Werk & Studie alle pijlers

Vermelden burgerlijke staat op CV?

29-03-2011 10:55 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Vermelden jullie je burgerlijke staat (alleenstaand,getrouwd, kinderen, etc.) op je CV? En wat zijn redenen op dit wel/niet te doen?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zet het er wel op, maar met name omdat ik wil vermelden dat ik kinderen heb en hoe oud die zijn (en niet wil dat mensen denken dat ik in een complexe single-mom-situatie zit). Dat komt omdat ik heel jong kinderen heb gekregen, en ik op een leeftijd zit waarop het binnen mijn soort werk gebruikelijk is om dan pas aan kinderen te beginnen. Voor mij als potentiele werknemer heeft het dus een groot voordeel dat werkgevers als ze de leeftijden van mijn kinderen zien niet bang zijn dat ik nog aan kinderen ga beginnen, dus dat voordeel laat ik mij niet ontglippen. En natuurlijk - ben de reacties voor - zekerheid heeft niemand, maar als je een 34-jarige vrouw op gesprek hebt zonder kinderen, dan is een werkgever toch geneigd dat in te vullen als "die zal hier dan wel zwanger worden", maar als je dan ziet dat de desbetreffende sollicitant al drie kinderen heeft van 9, 8 en 7, dan denken ze waarschijnlijk "mooi, die is daar al klaar mee", wat waarschijnlijk voor 90% van die groep ook zo zal zijn.



Volgens mij zetten alle mannen die getrouwd of samenwonend zijn en kinderen hebben dat ook op hun CV - werkgevers betalen, raar maar waar, meer aan vaders dan aan niet-vaders.
Alle reacties Link kopieren
Op zich vind ik het wel logisch dat de werkgever wil weten wie hij voor zich heeft. Zodat hij ook een beetje kan inschatten of je bij het bedrijf past. Maar goed, wat vertel je wel en wat vertel je niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 29 maart 2011 @ 11:57:

[...]



Waarom verzwijgen? Ze komen er toch wel achter en dan lijkt 't me eerder in je nadeel werken als je nog in je proeftijd zit dan wanneer je er vooraf eerlijk over bent geweest.Ik verzwijg mijn kind ook niet. Als ze vragen of ik kinderen heb zeg ik heus wel ja.Het staat alleen niet expliciet op mijn cv.
Alle reacties Link kopieren
Burgelijke staat: single, wanhopig opzoek.





maar ff serieus, nee dat zet ik er niet op.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het wettelijk niet eens is toegestaan voor een werkgever om in een sollicitatie naar je kinderen of kinderwens te vragen, ze mogen dat niet meewegen.
Alle reacties Link kopieren
lhttp://www.leren.nl/cursus/solliciteren/sollic ... ragen.html
Alle reacties Link kopieren
Ik zie veel cv's langs komen, en Burgerlijke staat interesseert me niet. Kinderen wel, leeftijd ook. Hobby's ook.

Vooral voor functies waar je veel brieven op krijgt en veel keuze hebt, probeer je door het cv heen al vast de persoon te zien.

Oh en alsjeblieft check je Hyves/Facebook etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 29 maart 2011 @ 10:57:

Mijn laatste CV is al 'n eeuwigheid geleden maar ik deed het wel. Het is voor 'n werkgever toch wel handig om te weten lijkt me (vooral indien kinderen) En 'n single is misschien flexibeler dan iemand die op tijd thuis moet zijn om te koken?... waarom zou je in een relatie "op tijd thuis moeten zijn om te koken?" Alleen omdat je vrouw bent? Hoe 1950...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Gamayun schreef op 29 maart 2011 @ 12:13:

[...]





... waarom zou je in een relatie "op tijd thuis moeten zijn om te koken?" Alleen omdat je vrouw bent? Hoe 1950...

't Is in de praktijk toch doorgaans de vrouw die gaat parttimen (en calamiteiten opvangt) als er kinderen komen, de man blijft gewoon lekker fulltimen



Een vrouw die blijft fulltimen ondanks kids zou er juist fier op moeten zijn dat op haar CV te vermelden.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk draait 't meer om de vraag: heb je (oudere) kinderen en/of heb je (nog) een kinderwens? Is niet echt eerlijk lijkt me. Iemand zonder kinderen/kinderwens kan ook wel een hobby hebben die heel veel tijd kost. Een vriend van me heeft ook een grote passie waarvoor hij regelmatig plotseling vrij neemt zelfs.



Een kind hebben/getrouwd zijn, is toch ook niet echt een excuus voor het feit dat je laaggeschoolde baantjes hebt gehad? Anders is 't voor mij mss een goed idee om een man en kinderen te verzinnen...
wat je water geeft, groeit
Alle reacties Link kopieren
quote:dametje27 schreef op 29 maart 2011 @ 11:58:

Mirre,



Ik heb heb zo n soort raar cv, maar ik motiveer dat altijd heel goed in mijn begeleidende brief. Mijn prive leven houdt ik daar buiten. Is het voor jou zo relevant?Hoe motiveer je zoiets zonder al te veel op details/privésituatie in te gaan?
quote:chocokat schreef op 29 maart 2011 @ 12:32:

Eigenlijk draait 't meer om de vraag: heb je (oudere) kinderen en/of heb je (nog) een kinderwens? Is niet echt eerlijk lijkt me. Iemand zonder kinderen/kinderwens kan ook wel een hobby hebben die heel veel tijd kost. Een vriend van me heeft ook een grote passie waarvoor hij regelmatig plotseling vrij neemt zelfs.



Een kind hebben/getrouwd zijn, is toch ook niet echt een excuus voor het feit dat je laaggeschoolde baantjes hebt gehad? Anders is 't voor mij mss een goed idee om een man en kinderen te verzinnen... Vrij nemen voor 'n hobby hoeft niet goedgekeurd te worden. Voor mensen met kids gelden allerlei beschermende wetten waardoor het voor 'n werkgever erg lastig kan worden. Vooral in kleinere bedrijven waar vervanging duur is.
Nope. Vermeldt het nergens. Het voorkomt dat ik al vooraf 'af zou vallen' als getrouwde moeder met vier kinderen (die overigens fulltime werkt en opvang prima heeft geregeld). Het is onmogelijk ouderwets en het heeft niets met de openstaande functie van doen. Daarbij gaat het niemand wat aan hoe ik mijn prive leven invul.
quote:lilalinda schreef op 29 maart 2011 @ 12:10:

.

Oh en alsjeblieft check je Hyves/Facebook etc.Da's mooi.. die heb ik niet . Waarschijnlijk tot enorme frustratie van internetzoekerts.. . Ik heb een ruim gevulde linkedin en daar doen ze het maar mee...
Alle reacties Link kopieren
quote:chocokat schreef op 29 maart 2011 @ 12:32:

Eigenlijk draait 't meer om de vraag: heb je (oudere) kinderen en/of heb je (nog) een kinderwens? Is niet echt eerlijk lijkt me. Iemand zonder kinderen/kinderwens kan ook wel een hobby hebben die heel veel tijd kost. Een vriend van me heeft ook een grote passie waarvoor hij regelmatig plotseling vrij neemt zelfs.



Een kind hebben/getrouwd zijn, is toch ook niet echt een excuus voor het feit dat je laaggeschoolde baantjes hebt gehad? Anders is 't voor mij mss een goed idee om een man en kinderen te verzinnen...



Nee, ik wil mijn kind zeker niet gebruiken als excuus voor mijn laaggeschoolde baantjes. Ik merk wel dat werkgevers toch een verklaring zoeken (bv vond je je opleiding niet leuk genoeg, kon je er geen werk in vinden etc) en ik wil daar niet te diep op ingaan. Nu ik moeder ben lijkt het alsof het iets makkelijker geaccepteerd wordt, maar misschien zie ik dat ook wel verkeerd.



Ik weet dat er in een sollicitatiegesprek niet gevraagd mag worden naar een kinderwens dus ik zal daar ook geen antwoord op geven maar heel vaak komt het al niet eens tot een gesprek en daarom moeten mijn brief en CV wel goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bron: http://www.leren.nl/cursus/solliciteren ... nalia.html



Vroeger was het gangbaar dat je ook een kopje 'burgerlijke staat' opnam en nog steeds zijn er sollicitanten die vermelden of ze al dan niet getrouwd of samenwonend zijn. Dit is achterhaald, want deze privé-informatie is niet van belang voor het uitoefenen van je werk. Ook je nationaliteit hoef je tegenwoordig niet meer te vermelden.



Edit: ik zien dat andere sites dit weer tegenspreken, dus helemaal zeker ben ik niet of het er nu op hoort te staan of niet.

ikzelf doe het in ieder geval niet. Werk is werk en mijn privésituatie is privé.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Mirre,



Ik ken jouw cv natuurlijk niet maar ik kan het altijd goed uitleggen. Als je je naast je 'lage' baantje bv ontwikkeld hebt middels een cursus of vrijwilligerswerk of een bestuursfunctie maar toch in eigen inkomen wilde voorzien etc.
Alle reacties Link kopieren
En als je nu géén kinderwens heb, vinden jullie dat je dat dan wel expliciet kunt zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Wat Elninjoo schrijft is voor mij juist (een van de) reden (en) om het er niet op te zetten. Ze mochten eens denken dat ik moeder met een baan ben. Ik solliciteer omdat ik geschikt ben voor mijn werk. Ik heb kinderen maar dat beïnvloed op geen enkele manier mijn werk: ik ben er altijd, werk meer dan fulltime en blijf ook niet thuis als ze verkouden zijn of keelpijn hebben.

Ik word door mijn werkgevers gewaardeerd en krijg complimenten over hoe ik het allemaal doe. Dat is leuk, maar dat hoeft niet. Ik heb een hele mooie baan. En ik heb kinderen. Dat zie ik graag gescheiden van elkaar. Ik wil daar niet op "afgerekend" worden maar sta er ook niet op voor. Verder heb ik een baan waarbij het inderdaad prettig is voor een wekgever om te weten dat ik al kinderen heb Collega's van mijn leeftijd krijgen inderdaad nu allemaal kinderen, maar ze nemen vrouwen gewoon aan hoor en weten dat ze zeer ws zwanger zullen worden Dat is nu eenmaal zo, vrouwen worden zwanger. En wie weet ga ik ook wel door tot 6 .....
quote:Boarn schreef op 29 maart 2011 @ 14:37:

En als je nu géén kinderwens heb, vinden jullie dat je dat dan wel expliciet kunt zeggen?Ik schreef dat er idd wel bij omdat dat toch 'n pluspunt is voor de meeste bedrijven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de input! Ik neig er nu naar om niet te vermelden dat ik man en kind heb, omdat het inderdaad niets te maken heeft met mijn functioneren en geschiktheid voor een baan.
Alle reacties Link kopieren
quote:VieVaaVee schreef op 29 maart 2011 @ 14:47:

Wat Elninjoo schrijft is voor mij juist (een van de) reden (en) om het er niet op te zetten. Ze mochten eens denken dat ik moeder met een baan ben. Ik solliciteer omdat ik geschikt ben voor mijn werk. Ik heb kinderen maar dat beïnvloed op geen enkele manier mijn werk: ik ben er altijd, werk meer dan fulltime en blijf ook niet thuis als ze verkouden zijn of keelpijn hebben.

Ik word door mijn werkgevers gewaardeerd en krijg complimenten over hoe ik het allemaal doe. Dat is leuk, maar dat hoeft niet. Ik heb een hele mooie baan. En ik heb kinderen. Dat zie ik graag gescheiden van elkaar. Ik wil daar niet op "afgerekend" worden maar sta er ook niet op voor. Verder heb ik een baan waarbij het inderdaad prettig is voor een wekgever om te weten dat ik al kinderen heb Collega's van mijn leeftijd krijgen inderdaad nu allemaal kinderen, maar ze nemen vrouwen gewoon aan hoor en weten dat ze zeer ws zwanger zullen worden Dat is nu eenmaal zo, vrouwen worden zwanger. En wie weet ga ik ook wel door tot 6 .....Hoe doe je dat? Heb je een man die niet of deeltijd werkt? Gewoon nieuwsgierig
Alle reacties Link kopieren
Als werkgever vind ik het geen goed signaal dat je iets vertelt dat geen enkele invloed op je werk zou mogen hebben. Het roept alleen maar de vraag op: waarom vertel je me dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen man die part- time werkt maar wel een die vrij neemt als we een ziek kind hebben (ik klop het af maar tot nu toe zijn ze nog zeer zelden ziek geweest) Verder inderdaad gezorgd voor goed netwerk wat opvang betreft.



Ritmeester wat bedoel je precies, ik begrijp het niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 29 maart 2011 @ 14:37:

En als je nu géén kinderwens heb, vinden jullie dat je dat dan wel expliciet kunt zeggen?Ik zeg dat wel in een sollicitatiegesprek, en vermeldt erbij dat ik gesteriliseerd ben. Ik zit namelijk in een vruchtbare leeftijd en heb achteraf wel eens gehoord toen ik ergens werkte dat ze daarom getwijfeld hadden om mij aan te nemen. Maarja, mn korte rok maakte een hoop goed. Je begrijpt misschien dat de commissie louter uit mannen bestond.
Zie QR

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven