Werk & Studie alle pijlers

Vervelende ervaring bij nieuwe baan

19-05-2018 10:00 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gister een dienst gehad bij de Jeugdgroep voor de 3e x. Tijdens mijn dienst is een medewerker met een cliënt naar de stad gegaan en is 5 van de 7 uur weggebleven om naar de stad te gaan. Ik stond toen alleen op de groep en er was een escalatie die ik heb kunnen sussen. Nu kwam die collega terug en zei dat ik met een cliënt had moeten wandelen, maar de vorige keer zei iemand dat ik niet weg mocht als er nog mensen op de groep waren. Die cliënt die boos was kwam toen hoger in zijn spanning en stond ineens achter me en ik schrok daar automatisch van. Niet omdat ik bang was verder. Heb toen daarna nog wel gewandeld met de cliënt. Nu is de collega er op aangesproken dat hij niet weg had moeten blijven, zodat ik back-up had. Ik kreeg daarna een hele tirade dat hij zich goed had ingedekt, dat hij maar 2 uur was weggeweest en dat het in goed overleg was met mij (zogenaamd). Dat het niet fijn was werken met mij (ik heb hem nauwelijks gezien) en ik niet zeker genoeg was. Ik vond hem best agressief overkomen naar mij toe. Ik heb toen gevraagd of hij het iets rustiger wilde brengen en hij zei toen: Ben je bang voor me ofzo. Zo ben ik gewoon en dit is gewoon zakelijk. Ik heb dit gesprek zo gelaten. Ik kan gewoon voor een andere woning kiezen (ga niet meer bij de woning werken). Maar ik merk dat ik me hierdoor erg onzeker voel en er heel veel last van heb dat de begeleider tijdens het gesprek zo intimiderend deed. Dit heb ik in de 4 jaar dat ik in de zorg werk niet meegemaakt en ik merk dat ik nu best wel bang ben om weer te werken bij een groep, terwijl ik altijd heel veel positieve reacties kreeg. Ook met jongeren.. Ik twijfel heel erg aan mezelf en wil zelfs liever niet meer werken bij een van de woonvoorzieningen.. Hoe kan ik hier het best mee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de vele en fijne reacties! +tips. Dit maakt mijn dag toch wel een wat beter :)
Alle reacties Link kopieren
amy888 schreef:
19-05-2018 18:44
Ik snap dat je hiermee zit. Mijn tip net als bovenstaande: andere baan zoeken en een goede mail schrijven anders blijf je hiermee zitten.

De eerste versie van de mail mag je helemaal los gaan met alles wat je dwars zit. Daarna ga je herschrijven totdat je een goede, professionele mail hebt, en verstuur je hem. En laat die mail ook vooral aan anderen lezen voor je hem verstuurt. Word ook niet persoonlijk maar hou het bij jezelf (wat je hier ook doet, zinnen als 'je gedrag kwam agressief op mij over, ik voelde me hier onprettig bij') en blijf bij de feiten (dat hij 5 uur weg is geweest zonder overleg).

Als je dit hebt verstuurd kan je het misschien beter loslaten en heb je ook het gevoel dat je voor jezelf bent opgekomen.
Dankjewel! Ik ga bij een andere woning werken. Ik heb meerdere woningen waar ik vast kan invallen. Ik vind je tip van de mail heel erg goed! Ik denk dat ik het ga proberen om het toch van me af te kunnen zetten :)
Alle reacties Link kopieren
Jouw collega klinkt precies zoals sommige mensen reageren als ze zich - terecht - aangevallen voelen. Jij bent duidelijk niet zo, anders zou je zijn reactie niet zo op jezelf betrekken. Maar sommige mensen gaan hard van zich afslaan verbaal om niet te hoeven concluderen dat het aan hen lag. Dat is geen excuus voor hem, wel een verklaring voor jou. Je hebt dus niks fout gedaan. Een andere baan zoeken zou ik persoonlijk niet direct doen, het klinkt alsof je collega's en leidinggevenden wel gewoon aan jouw kant stonden en staan. Gewoon deze ene mafklapper vermijden door je op een andere locatie te laten inplannen. Dan hoeft er verder niet zoveel aan de hand te zijn.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-05-2018 10:31
Ik zou dit met je manager bespreken want een collega hoort dit soort dingen niet te zeggen en hij weet dondersgoed dat hij fout zit en het is vast niet de 1e keer.
Dit!

Ik krijg de indruk dat jouw collega handelt onder het mom van de aanval is de beste verdediging. Bijzonder onprofessioneel en oncollegiaal.

Ga het met je manager bespreken. Gelijk een andere baan zoeken lijkt mij niet nodig na 1 incident. Dit soort collega’s zal je helaas vast nog Wel vaker treffen. En dit soort collega’s zullen altijd sese houding aannemen als ze er zo mee wegkomen.

Succes! Ik vind trouwens dat je al goed hebt gehandeld door te vragen rustig te doen. Vergeet niet dat agressief gedraag ook een onzekere houding van een ander kan zijn. Succes!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-05-2018 10:22
Wat heeft die man gedaan dat jij als intimiderend ervaart?

Jij hebt toch duidelijk je grenzen aangegeven. Goed gedaan. Probeer het verder los te laten.
Zeker goed gedaan, TO. Je mag zeker zeggen dat het wat rustiger mag. Dan kom je goed voor jezelf op.
Naar dat dit is gebeurd.
Mijn vader heeft het altijd over "de portie dagelijkse onbeschoftheden" die iedereen iedere dag op zijn of haar bord krijgt. Dit was jouw portie. Echt jammer dat er zulke nare schreeuwers bestaan. Trek het je niet aan TO, al is dat moeilijk. Het ligt sowieso niet aan jou als persoon, het is altijd je rol waartegen deze collega heeft staan schreeuwen, dat maakt het misschien ook wat makkelijker te aanvaarden.
Voor sommige mensen is "aanval" de beste verdediging. Daar hoor jij niet bij: voor jou zou dat gewoon even erover praten zijn. Helaas valt er met deze gast niet te praten. Iets zegt mij dat deze man zich zelf nog genadeloos tegen gaat komen. TO, zulke kwallen heb je overal, helaas. Probeer een wat dikkere huid te krijgen hiervoor en denk "onzin onzin onzin" wanneer er nog ooit eens zoiemand zo tegen je meent te moeten lullen. Niet makkelijk, ik zou het me ook erg aantrekken, maar juist omdat jij het je zo erg aantrekt, weet ik zeker dat jij reflectievermogen hebt. Iets wat jou erg sterk maakt om met groepen te werken! Laat even wat tijd erover gaan en dan zakt het wel weer. Je zult hier alleen maar sterker uit komen. Je leert het meest van zulke mensen, dat is nog het meest ironische van deze situatie ;-)
Ik zou naar mijn leidinggevende stappen en het verhaal uit de doeken doen. Je collega zit natuurlijk alleen al hartstikke fout door zomaar 5 uur weg te blijven. Hij probeert je te intimideren, zodat hij je de mond kan snoeren.

Zie dit als een leermomentje en loop er niet voor weg. Ga de strijd aan door het hele voorval te melden bij je leidinggevende en ga de confrontatie aan. Het zal je alleen maar sterken in je zelfvertrouwen. Een andere baan zoeken kan altijd nog, maar ik zou niet zomaar voor een conflict weglopen. Zeker niet als je zelf niet fout zit.
Alle reacties Link kopieren
martinaa schreef:
19-05-2018 20:35
Dit!

Ik krijg de indruk dat jouw collega handelt onder het mom van de aanval is de beste verdediging. Bijzonder onprofessioneel en oncollegiaal.

Ga het met je manager bespreken. Gelijk een andere baan zoeken lijkt mij niet nodig na 1 incident. Dit soort collega’s zal je helaas vast nog Wel vaker treffen. En dit soort collega’s zullen altijd sese houding aannemen als ze er zo mee wegkomen.

Succes! Ik vind trouwens dat je al goed hebt gehandeld door te vragen rustig te doen. Vergeet niet dat agressief gedraag ook een onzekere houding van een ander kan zijn. Succes!
Dankjewel voor je reactie! Ik ben vaste invaller, maar heb ook wat andere locaties waar ik kan werken. Dat wil ik nu toch wel liever :) Er is gelukkig genoeg werk. Ik vond het alleen best wel een heftige confrontatie. Terwijl ik vaker op jeugdgroepen heb gewerkt en daar ook positieve feedback heb gekregen. Ook dat hij benoemd dat ik er niet behoor en dat ik niet zeker genoeg ben en hij heeft ook nog benoemd dat er mensen zijn die: ‘LVB groepen begeleiden en mensen die konten wassen’... Laat me toch wel een beetje twijfelen aan mezelf. Ik ben ook een stuk jonger en ik heb een lief gezicht (er werken vnl mannen) en mijn begeleidingsstijl is vooral in gesprek gaan i.p.v. stem verheffen. Dus het klopt misschien ook wel dat ik een andere aanpak/uitstraling heb die er misschien niet bij past.
Alle reacties Link kopieren
Ik las laatste een artikel over beveiligers en wat zij vooral doen is descaleren dus rustig in gesprek gaan en grenzen stellen. Stem verheffen is uit den boze en betekent dat je de controle in de situatie kwijt bent. Je probeert juist om de opbouw naar geweld te voorkomen. Met jouw aanpak is niets mis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Tonychocolonely schreef:
20-05-2018 00:44
Dankjewel voor je reactie! Ik ben vaste invaller, maar heb ook wat andere locaties waar ik kan werken. Dat wil ik nu toch wel liever :) Er is gelukkig genoeg werk. Ik vond het alleen best wel een heftige confrontatie. Terwijl ik vaker op jeugdgroepen heb gewerkt en daar ook positieve feedback heb gekregen. Ook dat hij benoemd dat ik er niet behoor en dat ik niet zeker genoeg ben en hij heeft ook nog benoemd dat er mensen zijn die: ‘LVB groepen begeleiden en mensen die konten wassen’... Laat me toch wel een beetje twijfelen aan mezelf. Ik ben ook een stuk jonger en ik heb een lief gezicht (er werken vnl mannen) en mijn begeleidingsstijl is vooral in gesprek gaan i.p.v. stem verheffen. Dus het klopt misschien ook wel dat ik een andere aanpak/uitstraling heb die er misschien niet bij past.
Op groepen met agressie werken vaak haantjes is mijn ervaring. En die vinden het heel erg vervelend om ergens op aangesproken te worden want auw mijn ego enzo. Goed dat je het toch hebt gedaan!
Ik zou nog wel een mail sturen naar zijn leidinggevende. Op zulke groepen liggen de invalkrachten vaak niet voor het oprapen (en is het ziemteverzuim vaak hoger) dus moet je zuinig op ze zijn.

Laat je niet onzeker maken hoor! Zo te horen heb jij een andere begeleidingsstijl maar dat betekent zeker niet dat dat minder goed is. Voor cliënten is het vaak een heerlijkheid om iemand mee te maken die probeert te begrijpen waarom ze zich zo te gedragen ipv hun gedrag direct met woord en daad de kop in wordt gedrukt.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-05-2018 10:31
Ik zou dit met je manager bespreken want een collega hoort dit soort dingen niet te zeggen en hij weet dondersgoed dat hij fout zit en het is vast niet de 1e keer.
Was hij zelf ongeoorloofd lang weg en is ie misschien bang dat jij hem verklikt bij de baas? Verklaart ook waarom hij zo 'agressief' reageert.
Tonychocolonely schreef:
19-05-2018 10:29
Hij begon heel erg luid te praten en zei toen dingen als: ik vind het niet fijn met je te werken je hoort hier niet, ik heb alles met je afgestemd (had hij niet gedaan) en verder nog heel veel wat ik niet eens meer weet. Ik heb toen gevraagd of hij op een rustigere toon wil praten omdat het op mij intimiderend overkomt. Hij had toen gezegd: ben je bang voor me ofzo? Zo ben ik en je kent me nog niet. Ik ben gewoon zakelijk etc. Ik kwam er niet doorheen omdat hij alleen aan het zenden was en ik dacht dat ik het beter kon laten, dus ik ben toen niet meer in discussie gegaan, omdat ik het idee had dat hij agressief aan het worden was..
Je hebt goed gehandeld en je bent ook voor jezelf opgenomen. Je hebt je grens aangegeven maar die man walst er alsnog over heen. Leg het bij hem neer en niet bij jezelf.
Tonychocolonely schreef:
19-05-2018 10:15
Maar als ik dat doe dan heb ik het idee dat ik gefaald heb.. omdat ik er pas net werk.
Ja dat had ik ook. Totdat ik thuis kwam te zitten met een burn out, omdat ik geen energie uit mn werk haalde.
Alle reacties Link kopieren
whitewolves schreef:
20-05-2018 21:23
Je hebt goed gehandeld en je bent ook voor jezelf opgenomen. Je hebt je grens aangegeven maar die man walst er alsnog over heen. Leg het bij hem neer en niet bij jezelf.
Dankjewel! Ik zie dit ook zeker als een les om te proberen om niet alles op mezelf te reflecteren :) Ik zou af en toe wel wat meer pit willen hebben in zulk soort situaties i.p.v. me te laten overrompelen. Na het gesprek waren we 5 minuten alleen en was hij duidelijk niet enthousiast en negeerde hij me. Ik had op dat moment (omdat we 1 op 1 waren) Mijn mening kunnen geven op een nette manier om te laten weten dat ik ook een mening heb.
Alle reacties Link kopieren
Meesterkees schreef:
21-05-2018 08:48
Ja dat had ik ook. Totdat ik thuis kwam te zitten met een burn out, omdat ik geen energie uit mn werk haalde.
Bedankt voor de waarschuwing dat ik niet te ver moet gaan... en wat vervelend voor je dat het tot een burn-out heeft geleid. Ik kies ervoor om voor de organisatie te blijven werken, maar dan wil ik op andere locaties vast invallen :)
Omg dat werkt dan in de zorg... Ik zou dit melden, onaanvaardbaar gedrag. Wat n asshole.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven