Werk & Studie alle pijlers

VWO of HBO?

04-11-2019 16:35 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hooooi ik zit nu in HAVO 5 maar ik wil psychologie gaan studeren aan de uva. Kan ik dan hierna beter eerst nog VWO doen of beter n jaartje HBO psychologie? Weet iemand dat misschien? thx!!!
Alle reacties Link kopieren
Net welke keuze jij maakt.. hbo is een jaar sneller en als je al echt zeker weet dat je psychologie wilt doen lijkt het mij een goede voorbereidende keuze.

Maar als je nog niet klaar bent voor het studentenleven, nog niet echt zeker weet wat je wilt, een bredere basis wilt, kan vwo een goede optie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Misschien bespreken met een studieadviseur van de UvA?
Alle reacties Link kopieren
Let goed op, wat de (aanvullende) toelatingseisen zijn
En struikelblok voor veel studenten is Statistiek, dat is er op het VWO toch beter ingeramd, dan HAVO/HBO
Wat adviseert je decaan e/o mentor?

HBO psychologie lijkt trouwens totaal niet op de universitaire psychologie hè.
Alle reacties Link kopieren
Ja nou weet je nog 2 jaar op deze school is missch best wel saai maar voor 1 jaartje naar een hele nieuwe school is missch ook nix :huh: :huh: :huh:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker vwo aanraden. Inderdaad omdat heel veel studenten struikelen over de wiskunde, en dat op vwo niveau echt heel anders is. Je moet trouwens sowieso een wiskunde certificaat op vwo niveau hebben om überhaupt toelaatbaar te zijn (en ook voor Engels).
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het zit bij Psychologie maar ik heb ook een studie gedaan waar veel zijinstroom was van HBO-premaster-master.
En je zag echt een heel groot verschil in niveau tussen die mensen en degenen die van een WO bachelor kwamen. Uiteindelijk haalden veel het wel maar ze hadden veel moeite met statistiek en scriptie schrijven was ook een crime.
Bij VWO-WO wordt je veel meer klaargestoomd voor deze richting dus het sluit veel beter aan.
Alle reacties Link kopieren
Als het een mogelijkheid is voor je, zou je kunnen overwegen om 5-6 vwo in 1 jaar te doen. Er zijn onderwijsinstellingen die dit aanbieden. Is wel pittig, maar misschien een optie voor je. Ben je ook van deze school af ;-)
tęssa44- wijzigde dit bericht op 04-11-2019 16:59
0.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tęssa44- schreef:
04-11-2019 16:58
Als het een mogelijkheid is voor je, zou je kunnen overwegen om 5-6 vwo in 1 jaar te doen. Er zijn onderwijsinstellingen die dat aanbieden. Is wel pittig maar misschien een optie voor je. Ben je ook van deze school af ;-)
En dit ja, bij volwassen onderwijs kun je het op deze manier doen.
Maar wel een hele andere omgeving dan een normale school dan.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Weet je waarom je psychologie op de universiteit wil doen? Heb je een specifiek doel of een bepaalde reden voor ogen?
Alle reacties Link kopieren
Focus je eerst nog even op Nederlands.
.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met nog 2 jaar middelbare school? VWO sluit vaker beter aan bij een universitaire studie dan eerste jaar HBO. Zeker omdat je meer wiskunde/statistiek krijgt op de VWO.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het VWO doen.

Zegt iemand die zelf niet kon wachten om die hele k*tschool gedag te zwaaien. Maar je moet straks werken tot je 75ste ofzo. Geniet nog even van het feit dat je lekker veel vakanties hebt, want eenmaal aan het werk is dat echt voorbij.

Nog los van het feit dat je in die twee jaar misschien bedenkt dat je toch liever iets anders wil doen. Je bent hoogstwaarschijnlijk rond de 17. Mijn dochter is iets ouder dan jij, maar bij haar op de opleiding zitten heel wat mensen die eerst iets anders hebben gedaan dat achteraf tegenviel. Ook van haar oude havoklas spreekt ze nog wel eens mensen en ook daar zijn er behoorlijk wat die achteraf zeggen dat ze het liever anders hadden gedaan.
ceylon wijzigde dit bericht op 04-11-2019 17:07
32.15% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
HBO.

Kan je in real life ontdekken of de studie wel iets voor jou is.

Straks heb je 2 jaar VWO gedaan en ontdek je nadien pas dat Psychologie toch niets voor jou is.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
04-11-2019 17:01
Focus je eerst nog even op Nederlands.
Nou, dit ja... Het is overigens gewoon havo, vwo, en hbo. Erger me er dood aan. :rofl:
sombraonline wijzigde dit bericht op 04-11-2019 17:09
2.46% gewijzigd
¡Apagando las luces!
hamerhaai schreef:
04-11-2019 17:01
Wat is er mis met nog 2 jaar middelbare school? VWO sluit vaker beter aan bij een universitaire studie dan eerste jaar HBO. Zeker omdat je meer wiskunde/statistiek krijgt op de VWO.
Dit.
Marnamai schreef:
04-11-2019 17:05
HBO.

Kan je in real life ontdekken of de studie wel iets voor jou is.

Straks heb je 2 jaar VWO gedaan en ontdek je nadien pas dat Psychologie toch niets voor jou is.
Hbo en universitair psychologie lijken in de verste verte niet op elkaar.
Als nog 2 jaar middelbare een drempel voor je is, kun je ook VWO 5 en 6 in 1 jaar doen. Dat bereidt je goed voor op de studielast van een universitaire studie en geeft je een goede basis. De studie psychologie is bedoeld voor mensen die nog geen voorkennis hebben van psychologie, dus ik zie geen echt voordeel van een propedeuse HBO Psychologie. Daarnaast mag je op VWO nog wel eens een onvoldoende halen en kun je alsnog slagen. Bij een propedeuse ligt dat anders; daar moet je over het algemeen alle vakken voor halen. Mocht je je toch nog bedenken en geen psychologie meer willen, heb je meer aan je VWO diploma. Ik zou het wel weten dus.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
04-11-2019 17:24
Als nog 2 jaar middelbare een drempel voor je is, kun je ook VWO 5 en 6 in 1 jaar doen.
dat zei net ook iemand, maar let op: de overgang van havo5 naar vwo5 is al flink pittig
5&6 in 1x jaar doen, dan moet je havo wel met hele goeie cijfers afgerond hebben hoor
vwo natuurlijk
Onderschat de overgang van Havo naar Vwo niet. En dan heb ik het niet over het niveau, maar over het feit dat je eigenlijk al klaar bent, maar dan weer twee jaar op die school verder moet.

Ik heb het zelf namelijk ook gedaan (willen doen) en het viel me vies tegen; waar je in je eindexamenjaar gewend bent aan minder uren en minder vakken (was althans zo in 2005, geen idee hoe dat nu allemaal zit), moet je in Vwo 5 ineens weer vol aan de bak. Geldt ook voor vakken die je al afgesloten had (had ineens weer gym en wiskunde!!!). Mijn oude vriendinnen waren allemaal van school terwijl ik daar wel nog door moest, en ik kwam in een klas waar grotendeels iedereen elkaar al kende.
Heb het toen, ook door andere omstandigheden, niet afgemaakt.

Als jij denkt dat je klaar bent om de middelbare school achter je te laten kun je beter kiezen voor HBO. Na je middelbare school zijn er zoveel richtingen, de kans is sowieso groot dat je nog andere keuzes gaat maken dan je nu wellicht denkt.
Alle reacties Link kopieren
Met enkel een propedeuse van het hbo ben je niet toelaatbaar voor de universiteit. Ik zou dus het vwo doen.

En daarnaast zou ik ook voor je persoonlijke ontwikkeling aanraden het vwo te doen en studeren nog even uit te stellen. In je schrijven kom je erg jong over.
Hoe zeker is het overigens dat je vwo en unief aan kan?

Je bent waarschijnlijk in het eerste of tweede jaar niet voor niets havo gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven