Werk & Studie alle pijlers

Vervelende situatie werk

13-07-2018 20:51 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik heb net als zovelen even een nieuwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Ik had vandaag een nogal rottige situatie op m'n werk. Even kort over mijn werk: Ik werk vrij intensief samen met 1 collega, de rest minder vaak, maar kan het met de meesten heel goed vinden. Ook met mijn meest directe collega. Verder is het zo dat ik zwanger ben, eind dit jaar ga ik (waarschijnlijk?) met verlof. Ik werk op uitzendbasis, al een ruime tijd (2,5jr), iedere keer onzekerheid over hoe het verder gaat voor mij binnen dit bedrijf. Voel me dan ook meer tijdelijke kracht dan echt onderdeel van het team. Dit heeft te maken met een interne verandering, waardoor mijn functie zou vervallent, maar die steeds op het laatste moment niet doorgevoerd/uitgesteld wordt.

Vandaag vertelde mijn collega dat mijn leidinggevende mijn contract niet wil verlengen, dit kwam naar voren bij een gesprek tussen leidinggevende en collega, ik wist hier dus niks van. Collega ziet een nieuwe collega (er moet vervanging komen voor mij, zeker nu die interne verandering weer is uitgesteld) niet zitten en wil een goed woordje voor mij doen. Wel zei hij te begrijpen waarom leidinggevende denkt dat ik niet genoeg doorwerk. Collega houdt zelf geen pauze en is ook uitgesproken kritisch op een aantal andere collega's wat betreft hun arbeidsethos. Deels snap ik hem, deels denk ik: je kunt het allemaal ook té serieus nemen.

Nu wilde hij van mij weten hoe ik over deze situatie denk, of het zin zou hebben om een goed woordje te doen en of ik bereid ben me meer in te zetten. Vandaar dat hij me dit vertelde. Op zich lief bedoeld, maar wat me nu vooral dwarszit is dat mijn leidinggevende blijkbaar niet tevreden is over mijn werktempo en dit achter m'n rug om bespreekt. Waar hij het precies op baseert weet ik niet en collega zegt dat het niet van hem komt. Het overvalt mij nogal. Enige feedback die ik ooit heb gekregen is van een jaar terug dat ik mijn werk goed deed. Ik weet ook dat leidinggevende niet heel goed weet wat hij met mij moet. Werkniveau (mbo) sluit niet aan op mijn opleidingsniveau (wo) en ik geef ook toe dat ik me wel eens verveel en dan afgeleid kan zijn, maar zo erg dat ik nu weg zou moeten zonder enige feedback vooraf... Dat komt wel even hard aan en dat snap ik niet. Ik hou pauze achter m'n bureau dus als hij binnenkomt vallen zit ik wel eens met mijn telefoon voor m'n neus maar iedereen heeft recht op een half uur pauze. Ik heb wel eens overwogen om aan te geven dat ik meer uitdaging wil maar ivm tijdelijke aard van mijn functie heb ik ervoor gekozen om mijn tijdelijke contract steeds vol te maken en daarna iets anders en wellicht passenders te zoeken. Maar kreeg iedere keer dus toch weer verlenging van een paar maanden.

Ik wil dit graag met leidinggevende bespreken maar wel op een normale manier en zonder collega er teveel bij te betrekken in het verhaal. Dus niet: ik hoorde van collega dat ik kan vertrekken straks, hoe zit dat? Maar hoe pak ik het aan... Ben niet heel goed in dit soort gesprekken en heb de laatste week/weken ook last van m'n hormonen (lees emo buien) die ik in zo'n gesprek zoveel mogelijk wil vermijden dus wil graag beslagen ten ijs komen. Stiekem wil ik vooral even m'n hart luchten maar om toch met een vraag te eindigen: heeft iemand nog goede tips om zo'n gesprek aan te gaan? Wil eigenlijk wel aangeven dat ik het pijnlijk vind zoals het nu gaat, maar ben meestal geneigd om mezelf te te cijferen. En andere feedback is ook welkom als die er is :)
anoniem_372865 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 20:54
Reden: Probeer het wat in te korten
3.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je in hemelsnaam hier willen blijven dan? Je werkt onder je niveau, zo te lezen heb je geen autonomie bij het invullen van je werk en de sfeer is ook al kut. Daarnaast zijn ze niet in staat om je, zelfs na 2,5 jaar, ook maar enige zekerheid te geven. Jouw directe collega lijkt mij een flapdrol uit debiteuren crediteuren.

Hey! de economische crisis is al een paar jaar voorbij hoor! De werkeloosheid is onder de 4%. Overal staan ze te springen om mensen en vaste contracten zijn weer best normaal geworden.

Ben jij echt zo initiatief loos dat je niet in staat bent geweest om even een mailtje naar een ander te sturen met een sollicitatie?

Of woon je soms in een of ander achtergesteld gebied?

Of heb je soms een of andere zinloze fopstudie gedaan?
jo12345 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 21:13
3.79% gewijzigd
Meiske, weet wat je waard bent.
Alle reacties Link kopieren
En jij gelooft je collega?
Laat je niet op de kast jagen.

Als ze ontevreden zijn hoor je dit vanzelf wel.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare situatie. Je mag hier toch zeker wel op terugkomen.
In het ergste geval wordt het contract niet verlengd, maar hé, dat zou nu ook niet gaan gebeuren.
.
Is het waar wat je collega zegt? Hoe schat je dat in?
Want als het zo is dat een leidinggevende dit met hem bespreekt gaat de LG ver zijn boekje te buiten. Net als de collega. Het is niet aan hem om zoiets jou te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Nou nou... Wel een hoop aannames jo12345. Mijn studies zijn achteraf vwb banenkansen niet de meest gunstige studies geweest helaas. Ik wil graag bij een overheidsinstantie gaan werken waar er nu als het goed is weer banen vrij gaan komen maar afgelopen 2,5jr niks was qua vacatures. Tot die tijd hoopte ik bij dit bedrijf te kunnen werken want: werk, inkomen, fijne collega's, veel vrijheid en flexibiliteit vwb indelen van m'n uren en ik heb 2jr terug een klushuis gekocht dus baan onder niveau heeft soms ook z'n voordelen. Ik vond het na een lange bevalling van een scriptie ook fijn om even op adem te komen met een wat simpelere baan. Dus rolde ik daar in (moest ook een baan hebben om huis te kunnen kopen). En verder woon ik niet in de randstad nee, al is achtergesteld gebied wat overdreven.
Alle reacties Link kopieren
Die vraag over of het waar is wat mijn collega zegt, dat denk ik wel, al zou het me niks verbazen als ie wel een keer heeft laten doorschemeren dat ik niet hard genoeg doorwerk (aan leidinggevende). Ik heb hem uitgelegd hoe het voor mij is en hij gaf daarna aan mij beter te begrijpen. Ik ben ook niet van plan om daar eeuwig te blijven maar op deze manier weggaan is niet hoe ik het voor ogen had
Alle reacties Link kopieren
Nou ik zou maandag een gesprek met je manager aangaan. Kijken hoe die reageert. Gewoon zeggen dat je geschrokken bent en graag wil weten hoe en wat zodat je eventueel tijdig op zoek kunt naar iets anders. Zou dit écht niet op z'n beloop laten.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik denk ook niet dat ik dat zou kunnen, dan loop ik mezelf alleen maar op te vreten en kan stress nu al helemaal niet goed gebruiken. Het is van mijn collega ook niet de meest handige actie maar anderzijds ben ik wel blij dat ik het weet, vind het een naar idee dat een leidinggevende dus niet tevreden is maar dat gewoon nooit laat weten aan je. Heb liever gewoon de waarheid.
Alle reacties Link kopieren
En nee geen zinloze fopstudie gedaan, best nuttig, maar helaas is er binnen justitie en politie veel bezuinigd en ben ik in de naweeën van de crisis afgestudeerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je collega de situatie lekker benut om jou harder te laten werken. Naar zijn maatstaf dus. Als jij hem dat nu toezegt, kan hij later zeggen 'ja, want toen ben ik voor jou in de bres gesprongen, dus voor mij moet je nu zus en zo'. Komt op mij niet integer over in ieder geval.

Je leidinggevende heeft je niets meegedeeld, dus in mijn wereld zou je probleem niet bestaan.
Wat je kan doen is maandag een open gesprek aanvragen met leidinggevende en simpel vragen hoe de zaken ervoor staan. Niet starten met 'ik hoorde dit en dat', maar vragen naar je positie binnen het team en hoe dit vorm gaat krijgen volgens hem.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Nee precies, ik wil ook niet over mijn collega beginnen maar aan de andere kant vind ik het wel heel slecht van m'n leidinggevende dat hij mij nergens over inlicht en m'n collega wel. Dat zou ik dan weer wel willen zeggen.
Overigens zegt m'n gevoel niet dat m'n collega zó uitgekookt is dat ie dit verzint, vindt het eerder wel passen bij onze leidinggevende. Collega stuurde me nog een berichtje dat ie me waardeert en zag dat het me iets deed en dat ie m'n weekend niet wilde verpesten. Hij is ook nog vrij jong en heel direct, soms niet heel handig op sociaal gebied.
Alle reacties Link kopieren
Songofthesea schreef:
13-07-2018 21:31
En nee geen zinloze fopstudie gedaan, best nuttig, maar helaas is er binnen justitie en politie veel bezuinigd en ben ik in de naweeën van de crisis afgestudeerd.
Gewoon naar je leidinggevende gaan en navragen of dat wat je collega tegen je roept waar is.
Ik denk dat ie gewoon uit zijn nek lult.
Anders is het een naar bedrijf en daar zou ik dan toch niet meer willen werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je weekend er niet door laten vergallen. Zet het voor nu van je af. Je kunt niets anders dan het rustig navragen als je weer op je werk bent. Daarbij, wat Laguna zegt: als je leidinggevende echt achter je rug om zulke informatie deelt, dan lijkt het me überhaupt geen veilige werkomgeving.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Die neiging heb ik nu inderdaad ook. Het is echt niet allemaal slecht daar en omdat mijn 'droombaan' nog even op zich laat wachten was het daar prima werken maar als m'n leidinggevende er zo instaat.. jammer dan wel van de zure afloop want ik heb er, ondanks de verveling af en toe, heel fijn gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Áls het zo is. Want dat weet je nog niet.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat is waar.. ga het dit weekend nog maar even laten bezinken. In ieder geval al bedankt voor de gegeven tips :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar je manager gaan en zonder de naam van je collega te noemen te zeggen wat jij over jezelf gehoord hebt. Het verhaal is namelijk vreemd.
1. dat de manager dit wel tegen je collega zegt en niet tegen jou
2. dat je collega dit vervolgens met jou bespreekt
3. dat collega jou ook nog gaat leidinggeven en informeert of je niet wat harder kunt werken
Lijkt me drie keer fout en drie keer vreemd.
Beter een half motto....
Je verveelt je soms, maar je werktempo is te laag?! Is dat niet een beetje tegenstrijdig? Als je wo geschoold bent en je mbo werk doet, dan doe je dat werk toch met 2 vingers in je neus en een hand op je rug?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vind het zelf ook een hele vreemde situatie. En het enige wat ik nog een beetje kan volgen is punt 2. Als ik in de schoenen van m'n collega stond zou ik het ook heel vervelend vinden dat ik iets weet wat een ander zou moeten weten. Maar misschien was ik dan naar onze manager teruggegaan ipv het door te brieven. Het is op z'n zachtst gezegd niet erg tactisch gegaan en nu zitten we alledrie in een rare positie eigenlijk. Ik denk ook niet dat er voor mij nog een bevredigende uitkomst gaat zijn. Ga ik, dan ga ik met een vervelende nasmaak, blijf ik uiteindelijk toch nog dan zit ik er ook niet meer lekker natuurlijk. Ben wel benieuwd naar het gesprek met m'n manager volgende week..
Alle reacties Link kopieren
Ja het is meer dat ik dan iets anders doe tussendoor. Als het rustig is is er natuurlijk altijd nog wel íets te vinden om te doen, maar als ik niet een stapel werk voor me heb liggen en lekker door kan werken raak ik sneller afgeleid. Even gauw iets opzoeken op internet, even een berichtje beantwoorden. Ik vind dat ook niet heel raar aangezien ik geen pauze hou en misschien is m'n manager een paar keer op zo'n moment komen binnenvallen, en krijgt hij de indruk dat ik de hele dag op m'n telefoon zit. Maar ja, bespreek dat dan met mij, dan kan ik mijn verhaal doen.
Als m'n collega op vakantie is en ik alles alleen doe of als het gewoon een drukke periode is dan vind ik, al zeg ik het zelf, dat ik echt wel hard werk, ook vaak wat langer iedere dag. Maar dan is het ook lekker druk en ben ik gemotiveerder.
Alle reacties Link kopieren
Komt het niet in je op dat je collega bezig is met stoken? Er op in gaan maakt je positie alleen maar zwakker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad mogelijk dat collega niet eerlijk is. Mijn contract loopt over niet al te lange tijd weer af dus dat geeft me een ingang om het gesprek met m'n manager aan te gaan maandag en dan wacht ik eerst maar even af of hij zelf begint over mijn functioneren. Anders kan ik zelf doorvragen over de lange termijn. Dan moet ik het misschien verder maar even loslaten hoe het is gegaan en het gesprek zo neutraal mogelijk ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Songofthesea schreef:
14-07-2018 10:49
Het is inderdaad mogelijk dat collega niet eerlijk is. Mijn contract loopt over niet al te lange tijd weer af dus dat geeft me een ingang om het gesprek met m'n manager aan te gaan maandag en dan wacht ik eerst maar even af of hij zelf begint over mijn functioneren. Anders kan ik zelf doorvragen over de lange termijn. Dan moet ik het misschien verder maar even loslaten hoe het is gegaan en het gesprek zo neutraal mogelijk ingaan.
Je kan dan gewoon neutraal vragen of hij nog verbeterpunten voor je heeft. Dan hoef je die collega helemaal niet te noemen en laat je zien dat je serieus bent.
Zelf vermijd ik trouwens op mijn telefoon zitten onder werktijd tenzij het iets urgents is. Zelfde met internet.
The owls are not what they seem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven