Werk & Studie alle pijlers

Waarom deze 'droombaan' geen droombaan is.

24-01-2022 14:14 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. een ander topic (klik).

Ik merkte dat de sector waar ik in werk (kunst/museum/creatief) vaak werd genoemd. En ondanks dat ik echt helemaal op mijn plek zit en de sector echt bij mij past, zitten er ook een hele hoop nadelen aan.

- Je verdiend geen kloot
- Iedereen denkt dat het 'hobby' is en je gratis een geboortekaartje / portret / logo / wat dan ook kan maken 'om niet'.
- Suppoosten zijn vaak 60+ers en vrijwilligers. De hele dag op zaal zitten is echt godsgruwelijk saai. Je bent meer een soort assistent van de beveiliger.
- Veel mensen vinden het 'onzin' en willen je graag vertellen dat 175 miljoen voor een schilderij écht krankzinnig is.
- "Een aap kan dat ook" is ook een veelgehoorde opmerking
- Uiteindelijk is het ook gewoon een kantoorbaan en Hizkia Van Kralingen komt niet dagelijks voorrijden.

Dus: ben jij archeoloog, schrijver, glazenier, criminoloog of heb je een andere droombaan? Vertel hier waarom jouw droombaan ook maar gewoon een baan is :)
Alle reacties Link kopieren
wolkewitje schreef:
25-01-2022 11:07
Voor mij heb ik mijn droombaan. Ik ontwerp verpakkingen. Die moeten functioneel zijn, aantrekkelijk, maakbaar, maar ook zo minimaal mogelijk tegenwoordig. Kunststof zit nogal in het verdomhoekje.
Het nadeel aan mijn baan is dat ik heel vaak het idee heb dat ik mij druk maak om vrij irrelevante zaken. De meeste consumenten kopen een product niet om zijn verpakking. Als wij jaren bezig geweest zijn met een nieuw dopje voor een fles, valt dat veel consumenten waarschijnlijk niet echt op. Ik vind mijn baan vaak niet zo relevant, zoals een verpleegster, loodgieter of kapper wel kan zijn.

Maar ik vind het elke keer weer leuk als ik mijn ontwerp in de winkel zie staan.
Sinds ik nog maar één functionerende hand heb, word ik regelmatig geconfronteerd met jouw soort werk. Als je per week tig doosjes en pakjes uit je ene hand de grond op glibberen of de inhoud over je heen werpen, echt, dan waardeer je een stukje vakmanschap.

Dus zolang jij niet de kindveilige sluiting van waspods hebt bedacht: mijn dank is groot
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
27-01-2022 21:31
Sinds ik nog maar één functionerende hand heb, word ik regelmatig geconfronteerd met jouw soort werk. Als je per week tig doosjes en pakjes uit je ene hand de grond op glibberen of de inhoud over je heen werpen, echt, dan waardeer je een stukje vakmanschap.

Dus zolang jij niet de kindveilige sluiting van waspods hebt bedacht: mijn dank is groot
Nee, die heb ik niet ontworpen. “One handed use” is iets wat wij vaak wel meenemen in het ontwerp. Dat een verpakking makkelijk open kan, niet alleen voor mensen met maar een arm, maar ook als je bijvoorbeeld ‘s nachts met een krijsend kind op je arm een fles melk wil maken.
Alle reacties Link kopieren
Stroopwafeltje1979 schreef:
24-01-2022 18:37
Ik heb geen droombaan maar wel een baan waar men nogal op neerkijkt. Ik werk nl als klantenservicemedewerkster in de transport.
Wat men denkt dat ik doe : excuustruus zijn.
Wat ik doe : (tijd) zendingen controleren en bijsturen (soms hele ritten omgooien of zendingen op het laatste moment herplannen), kwaliteitsrapporten opstellen voor grote klanten, procesverbetering vanaf het verpakken bij de klant tot de uitlevering bij de ontvanger, chauffeurs en loodspersoneel aan-/bijsturen, het eigen team verbeteren, en daarnaast mail, telefonie en administratie.
Wie men denkt dat ik ben : dom blondje
Wie ik ben : HBO-opgeleid met leidinggevende ervaring.

Daarnaast heb ik nog een nagelsalon. Wat mensen uitnodigt tot verkleinwoordjes, 'nageltjes doen bij klantjes'.
Mensen, ik heb gewoon een bedrijf, met naast technische aspecten van nagels plaatsen en behandelen, de creatieve kant en ziekteleer, gewoon zaken omvat als boekhouding, marketing, inkoopbeleid etc etc als ieder ander bedrijf dat wel voor vol wordt aangezien. Echt zo'n ergernis! Je zegt toch ook niet tegen een loodgieter dat hij lekker technisch knutselt met buisjes of tegen een bankier dat hij gezellig monopoly kan spelen met zijn klantjes?
Verder is het werk wel erg leuk.
wij kunnen de hand schudden, mensen denken idd vaak dat het een hobby is, of je bent maar een nagelstyliste
terwijl je er achterlijk veel geduld voor moet hebben en idd constant bezig met bovengenoemde.
ik kijk ook met argus ogen naar al die vrouwen die zelf gellak doen,
en iedere keer dat gezeik over prijzen, tegenwoordig heb ik de energie er niet meer voor, maar in het begin ging ik regelmatig in de verdediging
als jou baas zegt ik betaal je 2 euro p.u zou je dan nog gaan werken :wtf: nee toch?
maar het is idd heel leuk, ik ben echt een vakidioot, kan echt blij worden van een loei strakke set :kwijl: :flirting:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
wolkewitje schreef:
25-01-2022 11:07
Voor mij heb ik mijn droombaan. Ik ontwerp verpakkingen. Die moeten functioneel zijn, aantrekkelijk, maakbaar, maar ook zo minimaal mogelijk tegenwoordig. Kunststof zit nogal in het verdomhoekje.
Het nadeel aan mijn baan is dat ik heel vaak het idee heb dat ik mij druk maak om vrij irrelevante zaken. De meeste consumenten kopen een product niet om zijn verpakking. Als wij jaren bezig geweest zijn met een nieuw dopje voor een fles, valt dat veel consumenten waarschijnlijk niet echt op.
Ik kan heel erg genieten van een goede verpakking juist. Mijn favoriet zijn de kleine 'armpjes' noem ik ze maar in de kartonnen pickwick theedoosjes, die ervoor zorgen dat echt élke keer dat je het dekseltje weer sluit, het er netjes recht op gaat. (In tegenstelling tot die verrotte lipjes die je vroeger maar weer op eigen kracht in het doosje moest zien te friemelen wat dan nog eens extra lastig ging omdat de spaarzegel ook nog uit dat lipje gescheurd moest worden). En ik heb nu bijvoorbeeld ook een cremespoeling met een klikdop (waar-ie op staat) die heel fijn precies stevig genoeg sluit om niet vanzelf open te gaan maar die ook makkelijk genoeg met 1 zepige hand open te maken is.

Maar ook mensen die daar niet zo op letten zullen toch minder kleine ergernissen in hun dag hebben (en dus een ietsje beter humeur, en net ietsje meer tijd over voor andere dingen) als ze verpakkingen kunnen gebruiken die goed werken. Wel degelijk belangrijk werk hoor!
Alle reacties Link kopieren
Arretjescake schreef:
24-01-2022 14:51
Wat jammer van die bibliotheken. Ik had daar inderdaad ook zo’n (naïef) droom beeld bij.
Het is best leuk werken, maar alle eisen en eeuwig geld te kort maakt het niet gemakkelijk. Ik heb nog nooit eerder zo vaak "geen budget" gehoord, en ook nog nooit zoveel uren voor niets moeten werken. (fulltime takenpakket en klein parttime contract, en geen budget voor meer uren). Extra gewerkte uren moeten we compenseren, hoe dan, zou dan zo een half jaar weg kunnen blijven.
Alle reacties Link kopieren
xlong schreef:
28-01-2022 13:00
zou dan zo een half jaar weg kunnen blijven.
Ooo heerlijk dat zou ik gaan doen!
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
24-01-2022 14:39
Verder is het een groot misverstand dat iedereen die iets interessants heeft meegemaakt of veel fantasie heeft het kan.
Ik zat hier nog over na te denken, maar dit maakt het toch niet minder een droombaan? Als je het zelf dan maar wel kan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
xlong schreef:
28-01-2022 13:00
Het is best leuk werken, maar alle eisen en eeuwig geld te kort maakt het niet gemakkelijk. Ik heb nog nooit eerder zo vaak "geen budget" gehoord, en ook nog nooit zoveel uren voor niets moeten werken. (fulltime takenpakket en klein parttime contract, en geen budget voor meer uren). Extra gewerkte uren moeten we compenseren, hoe dan, zou dan zo een half jaar weg kunnen blijven.
Ja echt jammer dat er altijd geld tekort is in die sector! Ik heb jaren geleden gesolliciteerd op een bijbaan in de bibliotheek, maar zodra ze hoorden dat ik 19 was in plaats van 17 mocht het niet meer. Want dan ben je al te duur denk ik. Het lijkt me wel leuk om ook al die activiteiten in de bibliotheek te bedenken en te organiseren.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
28-01-2022 13:36
Ik zat hier nog over na te denken, maar dit maakt het toch niet minder een droombaan? Als je het zelf dan maar wel kan.

Dat denk ik ook wel, maar wellicht is het misverstand zelf een nadeel? Dat zij/hij vaak een opmerking krijgt à la ‘Oh, ik kan óók wel een boek schrijven want ik had me toch een jeugd/huwelijk/voorjaarsvakantie’? :-D
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
botanietje schreef:
28-01-2022 15:19
Dat denk ik ook wel, maar wellicht is het misverstand zelf een nadeel? Dat zij/hij vaak een opmerking krijgt à la ‘Oh, ik kan óók wel een boek schrijven want ik had me toch een jeugd/huwelijk/voorjaarsvakantie’? :-D
Dat, inderdaad. En daarnaast zijn er ontzettend veel mensen die eraan beginnen en uiteindelijk gedesillusioneerd 'neerdalen' op aarde. Ze hebben bijvoorbeeld zelf ontdekt dat het toch veeeeeel moeilijker is dan ze dachten en het boek komt nooit af. Of ze denken dat ze een heel goed verhaal hebben geschreven ('de kleinkinderen vinden het heel leuk') en hun manuscript wordt door mensen die er verstand van hebben afgekeurd.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf zelf ook, maar ik heb niet echt last van die mensen, dat lijkt me meer een lastige kant van het werk van een redacteur.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Rouge__ schreef:
27-01-2022 22:47
en iedere keer dat gezeik over prijzen, tegenwoordig heb ik de energie er niet meer voor, maar in het begin ging ik regelmatig in de verdediging
als jou baas zegt ik betaal je 2 euro p.u zou je dan nog gaan werken :wtf: nee toch?
Ja, echt he!

"Reken je echt x euro voor y? Dat kan ik zelf veel goedkoper."

Dan doe het vooral zelf joh!
Het verschil is wel dat jij spullen koopt bij de Kruidvat of op z'n best PG ofzo, en ik heb geïnvesteerd in 356754 kleuren van een professioneel A-merk, dure penselen, een professionele frees en lampen, tig bitjes voor elk type nagels en nagelriemen, rubberbase, biab, verschillende tips, verschillende sjablonen, alle mogelijke types gel, een enorme hoeveelheid glitter, stickers, decals, steentjes, folie, chromepoeder, beads en andere nailartmaterialen, afzuiging, na mijn prijzige opleiding regelmatig nog steeds een dure bijscholing volg, btw en inkomstenbelasting afdraag, verzekerd ben, investeer in marketing, internetpagina, visitekaartjes, dingen als raamfolie, en mijn loze uren schoonmaken/desinfecteren, administratie, inkoop, social media, mijn kosten aan electriciteit, verwarming en water ergens moet terugverdienen. En dat ik weet hoe ik een verlenging goed moet plaatsen om jou vrij te houden van schimmels, pseudonomas en onycholyse. Maar alle geluk met je afbladderende thuislakje dat in je nagelriemen zit.

Of iemand in je omgeving die trots vertelt dat haar dochter ook nagels zet, gewoon geleerd van YouTube! En dan zie je een paar scheve, hobbelige nagels waar de apex verkeerd zit of nergens te bekennen is en er wel zo gruwelijk lelijk gelakt is dat je er alleen 'Leuk' uit weet te persen, vanuit het oogpunt van tact.
Alle reacties Link kopieren
Te herkenbaar
rubiks wijzigde dit bericht op 01-02-2023 18:23
Reden: Weggehaald ivm herkenbaarheid
98.17% gewijzigd
makreel schreef:
25-01-2022 12:56
Ik weet niet hoe oud je nichtje met de boekendroom is, maar misschien hoeft ze zich nog niet druk te maken over 1 of 2 euro per boek en het zoeken van een uitgever of publiceren in het Engels. Als zij een boek wil schrijven, go for it (dat is alvast Engels) en dan brengt haar dat mogelijk ergens waar ze haar talent kan inzetten en geld kan verdienen.
Buiten de grote namen (Carry Slee, Paul van Loon) die al twintig jaar schrijven, hebben alle kinderboekenschrijvers er werk naast. Docent, tekstschrijver of vertaler vaak.
anoniem_63bbf1e807fcd wijzigde dit bericht op 02-02-2022 17:18
27.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
27-01-2022 18:56
Het ging om banen die anderen als droombaan zagen. Rentenier is geen baan, dus die valt al af. Beroemd zijn lijkt mij dan weer helemaal niks.

Als je mij zou vragen wat ik het liefst zou willen doen, dan zou de omschrijving heel aardig in de buurt van mijn huidige werk komen. Dus wat zou ik dan ‘big’ moeten dromen om iets heel anders te doen?

Edit: oh ja, ik ben onderzoeker/wetenschapper. Zo een met reageerbuisjes en witte jassen en zo.
Grappig, ook wetenschapper hier in de onderwijswetenschappen dus zonder witte jas. Maar mensen denken ofwel dat het immens saai is of dat ik als een soort professor Gobelijn elke week vliegende bollen uitvindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde vroeger paardrijles geven. Liefst hele dagen op een manege rondbanjeren. Uiteindelijk heel iets anders gaan doen en toch bleef het kriebelen.
Uiteindelijk 2 jaar geleden mijn instructeur diploma behaald. Sindsdien geef ik 1 avond per week les. Betaalt heel veel minder dan mijn reguliere baan en ik zou het zeker niet fulltime willen doen maar wel ontzettend blij dat ik deze droom heb verwezenlijkt. Ik wil het niet fulltime doen omdat het toch wat veel van hetzelfde is in tegenstelling tot mijn reguliere werk.
Alle reacties Link kopieren
xlong schreef:
28-01-2022 13:00
Het is best leuk werken, maar alle eisen en eeuwig geld te kort maakt het niet gemakkelijk. Ik heb nog nooit eerder zo vaak "geen budget" gehoord, en ook nog nooit zoveel uren voor niets moeten werken. (fulltime takenpakket en klein parttime contract, en geen budget voor meer uren). Extra gewerkte uren moeten we compenseren, hoe dan, zou dan zo een half jaar weg kunnen blijven.
Dat is bij ons dus helemaal niet het geval. Onze gemeente is altijd erg gul voor de bieb. Wij houden ieder boekjaar nog zoveel over, dat we in hele leuke dingen kunnen investeren. De komende jaren wordt er wel iets bezuinigd, maar dan hebben we het gelukkig nog goed *afkloppen*. Qua uren herken ik het gelukkig ook niet, wij werken met een deel variabele uren, daar kom je vaak wel een heel eind mee. En we mogen gelukkig ook altijd declareren, als we geen variabele uren meer hebben. De werkdruk ligt overigens wel aardig aan de hoge kant, maar waar niet? Als ik jou zo hoor, was ik er gauw klaar mee, hoe leuk ook.

Ik heb vandaag de hele dag op de vloer gestaan, dat vind ik toch wel het mooiste van het vak hoor, niet dat geneuzel eromheen.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
24-01-2022 15:02
Ik ben recentelijk gestopt met mijn baan als dierenarts. Ben na mijn zwangerschapsverlof vanwege medische redenen niet teruggegaan en de drempel wordt ook steeds groter.
Het werk an sich vind ik geweldig. Ik werk graag met dieren, het zijn vraagstukken en puzzels om op te lossen, en opereren vind ik uitdagend. Toch is het een van de banen met de grootste uitval binnen 5 jaar, zodanig groot, dat er zelfs nu een landelijk schrijnend tekort ontstaat.
- Met stip op 1: mensen die niet kunnen/willen betalen. Wel 100 dieren hebben, maar niet de benodigde zorg kunnen bieden. Het is simpelweg een vorm van dierenmishandeling die je dagelijks ziet, en mensen realiseren het zich niet eens.
- Mensen die de ernst van een situatie niet inzien. Die bijvoorbeeld met een dier met een rot gebit (ongelofelijk pijnlijk!) komen en dan er niks aan willen doen, 'want hij eet nog'.
- Mensen die het beter weten: de fokker of Google zei iets anders dus die weet het vast beter dan mijn 6 jaar durende opleiding. Ander voorbeeld: eigenaar komt met kat die verstopt is, ik geef aan dat het een ernstige darmverlamming kan zijn en dring serieus aan op verder onderzoek, maar eigenaar weigert röntgenfoto ivm kosten en 'niet nodig'. Komt na 24uur binnen met kat in de spoed, uiteindelijk toch een röntgenfoto gemaakt, en ja hoor, darmverlamming. Te lang gaande om nog operatief te kunnen redden dus ingeslapen. Drie keer raden wie er vervolgens de schuld krijgt.
Je wil niet weten hoe vaak ik snachts wakker lag/lig omdat ik mij druk maak om een patient, waarvan ik gewoon weet dat het fout aan het gaan is, maar de eigenaar niet naar me luistert.
- Agressie op de werkvloer. Als ik sommige dingen niet kan of wil doen, vanwege ethiek of welzijn van het dier, maar de eigenaar denkt daar anders over, word ik met gemak de huid vol gescholden of bedreigd.
- Mensen die in de nachtdienst bellen om niks. Die mij bijvoorbeeld om 04.15u uit bed bellen, omdat het beest een vlo heeft. En dan wel boos worden als ze een telefonisch consult factuur krijgen.
- Mensen die zich aansluiten bij een goedkope praktijk in de regio, maar dan wanneer het mis gaat, naar onze praktijk willen komen vanwege de voorzieningen (met name: onze nacht en weekend dienstregeling). Dat wij daar de ruimte niet voor hebben - wij hebben tenslotte onze eigen patienten al - wordt je de huid vol gescholden of kun je een nare google review verwachten.
- En onderaan, minst belangrijk maar wel een toevoegende factor: het loon. Wij verdienen van bijna alle universitaire studies het minst en werken een van de meeste uren. Ons loon is een schijntje vergeleken met een humaan arts of tandarts, maar toch klagen mensen alleen maar dat we te duur zijn, omdat ze simpelweg geen besef hebben van de kosten van een CT apparaat, of bloeddiagnostiek.
Oh ik krijg hier gewoon buikpijn van :cry: ik snap dat je dit mee naar huis neemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven