Werk & Studie alle pijlers

Verschil eerste en tweede beoordelaar

18-02-2019 12:07 38 berichten
Ik heb mijn cijfer teruggekregen van mijn onderzoek van mijn studie en het is helaas onvoldoende.

Ik wil het graag verbeteren, maar ik heb te maken met 3 docenten en ze hebben allemaal een andere mening. Beoordelaar 1 geeft voor elk onderdeel ongeveer een punt hoger dan beoordelaar 2. Ik vind het daarom erg lastig om te achterhalen wat ze nou willen. Op 1 onderdeel krijg ik bijvoorbeeld een 5,5 van de eerste en een 7 van de tweede.

Hebben jullie een idee?
Ik zou met je beoordelaars zelf in gesprek gaan.
Alle reacties Link kopieren
Een gesprek vragen?
duizel schreef:
18-02-2019 12:09
Een gesprek vragen?
Heb ik gedaan, maar dat mag niet.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar.

Alle beoordelaars uitnodigen voor een gesprek. Vraag of je studiebegeleider erbij kan zijn. Stel van te voren vragen over de mail zodat ze zich kunnen voorbereiden. Duidelijke afspraken maken, wanneer is het goed?
Alle reacties Link kopieren
De een beoordeelt soepeler dan de ander?
Waar de 1 een 8 echt een hoge score vindt, vondt de ander dat goed werk met een 10 beloond moet worden.

Ik zou iets gaan doen met de inhoudelijke kritiek die je hebt gekregen.
Heb je die niet gekregen, is dit per docent heel verschillend of snap je de punten niet? Vraag dan een gesprek aan met (een van de) docent(en)
Alle reacties Link kopieren
naamloosjes schreef:
18-02-2019 12:09
Heb ik gedaan, maar dat mag niet.
Je betaalt ze ervoor. Nogmaals vragen en anders stap je naar de examencommissie, desnoods zet je je rechtsbijstand erop. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Die hoge scholen hebben het niet op een rijtje. Ik heb het te lang geaccepteerd waardoor ik met vage feedback weer aan de slag ging. Echt. Vecht voor je beoordeling. Ze maken je anders het leven zuur.

Om welke school gaat dit?
Alle reacties Link kopieren
het doel van meerdere beoordelaars is niet alleen om te zorgen dat jij eerlijk beoordeeld wordt, het is ook dat je om leert gaan met verschillende feedback en die leert balanceren. Dus in essentie is dit onderdeel van het leerproces, jij moet die verschillende zaken uitbalanceren en dus zelf een inschatting maken over wat je aan wilt pakken en hoe.
Het gaat er dan dus om dat jij verantwoordelijkheid neemt over je eigen onderzoek in plaats van schools aan te passen wat je gezegd wordt aan te passen.
Laat dus zien dat je instaat bent te schipperen tussen verschillende prioriteiten en verschillende soorten feedback en dan zou het goed moeten komen.
Ja ik heb feedback gekregen vanuit mijn opleiding, maar het is beoordeeld door docenten van twee andere opleidingen.

Zij wilde bijvoorbeeld dat ik resultaten in de bijlage zou doen en dat is bijvoorbeeld afgekeurd.

Inhoudelijk is het ook verschillend inderdaad.
AngelEyes0192 schreef:
18-02-2019 12:13
Je betaalt ze ervoor. Nogmaals vragen en anders stap je naar de examencommissie, desnoods zet je je rechtsbijstand erop. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Die hoge scholen hebben het niet op een rijtje. Ik heb het te lang geaccepteerd waardoor ik met vage feedback weer aan de slag ging. Echt. Vecht voor je beoordeling. Ze maken je anders het leven zuur.

Om welke school gaat dit?
Hogeschool Utrecht
Alle reacties Link kopieren
Wat een belachelijk gedoe, typisch HBO-opleiding om het zo te doen volgens mij.
Kun je niet een klacht indienen bij de examencommissie? Ik vind het van de zotte dat ze zo verschillend beoordelen maar vervolgens niet in gesprek willen/mogen.
Ja, ik kan het wel in principe. Ik heb ook een master gehaald aan de Universiteit, maar dit gaat niet zo soepel.
Takkie1 schreef:
18-02-2019 12:23
Wat een belachelijk gedoe, typisch HBO-opleiding om het zo te doen volgens mij.
Kun je niet een klacht indienen bij de examencommissie? Ik vind het van de zotte dat ze zo verschillend beoordelen maar vervolgens niet in gesprek willen/mogen.
Ik heb nu mijn begeleider van de studie gemaild met de twee beoordelingen. Ze heeft het zelf niet beoordeeld.
Alle reacties Link kopieren
Klacht indienen en in die brief om een uitleg verzoeken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
18-02-2019 12:15
het doel van meerdere beoordelaars is niet alleen om te zorgen dat jij eerlijk beoordeeld wordt, het is ook dat je om leert gaan met verschillende feedback en die leert balanceren. Dus in essentie is dit onderdeel van het leerproces, jij moet die verschillende zaken uitbalanceren en dus zelf een inschatting maken over wat je aan wilt pakken en hoe.
Het gaat er dan dus om dat jij verantwoordelijkheid neemt over je eigen onderzoek in plaats van schools aan te passen wat je gezegd wordt aan te passen.
Laat dus zien dat je instaat bent te schipperen tussen verschillende prioriteiten en verschillende soorten feedback en dan zou het goed moeten komen.
Sorry, maar dit vind ik echt nergens op slaan. Bij ons is het doel van 2 beoordelaars, dat je als beoordelaars op 1 lijn blijft zitten en er een frisse blik op het verslag is van iemand die de student niet heeft begeleid. Als er verschil is, overleggen de twee begeleiders samen om overeenstemming te krijgen vóórdat je de student feedback heeft. Wat moet je nou als student als totaal niet duidelijk is waar je "heen" moet met je verslag? TO, ik zou het hier zeker niet bij laten zitten. Je hebt gewoon recht op goede feedback (super belangrijk in het leerproces!), kijk even waar je dit binnen jouw instelling kan aankaarten.
florita wijzigde dit bericht op 18-02-2019 12:37
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel...
florita wijzigde dit bericht op 18-02-2019 12:37
98.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
naamloosjes schreef:
18-02-2019 12:09
Heb ik gedaan, maar dat mag niet.
Fijne docenten/school dan...
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
18-02-2019 12:35
Sorry, maar dit vind ik echt nergens op slaan. Bij ons is het doel van 2 beoordeelaars, dat je als beoordeelaars op 1 lijn blijft zitten en er een frisse blik op het verslag is van iemand die de student niet heeft begeleid. Als er verschil is, overleggen de twee begeleiders samen om overeenstemming te krijgen vóórdat je de student feedback heeft. Wat moet je nou als student als totaal niet duidelijk is waar je "heen" moet met je verslag? TO, ik zou het hier zeker niet bij laten zitten. Je hebt gewoon recht op goede feedback (super belangrijk in het leerproces!), kijk even waar je dit binnen jouw instelling kan aankaarten.
ja, dat kan, maar bij ons werkt het zo en is het toch echt een leerdoel, (overigens universitaire opleiding) omdat je later ook met verschillende reviewers moet kunnen omgaan. Die zitten namelijk ook niet op een lijn.
Alle reacties Link kopieren
naamloosjes schreef:
18-02-2019 12:27
Ik heb nu mijn begeleider van de studie gemaild met de twee beoordelingen. Ze heeft het zelf niet beoordeeld.
Dat vind ik ook zoiets raars: iemand die je begeleid maar vervolgens niet beoordeeld. Dan heeft hij/zij toch ook iets verkeerd gedaan zou je denken? Dat hoor ik echt vaker, terwijl ze je op de uni echt niet laten afstuderen als je scriptie niet goed genoeg is. Groen licht op de uni = sowieso slagen. Op het HBO kun je dan alsnog een 3 krijgen ofzo. Kun jij niks aan doen nu natuurlijk, maar ik verbaas me hier echt over.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
18-02-2019 12:36
ja, dat kan, maar bij ons werkt het zo en is het toch echt een leerdoel, (overigens universitaire opleiding) omdat je later ook met verschillende reviewers moet kunnen omgaan. Die zitten namelijk ook niet op een lijn.
Daar zit wat in, maar ik vind een student in een leerproces toch wat anders dan een afgestudeerde AIO met (als het goed is) promotoren die meekijken. Zeker als je er een voldoende/ onvoldoende mee krijgt en ze dan tegengestelde feedback geven.
Alle reacties Link kopieren
Takkie1 schreef:
18-02-2019 12:37
Dat vind ik ook zoiets raars: iemand die je begeleid maar vervolgens niet beoordeeld. Dan heeft hij/zij toch ook iets verkeerd gedaan zou je denken? Dat hoor ik echt vaker, terwijl ze je op de uni echt niet laten afstuderen als je scriptie niet goed genoeg is. Groen licht op de uni = sowieso slagen. Op het HBO kun je dan alsnog een 3 krijgen ofzo. Kun jij niks aan doen nu natuurlijk, maar ik verbaas me hier echt over.
je krijgt op de uni pas groen licht op het moment dat beide beoordelaars akkoord zijn (waarvan er meestal een ook de begeleider is) Als je dat groen licht hebt dan kun je inderdaad ook niet meer zakken want dan zijn je studiepunten gewoon al binnen, maar er is dus wel een tweede beoordelaar die ook over het algemeen andere punten van feedback heeft dan de eerste beoordelaar.
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
18-02-2019 12:40
Daar zit wat in, maar ik vind een student in een leerproces toch wat anders dan een afgestudeerde AIO met (als het goed is) promotoren die meekijken. Zeker als je er een voldoende/ onvoldoende mee krijgt en ze dan tegengestelde feedback geven.
natuurlijk, je moet een student ook niet laten zwemmen, maar wat we proberen te voorkomen (en ik zeg niet dat TO dat doet) is dat studenten daar een beetje suf staan te zijn met hun afgekeurde scriptie en dan zeggen 'ja zeg maar wat ik moet doen'. En dan verwachten dat beide beoordelaars het zelf even uitonderhandelen, in het echte leven gebeurt dat ook niet, daar gaan partijen met verschillende belangen ook niet even praten om jou te helpen met je rapport of verslag. Wij kiezen met opzet een tweede beoordelaar uit een ander veld zodat studenten leren dat prioriteiten ergens anders kunnen liggen en dat dat normaal is en dat zij als bijna afgestudeerden daarmee om moeten kunnen gaan. Overigens wordt dat wel naar studenten gecommuniceerd, zij weten dus dat dit gaat gebeuren, het is dus niet zo dat dit hen rauw op het dak valt.
Alle reacties Link kopieren
Takkie1 schreef:
18-02-2019 12:37
Dat vind ik ook zoiets raars: iemand die je begeleid maar vervolgens niet beoordeeld. Dan heeft hij/zij toch ook iets verkeerd gedaan zou je denken? Dat hoor ik echt vaker, terwijl ze je op de uni echt niet laten afstuderen als je scriptie niet goed genoeg is. Groen licht op de uni = sowieso slagen. Op het HBO kun je dan alsnog een 3 krijgen ofzo. Kun jij niks aan doen nu natuurlijk, maar ik verbaas me hier echt over.
Als je puur naar het product (verslag) wil kijken is het soms juist een voordeel als je niet begeleid hebt. Het is echt best lastig je eigen indruk van iemand niet mee te wegen in de beoordeling (als iemand heel hard werkt, gun je iemand bv net wat meer dan als iemand geen klap met je feedback gedaan heeft). Als je het proces wil meenemen is het wel heel onhandig. En wat het lastig maakt is dat je als tweede beoordelaar soms indirect het begeleiden van je collega 'meet', want als die bepaalde dingen over het hoofd heeft gezien, wordt de student daarop afgerekend.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
18-02-2019 12:46
natuurlijk, je moet een student ook niet laten zwemmen, maar wat we proberen te voorkomen (en ik zeg niet dat TO dat doet) is dat studenten daar een beetje suf staan te zijn met hun afgekeurde scriptie en dan zeggen 'ja zeg maar wat ik moet doen'. En dan verwachten dat beide beoordelaars het zelf even uitonderhandelen, in het echte leven gebeurt dat ook niet, daar gaan partijen met verschillende belangen ook niet even praten om jou te helpen met je rapport of verslag. Wij kiezen met opzet een tweede beoordelaar uit een ander veld zodat studenten leren dat prioriteiten ergens anders kunnen liggen en dat dat normaal is en dat zij als bijna afgestudeerden daarmee om moeten kunnen gaan. Overigens wordt dat wel naar studenten gecommuniceerd, zij weten dus dat dit gaat gebeuren, het is dus niet zo dat dit hen rauw op het dak valt.
Zo wordt het wel duidelijk ja. Maar kan zo iemand van "buiten" er dan ook voor zorgen dat de student
een onvoldoende krijgt (zoals bij to)? Want als het goed is heb je met je vak/cursus wel criteria die helder geformuleerd staan?
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
18-02-2019 12:49
Zo wordt het wel duidelijk ja. Maar kan zo iemand van "buiten" er dan ook voor zorgen dat de student
een onvoldoende krijgt (zoals bij to)? Want als het goed is heb je met je vak/cursus wel criteria die helder geformuleerd staan?
op zich kan het zo zijn dat de tweede beoordelaar afkeurt (maar in praktijk gebeurt dat eigenlijk niet, want ik ga mijn student echt niet naar een tweede beoordelaar sturen als die scriptie onvoldoende is). Wat bij ons wel leidend is, is dat er van de student verwacht wordt dat hij/zij een reactie op de feedback geeft zodat hij ook keuzes kan maken. En als dat ergens op slaat dan is dat ook belangrijk, je hoeft dus niet al die kritiek feitelijk op te lossen, het gaat erom dat je het kunt beargumenteren, je krijgt dan dingen als:

- beoordelaar 2 stelt dat theorie X iets verder uitgediept moet worden, dat heb ik gedaan op pagina 14
- beoordelaar 2 is van mening dat de methode van data verzameling te wensen over laat, ik deel die mening niet want ik volg auteur x en y in dit vraagstuk en heb om die reden besloten het te laten staan zoals het is. Wel heb ik meer toegevoegd over de beperkingen van mijn methode op pagina 28 om zo aan de kritiek van beoordelaar 2 tegenmoet te komen.

Toen ik mijn eerste reactie in dit topic gaf dacht ik dat het om een universitaire opleiding ging, waar het opzich niet ongebruikelijk is om dit soort leerprocessen te hebben. Ik weet niet hoe gebruikelijk dit op een hbo is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven