Werk & Studie alle pijlers

Verzoek 4 daagse werkweek

05-08-2021 17:59 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen heb ik een overleg met mijn manager en HR naar aanleiding van mijn verzoek om 4 dagen te gaan werken. Ik werk nu de ene week 4 en de andere week 5 dagen. Ik weet dat m’n manager ‘anti part time’ is. Ik vermoed dan ook dat hij gaat aangeven dat de functie te veel werk is voor 4 dagen. Ik ga al aangeven dat m’n functie de afgelopen jaren gewijzigd is en ik minder taken heb dan voorheen. Hij zal met het argument kunnen komen dat hij ‘niemand mag aannemen voor die 16 of soms 24 uur per mnd die ik dan minder werkt.
Iemand nog een briljante suggestie waar hij wellicht niets tegenin kan brengen? Het is namelijk een vrij dominant type die mij zo onder tafel lukt:(
Ik heb al aangegeven dat ik het belangrijk vind goede werk-privé balans te hebben.
Dank vast!
maggymay wijzigde dit bericht op 05-08-2021 18:03
0.13% gewijzigd
Dat ze anders bij een rechter hard moeten maken dat ze echt niet zonder je kunnen die ene dag per 2 weken. En dat moet dan echt met harde cijfers bewezen kunnen worden.

Anders kunnen ze het niet weigeren. Ik snap dat gesprek ook niet helemaal, je doet een verzoek schriftelijk aan HR en dat kunnen zij goedkeuren of afwijzen, mits ze bij de afwijzing kunnen aangeven op welke grond zij dat doen en dat dus ook hard kunnen maken bij de rechter.

Zou voldoende moeten zijn. Ik zou helemaal geen discussie over waarom je het wil gaan voeren.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Mooi ook dat je nu al moet gaan argumenteren dat je je werk in 8 uur minder gaat doen i.p.v. welke taak je af gaat stoten omdát je minder gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
05-08-2021 18:03
Dat ze anders bij een rechter hard moeten maken dat ze echt niet zonder je kunnen die ene dag per 2 weken. En dat moet dan echt met harde cijfers bewezen kunnen worden.

Anders kunnen ze het niet weigeren. Ik snap dat gesprek ook niet helemaal, je doet een verzoek schriftelijk aan HR en dat kunnen zij goedkeuren of afwijzen, mits ze bij de afwijzing kunnen aangeven op welke grond zij dat doen en dat dus ook hard kunnen maken bij de rechter.

Zou voldoende moeten zijn. Ik zou helemaal geen discussie over waarom je het wil gaan voeren.
Dat zou dan betekenen dat ik een advocaat in de hand moet nemen?
Ik kan dus zeggen dat ik vind dat ze het officieel moeten bewijzen dat ze niet zonder mij kunnen? Ik heb de brief al gestuurd naar manager en HR en aanvraag voor over 2 maanden gedaan
Alle reacties Link kopieren
MrsHill schreef:
05-08-2021 18:04
Tvp
Sorry wat betekent Tvp?
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik geen collega aan wie ik het werk kan afstoten, werk komt wel af, wellicht zijn aantal taken minder urgent en kunnen deze dag later bijvoorbeeld
Lees je goed in in de wetgeving.
Een werknemer een verzoek doen om aanpassing van arbeidstijd. Een werkgever mag dat alleen weigeren vanwege zwaarwegende bedrijfsbelangen. En dat moeten ze goed onderbouwen. Volgens mij zelfs schriftelijk.
Als je bang bent dat je niet tegen hem opkunt, aanhoren wat hij te zeggen heeft en als het een weigering is, verzoeken om dit, onderbouwd! schriftelijk te bevestigen zodat je het nog eens rustig na kunt lezen. En aangeven dat je daarna met een reactie komt. Dus niet in discussie gaan en ook niet in de verdediging schieten. Dit dwingt hen wat meer om zich aan de regels te houden en geeft jou de tijd en ruimte om de schriftelijke afwijzing te bespreken met een arbeidsrechtdeskundige.

Maar misschien valt het wel mee.
anoniem_405591 wijzigde dit bericht op 05-08-2021 18:16
8.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tvp = terug vind post (maw, mrsHill is ook geïnteresseerd in de antwoorden)

Verder zou ik eens Googlen op 'verminderen arbeidsduur' en de redenen waarom een werkgever dat mag afwijzen. Je staat namelijk heel sterk. Het is niet aan jou om te bewijzen dat het kan (al dan niet met verminderen van taken) het is aan hen om te bewijzen dat het niet kan. En dan inderdaad onderbouwd met cijfers.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
05-08-2021 18:06
Mooi ook dat je nu al moet gaan argumenteren dat je je werk in 8 uur minder gaat doen i.p.v. welke taak je af gaat stoten omdát je minder gaat werken.
Nou dit. Je gaat toch niet hetzelfde werk doen voor minder geld? De discussie zou inderdaad moeten zijn welke 4 uur (per week dan) er af kan.
MaggyMay schreef:
05-08-2021 18:08
Dat zou dan betekenen dat ik een advocaat in de hand moet nemen?
Ik kan dus zeggen dat ik vind dat ze het officieel moeten bewijzen dat ze niet zonder mij kunnen? Ik heb de brief al gestuurd naar manager en HR en aanvraag voor over 2 maanden gedaan
Als zij weigeren zonder gegronde reden ( en dat ligt er dus aan, geen idee of die er zijn, maar heel vaak zijn die er niet echt... maar soms wel) misschien wel, maar zover ben je helemaal niet.

Dit is het juiste traject:




https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... er-werken/


Ik zou die advocaat skippen als ik elders wel die uren kan werken die ik wil. Misschien dat ik dan dan ook nog eerst aangeef als ze weigeren zonder gegronde redenen.
zazu_ schreef:
05-08-2021 18:13
Nou dit. Je gaat toch niet hetzelfde werk doen voor minder geld? De discussie zou inderdaad moeten zijn welke 4 uur (per week dan) er af kan.
En dat ook, nooit dat soort dingen gaan toezeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nogal lomp aangelegd dus ik zou er gewoon van uitgaan dat het kan en aangeven welke taken ik dan ga afstoten. En hoe hij dat gaat invullen ja geen idee, jij hebt per oktober alleen nog tijd voor dit en dit en dit.
Als hij begint over dat hij niemand extra kan krijgen voor die extra uren beetje wazig kijken en that's it.
MaggyMay schreef:
05-08-2021 18:10
Helaas heb ik geen collega aan wie ik het werk kan afstoten, werk komt wel af, wellicht zijn aantal taken minder urgent en kunnen deze dag later bijvoorbeeld
Is het een heel klein bedrijf?
Alle reacties Link kopieren
Het is een groot Amerikaans bedrijf maar wij zitten met zo’n 15 man in NL op kantoor. Ik weet dat een andere collega ook minder wilde werken en dat is afgewezen, de oorspronkelijke functie waar deze collega op solliciteerde was NL full time. Collega is nu vertrokken nog een flexibeler bedrijf …

Ik ging er al 95% vanuit dat hij het gaat afkeuren maar als ik jullie zo lees maak ik nog een kans ..
Als het werk wel afkomt en ze accepteren niet dat je minder uren maakt, stel dan voor om 4x9 te gaan werken. Dat jouw dag dan na 8 uur al klaar is is prima toch? Je krijgt dan toch 36 uur betaald, het werk komt af, ik zeg win-win.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur werk je?
Omdat je het hebt over de ene week 4 en de andere week 5 dagen dacht ik dat je misschien 36 uur werkt.

Als jouw idee is om een dag per week minder te werken (dus 4 dagen) maar niet perse minder uur, dan kun je 36 uur ook in 4 dagen van 9 werkuren stoppen.
MaggyMay schreef:
05-08-2021 17:59
Hij zal met het argument kunnen komen dat hij ‘niemand mag aannemen voor die 16 of soms 24 uur per mnd die ik dan minder werkt.
Laat hem de wet naar je mailen waarin staat dat dat niet mag. Die is er niet, en dus is het zijn probleem en niet het jouwe lijkt mij.

Verder inderdaad wat er al gezegd is: waarschijnlijk heb je er gewoon recht op (de uitzonderingen zitten vooral in heel kleine bedrijven, als in 5 man of zo). Ga er in je hele insteek dus zo van uit: jij gaat dit doen, en om wel constructief te blijven als medewerker heb je alvast nagedacht over welke taken handig naar een ander persoon kunnen.
Maar dat is niet jouw plicht. Ook wie die andere persoon is (collega, inhuur, wat dan ook) is aan je baas. Niet aan jou.
Alle reacties Link kopieren
Wat Snolkelderij zegt dus :proud:
Surebaby schreef:
05-08-2021 18:15
Als hij begint over dat hij niemand extra kan krijgen voor die extra uren beetje wazig kijken en that's it.
Is dat in veel situaties een handige strategie? Het komt me een beetje bekend voor van mijn leidinggevende, ik denk dat ik het ook ga toepassen.
Alle reacties Link kopieren
Yraatje schreef:
05-08-2021 18:29
Hoeveel uur werk je?
Omdat je het hebt over de ene week 4 en de andere week 5 dagen dacht ik dat je misschien 36 uur werkt.

Als jouw idee is om een dag per week minder te werken (dus 4 dagen) maar niet perse minder uur, dan kun je 36 uur ook in 4 dagen van 9 werkuren stoppen.
Klopt ik werk nu 36 uur (4 om 5) dus ja zou kunnen .. 4 dagen van 9 uur ; dat zie ik alleen niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Dus je gaat van 36 naar 32 uur per week. Weet je zeker dat je je werk in zulke kleine brokjes (van 4 uur per week) kunt splitsen zodat je makkelijk het werk dat je in die 4 uur doet door een ander kan laten doen? Reden waarom ik dit vraag is dat ik vaak genoeg gezien heb dat zijn klein stukje werk lastig is om over te dragen waardoor je in de praktijk altijd meer dan 32 uur werkt.

Is het niet mogelijk om vrije dagen te kopen zodat je salaris in de basis op 36 uur wordt gebaseerd en dat je de vrije tijd koopt op de momenten dat het echt kan?
Geen zin om me te verdiepen in de NL wetgeving, maar als ik het hier zo lees moet ik er precies content om zijn dat dat hier in Belgie alvast beter geregeld is. Geen gedoe met werknemers die eigengereid zelf kunnen beslissen dat ze maar eens wat minder gaan werken en wat ze dan concreet minder gaan doen, hier kan je dat enkel doen in onderling overleg met de werkgever. Zegt die nee, dan is het ook nee (op specifieke thematische verloven na).

En zo hoort het ook; als je contract zegt 40h, dan is dat 40h. Wil je minder/meer, dan is dat een nieuw contract. Minder gaan werken is geen automatisch recht.
Sinjoren schreef:
05-08-2021 18:42
Geen zin om me te verdiepen in de NL wetgeving, maar als ik het hier zo lees moet ik er precies content om zijn dat dat hier in Belgie alvast beter geregeld is. Geen gedoe met werknemers die eigengereid zelf kunnen beslissen dat ze maar eens wat minder gaan werken en wat ze dan concreet minder gaan doen, hier kan je dat enkel doen in onderling overleg met de werkgever. Zegt die nee, dan is het ook nee (op specifieke thematische verloven na).

En zo hoort het ook; als je contract zegt 40h, dan is dat 40h. Wil je minder/meer, dan is dat een nieuw contract. Minder gaan werken is geen automatisch recht.
Ja, gelukkig zijn we net effe wat minder loonslaaf hier. Heerlijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
MaggyMay schreef:
05-08-2021 18:35
Klopt ik werk nu 36 uur (4 om 5) dus ja zou kunnen .. 4 dagen van 9 uur ; dat zie ik alleen niet zitten.
Wat maakt dat ene uurtje per dag nou uit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven