt niet veel is en schaam me ook eigenlijk dat ik deze issue heb want het is maar parttime. Iemand hier gedachten over of ervaringen mee?
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Je bent jong en je werkt 32 uur. Dan kan je best een keer moe zijn maar structureel is niet gezond. Kan het iets lichamelijks zijn of loop je tegen een burnout aan?
Het kan aan veel dingen liggen. Dus altijd even naar de huisarts, om leren uit te sluiten.
Toch zijn mensen vaak moe omdat ze geen goede pauze nemen.
Je brein heeft het nodig om zich te ontspannen.
Wat is een goede pauze?
Geen mobiel, diepgaande gesprekken voeren met collega's etc.
Wel een pauze is uit het raam staren, wandelen.
Mensen gaan vaak vermoeid naar huis, omdat ze te weinig pauze nemen of geen goede pauze.
Alle reacties Link kopieren
Of je neemt pauzes zat, maar je hebt gewoon moeilijk werk. Wat ook nog eens kut betaald wordt.
Hoe voel je je op vrije dagen of in vakanties?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ik herken me zowel in de reacties die zeggen dat introverte mensen sowieso meer "last" hebben van sociale dingen. Ik heb een sociaal beroep, dus dat speelt vast een grote rol. Toch kan ik het niet verklaren waarom de introversie een grotere rol speelt naarmate je ouder wordt.
Ik ben dan ook echt jaloers op mensen die vier dagen werken, twee keer per week sporten, gaan wijnen, naar ouders gaan en dan een hele zondag ook nog de hort op kunnen.

Ik denk dat ik de adviezen opvolg om toch naar de HA te gaan. Al is het maar voor de zekerheid, een bloedafname om wat dingen te testen.
Maar het zou toch kunnen dat ik nu gewoon wat meer dan vroeger een introvert karakter heb ontwikkeld?
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
fientje1982 schreef:
14-07-2020 18:20
Het kan aan veel dingen liggen. Dus altijd even naar de huisarts, om leren uit te sluiten.
Toch zijn mensen vaak moe omdat ze geen goede pauze nemen.
Je brein heeft het nodig om zich te ontspannen.
Wat is een goede pauze?
Geen mobiel, diepgaande gesprekken voeren met collega's etc.
Wel een pauze is uit het raam staren, wandelen.
Mensen gaan vaak vermoeid naar huis, omdat ze te weinig pauze nemen of geen goede pauze.
Hmja goede tip, dit doe ik ook te weinig.
- Fight for your right to party -
Waar je ook moe van kan worden is slechte luchtkwaliteit in je kantoor. Of slechte verlichting, slechte stoel enz, dus hoe is je werkplek?
Alle reacties Link kopieren
Misschien een gekke optie; maar het kan ook zijn dat je hoogsensitief bent. In dat geval heb je wat minder filters voor prikkels uit je omgeving en neem je die wat sterker waar. Zo kan het zijn dat je gevoelig bent voor emoties van anderen, geluiden en/of licht sterk kan ervaren, etc. Als je deze zaken wat sterker in je opneemt kan dat best vermoeiend zijn.

Er hangt overigens een beetje een zweverig imago om het sensitief zijn (ook wel hsp genoemd), maar het is een wetenschappelijk bewezen iets. ;-) Wellicht is het het onderzoeken waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven