Werk & Studie alle pijlers

Verveling door parttime werk

16-03-2018 18:10 1488 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na maanden thuis te hebben gezeten, sinds kort eindelijk een baan gevonden voor 24 uur per week! Lekker bezig dus en voldaan thuiskomen. Alleen nu heb ik een probleem: er blijven per week nog zo'n 3-4 'vrije' dagen over. Dus op dagen dat ik niet moet werken verveel ik mij kapot, net als tijdens het werk zoeken eerder. Boodschappen doen en huishouden kost een paar uurtjes per week, ik heb niet echte hobby's, geen relatie, geen kinderen. weinig sociale contacten... Luxeprobleem? Ik lees veel maar dat is ook maar stil en een goed boek doet de tijd sneller gaan, maar toch. Hoe kan ik het contrast verkleinen tussen werkdagen en niet-werkdagen? Meer uren werken is (voorlopig) niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat een luxe! Ik verveel me juist op m’n werk en heb het in mijn vrije tijd veel drukker. Kun je er niet iets naast gaan doen? Werk of opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe vaardigheden ontwikkelen, zoals zangles, een taal leren, schilderen, creatief schrijven, kunstgeschiedenis bij de Open Universiteit om maar een paar voorbeelden te noemen.
Alle reacties Link kopieren
konijn82 schreef:
20-03-2018 21:18
I rest my case. Jij hebt baat bij therapie. Je laatste posts zijn hier exemplarisch voor. Tijd dat je meer inzicht leert krijgen in je eigen denkprocessen en houding.
Maar goed, dat zul je vast niet aangaan...

Je kan ook gewoon blij zijn dat ik aan de slag ben, onder de mensen kom en mijn eigen geld verdien? Dit alles is een leerproces, op de bank blijven hangen is niemand bij gebaat toch?
Alle reacties Link kopieren
Lola, misschien is het goed als ik je vertel hoe je Posts op mij overkomen.

"Waarom kom ik nou niet aan de slag met mijn hbo-diploma? Ik heb er hard voor gewerkt en stages gelopen. Die tellen toch ook als werkervaring? Waarom nemen ze mij nou niet aan?"

"Ik word steeds afgewezen wegens gebrek aan ervaring. Waarom zou ik dan vrijwilligerswerk, cursussen of een 'laag baantje' gaan doen? Wat levert dat me nou op?"

"Ik wil graag een baan op niveau, ik kijk neer op winkelwerk, schoonmaakwerk en post lopen. Dan blijf ik liever op de bank zitten met een bijstandsuitkering. Want anders doe ik nooit relevante werkervaring op."

"Ik werk net twee dagen en weet nu al dat ik me op mijn vrije dagen ga vervelen. Wat moet ik nou doen op mijn vrije dagen? Maar ik heb geen zin in vrijwilligerswerk, want ik heb al een baan. Ook niet als ik daarmee de kansen op een 'baan op niveau' kan vergroten. En therapie is niet nodig, want ik heb nu werk en aan mijn denken mankeert niets."
Ik zou gaan sporten of je aansluiten bij een wandelclub of zo. Of ik zou vrijwilligerswerk gaan doen.
Zorg dat je in ieder geval lekker onder de mensen komt.

Netflix vind ik een zeer slecht advies. Voor de tv hangen kan altijd nog als je 85 bent en je niet veel meer kan.
lola712 schreef:
21-03-2018 12:08
Je kan ook gewoon blij zijn dat ik aan de slag ben, onder de mensen kom en mijn eigen geld verdien? Dit alles is een leerproces, op de bank blijven hangen is niemand bij gebaat toch?
Eh nou nee. Je snapt het gewoon echt niet. En ik ga niet heel blij zijn zolang je deze kansloze instelling hebt. Ja je verdient je eigen geld, maar verder is je attitude om te janken en van zelfreflectie heb je nog nooit gehoord.
konijn82 schreef:
21-03-2018 18:23
Eh nou nee. Je snapt het gewoon echt niet. En ik ga niet heel blij zijn zolang je deze kansloze instelling hebt. Ja je verdient je eigen geld, maar verder is je attitude om te janken en van zelfreflectie heb je nog nooit gehoord.
+1000
Alle reacties Link kopieren
Komende dagen 3 van de 4 dagen achter elkaar werken dus weer even aanpoten! Denk dat ik daarna goed kan oordelen of het werk bij mij past. Werkzaamheden zijn op zich leuk en kan je leren maar of ik feeling heb ontdek ik komende dagen ;)
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
22-03-2018 19:28
Komende dagen 3 van de 4 dagen achter elkaar werken dus weer even aanpoten! Denk dat ik daarna goed kan oordelen of het werk bij mij past. Werkzaamheden zijn op zich leuk en kan je leren maar of ik feeling heb ontdek ik komende dagen ;)
Joh. Zomaar 3 hele dagen achter elkaar werken en dat is aanpoten? Ik werk er elke week zomaar 5 achter elkaar, en dan dagen van 9-10 uur. Succes met je 3 dagen aanpoten, ik hoop dat je het overleeft...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
lola712 schreef:
20-03-2018 18:44
Zo vandaag de eerste échte werkdag gehad, even wennen dat een dag zo lang duurt ;) Vanmorgen ging goed, lekker mijn gangetje. Vanmiddag praktijkcursus en ik moet nog veel leren, sowieso ben ik niet op mijn best als iemand de hele tijd op mijn vingers kijkt dan presteer ik juist slecht! De helft van de dag denk ik: lekker zo'n baan waar je steeds bezig bent, andere helft denk ik hmm volgens mij kan ik mijn koppie beter gebruiken in een kantoorbaan. Ook vandaag weer twee collega's die vol bewondering opmerken dat deze functie toch helemaal niks met mijn opleiding te maken heeft? Weet niet of ik blij moet zijn dat mijn proeftijd twee maanden duurt maar kan er nog niks over zeggen! Werk is leuk en uiteindelijk wel te leren maar ik mis gewoon de feeling merk ik, ook niet zo gek als je eigenlijk een hele andere studie hebt gevolgd en nu de hele dag in een winkel staat (voor het eerst). Ik doe gewoon mijn best de komende tijd, meer kan ik niet doen.
Ik moet altijd zo lachen om je Posts je blijft maar blaten over je “hoge” opleiding maar die heb je nog niet in de praktijk kunnen brengen.
Ik werk ook onder mijn niveau er hebben nog nooit collega’s vol bewondering op gemerkt dat ik te hoog opgeleid ben .
pejeka schreef:
22-03-2018 19:31
Joh. Zomaar 3 hele dagen achter elkaar werken en dat is aanpoten? Ik werk er elke week zomaar 5 achter elkaar, en dan dagen van 9-10 uur. Succes met je 3 dagen aanpoten, ik hoop dat je het overleeft...
To zoekt al bijna twee jaar excuses om vooral niet onder haar niveau te werken. Je kan beter twee jaar in de bijstand zitten dan een baan onder je niveau op je CV is haar redenatie .
Dan nemen ze je nooit meer serieus denkt ze .
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-03-2018 19:31
Joh. Zomaar 3 hele dagen achter elkaar werken en dat is aanpoten? Ik werk er elke week zomaar 5 achter elkaar, en dan dagen van 9-10 uur. Succes met je 3 dagen aanpoten, ik hoop dat je het overleeft...
Na 1,5 jaar thuis is dat wel even wennen ja. Sowieso hele dag staan en een ander tijdbesef van de dag, omgaan met collega's, leuke en minder leuke kanten van werk ervaren, klik hebben met je leidinggevende etc. Misschien net als elke andere nieuwe baan even wennen maar voor mij vooral ook belangrijk om de proeftijd te overleven anders zit ik weer thuis en dat wil ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
22-03-2018 19:35
Ik moet altijd zo lachen om je Posts je blijft maar blaten over je “hoge” opleiding maar die heb je nog niet in de praktijk kunnen brengen.
Ik werk ook onder mijn niveau er hebben nog nooit collega’s vol bewondering op gemerkt dat ik te hoog opgeleid ben .
Bewondering is een ander woord maar ik krijg gewoon steeds de vraag wat iemand met mijn achtergrond op de werkvloer zoekt. Daar ben ik zelf ook niet achter of het voor de lange termijn is of niet maar ze weten allemaal mijn opleiding (cv is rondgestuurd door leidinggevende tijdens sollicitatie) en dan is die vraag niet zo vreemd. Ik kom er wel steeds meer achter dat ik geen kantoorbaan wil met veel bureaucratie en rompslomp zoals bijvoorbeeld bij een bank of verzekeraar, dat wereldje spreekt mij niet aan. Dus nu gewoon lekker in de praktijk werken is fijn maar dat had ik ook voor mijn opleiding kunnen doen. En ben geen type die nu een nieuwe opleiding start, dan liever in de praktijk ervaring opdoen.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
22-03-2018 19:45
Na 1,5 jaar thuis is dat wel even wennen ja. Sowieso hele dag staan en een ander tijdbesef van de dag, omgaan met collega's, leuke en minder leuke kanten van werk ervaren, klik hebben met je leidinggevende etc. Misschien net als elke andere nieuwe baan even wennen maar voor mij vooral ook belangrijk om de proeftijd te overleven anders zit ik weer thuis en dat wil ik ook niet.
Ik werk al meer dan 30 jaar 40+ uur per week, en ik leef ook nog. Sorry hoor, maar ik kan er echt niet tegen als mensen zoals jij al miepen over 3 dagen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Zijn jouw eigen woorden hoor Lola dat collega’s dat vol bewondering af vragen, misschien vragen ze zich juist wel af hoe het komt dat je met zo’n opleiding niet aan werk komt . Of het misschien iets met jou te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-03-2018 19:51
Ik werk al meer dan 30 jaar 40+ uur per week, en ik leef ook nog. Sorry hoor, maar ik kan er echt niet tegen als mensen zoals jij al miepen over 3 dagen...
Wees er trots op. Ik kan met 3 dagen rondkomen en daar voel ik mij goed bij en teer niet op de maatschappij straks.
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
22-03-2018 19:55
Zijn jouw eigen woorden hoor Lola dat collega’s dat vol bewondering af vragen, misschien vragen ze zich juist wel af hoe het komt dat je met zo’n opleiding niet aan werk komt . Of het misschien iets met jou te maken heeft.
Dat kan ook, maar in sommige sectoren is het nog steeds erg lastig of komt het gewoon nooit meer goed. En zzp'er is mij te onzeker.
Pejeka, verdorie, ik kan er gewoon niet tegen hoe je hier, in dit topic dus, doet! Iedereen is anders, iedereen heeft een andere belastbaarheid, je kunt jezelf niet met anderen vergelijken op deze manier! Vind je het leuk om zoveel te werken? Zo ja, dan doe je het goed. Zo niet dan zou minder werken misschien een optie zijn.
Niet alleen jij hoor, maar er heerst hier zo'n idiote cultuur dat we met z'n allen vooral zoveel mogelijk moeten werken en dan het liefst ook zo hoog mogelijk opgeleid moeten zijn. Doorstuderen dus. Allemaal!!
Ik vind dit vette, zo ontiegelijk slikvette bullshit. Niet iedereen is daartoe in staat, niet iedereen vindt het leven op deze manier dragelijk.
TO, ik hoop dat je blij met je werk zult worden. En als dat niet lukt dan is dat vooral vervelend voor jezelf. Anderen mogen daar niet over oordelen, simpelweg omdat ze jou niet zijn. En je doet er immers niemand kwaad mee.
Alle reacties Link kopieren
francieneke schreef:
22-03-2018 20:20
Pejeka, verdorie, ik kan er gewoon niet tegen hoe je hier, in dit topic dus, doet! Iedereen is anders, iedereen heeft een andere belastbaarheid, je kunt jezelf niet met anderen vergelijken op deze manier! Vind je het leuk om zoveel te werken? Zo ja, dan doe je het goed. Zo niet dan zou minder werken misschien een optie zijn.
Niet alleen jij hoor, maar er heerst hier zo'n idiote cultuur dat we met z'n allen vooral zoveel mogelijk moeten werken en dan het liefst ook zo hoog mogelijk opgeleid moeten zijn. Doorstuderen dus. Allemaal!!
Ik vind dit vette, zo ontiegelijk slikvette bullshit. Niet iedereen is daartoe in staat, niet iedereen vindt het leven op deze manier dragelijk.
TO, ik hoop dat je blij met je werk zult worden. En als dat niet lukt dan is dat vooral vervelend voor jezelf. Anderen mogen daar niet over oordelen, simpelweg omdat ze jou niet zijn. En je doet er immers niemand kwaad mee.
Lees het werkloze topic, dan zal je merken dat to juist degene is die het alleen maar over haar opgeleide diploma heeft.
En dan lees je direct hoe to werkelijk over laag opgeleide banen denkt.
francieneke schreef:
22-03-2018 20:20
Pejeka, verdorie, ik kan er gewoon niet tegen hoe je hier, in dit topic dus, doet! Iedereen is anders, iedereen heeft een andere belastbaarheid, je kunt jezelf niet met anderen vergelijken op deze manier! Vind je het leuk om zoveel te werken? Zo ja, dan doe je het goed. Zo niet dan zou minder werken misschien een optie zijn.
Niet alleen jij hoor, maar er heerst hier zo'n idiote cultuur dat we met z'n allen vooral zoveel mogelijk moeten werken en dan het liefst ook zo hoog mogelijk opgeleid moeten zijn. Doorstuderen dus. Allemaal!!
Ik vind dit vette, zo ontiegelijk slikvette bullshit. Niet iedereen is daartoe in staat, niet iedereen vindt het leven op deze manier dragelijk.
TO, ik hoop dat je blij met je werk zult worden. En als dat niet lukt dan is dat vooral vervelend voor jezelf. Anderen mogen daar niet over oordelen, simpelweg omdat ze jou niet zijn. En je doet er immers niemand kwaad mee.
Jij hebt duidelijk nog niet veel gelezen van Lola.
Alle reacties Link kopieren
Lola, wat wil je nou?

Je wil een baan waarbij je klaar bent als je de deur achter je dicht trekt, maar ook een baan die 'op niveau' is.

Je wil geen opleiding meer doen, maar wel 'op niveau' werken.

Je bent nu trots dat je je eigen geld verdient, maat een paar maanden geleden was je nog trots dat je 'te hoog opgeleid' was voor een baan als postbezorger of receptioniste. Toen zat je nog thuis op de bank (wat je prima vond) bijstand te ontvangen en te roepen dat het zo oneerlijk was dat jij, met jouw opleiding, geen baan kon vinden.

Je leest bewondering in het gedrag van je collega's over je opleiding (dus: de erkenning die je zoekt) en kijkt neer op het werk wat je doet. Tegelijkertijd wil je niet dat mensen je op de vingers kijken, want dan presteer jij slechter. Jij wil de beste van de klas zijn zonder de cijfers ervoor te moeten halen, zo lijkt het.

Dus, Lola, wat wil je nou?
Ik vind het heel knap (en vervelend voor je) dat je je verveelt. Gelukkig voor mijzelf kan ik het me totaal niet voorstellen. Mijn dagen hebben altijd te weinig uren en ik zou het liefst dagen hebben die drie keer zo lang duren om alles te doen wat ik zou willen doen. Eerlijk gezegd ben ik dus best wel verbaasd dat het blijkbaar bestaat dat een mens niet zou weten hoe hij z'n tijd kan invullen. Er gebeurt zooooooveel op deze wereld, dat ik me niet kan voorstellen dat er niet minstens 10 onderwerpen zijn waar je je tijd aan kunt spenderen. Desnoods in het verlengde van je werk (neem aan dat je werk hebt binnen een vakgebied dat aansluit bij je interesses en vaardigheden).
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
22-03-2018 21:12
Lola, wat wil je nou?

Je wil een baan waarbij je klaar bent als je de deur achter je dicht trekt, maar ook een baan die 'op niveau' is.

Je wil geen opleiding meer doen, maar wel 'op niveau' werken.

Je bent nu trots dat je je eigen geld verdient, maat een paar maanden geleden was je nog trots dat je 'te hoog opgeleid' was voor een baan als postbezorger of receptioniste. Toen zat je nog thuis op de bank (wat je prima vond) bijstand te ontvangen en te roepen dat het zo oneerlijk was dat jij, met jouw opleiding, geen baan kon vinden.

Je leest bewondering in het gedrag van je collega's over je opleiding (dus: de erkenning die je zoekt) en kijkt neer op het werk wat je doet. Tegelijkertijd wil je niet dat mensen je op de vingers kijken, want dan presteer jij slechter. Jij wil de beste van de klas zijn zonder de cijfers ervoor te moeten halen, zo lijkt het.

Dus, Lola, wat wil je nou?
Voor nu wil ik gewoon even lekker bezig zijn en in een andere modus komen. Door nu (drie) dagen te werken, kom ik weer in een actievere modus en is het switchen naar meer dagen of een andere baan ook een stuk makkelijker dan vanaf de bank waar je geen energie van krijgt. Nu merk ik dat ik na een dag werken de volgende dag weer energie heb. Ook een klik ontdekken met collega's is spannend. Ik verwacht niet dat dit mijn droombaan is, maar ik maak er het beste van en kijk ondertussen verder voor vacatures maar dat is nog steeds erg lastig, ik mis gewoon de ervaring of twee uur enkele reistijd. Nu ontdek ik een balans tussen werken en 'verdiende' vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
dit riepen forummers al maanden. Wat maakt dat je eindelijk dit inziet?
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
23-03-2018 21:36
dit riepen forummers al maanden. Wat maakt dat je eindelijk dit inziet?
Nu heb ik een baan en een doel. Het alternatief is: thuis zitten en dat wil ik niet. En ik weet hoe lastig het is om daadwerkelijk een baan te vinden, ik sluit niet uit dat het weer maanden gaat duren voordat ik onder de pannen ben. Ze hebben nu veel zieken dus daarom werk ik er, anders zouden ze gewoon voor een 17-jarige gaan. Dus dan nu maar even een ritme opbouwen zolang ik er werk. Uitzendwerk wat ik voorheen had was ook niet echt een goede kom ik nu achter: daar werd ik betaald om de hele tijd aanwezig te zijn (letterlijk en figuurlijk) en was ik vaak uren doelloos en dat vond iedereen wel best en dat is heel lekker verdienen maar je hebt dan echt het idee dat je niks gedaan hebt op een dag. Nu heb ik een duidelijke taak en is niksen er niet bij. Ik moet werk zelf maken, zien liggen en oppakken. Het is nóóit af en als ik het niet doe is het direct zichtbaar de volgende dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven