Werk & Studie alle pijlers

Waarom melden jongeren zich zo vaak "ziek"?

19-03-2018 20:03 318 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar ik werk is een erkend stagebedrijf en we stellen ons bedrijf dan ook graag open voor stagiaires. Afhankelijk van de opleiding, kunnen die praktijkervaring opdoen in de technische dienst, of in de financiële afdeling, of op commercieel gebied. In ons bedrijf worden stagiaires niet gezien als goedkope arbeidskrachten, integendeel, ze krijgen alle kans te leren, en er wordt door de stagebegeleiders veel energie gestoken in de begeleiding.

Wat me de afgelopen paar jaar wel opvalt, is dat die stagiaires zich vaak makkelijk "ziek" melden. Tuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen gebeurt het toch altijd wel één of twee keer tijdens een stageperiode. We hebben stagiaires in diverse stadia van hun opleiding, dus soms is een stageperiode 6 weken, soms 10 weken, soms 3 maanden.

Maar dan is het toch eigenlijk vreemd dat heel toevallig al die stagiaires wel minstens één keer in die periode "ziek" zijn?

Het gemiddelde ziekte-percentage in ons bedrijf is hooguit 1 keer per jáár, een dag of 2-3. Zijn al die kinders dan zo zwak dat ze spontaan ziek worden elke 10 weken, of wat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Gebrek aan opvoeding.

Vroeger stuurden ouders hun driejarige de zoutmijnen in, tegenwoordig zitten ze al te janken als ze hun bloedje voor het eerst achterlaten op de peuterspeelzaal. Alles wordt slechter, dat blijkt maar weer.
Alle reacties Link kopieren
Fauna69 schreef:
19-03-2018 20:13
En er waren geen verharde wegen en er lag altijd sneeuw en ijs. Kapotte voeten jonge!

Wil een van de slapjanussen zelf nog reageren?
Ja hoor. Als starter heb ik maar een tent gekocht zodat ik naast het werk kan gaan slapen. Huizen zijn toch niet te betalen :puh:
De grootste oorzaak zijn natuurlijk die werkende moeders.
Alle reacties Link kopieren
Abigail__ schreef:
19-03-2018 20:12
'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'

Griekse filosoof, ca 400 voor Christus
:mrgreen:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van de patatgeneratie!

Heb alleen maar 1 stage gelopen van 2 maanden en me toen niet ziek gemeld, dus het is denk ik niet de bedoeling dat ik dat zeg.

Misschien hangt er een ziekmakende sfeer?
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-03-2018 20:13
Mooi altijd als mensen zo hard hun best doen om te roepen dat ze zooooo ziek zijn maar toch door gaan werken.
Iedereen heeft een andere grens en je verdient zeker geen schouderklopje als je met een heftige griep op je werk je collega's aan het aansteken bent.
+1
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-03-2018 20:13
Mooi altijd als mensen zo hard hun best doen om te roepen dat ze zooooo ziek zijn maar toch door gaan werken.
Iedereen heeft een andere grens en je verdient zeker geen schouderklopje als je met een heftige griep op je werk je collega's aan het aansteken bent.
Amen.
Heanig an
Misschien zijn de eisen wel te hoog?

Een verder zijn het vaak nog kinderen, die nog volop in de groei en ontwikkeling zijn. Ook hun immuunsysteem is nog niet helemaal af. Hun groei nog niet voltooid dus eerder blessures etc.
Koffielepel schreef:
19-03-2018 20:15
Ja hoor. Als starter heb ik maar een tent gekocht zodat ik naast het werk kan gaan slapen. Huizen zijn toch niet te betalen :puh:
En voor je 't weet staat er een hele camping met caravans en mobilhomes en heb je een nieuw dorp :-D.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-03-2018 20:13
Mooi altijd als mensen zo hard hun best doen om te roepen dat ze zooooo ziek zijn maar toch door gaan werken.
Iedereen heeft een andere grens en je verdient zeker geen schouderklopje als je met een heftige griep op je werk je collega's aan het aansteken bent.
Tja.. dat hebben wij wel verdiend toch? Als wij weer een stap harder mogen lopen omdat collega weer ziek is..
Dan on topic.

Eerlijk gezegd zie ik het bij alle leeftijden, het frequente ziekmelden.

Ook bij dertigers, die steeds griep of allergieën hebben.
Ook bij veertigers, die zich ziekmelden als één van de kids ziek thuis is.
En bij vijftigers, die in de menopauze zitten en steeds moe zijn.

Of andere redenen.

P.S. Die filosoof, dat was Socrates.
anoniem_366005 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 20:23
5.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mezelf nog staan op mijn allereerste stagedag. Dat was toevallig de dag nadat ik erachter kwam dat ik er na een penicillinekuur uitzie als the Elephant Man gekruist met een bijzonder grillige aardbei. Maar ik ging wel!

Of dat verstandig was is natuurlijk een tweede, MAAR DAT DOET ER NIET TOE.

Waar hadden we het ook al weer over?

Oh ja, dejeugdvantegenwoordig en gebrekaanruggengraat en zo.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
19-03-2018 20:17
En voor je 't weet staat er een hele camping met caravans en mobilhomes en heb je een nieuw dorp :-D.
Nee, geen caravans. Kan een stagair niet betalen nadat alle stufi opgezopen is. Een soort tentenkamp idee ondersteun ik volledig. Heb je gewoon een soort festival waar je af en toe op het werk uitrust.
koffielepel wijzigde dit bericht op 19-03-2018 20:23
0.39% gewijzigd
Ik was laatst op weg naar mijn werk en toen werd ik onderweg overreden door de buurtbus: been eraf. Maar je denkt toch zeker niet dat ik om zo'n akkefietje mijn werk afbel he. Ik heb altijd een naald bij me en een klosje ijzergaren, dus been er midden op het zebrapad weer aan genaaid en gaan met die banaan.
Moiren’ schreef:
19-03-2018 20:15
De grootste oorzaak zijn natuurlijk die werkende moeders.

Shit, je hebt gelijk. Die kinderen melden zich maar ziek en geen moeder die het doorheeft want die moeders zijn aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
19-03-2018 20:16
Ik ben van de patatgeneratie!

Heb alleen maar 1 stage gelopen van 2 maanden en me toen niet ziek gemeld, dus het is denk ik niet de bedoeling dat ik dat zeg.

Misschien hangt er een ziekmakende sfeer?
De patatgeneratie is een generatie van bikkels vergeleken met die mietige millenials.
Lady*Voldemort schreef:
19-03-2018 20:21
Ik was laatst op weg naar mijn werk en toen werd ik onderweg overreden door de buurtbus: been eraf. Maar je denkt toch zeker niet dat ik om zo'n akkefietje mijn werk afbel he. Ik heb altijd een naald bij me en een klosje ijzergaren, dus been er midden op het zebrapad weer aan genaaid en gaan met die banaan.
Frankamort.
Hier dan een zwakkeling die zich op dag 2 had ziek gemeld op stage. Was mij stem kwijt de dag er voor ook al en dat ging niet echt liep stage op een peuterspeelzaal.
Liep er 2 dagen per week stage en was de week er op er weer.
Alle reacties Link kopieren
Stuiterdraakje schreef:
19-03-2018 20:20
Tja.. dat hebben wij wel verdiend toch? Als wij weer een stap harder mogen lopen omdat collega weer ziek is..
Niet als je mij als collega aan komt steken met je griep, dat schrijf ik toch?
minnimouse wijzigde dit bericht op 19-03-2018 20:24
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-03-2018 20:21
Ik was laatst op weg naar mijn werk en toen werd ik onderweg overreden door de buurtbus: been eraf. Maar je denkt toch zeker niet dat ik om zo'n akkefietje mijn werk afbel he. Ik heb altijd een naald bij me en een klosje ijzergaren, dus been er midden op het zebrapad weer aan genaaid en gaan met die banaan.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Mieters hoor, die mietige millenials.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Andersom schreef:
19-03-2018 20:21
Shit, je hebt gelijk. Die kinderen melden zich maar ziek en geen moeder die het doorheeft want die moeders zijn aan het werk.
En laten we wel wezen: ze moeten wel. Een ziek kind is natuurlijk geen reden om maar niet naar je werk te gaan. Ik breng de mijne altijd naar het ziekenhuis als ze een keertje gekotst hebben, dan kan ik tenminste gewoon gaan werken en is het kotsende kind lekker verzorgd.
Lady*Voldemort schreef:
19-03-2018 20:21
Ik was laatst op weg naar mijn werk en toen werd ik onderweg overreden door de buurtbus: been eraf. Maar je denkt toch zeker niet dat ik om zo'n akkefietje mijn werk afbel he. Ik heb altijd een naald bij me en een klosje ijzergaren, dus been er midden op het zebrapad weer aan genaaid en gaan met die banaan.
:rofl:
Maechtje schreef:
19-03-2018 20:20
Ik zie mezelf nog staan op mijn allereerste stagedag. Dat was toevallig de dag nadat ik erachter kwam dat ik er na een penicillinekuur uitzie als the Elephant Man gekruist met een bijzonder grillige aardbei. Maar ik ging wel!

Of dat verstandig was is natuurlijk een tweede, MAAR DAT DOET ER NIET TOE.

Waar hadden we het ook al weer over?

Oh ja, dejeugdvantegenwoordig en gebrekaanruggengraat en zo.
Ja, want laten we wel wezen: niets zo geweldig als Linda van de administratie de snuivend en rochelend niet alleen zichzelf amper tot werk kan aanzetten, maar ook haar collegae van het werk snottert én en passant ook nog eens het halve bedrijf aansteekt!

Joh, blijf toch lekker thuis als je ziek bent.

Maar soit, ik hoor ook bij de millennials, dus ik ben sowieso niet tot werk aan te zetten.
Een deel heeft pech en is gewoon 1 of 2 keer echt ziek, een deel heeft een lage grens voor ziek zijn en blijven met een verkoudheid al ziek thuis en een deel is gewoon 'ziek'.

Mijn laatste baas had ook een slechte aan mij, super baan, leuke collega's, prima salaris en had het enorm naar mijn zin. Helaas voor hun (en mij) werd ik zwanger en betekende dat over geven tot ik niet meer kon, compleet met drinkvoeding, sonde en opname vanwege uitdroging. Er zijn dagen dat in na een overgeeft sessie met 5 kotszakjes me in het openbaar vervoer waagde, maar het was geen houdbare situatie. Helaas dus vroeg in de zwangerschap al uitgevallen daardoor.
Geen aanstellen, lag niet aan een generatie ding, het was niet dat mijn motivatie ontbrak, maar ik functioneerde echt niet meer.
Soms is het gewoon pech dat iemand ziek wordt.

Al heb ik zelf ook wel gemerkt dat ik als puber mijn vakkenvuller baantje toch net wat makkelijker ziek melde dan de latere serieuzere banen. Dat met meer verantwoordelijkheid er ook meer verantwoordelijkheidsgevoel kwam. Niet dat ik als vakkenvuller iedere maand een dag ziek was, maar zo lang door werken terwijl ik iedere dag moest overgeven en vaak tot bloedes toe had ik voor dat baantje toch niet gedaan.
En ook de band met je baan doet er toe, een toch al niet leuke baan blijf je makkelijker een dag van thuis/is de verleiding groter bij om je bij iets kleins al ziek te melden. Ik heb een baan gehad waar ik griep kreeg, door wachtdagen de eerste dagen niet betaald gekregen. Prima, maar toen belde ze of ik echt niet kon komen want rooster problemen en er was niemand voor die dienst (kerst). Oké, wil het best proberen maar geen garanties. Ik was hondsberoerd daar maar er was niemand om het over te nemen als ik weg ging dus toch mijn dienst uit gezeten. Vervolgens wel weer ziek thuis en gingen ze opnieuw wachtdagen in houden. Ja dat is dus eens en nooit weer dat ik daar zou werken voor ik helemaal uitgeziekt was. Dan liever een dagje 'te lang' thuis dan een dag eerder aan het werk en je niet goed voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven