Werk & Studie alle pijlers

Vermelden waarom je weg wil bij huidige baan?

19-08-2018 21:28 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben om mij heen aan het kijken naar ander werk, en ik heb een leuke vacature gevonden. Nu vraag ik mij af of het gebruikelijk is om te vermelden waarom je weg wil bij je huidige baan?
Het antwoord is eigenlijk nogal uitgebreid: ik vind een aantal werkzaamheden echt niet leuk, vind dat mijn afdeling slecht wordt gemanaged, en ik vermoed dat mijn afdeling niet heel lang meer het hoofd boven water zal houden. Maar ik wil niet te negatief overkomen met zo'n lang verhaal. Bovendien is het bedrijf waar ik werk wél tof, dus ik wil hen dan ook niet teveel afvallen.

Misschien moet ik meer de nadruk leggen waarom ik de functie zo leuk vind, maar ik merk dat ik dat ook lastig onder woorden kan brengen. Dan kom ik namelijk ook al snel bij wat ik niet leuk vind aan mijn huidige functie. Bijvoorbeeld: ik wil graag minder klantcontact, en meer autonomie, dat komt in deze functie goed terug.
Ik heb tot nu toe alleen een intro en wat ik in mijn studie heb geleerd en in mijn huidige functie doe. Nu moet er stuk komen waarom ik dan zo graag bij hen wil komen werken.

Meelezers van mijn brief zijn ook zeer welkom, dan stuur ik een pb :)
Je bent toe aan een nieuwe uitdaging
Functie is veranderd waardoor meer klantcontact (bijvoorbeeld) en daar liggen niet je beste kwaliteiten
Alle reacties Link kopieren
Dat stukje over (met vergelijking huidig werk / vacature) klantcontact en autonomie kan volgens mij best in een brief :)
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig vandaag een sollicitatie de deur uitgedaan. Ik heb er helemaal niets over geschreven waarom ik bij mijn huidige baan weg wil. Waarom zou je dat doen?.
Alle reacties Link kopieren
https://www.tuxx.nl/brieven/ontslag/vrijwillig/


Prachtige voorbeeldbrieven
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
O, je wilt het vermelden in je sollicitatiebrief !?

Nieuwe uitdaging.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
19-08-2018 21:37
O, je wilt het vermelden in je sollicitatiebrief !?

Nieuwe uitdaging.
Oh ja, niet bij het huidige bedrijf waar ik werk inderdaad! Dat is hartstikke informeel, dus mocht het zover zijn, dan heb ik gewoon een gesprekje met mijn manager.

Nieuwe uitdaging werd al eerder genoemd. Maar dat is zo standaard en oppervlakkig, dan kun je net zo goed niks zeggen toch? Dus of ik zeg niks, of ik verwerk het in de brief :)
Alle reacties Link kopieren
Froezel schreef:
19-08-2018 21:35
Toevallig vandaag een sollicitatie de deur uitgedaan. Ik heb er helemaal niets over geschreven waarom ik bij mijn huidige baan weg wil. Waarom zou je dat doen?.
Tsja weet niet, omdat degene waar je bij solliciteert zich dat kan afvragen? Ik heb omschreven waar ik werk en wat ik doe, en het is op papier geen slechte functie, dus dan zou ik als ik het lees mij wel afvragen waarom ik dan wat anders wil.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
19-08-2018 21:40
Tsja weet niet, omdat degene waar je bij solliciteert zich dat kan afvragen? Ik heb omschreven waar ik werk en wat ik doe, en het is op papier geen slechte functie, dus dan zou ik als ik het lees mij wel afvragen waarom ik dan wat anders wil.
Als ze zich dat afvragen nodigen ze je wel uit voor een gesprek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh hmmm ik heb mijn huidige baan wel vermeld in mijn CV van die datum - heden
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles schreef:
19-08-2018 21:30
Je bent toe aan een nieuwe uitdaging
Functie is veranderd waardoor meer klantcontact (bijvoorbeeld) en daar liggen niet je beste kwaliteiten
Dat laatste zou ik anders formuleren. Niet zeggen dat je (i.e. TO) geen of minder klantcontact wilt omdat je daar minder goed in bent (de klant zorgt immers voor de inkomsten en is dus het belangrijkste voor het bedrijf), maar de nadruk leggen op wat je kwaliteiten zijn die ze kunnen gebruiken voor interne operationele zaken. Dan zeg je eigenlijk hetzelfde, maar positiever.
Bij deze functie behoren werkzaamheden waar mijn kennis en kunde niet geheel tot zijn recht komen en wat mij heeft doen besluiten om mijn carrière elders voort te zetten.
Je wilt je kennis en ervaring uitbreiden in een andere sector/ander bedrijf en je denkt dat het voor je ontwikkeling een goed punt in je carrière is om een stap te maken.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
19-08-2018 21:39
Oh ja, niet bij het huidige bedrijf waar ik werk inderdaad! Dat is hartstikke informeel, dus mocht het zover zijn, dan heb ik gewoon een gesprekje met mijn manager.

Nieuwe uitdaging werd al eerder genoemd. Maar dat is zo standaard en oppervlakkig, dan kun je net zo goed niks zeggen toch? Dus of ik zeg niks, of ik verwerk het in de brief :)
Hoe lang werk je bij je huidige werkgever?
Froezel schreef:
19-08-2018 21:44
Oh hmmm ik heb mijn huidige baan wel vermeld in mijn CV van die datum - heden
Ja, tuurlijk zet je je huidige baan op je cv, waarom zou je dat niet doen?
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
19-08-2018 21:45
Je wilt je kennis en ervaring uitbreiden in een andere sector/ander bedrijf en je denkt dat het voor je ontwikkeling een goed punt in je carrière is om een stap te maken.
Deze en die van gatekeeper zijn goede, thanks!
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
19-08-2018 21:45
Hoe lang werk je bij je huidige werkgever?
Ongeveer anderhalf jaar, niet heel lang dus...
ik schrijf dat eigenlijk helemaal nooit. in de brief focus ik op wat mij aanspreekt in de vacature en welke kennis/vaardigheden ik heb om de baan goed uit te voeren.

ik vermeld uitdrukkelijk waarom ik solliciteer (leuke functie, passend bij mijn interesse etc etc) maar is het gebruikelijk iets te vermelden over waarom je weg wilt?
Volgens mij wil een bedrijf vooral weten waarom je bij hen wil komen werken en waarom je de aangwezen persoon bent voor die betreffende baan. Ik zou mijn brief dan ook vooral daarop richten en niet uitweiden over waarom je nu niet op je plek zit. Je loopt het risico dat je al snel vrij negatief overkomt (ik vind dat niet leuk, dit gaat slecht, ik ben daar niet goed in) ipv dat het gaat over wat je wel kan en wil.
Als men graag wil weten waarom je weg wil, dan kan daar altijd nog gericht naar gevraagd worden tijdens een gesprek.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 19-08-2018 21:52
6.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
19-08-2018 21:50
ik schrijf dat eigenlijk helemaal nooit. in de brief focus ik op wat mij aanspreekt in de vacature en welke kennis/vaardigheden ik heb om de baan goed uit te voeren.

ik vermeld uitdrukkelijk waarom ik solliciteer (leuke functie, passend bij mijn interesse etc etc) maar is het gebruikelijk iets te vermelden over waarom je weg wilt?
dat is dus precies wat ik mij afvroeg :proud:
Maar lijkt erop van niet dus!
Alle reacties Link kopieren
in theorie is het je tweede jaarcontract en ben je gewoon op zoek omdat je geen vast contract krijgt.
Misschien redeneert jouw potentiële werkgever wel zo en vragen ze er niet eens naar waarom je weg wil :)
Als de aarde plat was hadden katten allang alles eraf geflikkerd.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
19-08-2018 21:51
Volgens mij wil een bedrijf vooral weten waarom je bij hen wil komen werken en waarom je de aangwezen persoon bent voor die betreffende baan. Ik zou mijn brief dan ook vooral daarop richten en niet uitweiden over waarom je nu niet op je plek zit. Je loopt het risico dat je al snel vrij negatief overkomt (ik vind dat niet leuk, dit gaat slecht, ik ben daar niet goed in) ipv dat het gaat over wat je wel kan en wil.
Als men graag wil weten waarom je weg wil, dan kan daar altijd nog gericht naar gevraagd worden tijdens een gesprek.
Duidelijk, dankjewel! :)
Zanahoria schreef:
19-08-2018 21:51
dat is dus precies wat ik mij afvroeg :proud:
Maar lijkt erop van niet dus!


ja, en ik nu ook! haha
iedereen begon zo enthousiast suggesties te doen over hoe je dat kon vermelden, dat ik ineens begon te denken dat het wellicht daadwerkelijk gebruikelijk was. vandaar dat ik je vraag nog even herhaalde ;-D
Alle reacties Link kopieren
In je brief hoef je dat sowieso niet neer te zetten (alleen wat je aanspreekt in vacature)

Afgeven op je werkgever is absoluut not done. Wij hebben laatst sollicitant afgewezen, mede om deze reden.

Eerste wat mijn leidinggevende zei na dat gesprek was: wat gaat ze over een paar jaar over ons zeggen als het haar niet zint...

Zorg dat je goed kan uitleggen wat je aanspreekt in nieuw bedrijf en in vacature en dat je toe bent aan een nieuwe stap/werkomgeving!

Succes
Alle reacties Link kopieren
ikvraaghet schreef:
19-08-2018 21:52
in theorie is het je tweede jaarcontract en ben je gewoon op zoek omdat je geen vast contract krijgt.
Misschien redeneert jouw potentiële werkgever wel zo en vragen ze er niet eens naar waarom je weg wil :)
In de praktijk heb ik een vast contract, dus dat is niet het geval. Op zich niet erg dat een werkgever zo redeneert als jij aangeeft, maar in mijn branche is het wel opmerkelijk om geen vast contract te krijgen, want er is over het algemeen meer vraag dan aanbod in werknemers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven