Werk & Studie alle pijlers

Waar werkt iedereen dan?

13-08-2019 20:46 136 berichten
Vandaag had ik een gesprekje met een schoonmaakmedewerker op mijn werk. Ze gaf aan dat de werkdruk bij hun zo hoog was omdat ze te weinig personeel hadden.
Ik zat daar later wat over na te denken en realiseerde mij dat er in zowat alle sectoren personeelstekorten zijn.
In de zorg, het onderwijs, de bouw, de schoonmaak, de detailhandel, de politie, dd belastingdienst. Als ik op de weg zit zie ik overal bedrijfsbusjes met Wij zoeken collega's!. De taxichauffeurs op mijn werk klagen ook over te weinig mensen.
Dus, waar werken al die mensen die we tekort komen dan? Dat de zorg een tekort heeft als iedereen naar het onderwijs rent, snap ik. Maar zover ik weet is er niet een sector die overloopt van de werknemers.

Misschien een domme vraag, dat zal best, maar ik vind het best apart dat 4 jaar geleden mijn contract niet werd verlengd omdat er teveel personeel was en nu trekken ze je nog net niet van de straat als je langs een verpleeghuis loopt.
Maar slecht management in de zorg...breek me de bek niet open.
Ik was verzorgende ig in de ouderenzorg. Op de afdeling werkten ook een aantal helpenden. Die hebben minder bevoegdheden en zijn dus goedkoper. Sommigen hadden een certificaat gehaald dat ze ook medicijnen mochten delen, de zgn helpende plus.
So far, so good.
Toen wilde mijn organisatie meer kwaliteit leveren. Dat betekende dat de helpenden hun plusje kwijtraakten en dat ze zich maar moesten bijscholen tot volwaardige v-ig. Klinkt mooi op papier, maar sommigen van die helpenden wilden of konden die opleiding helemaal niet. Maar als je het niet deed kon je gewoon vertrekken. Zelfs vrouwen die tegen hun pensioen aanzaten moesten de opleiding nog in.
Velen zijn toen weggegaan. Naar andere organisaties of naar een andere sector. Daar worden nu de wrange vruchten van geplukt.

En de algemene omgang met personeel. Zo had ik een collega die slechtziend was. Haar werk kon ze prima doen en ze woonde in de buurt dus ook vervoer was geen probleem.
Helaas werd het tehuis gesloopt en iedereen werd herplaatst. In hetzelfde dorp was nog een tehuis van dezelfde organisatie dus slechtziende collega had daarvoor geopteerd. Werd afgewezen. Ze moest maar drie dorpen verderop gaan werken wat voor haar dus onmogelijk zelfstandig te bereiken was.
Ik vind zoiets echt heel erg, dat je zo met personeel omspringt.
Alle reacties Link kopieren
Vakmensen meer betalen is een leuk idee, maar dat wordt natuurlijk doorberekend in de prijzen die gevraagd worden voor hun diensten. Dat willen ‘we’ niet en dan gaan ‘we’ toch op zoek naar de goedkopere aanbieders, die dan hun vaklui (of beunhazen) wel ergens anders vandaan halen.
Met de ene oplossing creëer je het volgende probleem. Dat is denk ik niet echt een vicieuze cirkel, meer een golfbeweging.
.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
15-08-2019 11:48
Maar slecht management in de zorg...breek me de bek niet open.
Ik was verzorgende ig in de ouderenzorg. Op de afdeling werkten ook een aantal helpenden. Die hebben minder bevoegdheden en zijn dus goedkoper. Sommigen hadden een certificaat gehaald dat ze ook medicijnen mochten delen, de zgn helpende plus.
So far, so good.
Toen wilde mijn organisatie meer kwaliteit leveren. Dat betekende dat de helpenden hun plusje kwijtraakten en dat ze zich maar moesten bijscholen tot volwaardige v-ig. Klinkt mooi op papier, maar sommigen van die helpenden wilden of konden die opleiding helemaal niet. Maar als je het niet deed kon je gewoon vertrekken. Zelfs vrouwen die tegen hun pensioen aanzaten moesten de opleiding nog in.
Velen zijn toen weggegaan. Naar andere organisaties of naar een andere sector. Daar worden nu de wrange vruchten van geplukt.

En de algemene omgang met personeel. Zo had ik een collega die slechtziend was. Haar werk kon ze prima doen en ze woonde in de buurt dus ook vervoer was geen probleem.
Helaas werd het tehuis gesloopt en iedereen werd herplaatst. In hetzelfde dorp was nog een tehuis van dezelfde organisatie dus slechtziende collega had daarvoor geopteerd. Werd afgewezen. Ze moest maar drie dorpen verderop gaan werken wat voor haar dus onmogelijk zelfstandig te bereiken was.
Ik vind zoiets echt heel erg, dat je zo met personeel omspringt.

Is ook slecht.
Er zijn zoveel lagen management dat de toplaag die uiteindelijk gaat over financieel beleid geen idee heeft van de werkvloer. Dat is gewoon gewoon schuiven met geld en poppetjes. Dus het voorbeeld wat jij noemt, daar hebben de mensen die beslissen geen notie van, geen persoonlijke band mee.
.
Maar hoger opgeleiden krijgen wel steeds meer.
Ik lees in een ander topic dat een starter op hbo niveau gewoon 2500 krijgt.
Dat is voor mij einde vd schaal. Logisch dat mbo 'ers dus liever doorstromen naar hbo niveau. Maar daarmee loopt de werkvloer die bestaat uit mbo 2, 3 en 4 medewerkers dus leeg.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 15-08-2019 12:02
31.73% gewijzigd
Wat mij vooral opvalt en wat ik heel vreemd vind is de opmars van een lifecoach of een lifestylecoach. En die mensen die zich dan lifestylecoach noemen hebben meestal ook geen opleiding of iets. Ze helpen mensen dan om een vision board te maken of zoiets. :bonk:

Waar zijn we mee bezig dat we nu zelfs lifestylecoaches nodig hebben of denken te hebben en dat die mensen geld verdienen met deze onzin? :facepalm:
Anoniem262821034 schreef:
15-08-2019 11:59
Is ook slecht.
Er zijn zoveel lagen management dat de toplaag die uiteindelijk gaat over financieel beleid geen idee heeft van de werkvloer. Dat is gewoon gewoon schuiven met geld en poppetjes. Dus het voorbeeld wat jij noemt, daar hebben de mensen die beslissen geen notie van, geen persoonlijke band mee.
Nou, het ergste was dat de manager die daarover moest beslissen gewoon op onze locatie zat. Die wist over wie ze beslissingen nam.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-08-2019 12:01
Wat mij vooral opvalt en wat ik heel vreemd vind is de opmars van een lifecoach of een lifestylecoach. En die mensen die zich dan lifestylecoach noemen hebben meestal ook geen opleiding of iets. Ze helpen mensen dan om een vision board te maken of zoiets. :bonk:

Waar zijn we mee bezig dat we nu zelfs lifestylecoaches nodig hebben of denken te hebben en dat die mensen geld verdienen met deze onzin? :facepalm:
Interessant artikel:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/01/de ... n-a3968902

Naast al die blablabla coaches - een ondernemerscoach die zelf als enige onderneming haar coachingspraktijk heeft, een kattencoach, een holistisch coach, een leiderschapscoach, een oudercoach - snap ik deze geloof ik wel. Mensen helpen met sporten en gezonder eten en een gezondere levensstijl.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
15-08-2019 12:14
Interessant artikel:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/01/de ... n-a3968902

Naast al die blablabla coaches - een ondernemerscoach die zelf als enige onderneming haar coachingspraktijk heeft, een kattencoach, een holistisch coach, een leiderschapscoach, een oudercoach - snap ik deze geloof ik wel. Mensen helpen met sporten en gezonder eten en een gezondere levensstijl.

Maar een coach die bv 80 euro vraagt om samen een vision board te maken (wat plaatjes uitknippen en plakken op een karton) en om erachter te komen wat je hobby's zijn en wat je leuk vind? :bonk:
-Darkside- schreef:
15-08-2019 11:48
Maar slecht management in de zorg...breek me de bek niet open.(...respectvolle knip...)
Ik vind zoiets echt heel erg, dat je zo met personeel omspringt.
En dit is helaas niet uniek.

Veel personeel in met name deze sector wordt (nog steeds) verondersteld op te zitten, pootjes te geven en liefst geen vrije dagen in te roosteren (ik zie het in de familie en bij kennissen die er nog werken). Meedenken, zoals jij noemt bij die reorganisatie? Niks ervan, doe wat we zeggen en anders ga je maar weg.

Gek he, dat oud-medewerkers dan niet meer terug willen als ze opeens weer nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
15-08-2019 12:03
Nou, het ergste was dat de manager die daarover moest beslissen gewoon op onze locatie zat. Die wist over wie ze beslissingen nam.

Ja dat lijkt zo, maar als locatiemanager heb je het ook maar te doen met geld en middelen die je van hogerhand toegewezen krijgt. En dan mag jij inderdaad je medewerkers die je wel persoonlijk kent het slechte nieuws gaan brengen.
.
LAgirl82 schreef:
15-08-2019 12:01
Wat mij vooral opvalt en wat ik heel vreemd vind is de opmars van een lifecoach of een lifestylecoach. En die mensen die zich dan lifestylecoach noemen hebben meestal ook geen opleiding of iets. Ze helpen mensen dan om een vision board te maken of zoiets. :bonk:

Waar zijn we mee bezig dat we nu zelfs lifestylecoaches nodig hebben of denken te hebben en dat die mensen geld verdienen met deze onzin? :facepalm:
Ik heb het ook een tijdje overwogen, alweer een jaar of tien geleden. Coach voor één of andere prangende levensvraag. Ik deed met mijn wankelende gezondheid en kansloosheid op een gewone vaste baan alles om uit de bijstand te blijven. En het was zo simpel: cursusje doen bij Civas voor een paar 100 euro en gaan met die banaan!

Misschien is het maar goed voor de mensheid dat dit werd verhinderd door een ingreep van één of andere Hogere Macht :mrgreen:

Maar let maar eens op. Niet zelden hebben dergelijke coaches zelf de nodige makke en zijn ze dit gaan doen om toch brood op de plank te kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-08-2019 12:21
Maar een coach die bv 80 euro vraagt om samen een vision board te maken (wat plaatjes uitknippen en plakken op een karton) en om erachter te komen wat je hobby's zijn en wat je leuk vind? :bonk:
Ja wat een gek ervoor geeft he?
Als iemand dat kan verkopen, voor dat bedrag, dan denk ik als ondernemer: good busy.
Maar ik ben blij dat ik geen gebakken lucht hoef te verkopen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Mijn pedicure is ook holistisch ademcoach. Ze adviseerde mij m'n ontstoken teennagel 'te accepteren in liefde en dankbaarheid.' Ik verzin dit dus niet.
Wat eten we vanavond?
Anoniem262821034 schreef:
15-08-2019 12:25
Ja dat lijkt zo, maar als locatiemanager heb je het ook maar te doen met geld en middelen die je van hogerhand toegewezen krijgt. En dan mag jij inderdaad je medewerkers die je wel persoonlijk kent het slechte nieuws gaan brengen.
Iedereen werd gewoon geherplaatst en we moesten solliciteren voor verschillende plekken. Je kan denken dat zij gewoon niet geschikt was voor die plek, maar dat geloof ik niet zo. Zij kon bv ook niet bijgeschoold worden en dit was natuurlijk een uitgelezen kans om ervoor te zorgen dat ze uit zichzelf weg zou gaan.
Nou hoe dan ook, ik ben blij dat ik daar weg ben.
Edit. Ik werk nu ergens waar eigen inbreng en nadenken wel op prijs wordt gesteld. En de locatiemanager zit op comfortabele afstand in het hoofdgebouw. Hij zit en hoort gerust wat er gebeurt maar zit niet in je nek te hijgen.
En nee, natuurlijk is het hier ook niet perfect en hebben we af en toe ook te maken met onbegrijpelijke beslissingen maar waar niet?
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 15-08-2019 12:46
21.14% gewijzigd
makreel schreef:
15-08-2019 12:33
Ja wat een gek ervoor geeft he?
Als iemand dat kan verkopen, voor dat bedrag, dan denk ik als ondernemer: good busy.
Maar ik ben blij dat ik geen gebakken lucht hoef te verkopen.
Toen de bijstand dreigde was ik zelfs in staat mijn ziel en zaligheid te verkopen :-$
Alle reacties Link kopieren
Is het toen niet ter discussie geweest om bepaalde studies (tijdelijk) stop te zetten omdat we daarvan al genoeg hadden?

Ik geloof dat het voor sommige studies best handig kan zijn.

Laten we lifecoaches als voorbeeld nemen :)
Dan kan zo een Studie voor een bepaalde Periode even stilgelegd worden door de overheid/DUO oid?
PrincessDaisy schreef:
15-08-2019 12:52
Is het toen niet ter discussie geweest om bepaalde studies (tijdelijk) stop te zetten omdat we daarvan al genoeg hadden?

Ik geloof dat het voor sommige studies best handig kan zijn.

Laten we lifecoaches als voorbeeld nemen :)
Dan kan zo een Studie voor een bepaalde Periode even stilgelegd worden door de overheid/DUO oid?
Joh, dat is geen studie, dat is een opleidinkje voor een paar honderd euro! Eerste hit op google: https://www.nhbo.nl/opleidingen/Life+Co ... wgEALw_wcB
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft geen opleiding te doen, spijker een bordje aan de voordeur en je bent in business.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is yogaleraar de nieuwe lifestylecoach. Blijkbaar levert het ook niks op want dat yogagedoe is allemaal naast een gewone baan. Ik ken ook niemand die aan yoga doet zonder ook yogaleraar te zijn.

Even snel op google maps gekeken en op loopafstand al 12 yogacoaches te vinden...
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
makreel schreef:
15-08-2019 13:04
Je hoeft geen opleiding te doen, spijker een bordje aan de voordeur en je bent in business.
Zelfs dat! Maar het staat wel interessant als je een certificaatje (of twee, drie) aan de muur hebt hangen.
Curley schreef:
15-08-2019 13:07
Volgens mij is yogaleraar de nieuwe lifestylecoach. Blijkbaar levert het ook niks op want dat yogagedoe is allemaal naast een gewone baan. Ik ken ook niemand die aan yoga doet zonder ook yogaleraar te zijn.

Even snel op google maps gekeken en op loopafstand al 12 yogacoaches te vinden...
Ik woon in een dorp en telde net 18 coaches, waaronder in één oogopslag 3 lifecoaches, een healthcoach, corporate (watte?) coach, kindercoach en mental coach.
quattro-stagioni schreef:
15-08-2019 13:10
Ik woon in een dorp en telde net 18 coaches, waaronder in één oogopslag 3 lifecoaches, een healthcoach, corporate (watte?) coach, kindercoach en mental coach.
Naar aanleiding van jouw post kom ik erachter dat in mijn dorp een Ayahuasca-coach zit.
Overigens vind ik gewichtsconsulent/voedingscoach ook zo'n ding. Daarvan zitten er in mijn dorp minstens 5.
Maar goed, doe een LOI-cursus en je bent voedingsdeskundige.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
15-08-2019 13:10
Ik woon in een dorp en telde net 18 coaches, waaronder in één oogopslag 3 lifecoaches, een healthcoach, corporate (watte?) coach, kindercoach en mental coach.
Ik zie een gat in de markt: coach-coach :proud:
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Vergrijzing is het antwoord en te kleine gezinnen. Hadden we deze economie goed draaiende willen houden dan was 4 kinderen ideaal geweest. De babyboomers gaan en masse met pensioen en te weinig kinderen om de sociale premies op te brengen en te veel arbeidsplaatsen om op te vullen. Ondertussen gaan de economieën van de Oostbloklanden ook steeds beter en is er dus een leegloop in de laaggeschoolde banen (agrarische sector, schoonmaak, slachthuizen enz.).

Ondertussen weigeren werkelozen om baantjes op te pikken die fysiek zwaar zijn en er t.o.v. een uitkering niet op vooruit gaan terwijl een andere groep (jongste generatie) alleen maar werk wil doen wat leuk is, goed betaald wordt en veel vrije dagen (zelfs starters willen al liever parttime werken).

Ondertussen raakt ons sociale stelsel uitgeput want er zijn te weinig werkenden die al die premies voor WAO,WW en AOW kunnen betalen dus moeten we toch werknemers gaan importeren maar dat zijn buitenlanders en die willen de meeste mensen niet.

Dat de zorg zo belachelijk laag betaald wordt is omdat het geen geld genereert maar alleen maar kost en de middeninkomens in Nederland al overbelast zijn. Vroeger spaarde je voor later, nu geven ouders hun kinderen huizen, onderdak tot hun 25ste of alle luxe die ze nodig hebben terwijl ze dat geld beter kunnen bewaren voor aanvullende ziekenzorg voor later.
Is fotograaf en rijinstructeur al genoemd? Daar hebben we er hier ook genoeg van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven