Werk & Studie alle pijlers

Verplicht vakantiedagen opnemen Corona?

13-01-2021 09:46 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Een vriend van mij werkt als weekendhulp bij de leenbakker.
Nu word er van hem verwacht dat hij zijn vakantie uren opneemt om zo de kosten te ‘drukken.’
Op internet lees ik verschillende dingen over dat een werkgever je dit niet mag verplichten.
Onder andere deze website: https://www.achmearechtsbijstand.nl/wer ... ie-opnemen

Deze vriend heeft deze website dan ook doorgestuurd naar zijn leidinggevende, waarop hij het antwoord krijgt dat dit inderdaad eerder niet mocht, maar nu opeens wel..

Als ik hiernaar Google vind ik er helemaal niks over, behalve dat het gewoon niet mag.
Ik kan me niet voorstellen dat zo’n groot bedrijf als leenbakker dit zomaar kan roepen zonder dit juridisch zeker te weten?

Ik weet dat we het juridisch loket kunnen bellen, maar probeer het voor de zekerheid toch hier.

Iemand hier ervaring mee? Iemand die hier wat concreets over weet?

Mvg.
1e google resultaat

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... kantiegeld
Lacuba schreef:
13-01-2021 10:34
Heel normale vraag. En natuurlijk neem je je vakantiedagen op. Hoe lang vakantie wil je hebben zeg :facepalm:
Het vragen van je personeel vind ik iets anders dan het verplichten.

Door het op te leggen keren mensen hun kont tegen de krib. En dat heb je dan dus ook zelf veroorzaakt als werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Zijn het uren die over zijn van vorig jaar? Mijn baas heeft mij ook verzocht 2 weken vakantie op te nemen, omdat ze weinig werk hebben (kinderopvang) Ik had te veel uren om mee te mogen nemen, welke anders zouden vervallen.

Vond het eerst raar, maar begreep het wel, omdat ze me anders ook door moeten betalen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat het mag, bij ons is het wel gevraagd.
IK heb veel uren opgespaard omdat ik gescheiden ben, en ik uren extra nodig heb, om ijv eens vrij te kunnen nemen wanneer mijn ex op vakantie wil (5 jarige thuis), of mijn moeder pas 1x pw op, als mijn ouders weg zijn.... nu ben ik helaas door al deze extra uren hebben, heb al weken en weken moeten opnemen omdat we voor de 2e x in lockdown zitten en de kinderen thuis zijn.
Ik moet wel werken, maar mijn werk is gesloten. IK mocht nu uren tegen de helft inleveren, ws red ik het nu net met die uren tot 9 februari, of hopelijk gaan de kinderen eerder naar school.

Bij mij kunnen ze het niet eisen, maar je moet dan wel komen. En als je dat niet (meer) kunt combineren heb je ene probleem, ja.

2 dagen waren wel verplicht, maar we kregen wel 2 weken om kerst heen weer van de baas. Al met al komt het dan gelukkig wel van 2 kanten, daarom ben ik ook gewillig in te leveren.
Alle reacties Link kopieren
Je leert wel je werknemers kennen. Ik heb veel kennissen in de Horeca, broer heeft een eigen horecabedrijf. De Horeca is vorig jaar dik 5 maanden dicht geweest. Personeel wordt gewoon doorbetaald, en ze bouwen in die 5 maanden ook gewoon vakantiedagen op. Er wordt wel iets gewerkt voor afhaal/bezorging, maar dat zijn meestal nog niet een kwart van de uren waarvoor ze op papier staan. Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat als de Horeca straks weer open gaat, er even 3 weken vakantie wordt opgenomen. Een beetje weldenkend mens snapt dat ook wel. Maar je wil ook niet dat er een stuwmeer aan vakantiedagen ontstaat. Verplichten mag niet, dus doe je als werkgever een beroep op de redelijkheid van de werknemer. En gelukkig zie ik in mijn omgeving dat er ook in alle redelijkheid in wordt meegegaan. Je moet het toch samen doen! En zoals ik al zei, als iemand die redelijkheid niet heeft, weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Ook wel handig!
Utakar schreef:
13-01-2021 09:56
Een deel personeelskosten. Maar daar run je de zaak niet mee

- wie betaald de voorraad overschotten?
- wie betaald de overige loonkosten die je niet van de now vergoed krijgt, want dat is maar 80%
- wie betaald de panden + alle bijhorende kosten

Dus ja, het is echt wel alle eindjes aan elkaar knopen voor retail Nederland, als je niet bv. Marit van Egmond (topman AH) of Frits van Eerd (topman Jumbo) bent.
Ik neem aan dat Marit een vrouw is?
Alle reacties Link kopieren
Verwachten en verplichten zijn verschillende dingen.
Alle reacties Link kopieren
Baudolino schreef:
13-01-2021 11:27
Je moet het toch samen doen! En zoals ik al zei, als iemand die redelijkheid niet heeft, weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Ook wel handig!
Dit dus. Na corona kunnen we pas echt vaststellen wat de economische impact is. Bedrijven zullen nog maanden (zo niet jaren) later omvallen door de gevolgen van de coronacrisis. Op zn minst zullen heel veel retailers, dienstverleners en horecabedrijven moeten reorganiseren om de ontstane financiële achterstanden in te lopen. Je kan als werknemer in deze tijd erg aan jezelf blijven denken, maar de kans is groot dat het je gunfactor in een later stadium niet ten goede komt.
Alle reacties Link kopieren
Baudolino: vind dat erg kort door de bocht.
Je kunt een werknemer niet verplichten wanneer hij of zij vakantie moet opnemen.
Baudolino schreef:
13-01-2021 11:27
Je leert wel je werknemers kennen. Ik heb veel kennissen in de Horeca, broer heeft een eigen horecabedrijf. De Horeca is vorig jaar dik 5 maanden dicht geweest. Personeel wordt gewoon doorbetaald, en ze bouwen in die 5 maanden ook gewoon vakantiedagen op. Er wordt wel iets gewerkt voor afhaal/bezorging, maar dat zijn meestal nog niet een kwart van de uren waarvoor ze op papier staan. Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat als de Horeca straks weer open gaat, er even 3 weken vakantie wordt opgenomen. Een beetje weldenkend mens snapt dat ook wel. Maar je wil ook niet dat er een stuwmeer aan vakantiedagen ontstaat. Verplichten mag niet, dus doe je als werkgever een beroep op de redelijkheid van de werknemer. En gelukkig zie ik in mijn omgeving dat er ook in alle redelijkheid in wordt meegegaan. Je moet het toch samen doen! En zoals ik al zei, als iemand die redelijkheid niet heeft, weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Ook wel handig!
En dat geldt net zo goed voor een werkgever. Als een werkgever een beroep doet en het netjes vraagt doe je het natuurlijk. Het gaat zoals je schrijft inderdaad om redelijkheid.

Ik vind het niet fair om van je medewerkers te eisen dat ze hun vakantie opnemen. Het is de toon die de muziek maakt ook al is de uitkomst hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
13-01-2021 13:21
Baudolino: vind dat erg kort door de bocht.
Je kunt een werknemer niet verplichten wanneer hij of zij vakantie moet opnemen.
oh jawel hoor:
in het onderwijs kan het ook, of in de bouw, of in de landbouw
Alle reacties Link kopieren
Verplichten kan niet en het staat de werkgever absoluut niet netjes om het zo te spelen. Maar persoonlijk zou ik wél een deel vakantiedagen inzetten want ik vind het wel logisch dat het van twee kanten komt.

Beetje naïef als je denkt dat de werkgever overal wel voor gecompenseerd wordt, egoïstisch ook.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
13-01-2021 09:51
Tja, natuurlijk niet prettig, maar voor het voortbestaan van je arbeidsplek is het misschien wel handig.

Want anders heeft die straks "permanent" vrij...
Ik zou er niet in mee gaan, kun je straks als dit covid gedoe een beetje gekalmeerd is vervolgens niet op vakantie omdat je dagen op zijn. Weekendbaantjes zijn er bij veel bedrijven wel, daar zou ik ook niet al te bang voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie reacties en inzichten.
Ik weet niet wat er nu gaat gebeuren betreft het werk van mijn vriend, maar dat hoor ik vast nog wel.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-01-2021 14:15
oh jawel hoor:
in het onderwijs kan het ook, of in de bouw, of in de landbouw
Ja maar dan is het vooraf bekend en opgenomen in de CAO of arbeidsovereenkomst...
Wat werkgever nu doet bij to is gewoon opleggen zonder dat eerder schriftelijk overeengekomen is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgever heeft vorig jaar iedereen met klem verzocht zijn vakantiedagen, inclusief de (bij sommige enorme) overschotten van eerdere jaren, allemaal in 2020 op te nemen. Met ook nog wat 'regels' omtrent hoeveel wanneer

Allemaal vrijwillig, maar wel met de nodige sociale druk.

Ik vond het niet leuk, maar wel heel begrijpelijk en ben dan ook akkoord gegaan. En gelukkig is nagenoeg iedereen akkoord gegaan. En mede daardoor staat het bedrijf nu nog steeds en dat is heel fijn.

Een deel vakantiedagen opnemen, vind ik best redelijk. Maar het moet wel in proportie zijn. En er mag ook wel wat tegenover die coulantie vanuit de werknemer staan. Gelukkig heb ik zo'n werkgever. Ik had niet meer genoeg dagen om alle werkdagen tussen kerst & O/N op te nemen, maar wilde die dagen wel graag vrij. Ik had ook nauwelijks workload liggen, dus kon makkelijk. Werkgever vond het prima dat ik niet werkte, ondanks tekort aan vrije dagen. Ik was immers zeer welwillend geweest met vrij nemen terwijl ik dat niet van plan was, dus andersom ook prima.

Beetje geven en nemen in deze. Ik werk overigens voor een heel groot internationaal bedrijf. En in andere landen waren de maatregelen heel wat heftiger dan bij ons in NL, vooral omdat wij als medwerkers wettelijk zo goed beschermd zijn er er de NOW is. In heel veel andere landen vielen er echt vrij snel ontslagen of deel-ontslag. Dus ik vond eigenlijk dat ik nog geluk had.
dannas wijzigde dit bericht op 13-01-2021 20:02
5.34% gewijzigd
Robinson schreef:
13-01-2021 13:21

Je kunt een werknemer niet verplichten wanneer hij of zij vakantie moet opnemen.
Klopt, in onderstaande link van de Rijksoverheid staat het heel helder en duidelijk vermeld.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... kantiegeld
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-01-2021 09:59
ook grote bedrijven gaan failliet hoor
Sterker nog: de huidige Leen Bakker is een afgeslankte versie van het eerdere failliete Leen Bakker. Er zal nog niet veel vlees op het bot zitten nadat de failliete boedel is overgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
13-01-2021 10:33
Wie zegt trouwens dat hij betaald op de bank zit? Ik zie dat nu twee keer voorbij komen, maar dat lees ik nergens. Veel winkels zijn nu ook vanuit de winkel gaan leveren (wij ook), dus misschien werkt hij wel nog gewoon?
Als hij onbetaald op de bank zit, zijn er ook geen kosten en hoeft hij geen vakantiedagen op te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
13-01-2021 10:34
Heel normale vraag. En natuurlijk neem je je vakantiedagen op. Hoe lang vakantie wil je hebben zeg :facepalm:
serieus? dit vind ik wel wat kort door de bocht. Misschien werkt hij nog gewoon (orders via internet kunnen in winkels worden opgehaald) en daarnaast denkt het bedrijf ook aan zijn eigen hachje en niet aan de medewerkers als het erop aankomt dus loyaliteit heeft echt wel een grens!
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven