Werk & Studie alle pijlers

Waar werkt iedereen dan?

13-08-2019 20:46 136 berichten
Vandaag had ik een gesprekje met een schoonmaakmedewerker op mijn werk. Ze gaf aan dat de werkdruk bij hun zo hoog was omdat ze te weinig personeel hadden.
Ik zat daar later wat over na te denken en realiseerde mij dat er in zowat alle sectoren personeelstekorten zijn.
In de zorg, het onderwijs, de bouw, de schoonmaak, de detailhandel, de politie, dd belastingdienst. Als ik op de weg zit zie ik overal bedrijfsbusjes met Wij zoeken collega's!. De taxichauffeurs op mijn werk klagen ook over te weinig mensen.
Dus, waar werken al die mensen die we tekort komen dan? Dat de zorg een tekort heeft als iedereen naar het onderwijs rent, snap ik. Maar zover ik weet is er niet een sector die overloopt van de werknemers.

Misschien een domme vraag, dat zal best, maar ik vind het best apart dat 4 jaar geleden mijn contract niet werd verlengd omdat er teveel personeel was en nu trekken ze je nog net niet van de straat als je langs een verpleeghuis loopt.
Anoniem262821034 schreef:
15-08-2019 11:54
Vakmensen meer betalen is een leuk idee, maar dat wordt natuurlijk doorberekend in de prijzen die gevraagd worden voor hun diensten. Dat willen ‘we’ niet en dan gaan ‘we’ toch op zoek naar de goedkopere aanbieders, die dan hun vaklui (of beunhazen) wel ergens anders vandaan halen.
Met de ene oplossing creëer je het volgende probleem. Dat is denk ik niet echt een vicieuze cirkel, meer een golfbeweging.
Dit onder andere waarom automonteur laag zit. Mensen mopperen nu al dat het onderhoud aan de auto zoveel kost, maar bij verhogen van salaris gaan die nog meer omhoog. En verder net als in de zorg veel lagen hè, managers, hoofdkantoor vol mensen, tja die willen ook allemaal salaris.

Maar mijn man heeft wel begin dit jaar om verhoging gevraagd en ook fiks verhoging gekregen, hij zit nog niet waar wij willen zitten met salaris (nog onder de 2500,- bruto ft). Daarnaast zijn er laatste jaren wat regulieren verhoging door oa vakbond geweest dus er is wel wat beweging.
Kijkt ook wel naar vacatures bij kleinere garages, daar kan hij vast meer verdienen, maar hij heeft nu bepaalde voorwaarden die bij kleinere garages weer minder goed geregeld zijn.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat al die coaches daar hun brood mee kunnen verdienen.. zullen ongetwijfeld naast een goed verdienende partner zijn.

Verder is de economie een cirkeltje, dus ongetwijfeld dat straks in crisis tijd er in de zorg (wat al vaker genoemd is) weer als eerste bezuinigd wordt. Triest maar een feit..want stel dat je al die managers eens op de schop gooit.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
15-08-2019 13:08
Zelfs dat! Maar het staat wel interessant als je een certificaatje (of twee, drie) aan de muur hebt hangen.

En dan even lid worden van een beroepsvereniging die jou tot ‘erkend’ coach benoemt en je bent er.
.
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
15-08-2019 13:20
Ik zie een gat in de markt: coach-coach :proud:
Zoek niet verder:
https://jezaakvoorelkaar.nl
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
15-08-2019 14:00
Zoek niet verder:
https://jezaakvoorelkaar.nl

Mijn god. :rofl:
.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
15-08-2019 13:21
Vergrijzing is het antwoord en te kleine gezinnen. Hadden we deze economie goed draaiende willen houden dan was 4 kinderen ideaal geweest. De babyboomers gaan en masse met pensioen en te weinig kinderen om de sociale premies op te brengen en te veel arbeidsplaatsen om op te vullen. Ondertussen gaan de economieën van de Oostbloklanden ook steeds beter en is er dus een leegloop in de laaggeschoolde banen (agrarische sector, schoonmaak, slachthuizen enz.).

Ondertussen weigeren werkelozen om baantjes op te pikken die fysiek zwaar zijn en er t.o.v. een uitkering niet op vooruit gaan terwijl een andere groep (jongste generatie) alleen maar werk wil doen wat leuk is, goed betaald wordt en veel vrije dagen (zelfs starters willen al liever parttime werken).

Ondertussen raakt ons sociale stelsel uitgeput want er zijn te weinig werkenden die al die premies voor WAO,WW en AOW kunnen betalen dus moeten we toch werknemers gaan importeren maar dat zijn buitenlanders en die willen de meeste mensen niet.

Dat de zorg zo belachelijk laag betaald wordt is omdat het geen geld genereert maar alleen maar kost en de middeninkomens in Nederland al overbelast zijn. Vroeger spaarde je voor later, nu geven ouders hun kinderen huizen, onderdak tot hun 25ste of alle luxe die ze nodig hebben terwijl ze dat geld beter kunnen bewaren voor aanvullende ziekenzorg voor later.
Gelukkig hebben die babyboomers niet 4 kinderen genomen. We zouden dan nóg veel voller geweest zijn dan nu. 25-30 miljoen mensen in plaats van de 17 miljoen waaronder dit landje al bijna bezwijkt. En ondanks de tekorten op de arbeidsmarkt zijn er nog steeds bijna 1 miljoen mensen tussen de 18 en de 66 die op de een of andere manier van een uitkering leven. We zijn dus prima in staat om een grote groep niet werkenden te onderhouden.

We zullen juist moeten krimpen, terug naar 15 miljoen of minder. Dan hoeven er ook geen extra wegen en woningen gebouwd te worden. Verder de bullshitbanen afbouwen en veel meer automatiseren. Je zult zien, dan redden we het prima met zijn allen en bovendien hebben we meer vrije tijd en meer ruimte, minder files en lagere woningprijzen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
15-08-2019 14:00
Zoek niet verder:
https://jezaakvoorelkaar.nl
Het is écht!!!
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik ken veel mensen die PT in de zorg werken, die gaan om 12.30 naar huis en dan blijft er en handjevol personeel over om de middag taken uit te voeren.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
14-08-2019 17:21
Heel veel werk wordt verricht in onzinbanen. Werk dat niks oplevert voor degenen die het betalen of de samenleving.
https://www.ad.nl/ad-werkt/enorme-groep ... ~aac56dae/

En de nuttige banen worden vaak slecht betaald of hebben slechte arbeidsvoorwaarden. Of werk nuttig is merk je als ze in staking gaan. Bij stakende buschauffeurs, horecamedewerkers of bouwvakkers zouden we last ondervinden. Bij stakende beleggingsadviseurs of middel-managers niet.
Dit is wel heel makkelijk gezegd, ja je voelt het meteen als de buschauffeurs staken, dat klopt. Maar de salarisadministrateur dan, voel je het gelijk als die een dagje staakt? De meeste dagen helemaal niet, maar de dag dat het salaris uitbetaald moet worden toch wel ja. En als die elke maand een dag staakt dan kan het maar zo zijn dat je salaris steeds wat vaker net iets later komt.

En als we dan kijken naar je HR Business Partner (jeukwoord, dat geef ik toe), dan kan het inderdaad maar zo zijn dat je er niets van merkt dat die een maandje niets doet. Maar als je die persoon ontslaat en je hebt iemand die de ziektewet in gaat en je moet aan de slag met de wet poortwachter mis je die persoon toch wel. En als er ineens een grote leegloop is op een afdeling moet je misschien wel iemand extern in huren om eens te kijken wat er nou precies gebeurd.

en die online marketeer mis je inderdaad ook de eerste maand niet, maar als de verkoop op basis van mond tot mond reclame wat minder wordt en de site verouderd is en je niet door hebt gehad dat je concurrenten een vernieuwing hebben doorgevoerd en jij dus daar niet in mee kan kan het toch best handig zijn om wat van die expertise in huis te halen.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
15-08-2019 12:22
En dit is helaas niet uniek.

Veel personeel in met name deze sector wordt (nog steeds) verondersteld op te zitten, pootjes te geven en liefst geen vrije dagen in te roosteren (ik zie het in de familie en bij kennissen die er nog werken). Meedenken, zoals jij noemt bij die reorganisatie? Niks ervan, doe wat we zeggen en anders ga je maar weg.

Gek he, dat oud-medewerkers dan niet meer terug willen als ze opeens weer nodig zijn.
Zie ik helaas ook zo in de zorg.
Personeel zet zich in voor client, zorgzaam en gedreven. Maar op hun beurt is de leiding vaak niet zo zorgzaam.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
15-08-2019 14:00
Zoek niet verder:
https://jezaakvoorelkaar.nl
OMG.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven