Werk & Studie alle pijlers

Vrouwelijke collega’s boos

03-07-2020 20:21 174 berichten
Ik werk op een afdeling met 3 mannen en 2 vrouwen. Ik ben coordinator, een vage functie waarmee het hogere management mij verantwoordelijk kan houden voor andermans prestaties zonder dat ik er echt heel veel invloed op heb. Voor de rest is het niet echt een afdeling, maar meer een setje individuen met werkzaamheden op het gebied van inkoop en logistiek. Ik heb deze functie ooit aanvaard omdat ik zo weinig mogelijk tijd op een kantoor wil doorbrengen en zoveel mogelijk tijd bij leveranciers en soms ook klanten, liefst in moeilijke landen waar niemand heen wil.

Om toch nog wat te sturen, ga ik regelmatig 1 op 1 lunchen of dineren met de heren in het team. Informeel, bijkletsen, horen hoe het gaat en wat tips en ideeën geven. Soms gaan we ook wat drinken.

Met de dames spreek ik gewoon op kantoor af. Dit omdat er in het bedrijf vorig jaar wat #metoo voorvallen zijn geweest in de categorie ‘vrouwelijke collega beschuldigt mannelijke collega van iets grensoverschrijdends, maar niemand was erbij’. Dit heeft een hele tijd de sfeer vergiftigd en heeft mij doen concluderen dat ik nooit meer buiten kantoor ga afspreken met vrouwelijke collega’s om alle schijn te vermijden. Uitzondering uiteraard wanneer we met een gemengde groep gaan.

Nu zijn de twee vrouwelijke collega’s boos. Ze hebben bij mij vorige week geklaagd dat ik een ‘old boys network’ aan het bouwen ben waarbij zij buiten de boot vallen. Ik had niet echt een weerwoord, want ze vallen inderdaad een beetje buiten het informele circuit. Dat komt ook doordat, als we wel iets met z’n allen gaan doen, de dames eigenlijk nooit mee kunnen wegens te druk, kinderen ophalen, kat heeft schurft, tennisles, enzovoorts.

Wat is hier wijsheid? De mannen vinden het wel prettig dat we buiten het kantoor om de lijntjes kort houden dus ik wil daar vooral mee doorgaan. Maar juist al die informele contacten vinden mijn vrouwelijke collega’s een groot probleem omdat ik dat bij hen niet echt probeer.
Betty_Slocombe schreef:
04-07-2020 17:54
Ja, die anderen zijn echt superstom.
Nee, maar ik begrijp de keuze niet zo goed van mensen die solliciteren op een internationale functie en die vervolgens hun eigen dorp niet eens uit willen. Beetje hetzelfde als voor de klas gaan staan terwijl je eigenlijk een schijthekel aan kinderen hebt. Wie doe je er een plezier mee?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
04-07-2020 17:58
Nee, maar ik begrijp de keuze niet zo goed van mensen die solliciteren op een internationale functie en die vervolgens hun eigen dorp niet eens uit willen. Beetje hetzelfde als voor de klas gaan staan terwijl je eigenlijk een schijthekel aan kinderen hebt. Wie doe je er een plezier mee?
Maar in plaats daar een enorme mening over te hebben, kun je ook gewoon in gesprek gaan met deze mensen, en te vragen naar hun drijfveren. Open je perspectief, toon oprechte belangstelling. Wat vinden ze leuk aan hun werk en waarom? Ik proef aan alles dat je nu eigenlijk op ze neerkijkt, en met die houding ga je hun vertrouwen niet terugwinnen.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals, je gaat er niet op in, maar misschien komt het deels wel door hoe de sfeer is en hoe jij ze behandelt, met daaruit voortvloeiend hoe de mannen de vrouwen benaderen? Het klinkt mij met zo'n mannenkliekje en zo'n leidinggevende nou niet echt als een prettige werkplek in de oren.
ManOpHetPrikbord schreef:
04-07-2020 17:27
Grappig dat je dat zegt. Hier zit bij mij inderdaad wel een stukje minachting naar sommige teamleden die bij de meest internationale afdeling van een internationaal bedrijf komen werken maar vervolgens nauwelijks met een stok het vliegtuig in te krijgen zijn. En een woordenboek hanteren waarin ‘overwerk’ is geschrapt.
Zeker heel toevallig vrouwen, die sommige teamleden? Hebben je mannelijke teamleden even geluk, die hebben geen tijd om in het vliegtuig te stappen want ze moeten gezellig met jou lunchen.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
04-07-2020 16:12
Dat geldt voor mij ook. Overleggen doe ik op kantoor onder werktijd. Als ik buiten werktijd iets met collega's afspreek dan is dat voor de gezelligheid en wordt bij voorkeur niet over werk gepraat.
Dit. Toch ook zwaar onprofessioneel voor een ‘leidinggevende zonder leidinggevende bevoegdheid maar wel als zodanig gezien moet worden’.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
03-07-2020 21:40
Ik krijg meestal een tik voor mijn kont, dat is net het zetje dat ik nodig heb.
Oh is dat de bedoeling van die tik? Ik ga dan altijd zitten want mijn moeder tikte me vaak tegen mijn billen en zei dan ' die dienen om te zitten, stil nu'! Dank je, nu ben ik weer wat slimmer dan de vorige generatie!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
04-07-2020 17:58
Nee, maar ik begrijp de keuze niet zo goed van mensen die solliciteren op een internationale functie en die vervolgens hun eigen dorp niet eens uit willen. Beetje hetzelfde als voor de klas gaan staan terwijl je eigenlijk een schijthekel aan kinderen hebt. Wie doe je er een plezier mee?
Maar je hebt zelf een coördinerende functie gekozen, terwijl je niet professioneel met de helft van je team om kan/wil gaan. Dat is toch ongeveer hetzelfde dan?
elein schreef:
04-07-2020 20:45
Maar je hebt zelf een coördinerende functie gekozen, terwijl je niet professioneel met de helft van je team om kan/wil gaan. Dat is toch ongeveer hetzelfde dan?
Dat dacht ik ook. Beetje raar bedrijf, het klinkt een beetje alsof iedereen elkaars werk zit te doen.
Koffiejuffrouw coördineert, collega 1 zet de koffie terwijl ze moet reizen, administratief medewerker doet de reizen, to is coördinator maar wil alleen met de jongens spelen, etc.
Alle reacties Link kopieren
Even los van het feit dat het om vrouwen gaat die blijkbaar niet echt flexibel zijn (mag ik bij jullie komen werken? Ik stap zo het vliegtuig in hoor...):

Wat is eigenlijk precies het probleem van de dames? Ik vermoed eigenlijk dat etentje/een tikje jaloezie. Met de mannen ga je lekker ergens eten, de vrouwen krijgen een kop kantoorkoffie. Is een vermoeden hoor, maar daar lijkt het op.

Dat je met hen niet weggaat is simpel zat uit te leggen: Om problemen te voorkomen. Stel ze voor dat zij maandelijks met z'n twee samen ergens een uurtje gaan lunchen op kosten van de zaak. Of ga mee, dat kan natuurlijk ook. Waarschijnlijk is het probleem daarmee wel opgelost.

Ik snap het trouwens heel goed. In deze tijd hebben we een 24-uurs economie. Als je daar niet in mee wilt moet je iets anders gaan doen, of accepteren dat je niet gevraagd wordt voor bepaalde dingen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
elein schreef:
04-07-2020 20:45
Maar je hebt zelf een coördinerende functie gekozen, terwijl je niet professioneel met de helft van je team om kan/wil gaan. Dat is toch ongeveer hetzelfde dan?
Het was meer ‘an offer you cannot refuse’. Ik wil best met het team om gaan, maar ik wil ver weg blijven van management / leiding geven. Ik heb een soort van allergie voor dit soort verantwoordelijkheden en al het bijkomende gedoe.
ManOpHetPrikbord schreef:
04-07-2020 23:54
Het was meer ‘an offer you cannot refuse’. Ik wil best met het team om gaan, maar ik wil ver weg blijven van management / leiding geven. Ik heb een soort van allergie voor dit soort verantwoordelijkheden en al het bijkomende gedoe.
Wat een onzin zeg. En commentaar hebben op mensen die niet doen waarvoor ze zijn aangenomen terwijl je zelf geen haar beter bent.
ManOpHetPrikbord schreef:
04-07-2020 23:54
Het was meer ‘an offer you cannot refuse’. Ik wil best met het team om gaan, maar ik wil ver weg blijven van management / leiding geven. Ik heb een soort van allergie voor dit soort verantwoordelijkheden en al het bijkomende gedoe.

Dus je wil wel het salaris en de vrijheid, maar niet de verantwoordelijkheden en het gedoe.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
04-07-2020 23:54
Het was meer ‘an offer you cannot refuse’. Ik wil best met het team om gaan, maar ik wil ver weg blijven van management / leiding geven. Ik heb een soort van allergie voor dit soort verantwoordelijkheden en al het bijkomende gedoe.
Mja, maar dat was het voor de mensen die een internationale baan aannamen en niet op reis willen waarschijnlijk ook. Je kan dus ophouden met daar verbaasd/verbolgen over te zijn, want je bent zelf geen haar beter. Er is blijkbaar een cultuur in jouw bedrijf waar het gebruikelijk is om jezelf anders voor te doen dan waar je geschikt voor bent of waar je hart ligt.

Je moet òf die functie teruggeven, òf je zet je schouders eronder en pakt de verantwoordelijkheid die bij je functie hoort. Je bent zelf nu degene die het 'bijkomende gedoe' veroorzaakt. Je verzint allerlei smoesjes om maar niet buiten je eigen comfortzone te hoeven stappen, en daarmee verziekt de coördinator de sfeer in het team. Dit is niet goed voor je collega's, niet voor het bedrijf (want daar worden jullie echt niet productiever van), en niet voor jou want je zit in een jas die niet past.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 20:32
Ik dacht er nooit over na, tot de nasleep van het kerstetentje 2019. Ik werk overigens wel liever met de mannen in het team, geef ik eerlijk toe, vooral omdat zij wat flexibeler omgaan met werktijden dan de vrouwelijke collega’s, wat wel handig is als je zaken doet in meerdere tijdzones.
Tja lekker logisch, jouw 'flexibele' mannelijke collega's hebben dus vrouwen thuiszitten te vergelijken met jouw 'niet-flexibele' vrouwelijke collega's. Dit is echt te simpel hoor, wel handig, voor jou
elein schreef:
05-07-2020 09:14
Mja, maar dat was het voor de mensen die een internationale baan aannamen en niet op reis willen waarschijnlijk ook. Je kan dus ophouden met daar verbaasd/verbolgen over te zijn, want je bent zelf geen haar beter. Er is blijkbaar een cultuur in jouw bedrijf waar het gebruikelijk is om jezelf anders voor te doen dan waar je geschikt voor bent of waar je hart ligt.

Je moet òf die functie teruggeven, òf je zet je schouders eronder en pakt de verantwoordelijkheid die bij je functie hoort. Je bent zelf nu degene die het 'bijkomende gedoe' veroorzaakt. Je verzint allerlei smoesjes om maar niet buiten je eigen comfortzone te hoeven stappen, en daarmee verziekt de coördinator de sfeer in het team. Dit is niet goed voor je collega's, niet voor het bedrijf (want daar worden jullie echt niet productiever van), en niet voor jou want je zit in een jas die niet past.
Geloof me, ik wil die functie graag teruggeven. Iedereen die me waarschuwde voor een situatie ‘wel extra verantwoordelijkheden, geen extra bevoegdheden’ heef gelijk gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt twee keuzes:
- je spreekt met de mannen voortaan óok alleen op kantoor af
- je spreekt met de vrouwen af in een openbare gelegenheid. Dat geeft hen en jou genoeg back up om me too situaties te melden. Je begeeft je dan namelijk tussen andere mensen en dan kun je niets flikken. Voor beide partijen veilig

Dat me too verhaal van jou is een overtrokken kut smoes. Echt!
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
04-07-2020 17:27
Grappig dat je dat zegt. Hier zit bij mij inderdaad wel een stukje minachting naar sommige teamleden die bij de meest internationale afdeling van een internationaal bedrijf komen werken maar vervolgens nauwelijks met een stok het vliegtuig in te krijgen zijn. En een woordenboek hanteren waarin ‘overwerk’ is geschrapt.
Minachting nog wel, misschien iets minder emotie op de werkplek?
Alle reacties Link kopieren
Wat een mismanagement en een smoezen zeg. Ben blij dat mijn baas (internationale afdeling, internationaal bedrijf) niet zo bangig en smoezerig te werk ging toen ik nog voor m werkte.

Afspreken doe je met alle teamleden op dezelfde wijze: op kantoor of in het openbaar. Of laat de medewerker kiezen. Maar ga niet met de vrouwen in een vergaderhok zitten en met de kerels aan het bier. Bied je excuses aan.

Beoordelen van hun prestaties idem. Als ze niet vaak genoeg kunnen vliegen vraag je hoe dat wel mogelijk gemaakt kan worden. Betere planning helpt vaak al. En ja, mensen die meer taken voor hun gezin uitvoeren hebben vaak een lastigere planning. Maar doorgaans niet onoplosbaar. Gewoon anders. Minachten is het tegenovergestelde van wat zinvol is.
Alle reacties Link kopieren
Die vrouwen zijn gewoon zakelijk dat ze niet de hele tijd overwerken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom reageer je niet inhoudelijk op de talloze suggesties die zijn gedaan om het anders aan te pakken?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
05-07-2020 11:55
Geloof me, ik wil die functie graag teruggeven. Iedereen die me waarschuwde voor een situatie ‘wel extra verantwoordelijkheden, geen extra bevoegdheden’ heef gelijk gekregen.
Wat is je probleem dan nog? Ga morgen met je eigen leidinggevende om tafel, zeg eerlijk dat je niet op je plek zit in deze functie en vraag om een andere plek in het bedrijf.

Als dat niet mogelijk is: Ga met je hele (!) team om tafel, geef daar eerlijk aan dat de coördinator rol niet bij je past, en vraag of iemand deze rol op zich zou willen nemen. Dan ga je samen met hem/haar naar de baas en stelt de wissel voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat de vrouwen dit niet zo leuk vinden, aan de andere kant kunnen zij als vrouwen onderling ook gewoon dingen met elkaar ondernemen en af en toe gemengd. Zo moeilijk is het allemaal niet...
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
05-07-2020 13:49
Wat is je probleem dan nog? Ga morgen met je eigen leidinggevende om tafel, zeg eerlijk dat je niet op je plek zit in deze functie en vraag om een andere plek in het bedrijf.

Als dat niet mogelijk is: Ga met je hele (!) team om tafel, geef daar eerlijk aan dat de coördinator rol niet bij je past, en vraag of iemand deze rol op zich zou willen nemen. Dan ga je samen met hem/haar naar de baas en stelt de wissel voor.
En dan wil een van de dames het wel overnemen. Die gaat voortaan met haar vrouwlijke collega naar de sauna om bij te praten, en spreekt met TO en de andere mannen af in de vergaderruimte onder het genot van een kopje automatenkoffie. ;-)
óu sont les neiges d'antan

ManOpHetPrikbord schreef:
05-07-2020 11:55
Geloof me, ik wil die functie graag teruggeven. Iedereen die me waarschuwde voor een situatie ‘wel extra verantwoordelijkheden, geen extra bevoegdheden’ heef gelijk gekregen.
Sneu dus. Grote kans dat de mensen boven jou lachen om dat zielige eikeltje die zich dit heeft laten aannaaien.

Parallelprocessen, zij minachten jou en jij hebt ook weer mensen nodig om dat op te botvieren.

Grow some balls en doe er iets aan. Ipv de enige 'invloed' die je nog hebt op deze manier te misbruiken ten koste van de vrouwen, en onder het mom van #metoo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven