Werk & Studie alle pijlers

Vervelende ervaring bij nieuwe baan

19-05-2018 10:00 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gister een dienst gehad bij de Jeugdgroep voor de 3e x. Tijdens mijn dienst is een medewerker met een cliënt naar de stad gegaan en is 5 van de 7 uur weggebleven om naar de stad te gaan. Ik stond toen alleen op de groep en er was een escalatie die ik heb kunnen sussen. Nu kwam die collega terug en zei dat ik met een cliënt had moeten wandelen, maar de vorige keer zei iemand dat ik niet weg mocht als er nog mensen op de groep waren. Die cliënt die boos was kwam toen hoger in zijn spanning en stond ineens achter me en ik schrok daar automatisch van. Niet omdat ik bang was verder. Heb toen daarna nog wel gewandeld met de cliënt. Nu is de collega er op aangesproken dat hij niet weg had moeten blijven, zodat ik back-up had. Ik kreeg daarna een hele tirade dat hij zich goed had ingedekt, dat hij maar 2 uur was weggeweest en dat het in goed overleg was met mij (zogenaamd). Dat het niet fijn was werken met mij (ik heb hem nauwelijks gezien) en ik niet zeker genoeg was. Ik vond hem best agressief overkomen naar mij toe. Ik heb toen gevraagd of hij het iets rustiger wilde brengen en hij zei toen: Ben je bang voor me ofzo. Zo ben ik gewoon en dit is gewoon zakelijk. Ik heb dit gesprek zo gelaten. Ik kan gewoon voor een andere woning kiezen (ga niet meer bij de woning werken). Maar ik merk dat ik me hierdoor erg onzeker voel en er heel veel last van heb dat de begeleider tijdens het gesprek zo intimiderend deed. Dit heb ik in de 4 jaar dat ik in de zorg werk niet meegemaakt en ik merk dat ik nu best wel bang ben om weer te werken bij een groep, terwijl ik altijd heel veel positieve reacties kreeg. Ook met jongeren.. Ik twijfel heel erg aan mezelf en wil zelfs liever niet meer werken bij een van de woonvoorzieningen.. Hoe kan ik hier het best mee omgaan?
Ontslag nemen. Next.
Alle reacties Link kopieren
Meesterkees schreef:
19-05-2018 10:02
Ontslag nemen. Next.
Maar als ik dat doe dan heb ik het idee dat ik gefaald heb.. omdat ik er pas net werk.
Alle reacties Link kopieren
Joh, die man zal zijn dag misschien niet hebben gehad. Trek het je niet zo persoonlijk aan, en laat zeker niet je zelfvertrouwen helemaal onderuit gaan door één incident. Jij had de opdracht om geen cliënten alleen te laten en daar heb jij je keurig aan gehouden. Wat die man daar verder van vindt, is zijn probleem.
Als je ontslag neemt dan stap je uit een onprettige werksituatie. Met de ze collega wil je toch niet samen moeten werken?
Je werkt voor de 3e keer op een groep voor jongeren binnen de jeugdzorg/gehandicaptenzorg? Of bedoel je een ander soort groep?

Waarom ben je niet boventallig ingepland om ingewerkt te worden? Of werk je als invalkracht?

Volgens mij ligt het probleem eerder bij je collega dan bij jou als hij 5 van de 7 uur wegblijft en jou achterlaat op de groep. Al helemaal als jij ingewerkt dient te worden. Als invalkracht zou het in sommige gevallen kunnen (niet 5 uur, maar even weg) afhankelijk van de doelgroep, maar ik weet niet hoe ervaren je bent en wat de doelgroep is.

Waar heb je precies last van? Dat het gebeurd is of lees ik goed dat die collega daarop aangesproken is en dat het inderdaad niet de bedoeling was en je meer last hebt van hoe hij tegen jou heeft gepraat? Tsja, hoe veel heb je nog met hem te maken. Je kan aangeven dat je zijn toon onprofessioneel vindt en dat je niet op die manier met hem in gesprek wil gaan, maar klinkt ook als een man die misschien agressief van zich af bijt, en dus zijn probleem. Ik zou het dan, evt na aangeven dat je het niet oké vindt dat hij zo tegen je praat, laten gaan. Het is toch maar 1 persoon? Als je verder goed contact hebt met collega's, anderen tevreden zijn met je werk, trek je er niets van aan.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 19-05-2018 10:23
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft die man gedaan dat jij als intimiderend ervaart?

Jij hebt toch duidelijk je grenzen aangegeven. Goed gedaan. Probeer het verder los te laten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nummer*Zoveel schreef:
19-05-2018 10:19
Joh, die man zal zijn dag misschien niet hebben gehad. Trek het je niet zo persoonlijk aan, en laat zeker niet je zelfvertrouwen helemaal onderuit gaan door één incident. Jij had de opdracht om geen cliënten alleen te laten en daar heb jij je keurig aan gehouden. Wat die man daar verder van vindt, is zijn probleem.
Dit.

Je zult nog wel vaker collega's tegenkomen die onhebbelijk doen, of onredelijk. Dat hoort een beetje bij het werkende leven. Het is misschien wel handig om te kijken hoe je je assertiviteit en zelfvertrouwen wat kunt vergroten, zodat je in de toekomst kunt reageren op een manier die voor jou prettiger is.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-05-2018 10:22
Wat heeft die man gedaan dat jij als intimiderend ervaart?

Jij hebt toch duidelijk je grenzen aangegeven. Goed gedaan. Probeer het verder los te laten.
Hij begon heel erg luid te praten en zei toen dingen als: ik vind het niet fijn met je te werken je hoort hier niet, ik heb alles met je afgestemd (had hij niet gedaan) en verder nog heel veel wat ik niet eens meer weet. Ik heb toen gevraagd of hij op een rustigere toon wil praten omdat het op mij intimiderend overkomt. Hij had toen gezegd: ben je bang voor me ofzo? Zo ben ik en je kent me nog niet. Ik ben gewoon zakelijk etc. Ik kwam er niet doorheen omdat hij alleen aan het zenden was en ik dacht dat ik het beter kon laten, dus ik ben toen niet meer in discussie gegaan, omdat ik het idee had dat hij agressief aan het worden was..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit met je manager bespreken want een collega hoort dit soort dingen niet te zeggen en hij weet dondersgoed dat hij fout zit en het is vast niet de 1e keer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
19-05-2018 10:22
Je werkt voor de 3e keer op een groep voor jongeren binnen de jeugdzorg/gehandicaptenzorg? Of bedoel je een ander soort groep?

Waarom ben je niet boventallig ingepland om ingewerkt te worden? Of werk je als invalkracht?

Volgens mij ligt het probleem eerder bij je collega dan bij jou als hij 5 van de 7 uur wegblijft en jou achterlaat op de groep. Al helemaal als jij ingewerkt dient te worden. Als invalkracht zou het in sommige gevallen kunnen (niet 5 uur, maar even weg) afhankelijk van de doelgroep, maar ik weet niet hoe ervaren je bent en wat de doelgroep is.

Waar heb je precies last van? Dat het gebeurd is of lees ik goed dat die collega daarop aangesproken is en dat het inderdaad niet de bedoeling was en je meer last hebt van hoe hij tegen jou heeft gepraat? Tsja, hoe veel heb je nog met hem te maken. Je kan aangeven dat je zijn toon onprofessioneel vindt en dat je niet op die manier met hem in gesprek wil gaan, maar klinkt ook als een man die misschien agressief van zich af bijt, en dus zijn probleem. Ik zou het dan, evt na aangeven dat je het niet oké vindt dat hij zo tegen je praat, laten gaan. Het is toch maar 1 persoon? Als je verder goed contact hebt met collega's, anderen tevreden zijn met je werk, trek je er niets van aan.
Als invalkracht werk ik. Ik ben best wel geschrokken van de reactie van de begeleider. In de 4 jaar op allerlei locaties werken heb ik nog nooit meegemaakt dat een begeleider zo fel reageert. Andere collega’s vonden het ook niet prettig hoe hij tegen me deed. Ik heb dat ook benoemd naar hem dat ik de toon niet fijn vond en hij reageerde hier heel heftig op. Ik ga nu ook gewoon naar een andere groep, maar het zit me toch wel dwars dat dit is gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-05-2018 10:31
Ik zou dit met je manager bespreken want een collega hoort dit soort dingen niet te zeggen en hij weet dondersgoed dat hij fout zit en het is vast niet de 1e keer.
Ik heb als vaste invalkracht geen manager, maar ik ga er wel voor kiezen om op andere woningen te werken die me wel leuk leken! Ik ben alleen wel geschrokken van de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Tonychocolonely schreef:
19-05-2018 10:29
Hij begon heel erg luid te praten en zei toen dingen als: ik vind het niet fijn met je te werken je hoort hier niet, ik heb alles met je afgestemd (had hij niet gedaan) en verder nog heel veel wat ik niet eens meer weet. Ik heb toen gevraagd of hij op een rustigere toon wil praten omdat het op mij intimiderend overkomt. Hij had toen gezegd: ben je bang voor me ofzo? Zo ben ik en je kent me nog niet. Ik ben gewoon zakelijk etc. Ik kwam er niet doorheen omdat hij alleen aan het zenden was en ik dacht dat ik het beter kon laten, dus ik ben toen niet meer in discussie gegaan, omdat ik het idee had dat hij agressief aan het worden was..
Als mensen zo reageren, dan is dat vaak omdat ze zelf fouten hebben gemaakt en dat weten maar het niet toe willen geven.

Je hebt prima gereageerd, want je bent niet verder met hem in gesprek gegaan terwijl hij op die toon sprak. Dat is de enige verstandige reactie.

En inderdaad, bij de manager melden lijkt mij ook een goed idee, want “zo ben ik” is geen excuus om je intimiderend te gedragen.
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO, op dit moment liggen de banen in de zorg voor het oprapen, zeker als groepsleider/begeleider. Ik zou dit verhaal helder op papier zetten, naar de manager sturen en ondertussen op zoek gaan naar een andere baan.
Alle reacties Link kopieren
Aangeven dat je liever niet meer ingeroosterd wil worden met die man
En als ze vragen waarom uitleggen dat hij onbetrouwbaar en intimiderend is en je liever met mensen samenwerkt die wel collegiaal zijn
Alle reacties Link kopieren
En het was natuurlijk gewoon geen leuke situatie, je hebt je onveilig gevoeld
Duurt even voor je dat los kan laten, dat is niet erg
Tonychocolonely schreef:
19-05-2018 10:29
Hij begon heel erg luid te praten en zei toen dingen als: ik vind het niet fijn met je te werken je hoort hier niet, ik heb alles met je afgestemd (had hij niet gedaan) en verder nog heel veel wat ik niet eens meer weet. Ik heb toen gevraagd of hij op een rustigere toon wil praten omdat het op mij intimiderend overkomt. Hij had toen gezegd: ben je bang voor me ofzo? Zo ben ik en je kent me nog niet. Ik ben gewoon zakelijk etc. Ik kwam er niet doorheen omdat hij alleen aan het zenden was en ik dacht dat ik het beter kon laten, dus ik ben toen niet meer in discussie gegaan, omdat ik het idee had dat hij agressief aan het worden was..
Melden bij de manager. Dit is echt onacceptabel gedrag.
Tonychocolonely schreef:
19-05-2018 10:29
Hij begon heel erg luid te praten en zei toen dingen als: ik vind het niet fijn met je te werken je hoort hier niet, ik heb alles met je afgestemd (had hij niet gedaan) en verder nog heel veel wat ik niet eens meer weet. Ik heb toen gevraagd of hij op een rustigere toon wil praten omdat het op mij intimiderend overkomt. Hij had toen gezegd: ben je bang voor me ofzo? Zo ben ik en je kent me nog niet. Ik ben gewoon zakelijk etc. Ik kwam er niet doorheen omdat hij alleen aan het zenden was en ik dacht dat ik het beter kon laten, dus ik ben toen niet meer in discussie gegaan, omdat ik het idee had dat hij agressief aan het worden was..
Laat gaan joh, wat een eikel.
Misschien voelde hij zich wel betrapt (alsnog een eikel om zo te reageren).
Celaena_Aelin schreef:
19-05-2018 10:38
Lieve TO, op dit moment liggen de banen in de zorg voor het oprapen, zeker als groepsleider/begeleider. Ik zou dit verhaal helder op papier zetten, naar de manager sturen en ondertussen op zoek gaan naar een andere baan.
Dat lijkt me niet, die banen. Er wordt namelijk steeds minder (dag)klinisch opgenomen.
Als je het verder naar je zin hebt en dit 1 collega is geweest zou ik zeker mijn baan hier niet voor opzeggen.
Het is gewoon een onprofessionele man, laat hem je werk niet verpesten als het probleem overduidelijk bij hem ligt!
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
19-05-2018 10:54
Dat lijkt me niet, die banen. Er wordt namelijk steeds minder (dag)klinisch opgenomen.
Als je het verder naar je zin hebt en dit 1 collega is geweest zou ik zeker mijn baan hier niet voor opzeggen.
Het is gewoon een onprofessionele man, laat hem je werk niet verpesten als het probleem overduidelijk bij hem ligt!
Opname misschien niet, maar de functie die TO nu heeft (of een vergelijkbare functie) kan ze ook uitvoeren bij een instelling voor beschermd wonen of in de ambulante zorg. En daar zijn heel veel banen in.

TO, je mag me Pb sturen, ik weet een leuke instelling waar ze mensen zoeken.
Wat een nare collega. Het lijkt erop dat hij met zijn gedrag iedereen eronder krijgt, en o wee als iemand iets zegt. Dan blaft hij erg hard tegen iemand, om maar voor elkaar te krijgen dat je nooit meer iets durft te zeggen.

Hij ging behoorlijk buiten zijn boekje en je maakt mij niet wijs dat dit de eerste keer is. Bespreek het met je manager.

En daarnaast zou ik na een incident daar niet gelijk stoppen als je het er verder leuk vind. Wel kan je aangeven dat je niet meer met hem op een groep wilt worden gezet.
Melden, jouw collega hoort niet zo tegen jou te praten. En inderdaad ervoor zorgen dat je niet meer met hem hoeft samen te werken. Ik zou geen anderen baan zoeken, waarom? Voor zo'n mafkees.
Gekken heb je overal. Cliënten of collega’s. Dit is niet ok. Je moet het bij zijn maneger melden. Of teamleider. Onzin om hier ontslag voor te nemen. Echt je hebt prima gereageerd. Hij heeft een loopje met je genomen. Nu die betrapt is gaat hij schoppen. Lekker laten gaan.
Die mannelijke collega van jou is gewoon boos op je omdat hij van de leidinggevende op zijn kop heeft gekregen door 2 uur weg te gaan en jou aan je lot over te laten. Hij reageert dat nu op jou af terwijl het niet jouw schuld is.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je hiermee zit. Mijn tip net als bovenstaande: andere baan zoeken en een goede mail schrijven anders blijf je hiermee zitten.

De eerste versie van de mail mag je helemaal los gaan met alles wat je dwars zit. Daarna ga je herschrijven totdat je een goede, professionele mail hebt, en verstuur je hem. En laat die mail ook vooral aan anderen lezen voor je hem verstuurt. Word ook niet persoonlijk maar hou het bij jezelf (wat je hier ook doet, zinnen als 'je gedrag kwam agressief op mij over, ik voelde me hier onprettig bij') en blijf bij de feiten (dat hij 5 uur weg is geweest zonder overleg).

Als je dit hebt verstuurd kan je het misschien beter loslaten en heb je ook het gevoel dat je voor jezelf bent opgekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven