Werk & Studie alle pijlers

Waarom ben jij opgestroomd?

06-11-2019 13:35 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vaak dat mensen via het vmbo met veel moeite zijn opgestroomd naar de universiteit. Nu snap ik het als je een moeilijke jeugd had en school daardoor geen prioriteit was, maar als je uit een normaal gezin komt, gezond was, geen leerstoornis had en de hersens had, waarom ben je dan zo laag begonnen? Hoe kan het dat iemand met wo-niveau op kader geplaatst wordt?

Als je zwaar dyslectisch bent en er thuis altijd hommeles was is het begrijpelijk, maar anders?
Ik heb overigens een paar keer leerlingen gehad die binnen een paar jaar enorme stappen maakten in het VO (dus 1basis-2mavo-3havo of 1kader-2-havo-3vwo). Het past bij mijn stokpaard, maar bij al deze leerlingen was er sprake van ofwel een allochtone achtergrond, ofwel afkomst uit een economisch zwakker milieu.
Het is heel moeilijk na te gaan of de beslissing deze kinderen op het startniveau te plaatsen op dat moment een logische keuze was of min of meer werd ingegeven door vooroordelen, maar het is echt iets waar leerkrachten en docenten heel kritisch over na moeten denken.
Ikzelf brugklas vmbot, vanaf jaar 2 havo. Vervolgens HBO afgerond en inmiddels een inmiddels universitaire master op zak.
Waarom ik begonnen ben op vmbo? Geen idee. In groep 7 in het topklasje, cito minder goed gemaakt dus vmbot advies. Maar ik vond school en leren in de vorm zoals aangeboden geweldig.

Helaas is de vorm van het huidige onderwijs niet voor iedereen weggelegd. Dus is een vriend afgestroomd van vwo naar vmbo-t. Verschillende factoren zoals leren uit boeken, veel vakken die niet aansloten bij zijn persoonlijke interesses, gewoon een lekker dwarse puber speelden een rol.
Toen hij ouder was zo een volwassentoets gemaakt en een universitaire master behaald in de richting waar hij gelukkig van

Ik denk dat de standaard vorm van onderwijs niet voor iedereen geschikt is. Helaas resulteert dit voor deze mensen vaak in afstromen.
opstromers zijn de beste, de vechters, die neem ik aan
Alle reacties Link kopieren
Wel eens gehoord van laatbloeiers?
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik te eigenzinnig ben om met de stroom mee te drijven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Sommige typen onderwijs zijn er alleen op vmbo niveau te krijgen, zoals speciaal onderwijs, dat soms 1 jaar nodig is om daarna een normaal leven te hebben (zonder begeleiding etc, ipv geen vso en daarna veel begeleiding). Terwijl er door de basisschool wel een vwo advies gegeven is, daarna gaat de leerling naar havo en daarna vwo bijvoorbeeld.
Of een dysharmonische intelligentie waardoor sommige vakken heel moeilijk zijn en sommige heel makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen op het VWO, daarna havo en daarna mavo. Na de mavo naar het MBO gegaan en daarna HBO. Ik zou nog wel graag een universitaire master doen maar in mijn vakgebied wordt het werk er niet echt leuker op, dus dat laat ik lekker zitten.

Waarom ik ben afgestroomd? Motivatie en niets uitvoeren.
Waarom ik ben opgestroomd? Ik dacht dat ik nog wel meer kon, dus eigenlijk ook motivatie
Opstromen? Op kader plaatsen? Ik ken die termen niet. Vlaams?
Alle reacties Link kopieren
Jemig TO, ik vind je OP niet getuigen van inlevingsvermogen oud.

Puber zijn, niet geschikt zijn voor schoolse systeem, laatbloeier, op MBO eindelijk je passie vinden (elektrotechniek ofzo), enz enz
JuriaanB schreef:
06-11-2019 15:58
Opstromen? Op kader plaatsen? Ik ken die termen niet. Vlaams?
Nee, 2019.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
06-11-2019 14:33
opstromers zijn de beste, de vechters, die neem ik aan
💪
Alle reacties Link kopieren
Verkeerd advies gekregen van basisschool, en dat was toen nog leidend. Terwijl ik obv van CITO-uitslag wel gewoon een niveau hoger (makkelijk) had kunnen doen. Naja, met een omweg toch gehaald.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind het ook heeel aanmatigend dat toontje van je.
Middelbare school moet je in alle vakken voldoendes halen. Maar wat als je nu een kei bent in talen maar helemaal niks hebt met wiskunde? Dan kan het dus best dat je uiteindelijk hbo of uni doet, op taalgebied. Maar tijdens middelbare schooltijd vmbo moet doen ivm wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
06-11-2019 14:33
opstromers zijn de beste, de vechters, die neem ik aan
Ik krijg er in sollicitatiegesprekken ook serieus alleen maar positieve reacties op!
Alle reacties Link kopieren
VBO-T , MBO 4, HBO, Post-HBO

Op het HBO kwam ik erachter dyslectisch te zijn.
Sinds enkele maanden weet ik dat ik ADHD met een hoog IQ heb.

Vroegah vonden ze mij geen hoogvlieger en werd er al snel bedacht dat ik beter niet kon leren maar gewoon “lekker moest gaan werken”. Daar dacht ik zelf anders over. Het was niet makkelijk maar met heel hard doorzetten toch behaald. Ik denk ook dat ik wat later uit de verf kwam dan gemiddelde leeftijdgenootjes.
Alle reacties Link kopieren
Niet zelf, maar ik ken wel een jongen die tot zijn 15e, 16e gewoon nog veel te speels was en nog niet geschikt om te leren uit boeken. Hij haalde zijn MAVO (tegenwoordig VMBO?). Pas later vond hij dat het belangrijker worden en deed hij HAVO en toen VWO, en daarna een universitaire opleiding.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
06-11-2019 16:34
En ik vind het ook heeel aanmatigend dat toontje van je.
Middelbare school moet je in alle vakken voldoendes halen. Maar wat als je nu een kei bent in talen maar helemaal niks hebt met wiskunde? Dan kan het dus best dat je uiteindelijk hbo of uni doet, op taalgebied. Maar tijdens middelbare schooltijd vmbo moet doen ivm wiskunde.
Vaak is het zelfs andersom. Want van talen heb je er meerdere en dus grotere kans op slechte rapporten. Wiskunde is maar 1 van de vele vakken. Mijn dyslectische zusje was knettergoed in Wiskunde maar ja Nederlands, Engels en Duits, allemaal onvoldoendes. Tegenover die ene 10 voor wiskunde. En je kan vaak pas later een vak laten vallen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Soms loopt het leven gewoon zo.
Ik vind opgestroomd trouwens een heel dom woord, maar dat zal aan mijn beperkte intelligentie liggen natuurlijk.


Ik ben begonnen op de Mavo en heb nu een HBO bachelor. IK zit erover te denken een master te gaan doen.
je hebt je levensloop niet altijd voor het kiezen. Oh ja, ik heb een prima jeugd gehad.
Lampreitje schreef:
06-11-2019 15:05
Sommige typen onderwijs zijn er alleen op vmbo niveau te krijgen, zoals speciaal onderwijs, dat soms 1 jaar nodig is om daarna een normaal leven te hebben (zonder begeleiding etc, ipv geen vso en daarna veel begeleiding). Terwijl er door de basisschool wel een vwo advies gegeven is, daarna gaat de leerling naar havo en daarna vwo bijvoorbeeld.
Of een dysharmonische intelligentie waardoor sommige vakken heel moeilijk zijn en sommige heel makkelijk.
Echt onzin.
Alle reacties Link kopieren
Ik was een heel vroege leerling: 11 op de middelbare en op mijn 15de mijn eerste diploma. Ook lichte vorm van woordblindheid. Ik ben echt een laatbloeier. Via Mavo, Havo, paar jaar werken, deeltijd HBO daarnaast 32 uur werken en Post HBO en daarnaast 36 uur werken. Studies in geld en tijd zelf betaald, 4 jaar HBO in 3 gedaan, ...ect gewoon heel hard werken en geen sociaal leven.

Echter, het zit er in of niet. Bij ernstige (leer)problemen is wellicht alleen een vakdiploma haalbaar maar wat is daar erg aan? Technici, zorg, buschauffeurs, ...etc hebben we ook keihard nodig. Doe iets waar je talent ligt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nou lethe ik heb helaas te dealen met.complexe ptss, ik heb geen leerstoornis, maar kwam uit een zeer geweldadige situatie dat jaaaaaaren heeft geduurd het lukte me niet op school geen concentratie niets dag nacht angst nou dan lukt zelfs mavo stof niet.... Ik betaal nu nog de.prijs, ik.doe nu pas de Hbo, ik ben van vbo naar mbo2 van mbo 2 door naar mbo 4.jaren later.piekeren naar de hbo en ja het.kost.me moeite waarom mega laag zelf beeld en faalangst, maar ook dit gaat mij lukken.

Niet alles wat je ziet is ook werkelijk zo. Of een leerstoornis.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
06-11-2019 17:22
Vaak is het zelfs andersom. Want van talen heb je er meerdere en dus grotere kans op slechte rapporten. Wiskunde is maar 1 van de vele vakken. Mijn dyslectische zusje was knettergoed in Wiskunde maar ja Nederlands, Engels en Duits, allemaal onvoldoendes. Tegenover die ene 10 voor wiskunde. En je kan vaak pas later een vak laten vallen.
Ja kan inderdaad beide kanten op! Hoewel vaak mensen die niet zo goed zijn in wiskunde ook minder goed zijn in natuur- en scheikunde bvb en dergelijke vakken. Niet altijd natuurlijk! In een ideale wereld zou je eigenlijk op verschillende niveaus verschillende vakken kunnen volgen.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een vooroodeel in je openingspost.

Ik ben opgestroomd omdat ik lesstof moeilijk kon onthouden want de meeste vakken vond ik geen zak aan. Op HBO studeer je echt gericht een vak en dat is veel leuker (vind ik) waardoor het ook makkelijker te leren is.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
06-11-2019 18:08
Ja kan inderdaad beide kanten op! Hoewel vaak mensen die niet zo goed zijn in wiskunde ook minder goed zijn in natuur- en scheikunde bvb en dergelijke vakken. Niet altijd natuurlijk! In een ideale wereld zou je eigenlijk op verschillende niveaus verschillende vakken kunnen volgen.
Ik heb van mijn slechtste vak op het havo (blijven zitten met een 4) mijn beroep gemaakt. Op de universiteit nooit lager dan een 7.5 gehaald.

Ik geloof daarom ook in groei en niet zo in gewoon wel of niet kunnen. Tot op het irritante af misschien.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-11-2019 18:12
Ik heb van mijn slechtste vak op het havo (blijven zitten met een 4) mijn beroep gemaakt. Op de universiteit nooit lager dan een 7.5 gehaald.

Ik geloof daarom ook in groei en niet zo in gewoon wel of niet kunnen. Tot op het irritante af misschien.
Ik geloof dat die groei soms gewoon een plafond heeft. En dat is ook oke. Soms ligt het ook aan de leraar bvb, ik heb bij 1 vak onder verschillende leraren totaal andere cijfers gehaald. Omdat de ene gewoon voor mij een hele abstracte manier van uitleggen had en daar ook niet vanaf week. De ander deed veel meer zijn best om zijn manier van uitleg aan te passen op de scholier.

Maar voor 1 vak, hoe hard ik ook mijn best deed, heb ik nooit hoger gehaald dan een 6. En ik werkte daar keihard voor. Nou, dan ligt daar gewoon mijn talent niet. Prima toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven