Werk & Studie alle pijlers

Verveling door parttime werk

16-03-2018 18:10 1488 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na maanden thuis te hebben gezeten, sinds kort eindelijk een baan gevonden voor 24 uur per week! Lekker bezig dus en voldaan thuiskomen. Alleen nu heb ik een probleem: er blijven per week nog zo'n 3-4 'vrije' dagen over. Dus op dagen dat ik niet moet werken verveel ik mij kapot, net als tijdens het werk zoeken eerder. Boodschappen doen en huishouden kost een paar uurtjes per week, ik heb niet echte hobby's, geen relatie, geen kinderen. weinig sociale contacten... Luxeprobleem? Ik lees veel maar dat is ook maar stil en een goed boek doet de tijd sneller gaan, maar toch. Hoe kan ik het contrast verkleinen tussen werkdagen en niet-werkdagen? Meer uren werken is (voorlopig) niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Cursussen of workshops volgen die de kans op een baan in je eigen vakgebied vergroten!
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
17-03-2018 14:26
Je schrijft elders dat je pas op15 maart je eerste werkdag te hebben gehad. Hoe kan je dan nu al weten dat je je gaat vervelen de andere dagen?
Vaak gaat er best wel energie zitten in een nieuwe baan en zeker de eerste weken is het fijn om dan een beetje bij te komen.
Klopt. Maar meestal zitten er twee dagen tussen een werkdag. Dus vandaag gewerkt, morgen en overmorgen vrij. Vanavond en morgen even lekker uitrusten maar die dag erna voelt dan als 'extra'. In het begin ook wel blij mee, want van hele dagen thuis naar 24 uur per week werken ben je n het begin wel ff bekaf ja. Komende weken soms 4 dagen werken (minder uur per dag dan) maar fulltime wil ik ook niet werken. Ik ben een kantoorbaan gewend, dan werd je fysiek niet zo moe. Nu moet ik mijzelf nuttig (blijven) maken, er is áltijd wat te doen. En als je aan het eind van de dag al helemaal gaar bent moet je ook nog eens schoonmaken.... Een normale dag van 9 tot 18u en dag erna vrij is lekker ja, maar 3-4 dagen werken per week is dus ook 3-4 dagen vrij. Wie weet vind ik dit over een tijdje wel erg lekker hoor, maar voor nu is het contrast gewoon erg groot.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
17-03-2018 18:00
Klopt. Maar meestal zitten er twee dagen tussen een werkdag. Dus vandaag gewerkt, morgen en overmorgen vrij. Vanavond en morgen even lekker uitrusten maar die dag erna voelt dan als 'extra'. In het begin ook wel blij mee, want van hele dagen thuis naar 24 uur per week werken ben je n het begin wel ff bekaf ja. Komende weken soms 4 dagen werken (minder uur per dag dan) maar fulltime wil ik ook niet werken. Ik ben een kantoorbaan gewend, dan werd je fysiek niet zo moe. Nu moet ik mijzelf nuttig (blijven) maken, er is áltijd wat te doen. En als je aan het eind van de dag al helemaal gaar bent moet je ook nog eens schoonmaken.... Een normale dag van 9 tot 18u en dag erna vrij is lekker ja, maar 3-4 dagen werken per week is dus ook 3-4 dagen vrij. Wie weet vind ik dit over een tijdje wel erg lekker hoor, maar voor nu is het contrast gewoon erg groot.
Niet zo zeuren TO. Schouders eronder en solliciteer naar die kantoorbaan die je zo graag wil. Wordt je niet uitgenodigd of aangenomen dan moet je aan jezelf gaan werken zodat je beter in de markt komt te liggen. Anderhalf jaar thuis niksen staat nou eenmaal niet zo goed op je cv.
Het is ook niet goed of het deugt niet bij jou he. Ik kan je niet lezen of je hebt wat te zeuren, dit baantje is niet goed en dat baantje staat je niet aan en nou heb je eindelijk werk en nou is het weer niet goed. Ik zou serieus die overgebleven tijd eens gaan besteden aan onderzoeken waar die chronische ontevredenheid vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
17-03-2018 18:18
Het is ook niet goed of het deugt niet bij jou he. Ik kan je niet lezen of je hebt wat te zeuren, dit baantje is niet goed en dat baantje staat je niet aan en nou heb je eindelijk werk en nou is het weer niet goed. Ik zou serieus die overgebleven tijd eens gaan besteden aan onderzoeken waar die chronische ontevredenheid vandaan komt.
Het is vooral even wennen van niets doen na íets doen haha. Elke baan heeft zijn voor- en nadelen. Nu zie ik hoe hard je eigenlijk moet werken voor een tientje per uur haha. Normaal verdiende ik ongeveer 15 euro per uur met een 'simpel' kantoorbaantje. Maar goed nu ben ik wel klaar als ik thuis ben.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
17-03-2018 18:18
Het is ook niet goed of het deugt niet bij jou he. Ik kan je niet lezen of je hebt wat te zeuren, dit baantje is niet goed en dat baantje staat je niet aan en nou heb je eindelijk werk en nou is het weer niet goed. Ik zou serieus die overgebleven tijd eens gaan besteden aan onderzoeken waar die chronische ontevredenheid vandaan komt.
Dit.

Daarom ook mijn advies om eens therapie te overwegen. En bijkomend advies: onderzoek eens waarom je zo neerkijkt op het werk wat je nu doet (gezien je vele Posts over 'lage baantjes' en 'een baan op niveau').
Alle reacties Link kopieren
anitavansjonnie schreef:
17-03-2018 14:41
Cursussen of workshops volgen die de kans op een baan in je eigen vakgebied vergroten!
Dit. Kan ook in de vorm van online trainingen of bibliotheekboeken.
Alle reacties Link kopieren
Moet toegeven dat er op de vrije dagen nu wat meer 'druk' staat omdat ik op de andere dagen werk. Dus de dagen geven al iets meer voldoening. Ook maak ik alvast wat eten vooraf zodat ik het alleen nog hoef op te warmen na een werkdag.
Alle reacties Link kopieren
In jou geval zou ik zsm beginnen met vrijwilligerswerk.
Dit om je cv op te pimpen.
En je haalt er meteen voldoening uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch eens zoeken naar ander werk of werk voor erbij. Zoals thuiswerk, post rondbrengen enz.

Neem anders een abbo op de sportschool. Is goed voor je en je bent weg van huis.

Ik werk ook 24 uur en heb een gezin. Ik besteed veel aan mijn gezin en het huishouden maar de momenten dat ik even niks te doen heb ga ik een stuk wandelen, ga ik iets nieuws bakken/koken, ga heerlijk in m’n eentje ergens een kop koffie drinken of ik doe een dutje :)
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
19-03-2018 13:41
In jou geval zou ik zsm beginnen met vrijwilligerswerk.
Dit om je cv op te pimpen.
En je haalt er meteen voldoening uit.
Waarom? Ik heb nu toch betaald werk? Als ik mij echt structureel verveel thuis zoek ik er wel een baantje bij, maar dan wel betaald. Vrijwillig alleen als het aansluit bij mijn interesses.
Ik zou je baas uitleggen dat je meer uren per week wilt werken. Dus of dat ze jou meer uren aanbieden of dat ze je op vaste dagen vrij houden zodat je dan een andere baan kan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
19-03-2018 16:28
Ik zou je baas uitleggen dat je meer uren per week wilt werken. Dus of dat ze jou meer uren aanbieden of dat ze je op vaste dagen vrij houden zodat je dan een andere baan kan zoeken.
Meer uren is niet mogelijk. 24 uur per week is al het maximale, hooguit in vakantieperiode meer uren maar niet structureel. Ik kom er nét mee boven de bijstand uit.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
19-03-2018 16:25
Waarom? Ik heb nu toch betaald werk? Als ik mij echt structureel verveel thuis zoek ik er wel een baantje bij, maar dan wel betaald. Vrijwillig alleen als het aansluit bij mijn interesses.
Omdat je door vrijwilligerswerk te doen werkervaring op kunt doen. Relevante werkervaring. En met die relevante werkervaring kom je weer in aanmerking voor, om met jouw woorden te spreken, "een baan op niveau".
Sporten! Ga voor een marathon trainen, het mooie weer komt er toch weer aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijn probleem! Ik werk full time en fantaseer graag over wat ik allemaal zou doen met meer vrije tijd.. meer sporten in de sportschool, uitgebreid koken en bakken, vrijwilligerswerk, misschien een cursus in iets dat je interesseert? of losse lessen bij de open universiteit of iets dergelijks. Sluit je aan bij een politieke partij, bemoei je met de lokale politiek. Je huis opnieuw inrichten, oude meubels opknappen. Misschien een blog/social media pagina beginnen over de boeken die je leest, proberen daar contact op te doen? Een lees club beginnen of je aansluiten bij een lees club.

Eindeloze opties, lijkt me.
Kijk eens op Cousera.org. Allerlei cusussen, vaak van uitstekende instituten, op allerlei gebieden.

Tijd kun je zelf indelen en het is nog goedkoop ook.
Alle reacties Link kopieren
Eloa schreef:
19-03-2018 15:31
Ik zou toch eens zoeken naar ander werk.
Alsjeblieft zeg. Ze heeft net een blauwe maandag eindelijk werk. Lees het ‘werklozen topic’ maar even na.

En Lola, heb je weer iets nieuws gevonden om over te zeuren en te klagen? Oprecht nieuwsgierig; ben je nou zo chronisch ontevreden of ben je verslaafd aan de aandacht die mensen je geven zolang je maar zucht, steunt, klaagt, zeurt en zeikt?
Alle reacties Link kopieren
Pff zeg je mag wel een paar uur op mijn kinderen passen
Waarom reageer je niet op de Posts over therapie Lola? Je klinkt best eenzaam en je maakt denkfouten en trekt bijzondere conclusies die njet passen bij je leeftijd en je situatie. Is zelfreflectie zo moeilijk voor je? (Serieuze vraag, geen cynisme)
Alle reacties Link kopieren
Zo vandaag de eerste échte werkdag gehad, even wennen dat een dag zo lang duurt ;) Vanmorgen ging goed, lekker mijn gangetje. Vanmiddag praktijkcursus en ik moet nog veel leren, sowieso ben ik niet op mijn best als iemand de hele tijd op mijn vingers kijkt dan presteer ik juist slecht! De helft van de dag denk ik: lekker zo'n baan waar je steeds bezig bent, andere helft denk ik hmm volgens mij kan ik mijn koppie beter gebruiken in een kantoorbaan. Ook vandaag weer twee collega's die vol bewondering opmerken dat deze functie toch helemaal niks met mijn opleiding te maken heeft? Weet niet of ik blij moet zijn dat mijn proeftijd twee maanden duurt maar kan er nog niks over zeggen! Werk is leuk en uiteindelijk wel te leren maar ik mis gewoon de feeling merk ik, ook niet zo gek als je eigenlijk een hele andere studie hebt gevolgd en nu de hele dag in een winkel staat (voor het eerst). Ik doe gewoon mijn best de komende tijd, meer kan ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
konijn82 schreef:
20-03-2018 08:17
Waarom reageer je niet op de Posts over therapie Lola? Je klinkt best eenzaam en je maakt denkfouten en trekt bijzondere conclusies die njet passen bij je leeftijd en je situatie. Is zelfreflectie zo moeilijk voor je? (Serieuze vraag, geen cynisme)
Omdat als ik zoals nu gewoon lekker bezig ben mijn week al voller is, dus dat brengt alles weer in proporties... Nu is voor mij gewoon alles wennen en door te werken doe ik weer contacten op, voeg ik wat toe aan de samenleving en krijg ik zelfvertrouwen en ben geen 'leeg' persoon meer als ik ga daten bijvoorbeeld. Dus therapie is alleen een optie als het fout gaat op het werk of ik straks weer terug bij af ben zonder perspectief op wat beters. Maar nu is mijn leven weer op stoom aan het raken om het zo te noemen...
Alle reacties Link kopieren
konijn82 schreef:
20-03-2018 08:17
Waarom reageer je niet op de Posts over therapie Lola? Je klinkt best eenzaam en je maakt denkfouten en trekt bijzondere conclusies die njet passen bij je leeftijd en je situatie. Is zelfreflectie zo moeilijk voor je? (Serieuze vraag, geen cynisme)
Doe geen moeite.
Lola ziet Viva als een dagboek. Zit alleen te klagen en te zuchten en reageert nergens op en gaat nergens op in. Maar wij moeten natuurlijk wel reageren.
Ruilen? Ik werk fulltime en ik houd weinig tijd over om leuke dingen te doen. Vaak ben ik ook gewoon moe.
Therapie....mwah, ze zien je al aankomen. Het lijkt me niet nodig.
Misschien een huisdier, een hond bijvoorbeeld waarmee je heerlijk kunt wandelen en spelen? En een leuke kat voor de gezelligheid.
lola712 schreef:
20-03-2018 18:49
Omdat als ik zoals nu gewoon lekker bezig ben mijn week al voller is, dus dat brengt alles weer in proporties... Nu is voor mij gewoon alles wennen en door te werken doe ik weer contacten op, voeg ik wat toe aan de samenleving en krijg ik zelfvertrouwen en ben geen 'leeg' persoon meer als ik ga daten bijvoorbeeld. Dus therapie is alleen een optie als het fout gaat op het werk of ik straks weer terug bij af ben zonder perspectief op wat beters. Maar nu is mijn leven weer op stoom aan het raken om het zo te noemen...
I rest my case. Jij hebt baat bij therapie. Je laatste posts zijn hier exemplarisch voor. Tijd dat je meer inzicht leert krijgen in je eigen denkprocessen en houding.
Maar goed, dat zul je vast niet aangaan...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven