Werk & Studie alle pijlers

Waarom melden jongeren zich zo vaak "ziek"?

19-03-2018 20:03 318 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar ik werk is een erkend stagebedrijf en we stellen ons bedrijf dan ook graag open voor stagiaires. Afhankelijk van de opleiding, kunnen die praktijkervaring opdoen in de technische dienst, of in de financiële afdeling, of op commercieel gebied. In ons bedrijf worden stagiaires niet gezien als goedkope arbeidskrachten, integendeel, ze krijgen alle kans te leren, en er wordt door de stagebegeleiders veel energie gestoken in de begeleiding.

Wat me de afgelopen paar jaar wel opvalt, is dat die stagiaires zich vaak makkelijk "ziek" melden. Tuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen gebeurt het toch altijd wel één of twee keer tijdens een stageperiode. We hebben stagiaires in diverse stadia van hun opleiding, dus soms is een stageperiode 6 weken, soms 10 weken, soms 3 maanden.

Maar dan is het toch eigenlijk vreemd dat heel toevallig al die stagiaires wel minstens één keer in die periode "ziek" zijn?

Het gemiddelde ziekte-percentage in ons bedrijf is hooguit 1 keer per jáár, een dag of 2-3. Zijn al die kinders dan zo zwak dat ze spontaan ziek worden elke 10 weken, of wat?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
19-03-2018 20:14
Ik moest op mijn handen lopen. Geen benen.
.
Ik moest op mijn handen zitten, geen stoel.
Niet geschoten is altijd mis
Fragolisa schreef:
19-03-2018 23:26
Ik herken dit. Naast het in de avonduren moeten studeren (je kunt niet onvoorbereid meehelpen/meekijken bij een operatie) had ik ook nog eens geen cent te makken omdat ik geen tijd meer had voor een bijbaan, en voor co-schappen krijg je niet betaald. En dan elke twee weken een beoordeling. Slopend. Leerzaam, maar slopend.
Precies dat ja! Als ik er nu 10 jaar later op terugkijk dan ben ik wel trots dat ik me daar doorheen heb geslagen. Ookal deed ik dat dan met soms een dagje ziekmelden hier of daar. En dan sliep ik bij, boodschappen, studeren. En dan dag erna weer ertegenaan. Nooit commentaar op gehad, altijd goede beoordelingen.
Alle reacties Link kopieren
omdat ze meer voor zichzelf kiezen, door heb je tegenwoordig meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook zo'n stagiar. Bij mij was de reden dat ik helemaal geen 40 uur wou werken, maar dat vanuit school verplicht wordt. Ik had daardoor soms momenten dat ik gewoon écht geen zin had.

Ik ben nu iets langer dan een jaar in dienst bij een bedrijf, waar ik 32 uur werk. Echt zo'n enorme verbetering! Ook gezien het feit dat ik me hier nog niet onnodig ziek heb hoeven te melden, en eigenlijk die behoefte ook niet eens meer heb. Ik kan nu werken volgens mijn eigen energie level.

Voor mij was dus het verplichte oudewetse 40 uur die het hem deed.
Moiren’ schreef:
19-03-2018 20:05
Ja, zijn ze.
Kansloze generatie, watjes, geen ruggengraat en vroeger wisten ze pas wat werken is.
Precies, altijd ziek, nooit geld op zak en een fietsband plakken is te moeilijk.. bah!

Maar het komt uiteindelijk weer goed, luister naar de Jeugd van Tegenwoordig:

https://youtu.be/teY5BBSFzG4

'ik vind het nu gezellig als ik meëeters heb' :HA:
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 20-03-2018 02:57
Reden: aanpassing
23.94% gewijzigd
Vroeger toen wij begonnen met werken was het nog realistisch te verwachten dat je er met je 60e uit zou kunnen stappen. De kinderen van nu beginnen al met de wetenschap dat hen tot hun 70e of daarboven deze shit boven 't hoofd hangt. Je zou voor minder regelmatig een poosje ziekmelden.
redbulletje schreef:
20-03-2018 03:56
Vroeger toen wij begonnen met werken was het nog realistisch te verwachten dat je er met je 60e uit zou kunnen stappen. De kinderen van nu beginnen al met de wetenschap dat hen tot hun 70e of daarboven deze shit boven 't hoofd hangt. Je zou voor minder regelmatig een poosje ziekmelden.
Veel van mijn collega’s van achterin de 40 nemen tegenwoordig 6-9 maanden een sabbatical om min of meer deze reden. Moet je WG daar natuurlijk wel de ruimte toe bieden...

71,5 is nu de geplande AOW leeftijd. Het is een marathon, geen sprint.
Niet realistisch te verwachten dat men bijna 50 jaar gemotiveerd zal werken. Met dit vooruitzicht kan ik me voorstellen dat jongeren het rustig aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog op de middelbare school zat en nooit ziek was, mocht ik af en toe van mama een dagje thuis blijven.. Nu loop ik stage, ben ik nooit ziek en mag ik af en toe van mijn stagebegeleider een (mid)dagje thuis blijven.. <3
Alle reacties Link kopieren
Ondat ze geen slaafje willen zijn van uitbuitende werkgevers.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, maar ik kan me wel vinden in de OP.

Wat mij vooral opvalt dat wanneer je "niet optimaal kan functioneren" dat je dan maar beter thuis kunt blijven. Cavia dood "ja ik ben helemaal van slag, ik kan niet optimaal functioneren, dus blijf ik maar thuis".

Ik heb nu al een paar keer gehoord "niet optimaal functioneren" en dit dan gebruiken om thuis te blijven. En dit wordt gebruikt voor allerlei zaken, fysiek, psychisch, emotioneel, etc

Misschien omdat men tegenwoordig denk dat je altijd maar voor de volle 100% super goed moet presteren. Maar gewoon je best en gewoon aanwezig zou toch echt ook voldoende moeten zijn. Wanneer je er niet bent, doe je helemaal niets en wordt het werk ook niet gedaan.

Ziek is ziek.
Aan de andere kant, tegenslagen horen ook bij het leven, en dan moet je soms even doorbijten. Hoe verdrietig of kloten je ook voelt. Thuis voel je je echt niet veel beter.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-03-2018 08:39
Niet alles gelezen, maar ik kan me wel vinden in de OP.

Wat mij vooral opvalt dat wanneer je "niet optimaal kan functioneren" dat je dan maar beter thuis kunt blijven. Cavia dood "ja ik ben helemaal van slag, ik kan niet optimaal functioneren, dus blijf ik maar thuis".

Ik heb nu al een paar keer gehoord "niet optimaal functioneren" en dit dan gebruiken om thuis te blijven. En dit wordt gebruikt voor allerlei zaken, fysiek, psychisch, emotioneel, etc

Misschien omdat men tegenwoordig denk dat je altijd maar voor de volle 100% super goed moet presteren. Maar gewoon je best en gewoon aanwezig zou toch echt ook voldoende moeten zijn. Wanneer je er niet bent, doe je helemaal niets en wordt het werk ook niet gedaan.

Ziek is ziek.
Aan de andere kant, tegenslagen horen ook bij het leven, en dan moet je soms even doorbijten. Hoe verdrietig of kloten je ook voelt. Thuis voel je je echt niet veel beter.
Voor wie doorbijten voor een werkgever die je ook maar laat vallen wanneer het hen uitkomt ? Het beste en verstandigste is om te doen is voor jezelf te kiezen en bedenk maar : de werkgever misbruikt jou dus doe dat ook andersom.
anoniem_320801 wijzigde dit bericht op 20-03-2018 08:56
5.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hannoa schreef:
19-03-2018 23:41
omdat ze meer voor zichzelf kiezen, door heb je tegenwoordig meer aan.
Exact, loyaliteit heb je niks aan, werkgevers zijn feitelijk je grootste tegenstanders.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Sommige co-assistenten vragen bij aanvang van hun co-schap hoeveel dagen ze mogen missen voor een voldoende beoordeling. Laten we zeggen 3. En die missen ze dan ook geheid....
Alle reacties Link kopieren
Overigens wordt op mijn werk (groot ziekenhuis) snotverkouden op je werk verschijnen niet bepaald aangemoedigd vanwege besmettingsgevaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring hierin is dat het gaat om mentaliteit. Zowel jongeren die deze mentaliteit hebben, snel en veelvuldig ziekmelden, alswel ouderen. Stagiaires bij ons die zich ten volle inzetten, enthousiast en gemotiveerd zijn en oudere werknemers die zich om elk wissewasje ziekmelden en dan foto's plaatsen op Facebook van gezellige uitjes. Dus denk dat het meer karakter is dan leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-03-2018 08:39
Niet alles gelezen, maar ik kan me wel vinden in de OP.

Wat mij vooral opvalt dat wanneer je "niet optimaal kan functioneren" dat je dan maar beter thuis kunt blijven. Cavia dood "ja ik ben helemaal van slag, ik kan niet optimaal functioneren, dus blijf ik maar thuis".

Ik heb nu al een paar keer gehoord "niet optimaal functioneren" en dit dan gebruiken om thuis te blijven. En dit wordt gebruikt voor allerlei zaken, fysiek, psychisch, emotioneel, etc

Misschien omdat men tegenwoordig denk dat je altijd maar voor de volle 100% super goed moet presteren. Maar gewoon je best en gewoon aanwezig zou toch echt ook voldoende moeten zijn. Wanneer je er niet bent, doe je helemaal niets en wordt het werk ook niet gedaan.

Ziek is ziek.
Aan de andere kant, tegenslagen horen ook bij het leven, en dan moet je soms even doorbijten. Hoe verdrietig of kloten je ook voelt. Thuis voel je je echt niet veel beter.
Ja heb ik ook altijd gedacht. En ik dacht bij alle shit die ik meemaakte prive ook altijd dat mijn werkgever daar niet onder hoefde te lijden. Maar mooi wel dat diezelfde werkgever je dan toch echt afrekent wanneer je het werk niet optimaal doet. Lesje geleerd dus. Denk aan jezelf want de rest doet dat niet voor je.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-03-2018 08:39
Niet alles gelezen, maar ik kan me wel vinden in de OP.

Wat mij vooral opvalt dat wanneer je "niet optimaal kan functioneren" dat je dan maar beter thuis kunt blijven. Cavia dood "ja ik ben helemaal van slag, ik kan niet optimaal functioneren, dus blijf ik maar thuis".

Ik heb nu al een paar keer gehoord "niet optimaal functioneren" en dit dan gebruiken om thuis te blijven. En dit wordt gebruikt voor allerlei zaken, fysiek, psychisch, emotioneel, etc

Misschien omdat men tegenwoordig denk dat je altijd maar voor de volle 100% super goed moet presteren. Maar gewoon je best en gewoon aanwezig zou toch echt ook voldoende moeten zijn. Wanneer je er niet bent, doe je helemaal niets en wordt het werk ook niet gedaan.

Ziek is ziek.
Aan de andere kant, tegenslagen horen ook bij het leven, en dan moet je soms even doorbijten. Hoe verdrietig of kloten je ook voelt. Thuis voel je je echt niet veel beter.
Wanneer aanwezigheid belangrijker is dan productiviteit zou die vlieger op kunnen gaan. Alleen wanneer het andersom is en het om kortdurende fysieke dingen gaat kun je soms beter even ziek thuis blijven en uitrusten, dat kan voor je nettoproductiviteit over een gehele maand gewoon beter zijn hoor. En thuis kan het makkelijker om toch nog een paar dingen te doen, omdat je na het lezen van je e-mails en belangrijke zaken overdragen ook gewoon weer een uurtje in bed kan gaan liggen om te slapen.

Dat heeft bij ons de voorkeur ten opzichte van iemand die toch komt, maar eigenlijk niet naar behoren kan functioneren.
Alle reacties Link kopieren
Benbits schreef:
20-03-2018 09:19
Ja heb ik ook altijd gedacht. En ik dacht bij alle shit die ik meemaakte prive ook altijd dat mijn werkgever daar niet onder hoefde te lijden. Maar mooi wel dat diezelfde werkgever je dan toch echt afrekent wanneer je het werk niet optimaal doet. Lesje geleerd dus. Denk aan jezelf want de rest doet dat niet voor je.
Nou ja, dit dus. Ik wil best snipverkouden naar mijn werk gaan om te zorgen dat er geen lessen uitvallen, maar dan maak ik het mezelf ook wel gemakkelijk, dan gaan we luistertoetsen oefenen/filmproject doen/proeftoetsen maken. School blij, want minder uitval staat goed op papier. Maar krijg ik op die dag toevallig lesbezoek? Dan geen goede beoordeling, want te weinig variatie/differentiatie/enz. Als ik me ziek had gemeld was er ook geen lesbezoek geweest.

Bovendien steek ik dan mijn collega's aan én het is slecht voor mijn stem, die ik wel nodig heb voor mijn werk. Dus blijf ik af en toe met een fikse verkoudheid een dagje thuis, uit zelfbescherming. Let wel: dan hebben we het over twee of drie dagen op jaarbasis, niet over elke maand.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
amarna schreef:
20-03-2018 09:11
Ik herken het. Sommige co-assistenten vragen bij aanvang van hun co-schap hoeveel dagen ze mogen missen voor een voldoende beoordeling. Laten we zeggen 3. En die missen ze dan ook geheid....
Wat een rare vraag! Ik ben dit gelukkig nog niet tegengekomen. Zo iemand staat bij mij al met 1-0 achter als ie al met zo'n slechte motivatie begint aan het co-schap.
Alle reacties Link kopieren
Als ik in mijn studententijd stage had moeten lopen, was ik vermoedelijk ook vaak ziek geweest. Ik werkte 24 uur naast mijn studie om te kunnen eten, als ik ook nog stage had moeten lopen weet ik niet of ik dat had getrokken. Ik heb door omstandigheden later eens een half jaar 84u per week gedaan (en ik ben me ervan bewust dat dat meer is dan 64u, maar even voor de beeldvorming), en ik heb toen een slaapstoornis opgelopen waar ik nu nog (ruim 6 jaar later) zo af en toe last van heb. Zoveel werken is roofbouw. Als jongeren die roofbouw vol kunnen houden door zo af en toe eens ziek te zijn, ongeacht of hun lichaam ze dwingt of niet, lijkt me dat helemaal prima.
Ik herken het niet. Ik woon en werk in het buitenland, maar importeer vaak Belgische en Nederlandse stagiaires in ons onderzoekscentrum (ERASMUS internship). Ik moet die jongeren vaak zeggen dat ze best wel eens wat vroeger mogen stoppen en dat ik liever heb dat ze thuisblijven als ze een zware verkoudheid hebben (wegens besmetting). De helft van de week missen ze de lunchpauze omdat ze te druk aan het werken zijn, waardoor ik een echte slavendrijver lijk. Terwijl ik vaak genoeg zeg dat dingen ook kunnen wachten tot na de lunch.
Ik vond werken eigenlijk altijd fijner dan een schoolweek. Waarin je dus naar school moet en huiswerk meekrijgt, stage moet lopen en dan is er nog een bijbaantje dat op je staat te wachten.

Daarnaast is ook de werkdruk enorm verhoogt vergeleken met vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tijdens stages ook vaker ziek geweest dan nu in mijn werkende leven..
Ik denk dat dit komt door:
-Minder regelmaat in je leven tijdens studie; naast je eigen leven ook last van huisgenoten, minder hygiëne (langleve huisgenoten) en meer overlast
-Bijbaantje naast mijn studie (ik werkte zon 18-24 uur naast een drukke studie (belasting gelijk aan geneeskunde studie)
- lange reistijd naar stagebureau
- ‘settelen’ in nieuwe werkplek, werkwijze en mensen kost ook energie

Ik merkte ook echt dat een stagebedrijf het gek vond dat ik geen overuren wilde maken of niet bereid was om in t weekend te komen. Zij zagen dit als minder motivatie, maar voor mij was 40 uur echt al genoeg. Hoe leuk t ook was
Misschien worden ze ziek van jouw arrogante houding, pejeka, het is niet omdat je al 40+ jaar erin slaagt een lichaamstemperatuur van om en bij de 37 graden aan te houden dat je een genie bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven