Werk & Studie alle pijlers

Vrouwelijke collega’s boos

03-07-2020 20:21 174 berichten
Ik werk op een afdeling met 3 mannen en 2 vrouwen. Ik ben coordinator, een vage functie waarmee het hogere management mij verantwoordelijk kan houden voor andermans prestaties zonder dat ik er echt heel veel invloed op heb. Voor de rest is het niet echt een afdeling, maar meer een setje individuen met werkzaamheden op het gebied van inkoop en logistiek. Ik heb deze functie ooit aanvaard omdat ik zo weinig mogelijk tijd op een kantoor wil doorbrengen en zoveel mogelijk tijd bij leveranciers en soms ook klanten, liefst in moeilijke landen waar niemand heen wil.

Om toch nog wat te sturen, ga ik regelmatig 1 op 1 lunchen of dineren met de heren in het team. Informeel, bijkletsen, horen hoe het gaat en wat tips en ideeën geven. Soms gaan we ook wat drinken.

Met de dames spreek ik gewoon op kantoor af. Dit omdat er in het bedrijf vorig jaar wat #metoo voorvallen zijn geweest in de categorie ‘vrouwelijke collega beschuldigt mannelijke collega van iets grensoverschrijdends, maar niemand was erbij’. Dit heeft een hele tijd de sfeer vergiftigd en heeft mij doen concluderen dat ik nooit meer buiten kantoor ga afspreken met vrouwelijke collega’s om alle schijn te vermijden. Uitzondering uiteraard wanneer we met een gemengde groep gaan.

Nu zijn de twee vrouwelijke collega’s boos. Ze hebben bij mij vorige week geklaagd dat ik een ‘old boys network’ aan het bouwen ben waarbij zij buiten de boot vallen. Ik had niet echt een weerwoord, want ze vallen inderdaad een beetje buiten het informele circuit. Dat komt ook doordat, als we wel iets met z’n allen gaan doen, de dames eigenlijk nooit mee kunnen wegens te druk, kinderen ophalen, kat heeft schurft, tennisles, enzovoorts.

Wat is hier wijsheid? De mannen vinden het wel prettig dat we buiten het kantoor om de lijntjes kort houden dus ik wil daar vooral mee doorgaan. Maar juist al die informele contacten vinden mijn vrouwelijke collega’s een groot probleem omdat ik dat bij hen niet echt probeer.
Ik vind dat RB niet helemaal ongelijk heeft. Metoo heeft veel goede dingen veroorzaakt, in bepaalde industrieen waar veel machtsmisbruik was en alles onder het tapijt werd geveegd uit angst voor baanverlies. Maar na een tijd werd alles op 1 hoop gegooid waardoor elke man zich schuldig zou moeten voelen aan een grapje dat verkeerd was of een hand op een kont in een kroeg in de jaren '80.

Als een getrouwde man in een hoge positie flirt of vreemdgaat met een jongere vrouw wordt niet alleen zijn vrouw op de hoogte gesteld maar vaak wordt hij publiekelijk aan de schandpaal genageld, zag laatst nog een hele Whatsappconversatie op Twitter gedeeld worden. Er was niks tegen die vrouw haar zin in gebeurd maar zo'n man moet dan echt kapot. Kan me best voorstellen dat mannen wat voorzichtiger worden.

Helemaal los daarvan vind ik het heel stom om dit onderscheid te maken, dit is de definitie van een old boys network.
Vrouwelijke collega vertelde laatst dat een mannelijke collega had gevraagd "Zou je me toestemming willen geven om te zeggen dat je er mooi uitziet vandaag'? Zij bedoelde dat als een positief voorbeeld maar ik word er niet heel blij van. Zo gaat alle lol eraf.
Positivevibes schreef:
04-07-2020 09:24
Dat is 100% de schuld van de seksistische idioten die niet gewoon met vrouwen om kunnen gaan. Die verpesten het voor alle anderen, niet de slachtoffers.

Of moeten vrouwen zich maar laten aanranden voor de algemene gezelligheid ofzo?
Als ik die metoo-berichten mag geloven gaat het al over een hand op de schouder terwijl je dat bij mannen onder elkaar ook wel 'ns ziet.
En mogen er ook geen seksistische grappen meer op de werkvloer?
Murrmurr schreef:
04-07-2020 09:26
Vrouwelijke collega vertelde laatst dat een mannelijke collega had gevraagd "Zou je me toestemming willen geven om te zeggen dat je er mooi uitziet vandaag'? Zij bedoelde dat als een positief voorbeeld maar ik word er niet heel blij van. Zo gaat alle lol eraf.
Ja, dat bedoel ik dus.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
04-07-2020 09:24
Ik vind dat RB niet helemaal ongelijk heeft. Metoo heeft veel goede dingen veroorzaakt, in bepaalde industrieen waar veel machtsmisbruik was en alles onder het tapijt werd geveegd uit angst voor baanverlies. Maar na een tijd werd alles op 1 hoop gegooid waardoor elke man zich schuldig zou moeten voelen aan een grapje dat verkeerd was of een hand op een kont in een kroeg in de jaren '80.

Als een getrouwde man in een hoge positie flirt of vreemdgaat met een jongere vrouw wordt niet alleen zijn vrouw op de hoogte gesteld maar vaak wordt hij publiekelijk aan de schandpaal genageld, zag laatst nog een hele Whatsappconversatie op Twitter gedeeld worden. Er was niks tegen die vrouw haar zin in gebeurd maar zo'n man moet dan echt kapot. Kan me best voorstellen dat mannen wat voorzichtiger worden.

Helemaal los daarvan vind ik het heel stom om dit onderscheid te maken, dit is de definitie van een old boys network.
In veel gevallen is het broodnodig en heel terecht dat mannen zich voorzichtiger gaan gedragen. En dan niet vanwege "valse" beschuldigingen maar omdat die "valse" beschuldigingen hardstikke terecht zijn maar meneer met zn lompe kop niet nadenkt bij wat hij zegt en doet en achteraf roept dat er niks is gebeurt.

Heel goed dat daar bewuster mee wordt omgegaan.

Verder los je seksisme natuurlijk niet op met méér seksisme maar dat lijkt me onnodig te benoemen.
Murrmurr schreef:
04-07-2020 09:24
Als een getrouwde man in een hoge positie flirt of vreemdgaat met een jongere vrouw wordt niet alleen zijn vrouw op de hoogte gesteld maar vaak wordt hij publiekelijk aan de schandpaal genageld, zag laatst nog een hele Whatsappconversatie op Twitter gedeeld worden. Er was niks tegen die vrouw haar zin in gebeurd maar zo'n man moet dan echt kapot. Kan me best voorstellen dat mannen wat voorzichtiger worden.
De middeleeuwen liggen al een tijdje achter ons en daarom ben ik tegen het publiekelijk aan de schandpaal nagelen van wie dan ook om welke reden ook. En zeker ook tegen de Tweet die jij hierboven benoemt.

Inhoudelijk vind ik er wel iets van, als een 50-jarige manager achter een 20-jarige medewerker aangaat. Dat is misbruik van positie en leeftijd. Wie welk geslacht heeft is daarbij niet relevant.
Goh wat gek dat die vrouwen dat vervelend vinden. Daar zou ik ook helemaal niks van begrijpen als ik jou was.
Murrmurr schreef:
04-07-2020 09:26
Vrouwelijke collega vertelde laatst dat een mannelijke collega had gevraagd "Zou je me toestemming willen geven om te zeggen dat je er mooi uitziet vandaag'? Zij bedoelde dat als een positief voorbeeld maar ik word er niet heel blij van. Zo gaat alle lol eraf.
Twee mensen kunnen precies hetzelfde compliment maken, maar toch kan ik bij de ene denken "hè gatver' en bij de andere "wat aardig".
En zo zou ik bij een uitnodiging voor een etentje bij de ene persoon "hè gatver' kunnen denken en bij de andere "ja, gezellig!".
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
04-07-2020 09:24
[..] Maar na een tijd werd alles op 1 hoop gegooid waardoor elke man zich schuldig zou moeten voelen aan een grapje dat verkeerd was of een hand op een kont in een kroeg in de jaren '80.

Als een getrouwde man in een hoge positie flirt of vreemdgaat met een jongere vrouw wordt niet alleen zijn vrouw op de hoogte gesteld maar vaak wordt hij publiekelijk aan de schandpaal genageld, zag laatst nog een hele Whatsappconversatie op Twitter gedeeld worden. Er was niks tegen die vrouw haar zin in gebeurd maar zo'n man moet dan echt kapot. Kan me best voorstellen dat mannen wat voorzichtiger worden. [..]
Waar refereer je aan? Graag even een paar bronnen, want ik zie dit helemaal niet in Nederland.

Wat ik wel zie zijn gevallen waarbij iemand jarenlang zijn gang kon gaan en niemand zijn mond open trok.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/14/bi ... n-a3960238
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/12/de ... t-a4002681
Oh wacht, die tientallen personen die hier niet op zaten te wachten waren natuurlijk kwaadwillend.
Roseaux schreef:
04-07-2020 09:49
Waar refereer je aan? Graag even een paar bronnen, want ik zie dit helemaal niet in Nederland.
Op Twitter is dit aan de orde van de dag, ik weet niet of het ook in NL zo is maar ik volg bijv. wat mensen uit de gamewereld en schrijvers
Roseaux schreef:
04-07-2020 09:49
Wat ik wel zie zijn gevallen waarbij iemand jarenlang zijn gang kon gaan en niemand zijn mond open trok.
...
Oh wacht, die tientallen personen die hier niet op zaten te wachten waren natuurlijk kwaadwillend.
Waarom zo venijnig? Ik denk dat het allebei kan bestaan. Dat er mannen zijn die nu wel heel erg wraakzuchtig te lijf worden gegaan zegt niet dat er niet ook heel veel gevallen zijn waarin mensen te laat hebben ingegrepen. Maar door er een hashtag van te maken en alle ervaringen daaronder te scharen van 'hand op kont' tot grapje tot groepsverkrachting raak je wel de nuance een beetje kwijt.
Murrmurr schreef:
04-07-2020 10:03
Op Twitter is dit aan de orde van de dag, ik weet niet of het ook in NL zo is maar ik volg bijv. wat mensen uit de gamewereld en schrijvers
Ik begrijp in algemene zin niet waar je heen wilt door dit te zeggen. Te suggereren eigenlijk. Jij ziet op Twitter elke dag iemand aan de schandpaal genageld worden met de hashtag metoo en dus?
ikBedoelHetGoed schreef:
04-07-2020 10:08
Ik begrijp in algemene zin niet waar je heen wilt door dit te zeggen. Te suggereren eigenlijk. Jij ziet op Twitter elke dag iemand aan de schandpaal genageld worden met de hashtag metoo en dus?
Wat ik schreef: ik snap wel dat mannen voorzichtiger worden. Dus wat RB ook al schreef.
De zin die je quote was een antwoord op jouw vraag over bronnen
Je bedoelt het vast goed, maar je suggereert toch niet dat het onmogelijk is dat sommige mannen wat al te hard aangepakt worden nu voor iets kleins als flirten of vreemdgaan, alleen omdat er ook gevallen zijn waar mannen echt seksuele intimidatie gebruiken en daar lang mee hebben kunnen doorgaan? Het lijkt me wel belangrijk om onderscheid te blijven maken.
redbulletje schreef:
04-07-2020 09:05
Dat hebben de vrouwen (niet persé die collega's dus) zelf over zich afgeroepen door de #metoo campagne waarbij je schuldig bent totdat het tegendeel bewezen is.

En als je de man hartelijk op z'n schouder klopt dan kun je voor datzelfde gebaar een claim krijgen van 'n vrouw. Dus de seksen zijn niet gelijk en kunnen niet gelijk behandeld worden.
Ik heb nog nooit gehoord van een man die voor een oprecht vriendelijk bedoeld gebaar aan de schandpaal genageld werd.

Wel van mannen die hun handen niet thuis konden houden en die dat vervolgens downplayden door te zeggen dat het "vriendschappelijk" bedoeld was. Of als een "geintje ".

Zeuren dat "'er tegenwoordig niets meer mag" is echt zo kinderachtig.
Murrmurr schreef:
04-07-2020 10:05
Waarom zo venijnig? Ik denk dat het allebei kan bestaan. Dat er mannen zijn die nu wel heel erg wraakzuchtig te lijf worden gegaan zegt niet dat er niet ook heel veel gevallen zijn waarin mensen te laat hebben ingegrepen. Maar door er een hashtag van te maken en alle ervaringen daaronder te scharen van 'hand op kont' tot grapje tot groepsverkrachting raak je wel de nuance een beetje kwijt.
Ik vind echt niet dat mijn collega's aan mijn billen hoeven te zitten (gelukkig komt dat ook niet eens in ze op).
Wat een raar verhaal
Murrmurr schreef:
04-07-2020 10:18
Je bedoelt het vast goed, maar je suggereert toch niet dat het onmogelijk is dat sommige mannen wat al te hard aangepakt worden nu voor iets kleins als flirten of vreemdgaan, alleen omdat er ook gevallen zijn waar mannen echt seksuele intimidatie gebruiken en daar lang mee hebben kunnen doorgaan? Het lijkt me wel belangrijk om onderscheid te blijven maken.
Zeker. Maar waarom daarover beginnen op een best wel seksistisch draadje waarin het uitsluiten van vrouwelijke werknemers wordt goedgepraat?
YagaBaba schreef:
04-07-2020 10:25
Ik vind echt niet dat mijn collega's aan mijn billen hoeven te zitten (gelukkig komt dat ook niet eens in ze op).
Haha nee natuurlijk niet
ikBedoelHetGoed schreef:
04-07-2020 10:32
Zeker. Maar waarom daarover beginnen op een best wel seksistisch draadje waarin het uitsluiten van vrouwelijke werknemers wordt goedgepraat?
Ik denk dat iemand die link legde omdat hij als reden opgeeft dat hij niet met vrouwen uit lunchen durft uit angst voor metoo. TO haalt het aan in de OP.
Murrmurr schreef:
04-07-2020 10:41
Ik denk dat iemand die link legde omdat hij als reden opgeeft dat hij niet met vrouwen uit lunchen durft uit angst voor metoo. TO haalt het aan in de OP.
En vind jij dat een gerechtvaardigd excuus van een manager om werkneemsters mee uit te sluiten?
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 23:18
Ja, ik heb dit met haar besproken, zij vindt het verstandig om niet 1 op 1 met vrouwelijke collega’s buiten kantoor af te spreken.
Ik vind 1 op 1 afspreken buiten het werk met 'ondergeschikten' altijd een slecht idee (muv een ziekenbezoek ofzoiets), daar komt ondanks geslacht altijd geroddel en gedoe van.

Hou het open en transparant, hou een maandelijks etentje/bowling /stadswandeling /weetikveelwatvooractiviteit voor alle werknemers van je afdeling samen. De ene keer kan Rita niet en de andere keer Simon, so be it, maar iedereen is uitgenodigd en welkom.
Murrmurr schreef:
04-07-2020 10:41
Ik denk dat iemand die link legde omdat hij als reden opgeeft dat hij niet met vrouwen uit lunchen durft uit angst voor metoo. TO haalt het aan in de OP.
Ik lunch gewoon met mijn overwegend manlijke collega's hoor. Dat kan gewoon, nog steeds, echt waar.
TO wat ga je nu doen met deze adviezen?
YagaBaba schreef:
04-07-2020 11:09
Ik lunch gewoon met mijn overwegend manlijke collega's hoor. Dat kan gewoon, nog steeds, echt waar.
Ik maak zelfs 1 op 1 wandelingetjes soms. Ik doe echt mijn best want ik wil mannen altijd enorm dwarszitten, gewoon, omdat wij vrouwen als plan hebben zoveel mogelijk mannen weg te pesten en te vervangen voor onze vriendinnen natuurlijk.
Maar het lukt niet, ze laten zich maar niet meenemen naar afgelegen industrieterreinen, vinden ze te ver lopen, te kort pauze etc.
In de ah zijn er camera's, die zijn nog best scherp dus dat is geen echte optie, dames.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven