Werk & Studie alle pijlers

vrije dagen vervallen na 1 juli

04-07-2020 15:51 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 29 juni jl. kreeg ik via mijn leidinggevende een bericht dat er 32 uur van mijn vrije uren zijn vervallen omdat ik deze niet voor 1 juli heb opgenomen. Ik wil even weten of ik in mijn recht sta als ik aankaart dat ik het hiermee niet eens ben (ik heb a.s. dinsdag een gesprek met mijn leidinggevende).

Er is bij ons een nieuw systeem voor vrije dagen ingevoerd welke ik moeilijk te lezen vindt. Ik snap dat ik zelf een verantwoordelijkheid had om betere uitleg te vragen, maar het is gewoonweg niet mijn prioriteit geweest. Ik ben nooit zo bezig met vrije dagen etc. op te nemen.

Ik heb mijn vakantie in april/mei ingetrokken omdat er enerzijds personeelstekort was voor het werk wat ik doe en anderzijds ik dat zelf graag wilde omdat ik een week thuiszitten in Coronatijd niet zinvol vond.

In mijn jaargesprek in mei is mijn leidinggevende ook niet over mijn uren begonnen.

Iin mijn ogen is mijn werkgever in gebreke gebleven omdat ze mij niet actief en persoonlijk hebben geinformeerd over deze dagen. Zij schermen nu met het feit dat ze een uitleg hebben gegeven over het nieuwe systeem in april en dat het in de Nieuwsbrief stond hoe dit werkte. Ik heb de Nieuwsbrieven erop nageslagen, maar ik kan nergens vinden dat er vrije dagen zouden vervallen als deze niet voor 1 juli 2020 werden opgenomen.

Ik heb ooit wel eens gehoord dat dit kan, maar ik heb er gewoonweg niet zo bij stilgestaan dat dit voor mij van toepassing was.

Sta ik voldoende in mijn recht als ik dinsdag aangeef dat ik met het verval van de uren niet eens ben omdat zij mij onvoldoende de kans hebben gegeven dat ik ze kon opnemen (lees: ze hebben mij pas 29 juni actief geinformeerd)?
Of is het gewoon domme pech en domheid van mijn kant?
Alle reacties Link kopieren
Probeer gewoon het gesprek aan te gaan en vraag of je die week nu op mag nemen. Ik denk dat je er geen recht op hebt, maar je kan het altijd proberen.

Bij mij zouden ook 40 vervallen op 1 juli, maar mijn werkgever heeft me daar op 1 januari en in mei op gewezen. Ik vind dat wel zo netjes want in ons systeem is dat ook niet heel makkelijk te zien.
Alle reacties Link kopieren
De ingetrokken vakantie van het voorjaar vanwege personeelstekort is nog de enige poot waar je wellicht op kunt staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen woorden gebruiken als ingebreke gebleven want wanneer je de werkgever irriteert dan krijg je zeker niet wat je wil. Ik zou het dicht bij jezelf houden. Aangegeven dat je door de drukte niet op de vakantiedagen hebt gelet, dat het systeem voor jou slecht leesbaar was en/of er uit coulance nog iets kan worden geregeld. Ook zou je de werkgever kunnen vragen of voor de volgende x er wellicht een herinnnering per mail kan worden gestuurd.

Zo stel je je positief op, kom ook nog met een oplossing voor de toekomst.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
https://www.declercq.com/assets/uploads ... 26-CME.pdf

Ik denk dat je eens kans maakt. Het moet herhaaldelijke en tijdig tegen je gezegd zijn en gewaarschuwd dat het gaat vervallen. Plus schriftelijke bevestiging in je personeelsdossier.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 04-07-2020 17:14
14.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
xiongmao schreef:
04-07-2020 16:59
Probeer gewoon het gesprek aan te gaan en vraag of je die week nu op mag nemen. Ik denk dat je er geen recht op hebt, maar je kan het altijd proberen.

Bij mij zouden ook 40 vervallen op 1 juli, maar mijn werkgever heeft me daar op 1 januari en in mei op gewezen. Ik vind dat wel zo netjes want in ons systeem is dat ook niet heel makkelijk te zien.

Dat is netjes en voldoet sowieso aan de eis die op die site genoemd wordt: ''Meer concreet, moet de werkgever de werknemer er op precieze wijze en tijdig over informeren dat hij zijn niet opgenomen vakantiedagen zal verliezen. Met tijdig wordt bedoeld dat de werknemer echt de mogelijkheid krijgt om vakantie op te nemen.''.

Of enkel de toegang tot een systeem waarbij je zelf nog moet uitvogelen of je je wettelijke vakantiedagen al opgemaakt hebt afdoende is vraag ik me dus wel af.
Ik denk echt dat werkgever je schriftelijk moet informeren. Dus niet via het systeem maar echt nog apart.
redbulletje schreef:
04-07-2020 16:54
En worden die niet opgenomen dagen wel uitbetaald?
Ik vind het een smerige regelgeving dat ze je dagen afnemen, al kan dat nog zo in de wet staan.
Ik zou die 4 door je neus geboorde vrije dagen een volgende keer aan een ziekteverlof vast plakken.
Ja ik vind het ook geen fijne regeling maar die regeling is er zodat mensen niet eindeloos blijven opsparen en uiteindelijk zoveel hebben dat ze ze niet meer op kunnen nemen. Het zou dus moeten zorgen dat mensen meer vakantie opnemen gedurende het jaar anders vervallen ze. Heb er ook 1x gezeur mee gehad toen ik een verre reis wilde maken in het najaar en ik dus het jaar ervoor express wat minder had opgenomen zodat ik die later in kon zetten. Werkgever wilde ze ook laten vervallen op 1 juli maar na wat overleggen mocht ik ze toch inzetten voor die vakantie.
Lady_Day schreef:
04-07-2020 17:05
De ingetrokken vakantie van het voorjaar vanwege personeelstekort is nog de enige poot waar je wellicht op kunt staan.
Ik heb niet de indruk dat aan TO gevraagd is of ze haar verlof wilde intrekken.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
04-07-2020 17:27
Ik heb niet de indruk dat aan TO gevraagd is of ze haar verlof wilde intrekken.
Nee, maar als ik TO was zou ik de meedenkende medewerker-kaart spelen :)
Lady_Day schreef:
04-07-2020 17:30
Nee, maar als ik TO was zou ik de meedenkende medewerker-kaart spelen :)
Ah, ja, misschien is dat wel een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
04-07-2020 17:13
Of enkel de toegang tot een systeem waarbij je zelf nog moet uitvogelen of je je wettelijke vakantiedagen al opgemaakt hebt afdoende is vraag ik me dus wel af.

Ik kan me echt niet voorstellen dat zo’n nieuw systeem wordt geïntroduceerd zonder de medewerkers van tekst en uitleg te voorzien. En volgens de werkgever stond het ook nog in de nieuwsbrief, al kan TO dat zo snel niet terugvinden.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-07-2020 17:05
Ik zou geen woorden gebruiken als ingebreke gebleven want wanneer je de werkgever irriteert dan krijg je zeker niet wat je wil. Ik zou het dicht bij jezelf houden. Aangegeven dat je door de drukte niet op de vakantiedagen hebt gelet, dat het systeem voor jou slecht leesbaar was en/of er uit coulance nog iets kan worden geregeld. Ook zou je de werkgever kunnen vragen of voor de volgende x er wellicht een herinnnering per mail kan worden gestuurd.

Zo stel je je positief op, kom ook nog met een oplossing voor de toekomst.
Dit vind ik een mooie post. Ik geloof dat dit het beste bij mij past.

Dank iedereen!
Belachelijk, ze moeten je informeren. Zou juridisch loket bellen en informeren hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Als ze niet mee werken zou ik creatief boekhouden met je werkdagen en vrije dagen zodat je alsnog die dagen vrij hebt
Alle reacties Link kopieren
Evenzowantja schreef:
04-07-2020 18:04
Belachelijk, ze moeten je informeren. Zou juridisch loket bellen en informeren hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Als ze niet mee werken zou ik creatief boekhouden met je werkdagen en vrije dagen zodat je alsnog die dagen vrij hebt
De aanpak waar Because voor kiest lijkt me echt een stuk verstandiger dan fraude/diefstal plegen met het risico op ontslag.
32 uur. Tjongejonge zeg.
Ik zou zeker vragen of je ze deze maand nog op mag nemen. Natuurlijk heb je een eigen verantwoording maar een werkgever kan dit wel tijdig aangeven als het een keer misloopt.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
04-07-2020 18:21
32 uur. Tjongejonge zeg.
Wat bedoel je hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Evenzowantja schreef:
04-07-2020 18:04
Belachelijk, ze moeten je informeren. Zou juridisch loket bellen en informeren hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Als ze niet mee werken zou ik creatief boekhouden met je werkdagen en vrije dagen zodat je alsnog die dagen vrij hebt
Goed idee, dan is ze straks ontslagen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Because schreef:
04-07-2020 18:42
Wat bedoel je hiermee?
Ik vind het weinig.
rumforviva schreef:
04-07-2020 18:21
32 uur. Tjongejonge zeg.
Ben het hier wel een beetje mee eens. Het zijn geen gewerkte uren maar wettelijke vakantiedagen die iedereen krijgt. Blijkbaar heb jij ze niet nodig anders had je ze wel opgemaakt. Er zijn toch wel meer mensen die niet al hun (wettelijke) vakantieuren op maken?
rumforviva schreef:
04-07-2020 18:21
32 uur. Tjongejonge zeg.
Het zijn toch 4 kostbare dagen. Zeker als je maar 25 vakantiedagen per jaar hebt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de wet heb je recht op 4 weken vakantie. Jouw wettelijke vakantiedagen. Deze vervallen na 6 maanden in het nieuwe jaar. Dat is dus een wet dus jouw werkgever hoeft je daarvan niet op de hoogte te stellen. Het is jouw plicht om van deze regels op de hoogte te zijn. Jouw werkgever hoeft wettelijke uren die niet zijn opgenomen ook niet uit te betalen.

Daarvan kan afgeweken worden, een uitzondering op de wet, maar dan had je dat van tevoren schriftelijk afgesproken moeten hebben.

Er zijn ook bovenwettelijke vakantiedagen, die staan meestal in jouw CAO vermeld. Die moeten binnen 5 jaar opgenomen zijn. En die mag je ook vragen om uit te laten betalen.
redbulletje schreef:
04-07-2020 19:14
Het zijn toch 4 kostbare dagen. Zeker als je maar 25 vakantiedagen per jaar hebt.
Neem ze dan gewoon op.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
04-07-2020 17:44
Ik kan me echt niet voorstellen dat zo’n nieuw systeem wordt geïntroduceerd zonder de medewerkers van tekst en uitleg te voorzien. En volgens de werkgever stond het ook nog in de nieuwsbrief, al kan TO dat zo snel niet terugvinden.

Tja, bij ons was er toch echt niet meer dan wat versnipperde, vage, tegenstrijdige informatie, verspreid over diverse nieuwbrieven en obscure webpagina's. Ook bedrijfsvoering was nog niet op de hoogte, terwijl de regels al van toepassing waren. Zelfs PZ kon alleen maar in vaagheden praten en leek het ook nog niet echt helder te hebben.
Alle reacties Link kopieren
sassie24 schreef:
04-07-2020 20:21
Volgens de wet heb je recht op 4 weken vakantie. Jouw wettelijke vakantiedagen. Deze vervallen na 6 maanden in het nieuwe jaar. Dat is dus een wet dus jouw werkgever hoeft je daarvan niet op de hoogte te stellen. Het is jouw plicht om van deze regels op de hoogte te zijn. Jouw werkgever hoeft wettelijke uren die niet zijn opgenomen ook niet uit te betalen.

Daarvan kan afgeweken worden, een uitzondering op de wet, maar dan had je dat van tevoren schriftelijk afgesproken moeten hebben.

Er zijn ook bovenwettelijke vakantiedagen, die staan meestal in jouw CAO vermeld. Die moeten binnen 5 jaar opgenomen zijn. En die mag je ook vragen om uit te laten betalen.

Bij een aantal organisaties in de semi-overheidssector is deze wet pas sinds januari 2020 van toepassing. In de organisatie waar ik werk golden tot voor kort hele andere regels en konden vakantieuren niet zomaar vervallen. Ik kreeg nog een brief om me te informeren over de wetswijziging, daarin stond dat er in de praktijk niks zou veranderen. De nieuwe regel voor vakantieuren kwam pas bovendrijven toen het nieuwe jaar was begonnen en het niet realistisch meer was dat iedereen voor 1 juli de bestaande tegoeden zou opmaken. Het wordt nu wat coulanter toegepast, maar de communicatie erover was een zooitje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven