Werk & Studie alle pijlers

vragen over zij-instromen naar de zorg

11-09-2019 12:35 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

heb even een nieuw account aangemaakt, omdat ik voor mijn omgeving herkenbaar ga worden wanneer mensen gaan loepen. Ik wil graag instromen naar de zorg. Maar ik mis wat informatie en ik hoop dat iemand van het forum mij van advies kan voorzien.

Sinds enige tijd weet ik dat ik graag in de zorg wil gaan werken. Op eigen initiatief heb ik enkele volle dagen meegelopen in verschillende afdelingen. Dit vond ik heel erg leuk en daardoor weet ik nu zeker dat ik graag een deeltijdopleiding wil gaan volgen. Werken en leren tegelijk dus. Ik heb een jong gezin (1 en 3).

Ik heb een mbo en hbo diploma in een hele andere richting (media). Ik wil graag verpleegkunde gaan doen. Omdat ik leren leuk vind zou een deeltijd studie hbo-verpleegkunde het meest logisch zijn, maar ik heb het idee dat hierin geen werk-leertrajecten worden aangeboden. De mensen die ik gesproken heb zeggen dat mensen op de deeltijd methode altijd eerst mbo verpleegkunde doen en daarna hbo-verpleegkunde (verkort). Op mijn vraag waarom dat is, heb ik nog geen antwoord mogen ontvangen. Weet iemand van jullie dat?

En kan ik met bijvoorbeeld een verzorgende IG diploma ook aansluitend deeltijd hbo-v doen (4 jaar)?

Voor wie in de zorg werken, hoe is dat bij jullie geregeld voor zij-instromers?

b]* Update[/b]


Ik heb aankomende vrijdag een toelatingstoets voor combi opleiding Verzorgende-IG en Maatschappelijk Werk 3 (in 2 jaar tijd). Als ik de toets haal, heb ik ook een baan volgens zij-instroom traject. Dan krijg ik ook beter betaald dan als leerling zijnde.

Krijg ik net een mail van een thuiszorg zorggroep dat ik op sollicitatie mag voor HBO-V. En begint het twijfelen weer.

Het gesprek met de thuiszorg is op 30-10 zijn en 7-11 hoor ik dan of ik door ben of niet.
De toelatingstest (VIG) is dus aankomende vrijdag en dan kan ik volgende week een arbeidsovereenkomst tekenen voor verzorgende IG en per 1-11 beginnen.
Vandaag is de contactpersoon van de thuiszorg niet bereikbaar. Ik ga morgen bellen of het gesprek vervroegd kan worden, maar ik vrees dat het voor het besluit op 7-11 niets zal uitmaken.

Wat zouden jullie doen?
dansenindewind wijzigde dit bericht op 21-10-2019 12:23
Reden: update
25.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pffffff, net capabel gesproken.

Als je mbo-4 wil halen (versneld), dan heb je verzorgende IG nodig. (okee, logisch).
Maar je moet dus ook 2 jaar werkervaring hebben, ná het behalen van je diploma V-ig). Dus eerst 15 maanden opleiding V-IG. Dan 2 jaar werken en dan pas starten met mbo-v (duur 21 maanden).

Dan heb ik met een traject om mbo-v te worden dus lánger bezig dan een bachelor hbo-v.

Hoe is dat logisch.
Ik heb het eerste jaar versnelde BOL gedaan van de hbo-v, mét een gezin, een baan en deeltijd studeren. Was prima te doen. Waarom zou jij het niet kunnen?

En vanaf het tweede jaar kun je dan vaak duaal doorstromen naar een thuiszorgorganisatie of een GGZ of iets in de pg. Lijkt me voor jou juist ideaal.

Zonder werkervaring en theoriekennis kún je gewoon niet aan het werk, is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
12-09-2019 14:34
Ik heb het eerste jaar versnelde BOL gedaan van de hbo-v, mét een gezin, een baan en deeltijd studeren. Was prima te doen. Waarom zou jij het niet kunnen?

En vanaf het tweede jaar kun je dan vaak duaal doorstromen naar een thuiszorgorganisatie of een GGZ of iets in de pg. Lijkt me voor jou juist ideaal.

Zonder werkervaring en theoriekennis kún je gewoon niet aan het werk, is mijn ervaring.
Dat klinkt hoopvol!
Aan welke hogeschool heb jij gestudeerd? En stond de versnelling van te voren al vast of kun je op eigen initiatief sneller door de lesstof?
En wat voor soort baan had jij er nog naast? Iets in de zorg of juist wat anders?
dansenindewind schreef:
12-09-2019 13:53

Waar mijn frustraties zitten is dat ik al een mbo opleiding gedaan heb jaren geleden. Dat was een bol variant, 4 jaar. En we hadden op woensdagochtend 11 uur al weekend. Het tempo was zooooooo sloom en traag, dat je er vanzelf gedemotiveerd door raakt. Ik ben midden 30, wil gewoon aanpakken en doorpakken. Niet dat geneuzel en getreuzel.
Jaren geleden had je waarschijnlijk nog geen kinderen. Het trage tempo van toen zou nu wel eens heel fijn kunnen zijn...
JonathanStrange, ben jij een man of een vrouw?
dansenindewind schreef:
12-09-2019 15:37
Dat klinkt hoopvol!
Aan welke hogeschool heb jij gestudeerd? En stond de versnelling van te voren al vast of kun je op eigen initiatief sneller door de lesstof?
En wat voor soort baan had jij er nog naast? Iets in de zorg of juist wat anders?

Aan Utrecht. De versnelling is de variant die ik volgde, dus die staat vast :)
Ik werkte eerst als zelfstandige, ongeveer 24 uur, nu werk ik in de zorg, iets minder uren, maar ik ben ook weer zwanger dus ben wat slomer ;-).
Dymphnatam schreef:
12-09-2019 15:47
JonathanStrange, ben jij een man of een vrouw?
Maakt dat wat uit?
JonathanStrange schreef:
12-09-2019 15:54
Maakt dat wat uit?

Ja. Aangezien ook anno nu nog het grootste deel van de zorgtaken door de vrouw gedaan wordt. Dan is de combinatie school/ gezin dus zwaarder.
Het kan natuurlijk zijn dat jij geen man/vrouw gezin hebt, of een andere taakverdeling thuis. Maar ik vroeg het me af voor de beeldvorming.
Oh, lees nu je bericht dat je zwanger bent. Dat is ook anno nu nog steeds wat lastig voor een man.
Dymphnatam schreef:
12-09-2019 16:12
Oh, lees nu je bericht dat je zwanger bent. Dat is ook anno nu nog steeds wat lastig voor een man.
:lol:
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
12-09-2019 16:12
Oh, lees nu je bericht dat je zwanger bent. Dat is ook anno nu nog steeds wat lastig voor een man.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Proficiat met je zwangerschap trouwens. Ik weet wel zeker dat ik dat niet meer wil worden.

Naast ziekenhuizen en de thuiszorg, waar zou ik nog meer kunnen informeren naar opleidingsplaatsen op hbo-v?

Is het een pittige studie Jonathan? Zoals jij hey schets lijk je er doorheen te fietsen. Maar iemand anders schreef dat het een van de zwaarste was op hbo.
Wat viel jou mee of tegen als ik vragen mag?
dansenindewind schreef:
12-09-2019 18:52
Proficiat met je zwangerschap trouwens. Ik weet wel zeker dat ik dat niet meer wil worden.

Naast ziekenhuizen en de thuiszorg, waar zou ik nog meer kunnen informeren naar opleidingsplaatsen op hbo-v?

Is het een pittige studie Jonathan? Zoals jij hey schets lijk je er doorheen te fietsen. Maar iemand anders schreef dat het een van de zwaarste was op hbo.
Wat viel jou mee of tegen als ik vragen mag?
Het is erg hard werken, er doorheen fietsen is niet aan de orde, maar ik ben altijd van mening dat niemand daar ooit slechter van is geworden ;-)

Je zou kunnen kijken naar de GGZ (kom je wel moeilijk weer uit, dus bekijk dat goed), ziekenhuis lukt eigenlijk nooit vanaf het tweede jaar, eventueel wel vanaf het derde jaar (1,5 jaar duaal traject van 36 uur per week), je hebt van die plekken binnen de verschillende UMC's, maar daar moet je een stevige sollicitatie door bijvoorbeeld. Thuiszorg is wel de kortste route in die zin, veel tekorten en ze zitten te springen om mensen.
Alle reacties Link kopieren
Whoop Whoop.

Ik heb aankomende vrijdag een toelatingstoets voor combi opleiding Verzorgende-IG en Maatschappelijk Werk 3 (in 2 jaar tijd). Als ik de toets haal, heb ik ook een baan volgens zij-instroom traject. Dan krijg ik ook beter betaald dan als leerling zijnde.

Krijg ik net een mail van een thuiszorg zorggroep dat ik op sollicitatie mag voor HBO-V. En begint het twijfelen weer.

Het gesprek met de thuiszorg is op 30-10 zijn en 7-11 hoor ik dan of ik door ben of niet.
De toelatingstest (VIG) is dus aankomende vrijdag en dan kan ik volgende week een arbeidsovereenkomst tekenen voor verzorgende IG en per 1-11 beginnen.
Vandaag is de contactpersoon van de thuiszorg niet bereikbaar. Ik ga morgen bellen of het gesprek vervroegd kan worden, maar ik vrees dat het voor het besluit op 7-11 niets zal uitmaken.

Wat zouden jullie doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven