Werk & Studie alle pijlers

VWO of HBO?

04-11-2019 16:35 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hooooi ik zit nu in HAVO 5 maar ik wil psychologie gaan studeren aan de uva. Kan ik dan hierna beter eerst nog VWO doen of beter n jaartje HBO psychologie? Weet iemand dat misschien? thx!!!
Ik heb zelf een p jaar op het hbo gedaan om daarna psychologie te studeren op de universiteit.

Studie sloot super goed aan, sommige boeken kon ik 2 jaar achter elkaar gebruiken. Zowel op het hbo als de uni.

Tijdens mijn hbo jaar heb ik vwo wiskunde gehaald via het nha. Ik heb toen wel bijles van iemand gehad, anders had ik niet alles begrepen denk ik.

Engels hadden we geen aanvullende eisen voor, wordt hier wel gesteld.

Ik was blij met mijn keuze. Ik merkte juist dat de hbo studenten een betere basis hadden. Zij hadden al wat inhoudelijke kennis én geleerd hoe het werkt als niemand je vertelt wat je wanneer moet doen. Iedereen die van vwo af kwam, had echt wel meer moeite dan de hbo-ers (propedeuse), om aan de vrijheid qua studeren te wennen.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
04-11-2019 17:36
Met enkel een propedeuse van het hbo ben je niet toelaatbaar voor de universiteit. Ik zou dus het vwo doen.

En daarnaast zou ik ook voor je persoonlijke ontwikkeling aanraden het vwo te doen en studeren nog even uit te stellen. In je schrijven kom je erg jong over.
Dit dacht ik ook. Vooral dat tweede punt, was eigenlijk het eerste wat in me opkwam bij het lezen van de posts. Al zegt het schrijven op een forum natuurlijk niet alles.

Dat eerste: op sommige (of alle?) universiteiten is er geen akkoord met een hbo-propedeuse bij sommige (of alle) opleidingen. Vaak geldt die route alleen bij 21+ met een toelatingsprocedure. Of zijn er aanvullende eisen <21 aan een hbo-propedeuse. Check dit goed. Daarnaast, maar dat ligt er ook aan hoe goed wiskunde je ligt zou ik dat sowieso op vwo-niveau halen. Los van de eisen. Die hbo-propedeuse route zou ik überhaupt alleen maar doen als je vrij zeker van je zaak bent.
lilalinda schreef:
04-11-2019 17:26
dat zei net ook iemand, maar let op: de overgang van havo5 naar vwo5 is al flink pittig
5&6 in 1x jaar doen, dan moet je havo wel met hele goeie cijfers afgerond hebben hoor
Dat weet ik uit eigen ervaring :) . Nou was mijn gemiddelde cijfer inderdaad wel hoog.
Alle reacties Link kopieren
Ok ja bedankt allemaal ik denk ook zelf dat wel beter is om HBO te doen maar mn decaan denkt dat het misschien beter is om VWO te doen maja ik moet ook nog ff goed verder kijken of het allemaal wel echt kan van HBO naar de uva.
Alle reacties Link kopieren
hbo en vwo.
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
elsieNLD schreef:
05-11-2019 10:12
Ok ja bedankt allemaal ik denk ook zelf dat wel beter is om HBO te doen
dat wordt je hier niet aangeraden hoor
Alle reacties Link kopieren
elsieNLD schreef:
05-11-2019 10:12
Ok ja bedankt allemaal ik denk ook zelf dat wel beter is om HBO te doen maar mn decaan denkt dat het misschien beter is om VWO te doen maja ik moet ook nog ff goed verder kijken of het allemaal wel echt kan van HBO naar de uva.
Waarom denk jij dat het beter? Ik denk dat je de HBO opleiding en school wat idealiseert. En een HBO opleiding is weer anders dan hoe er les gegeven wordt op de universiteit.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
elsieNLD schreef:
05-11-2019 10:12
Ok ja bedankt allemaal ik denk ook zelf dat wel beter is om HBO te doen maar mn decaan denkt dat het misschien beter is om VWO te doen maja ik moet ook nog ff goed verder kijken of het allemaal wel echt kan van HBO naar de uva.
Waarom denk jij dat het beter? Ik denk dat je de HBO opleiding en school wat idealiseert. En een HBO opleiding is weer anders dan hoe er les gegeven wordt op de universiteit.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
elsieNLD schreef:
05-11-2019 10:12
Ok ja bedankt allemaal ik denk ook zelf dat wel beter is om HBO te doen maar mn decaan denkt dat het misschien beter is om VWO te doen maja ik moet ook nog ff goed verder kijken of het allemaal wel echt kan van HBO naar de uva.

Zolang je nog (onder andere) ‘maja’ en ‘ff’ schrijft ben je nog niet klaar voor welke vervolgopleiding dan ook.
Ga alsjeblieft vwo doen.
.
elsieNLD schreef:
05-11-2019 10:12
Ok ja bedankt allemaal ik denk ook zelf dat wel beter is om HBO te doen maar mn decaan denkt dat het misschien beter is om VWO te doen maja ik moet ook nog ff goed verder kijken of het allemaal wel echt kan van HBO naar de uva.
De decaan kent jou en heeft er voor geleerd. Waarom zou je zijn advies niet serieus nemen?
Alle reacties Link kopieren
Verschil tussen HAVO en universiteit is echt groot. Ook met studie Psychologie dat nogal eens wordt weggezet als zogenaamd makkelijk.

Je moet de HAVO echt met gemak aankunnen, wil je succesvol kunnen zijn op de universiteit. Voor een overstap naar VWO is dit overigens ook een vereiste.

HBO sluit beter aan op HAVO dan VWO en universiteit.

Dus ja, veel hangt af van je capaciteiten, cijfers, inzet en motivatie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je psychologie op de uni doen in plaats van op hbo-niveau?

Stel, je wordt niet ingeloot bij de decentrale selectie (afgelopen jaar het geval bij 2/3 van de ingeschreven studenten!), wat zou je dan doen? Ga je dan voor hbo psychologie? Of zou je dan liever een andere universitaire studie kiezen?
Als je ongeacht de precieze studierichting voor universitair zou willen gaan, doe dan nu vwo. Zo niet, kies dan voor hbo. Je kunt dan altijd nog de hbo studie in zijn geheel afmaken en dan verder zien mocht de selectie niet lukken. Of bijvoorbeeld kiezen voor een hbo-premaster-master route.
lilalinda schreef:
05-11-2019 10:19
dat wordt je hier niet aangeraden hoor
Dit.. Vreemde vorm van schrijven heb je, TO.
Alle reacties Link kopieren
elsieNLD schreef:
05-11-2019 10:12
Ok ja bedankt allemaal ik denk ook zelf dat wel beter is om HBO te doen maar mn decaan denkt dat het misschien beter is om VWO te doen maja ik moet ook nog ff goed verder kijken of het allemaal wel echt kan van HBO naar de uva.
De meeste mensen hier schrijven juist dat je beter vwo kunt doen. Daar heb je denk ik meer aan, want dan kun je daarna sowieso psychologie aan de universiteit gaan doen, maar ook nog wat anders. Nog twee jaar school is wel saai, maar dat is hbo ook als je weet dat het maar voor een jaartje is, want dan ga je je toch niet echt thuis voelen.
Als je het in je hebt, vwo, ik zou de keuze voor een definitieve studierichting lekker uitstellen.
Marnamai schreef:
04-11-2019 17:05
HBO.

Kan je in real life ontdekken of de studie wel iets voor jou is.

Straks heb je 2 jaar VWO gedaan en ontdek je nadien pas dat Psychologie toch niets voor jou is.
Dan kan ze toch ook nog steeds van studie wisselen?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
04-11-2019 17:05
HBO.

Kan je in real life ontdekken of de studie wel iets voor jou is.

Straks heb je 2 jaar VWO gedaan en ontdek je nadien pas dat Psychologie toch niets voor jou is.
Dat maakt niet uit. Voor veel universitaire studies heb je vwo nodig met bv wiskunde, natuur en scheikunde. Dus ik zou vwo doen.
hamerhaai schreef:
04-11-2019 17:01
Wat is er mis met nog 2 jaar middelbare school? VWO sluit vaker beter aan bij een universitaire studie dan eerste jaar HBO. Zeker omdat je meer wiskunde/statistiek krijgt op de VWO.
Hier sluit ik me bij aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde ook via hbo propedeuse naar universiteit. Ik had alleen niet verwacht dat je nog minder kans had om aangenomen te worden. Er werd maar 1 iemand van mijn opleiding aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denken hbo'ers dat ze wo aankunnen? Het is zwaarder dan vwo, dus als je dat al niet aankon heb ik slecht nieuws.
Hoe doe je het nu op de havo? Als je het ontzettend makkelijk vindt zou je vwo kunnen overwegen. Als je nu moeite hebt met vakken als Nederlands, Engels en wiskunde zou ik naar het hbo gaan. Eventueel kan je tijdens je propedeuse-jaar nog bijvoorbeeld wiskunde op vwo-niveau proberen.

Waarom wil je psychologie studeren?
Lethe schreef:
06-11-2019 13:03
Waarom denken hbo'ers dat ze wo aankunnen? Het is zwaarder dan vwo, dus als je dat al niet aankon heb ik slecht nieuws.

Dat snap ik ook niet. Ik ken heel veel mensen die dachten dat ze prima naar de universiteit konden, maar dat viel in de praktijk vies tegen. Het is een heel andere manier van denken en niet iedereen is daar goed in.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-11-2019 10:19
dat wordt je hier niet aangeraden hoor
Dacht ik ook al. Er wordt hier aangeraden VWO te doen net als je decaan.
Alle reacties Link kopieren
vwo, zonder twijfel
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op 5 jaar studiefinanciering, geloof ik.
Als je 1 jaar HBO doet, ben je daarvan 1 jaar kwijt.

Als je VWO doet, houd je recht op 5 jaar studiefinanciering.
(geloof ik. ik weet niet hoe de regels nu zijn
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven