Werk & Studie alle pijlers

Vrij krijgen voor sollicitatiegesprek

02-11-2019 09:32 102 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma.. gister ben ik gebeld door bedrijf X om op gesprek te komen voor een sollicitatie gesprek a.s. woensdag. Dolblij, dus ik heb ja gezegd. Daarbij heb ik gelijk een verlofaanvraag ingediend voor die ochtend. Maar helaas is deze afgekeurd. Ik had er ook geen reden bij genoemd, maar wettelijk hoeft dat volgens mij ook niet.

Ik wil en ga toch zeker naar dat gesprek, maar nu is de vraag wat ga ik op mijn werk zeggen waarom ik vrij moet zijn?

Wat tevens meespeelt is dat mijn tijdelijke contract begin volgend jaar afloopt en er een nieuwe tijdelijke verlenging aan vastgeplakt kan worden.

Waar ik nu aan zit te denken om open kaart te spelen, want ze zijn verplicht om je vrij te geven (wel mijn eigen verlof uren uiteraard) voor een sollicitatie volgens mij.

Maar aan de andere kant kunnen zij dan natuurlijk ook het gevoel krijgen dat ze hun best niet meer hoeven doen om mijn contract te gaan verlengen.

Wat zouden jullie doen?
Vlaginvaas schreef:
03-11-2019 08:11
. Kun je aangeven waarom ze het afkeuren? Moet er idd vervanging komen ,
Dat is natuurlijk ook niet altijd waar he. Bij sommig werk moet er echt vervanging komen (onderwijs, zorg, horeca om maar wat te noemen) maar bij ander werk blijft het werk gewoon op je liggen wachten tot morgen en als er niet net die dag een belangrijke deadline is kan dat dan best.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
02-11-2019 19:55
Ja wat denk je zelf, als je gaat zeggen dat je gaat solliciteren terwijl je die nieuwe baan nog niet hebt, is ook niet slim, het is eigenlijk nooit goed.
Gewoon goed plannen, zodat je een normale vrije dag kunt opnemen. Als de mogelijk nieuwe werkgever al zo inflexibel is dat een sollicatiegesprek niet op een andere dag kan moet je je al gaan afvragen of je bij zo'n bedrijf wilt gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-11-2019 18:15
Smoesjes verzinnen is nooit OK. Ziekenhuisbezoeken verzinnen terwijl je kerngezond bent en helemaal niet naar het ziekenhuis hoeft, is gewoon not done. Wat is er met de mensen aan de hand dat ze liegen en bedriegen en niet gewoon open kaart willen spelen? Lekker persoon ben je dan. Als je zo makkelijk liegt en bedriegt, doe je dat waarschijnlijk ook tegenover je partner of vrienden. Zonder blikken of blozen. Prima als jij je daar lekker bij voelt, maar ik houd er niet van.
Ik ben het niet vaak met je eens, maar in dit geval 100%.
Sara9876 schreef:
03-11-2019 10:05
Gewoon goed plannen, zodat je een normale vrije dag kunt opnemen. Als de mogelijk nieuwe werkgever al zo inflexibel is dat een sollicatiegesprek niet op een andere dag kan moet je je al gaan afvragen of je bij zo'n bedrijf wilt gaan werken.
Maar als je al 40 uur werkt, dan kun je eigenlijk nooit vrij krijgen toch? Bovendien, het is de verantwoordelijkheid van de sollicitant om op tijd op de geplande datum te komen opdagen bij het gesprek, hoe dat zal dat bedrijf een rotzorg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou open kaart spelen en dit bespreken met je LG / baas.

De persoon die verlofaanvragen behandelt, is niet altijd dezelfde persoon die ook contractverlengingen behandelt.

Het is alleen maar goed dat je vooruit denkt, en je opties open houdt. Zeker wanneer de kans groot is dat je een baan bij het nieuwe bedrijf kunt krijgen en deze baan ook wit. Je huidige baan is onzeker, en de schoorsteen moet toch blijven roken. Je wilt liever werken dan werkeloos thuis zitten. Dus het is echt niet zo vreemd om nu al rond te kijken.

Een LG / baas, snapt dit dilemma echt wel. Het is eerder professioneel handelen. Wanneer ze erg tevreden over je zijn, dan kunnen ze je op korte termijn al een verlenging aanbieden, en niet wachten tot het einde van je contract.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
pejeka schreef:
02-11-2019 18:15
Ziekenhuisbezoeken verzinnen terwijl je kerngezond bent en helemaal niet naar het ziekenhuis hoeft, is gewoon not done.

Helemaal mee eens. Dan ben je echt niet goed snik, als je fingeert iets te mankeren.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon je sollicitatiegesprek verzetten. Die snappen toch zelf ook wel dat je momenteel in een andere job zit waar je niet zomaar vrij kan krijgen?

Zijn ze echt verplicht om je vrij te geven voor een sollicitatie? Is dat niet enkel wanneer zij je ontslagen hebben?

Maar ik zou het inderdaad niet vertellen op je huidig werk want als het dan niks wordt met deze sollicitatie gaan ze inderdaad misschien geen moeite meer doen om je contract te verlengen...
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
03-11-2019 10:23
Helemaal mee eens. Dan ben je echt niet goed snik, als je fingeert iets te mankeren.
Nou, nou, dat kan ook wel wat minder lijkt me.
Poppy_del_Rio schreef:
03-11-2019 10:23
Helemaal mee eens. Dan ben je echt niet goed snik, als je fingeert iets te mankeren.
Hoeveel procent van de mensen die naar het ziekenhuis gaan mankeert eigenlijk daadwerkelijk iets?
Ik ben best consciëntieus van nature, maar ik vind dat je best een leugentje om bestwil mag gebruiken als je wilt solliciteren, als je naar een fertiliteitskliniek gaat, als je je niet lekker voelt maar je niet ziek wilt melden omdat dat dan je 3e keer is, nog even wilt verzwijgen dat je mogelijk langdurig ziek wordt of zwanger bent en je hebt geen vast contract, etc.
minnimouse schreef:
03-11-2019 11:26
Nou, nou, dat kan ook wel wat minder lijkt me.

Laat ik het dan anders formuleren. Ik vind het echt heel afkeurenswaardig om onterecht met ziekte of ziekenhuisbezoek te schermen in een werksetting.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
03-11-2019 11:38
Ik ben best consciëntieus van nature, maar ik vind dat je best een leugentje om bestwil mag gebruiken als je wilt solliciteren, als je naar een fertiliteitskliniek gaat, als je je niet lekker voelt maar je niet ziek wilt melden omdat dat dan je 3e keer is, nog even wilt verzwijgen dat je mogelijk langdurig ziek wordt of zwanger bent en je hebt geen vast contract, etc.
Sluit ik me helemaal bij aan.
Beetje praktisch mee omgaan, denk ik.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Buffie schreef:
02-11-2019 15:08
En wat nou als je gaat solliciteren omdat je contract afloopt, maar ook omdat die nieuwe baan veel aantrekkelijker en leuker lijkt, en dat je helemaal niet zo fijn meer werkt bij je huidige werkgever? Dan ben je eerlijk over de reden van verlofaanvraag, zegt je werkgever ok, hier een verlenging en evt een beetje salaris erbij en zeg die afspraak maar af want die hoeft dan niet door te gaan...
Ik quote mezelf nog maar even, omdat er een aantal nog steeds blijven zeggen dat je het eerlijk aan je baas zou moeten vertellen. Maar wat dan als bovenstaande situatie van toepassing is? Mocht de nieuwe baan niets worden dan moeten toch de rekeningen betaald worden, en is dus een vaste baan wel zo fijn. Dus waarom zou je dan al je eigen ramen ingooien bij je huidige baas voordat je een nieuwe baan hebt? Uiteraard is liegen over een ernstig ziekenhuisbezoek not done, maar de reden "een belangrijke afspraak" zou voldoende moeten zijn. En anders zou ik inderdaad begeleiding van een naaste bij een belangrijke afspraak verzinnen.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
Je moet nooit zeggen dat je een sollicitatie hebt TENZIJ duidelijk is dat je ergens weg moet. Nu is er een heel groot risico dat de werkgever zegt, prima, je wil weg, ga dan maar. Je gooit echt je eigen glazen in als je gaat zeggen dat je gaat solliciteren. Kun je niet zeggen dat je naar de dokter moet of tandarts? En anders alvast afspreken met de werkgever dat je even wat privé dingen hebt op die en die datum. Dan kun je het andere bedrijf bellen dat je wel op die data kan. Zo heb ik het ook eens gedaan en dat kon meteen. Ik weet niet hoe vervelend je het zou vinden als je mag blijven, maar geen eigen glazen ingooien.
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
03-11-2019 13:02
Je moet nooit zeggen dat je een sollicitatie hebt TENZIJ duidelijk is dat je ergens weg moet. Nu is er een heel groot risico dat de werkgever zegt, prima, je wil weg, ga dan maar. Je gooit echt je eigen glazen in als je gaat zeggen dat je gaat solliciteren. Kun je niet zeggen dat je naar de dokter moet of tandarts? En anders alvast afspreken met de werkgever dat je even wat privé dingen hebt op die en die datum. Dan kun je het andere bedrijf bellen dat je wel op die data kan. Zo heb ik het ook eens gedaan en dat kon meteen. Ik weet niet hoe vervelend je het zou vinden als je mag blijven, maar geen eigen glazen ingooien.
De waarheid heeft een vervelende eigenschap: hij komt altijd aan het licht. Blijkt degene bij wij je op sollicitatie gaat opeens een tennisvriendje van je huidige leidinggevende. Of ze zitten samen in een club. Of ze komen regelmatig in dezelfde kroeg. En voor je het weet, weet jouw leidinggevende via zijn eigen kanalen dat je op sollicitatie bent geweest bij bedrijf X, terwijl jij hebt gezegd bij de tandarts te (moeten) zitten op dat moment. Nee, daar scoor je punten mee...

Over eigen glazen ingooien gesproken...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Welnee, dat snappen werkgevers heus wel. Ook de leidinggevenden solliciteren onder het mom van een smoesje.
Het is nu eenmaal zo dat werkgevers nogal lullig kunnen reageren als je kennelijk van plan bent op weg te gaan én nog niet succesvol daarin bent.
Niet allemaal. Maar heel veel wel. En het is net zoiets als de straat oversteken op een zebrapad zonder kijken: 9 van de 10 keer gaat het goed, maar je weet nooit wanneer die 10e keer is, en de consequenties zijn nogal heftig. Dan heb je misschien de wet en het moraal volledig aan je zijde, maar je bent wel dood.
Hi allemaal, na een nachtje slapen heb ik toch besloten morgen bedrijf X te bellen of het verzet kan worden naar een andere datum. Ik ben bang dat als ik open kaart speel alsnog geen vrij krijg, want je werkgever is niet verplicht om je vrij te geven voor een sollicitatiegesprek bij een ander. En dan heb ik alleen maar mezelf ermee..
En als bedrijf X mij echt graag op gesprek ziet dan kan dat vast ook een weekje later.

Thanks allemaal voor jullie advies! :)
charlotteeevg schreef:
03-11-2019 15:00
Hi allemaal, na een nachtje slapen heb ik toch besloten morgen bedrijf X te bellen of het verzet kan worden naar een andere datum. Ik ben bang dat als ik open kaart speel alsnog geen vrij krijg, want je werkgever is niet verplicht om je vrij te geven voor een sollicitatiegesprek bij een ander. En dan heb ik alleen maar mezelf ermee..
En als bedrijf X mij echt graag op gesprek ziet dan kan dat vast ook een weekje later.

Thanks allemaal voor jullie advies! :)
En wat als ze zeggen dat dat dus echt niet kan?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-11-2019 16:04
En wat als ze zeggen dat dat dus echt niet kan?

Of dat je die nieuwe datum ook geen vrij krijgt?
Alle reacties Link kopieren
TO, ik weet uiteraard niet of je fulltime werkt, maar als je parttime werkt, kun je dat gesprek natuurlijk ook op een dagdeel plannen dat je toch al vrij bent.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
03-11-2019 16:17
TO, ik weet uiteraard niet of je fulltime werkt, maar als je parttime werkt, kun je dat gesprek natuurlijk ook op een dagdeel plannen dat je toch al vrij bent.
Ik werk fulltime, dus dat is lastig. Maar ik heb over twee weken een paar dagen vrij, dus ik hoop dat het dan kan bij bedrijf X
Alle reacties Link kopieren
charlotteeevg schreef:
03-11-2019 16:26
Ik werk fulltime, dus dat is lastig. Maar ik heb over twee weken een paar dagen vrij, dus ik hoop dat het dan kan bij bedrijf X
Ik weet uiteraard niet om wat voor functie het gaat, maar even in het algemeen: als het gaat om een magazijnmedewerker of een administratieve kracht op de boekhouding, kan ik me niet voorstellen dat ze voor één kandidaat de hele procedure twee weken gaan opschorten. Gaat het om een leidinggevende positie of andere zwaardere functie, dan wellicht.

Lijkt het je écht niet beter morgen gewoon open kaart te spelen op je werk, en je leidinggevende te vertellen dat je kans hebt op een andere baan en dát je op zoek bent gegaan omdát je in je huidige functie nog steeds geen zekerheid hebt gekregen over de voortzetting van je (tijdelijke) contract? En dat je daarom aanstaande woensdagmorgen graag een paar uurtjes vrij zou willen? Ik neem aan dat jouw leidinggevende toch ook begrijpt dat je inkomen moet hebben als je huidige contract afloopt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Twee weken is echt heel lang hoor....zijn ze niet te porren voor een gesprek helemaal aan het eind van de dag bv
Alle reacties Link kopieren
Twee weken de procedure uit laten stellen voor jou? Ik weet niet om wat voor functie het gaat en hoe goed jouw ervaring daarop aansluit en wat de concurrentie is. Alleen in de meeste gevallen zullen ze daar niet zo vrolijk van worden. Zeker als de functie op niet al te lange termijn ingevuld moet worden.

Het is wel vervelend en behoorlijk ingewikkeld met solliciteren als je fulltime werkt.

Ik ben benieuwd hoe dit verder verloopt!
Alle reacties Link kopieren
Een les die ik gemaakt heb, niet vertellen dat je aan het solliciteren bent.
Ik werkte als uitzendkracht bij een bedrijf, wilde graag in dienst komen bij bedrijf.
Ik vertelde tegen mn leidinggevende dat omdat ik nu zo weinig zekerheid kreeg ik wilde gaan solliciteren waar ik dat wel zou krijgen. Natuurlijk vertelde ik erbij dat ik graag bij dat ene bedrijf zou willen blijven.
Paar maanden later kon ik ophoepelen, omdat ze iemand zochten die wel echt langere tijd wilde blijven werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven