Werk & Studie alle pijlers

Waarschuwing ongewenst gedrag... wat te doen

05-02-2019 15:57 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week ben ik weer begonnen met werken. Ik ben er lang uit geweest ivm zwangerschap en een zwangerschapsgerelateerde ziekte.

Gisteren stuurde mijn nieuwe leidinggevende mij een een email dat hij had gehoord dat ik me negatief had geuit over onze werkgever en dat dat niet wenselijk is en dat als dit vaker voor komt dit gevolgen kan hebben voor mijn dienstverband.

Ik ben nu zoekende hoe ik het beste vooruit kan zonder dat dit nare gevolgen heeft.

Wat toelichting. Ik ben kritisch op mijn werkgever. Ik vind het een onprofessionele en ongeorganiseerde bende. En dat is jammer want op zich ben ik wel enthousiast over wat er verkocht wordt. Ik ben niet de enige die dit vind ik denk dat al mijn collega's dit ook vinden en de helft uit dit ook regelmatig en meestal in vrij duidelijke berwoording. Ik heb geen aanwijzingen dat anderen ook een dergelijke e mail hebben gekregen.

Daarbij ik ben aangenomen door iemand die ondertussen is vertrokken en waarover het management zich erg negatief heeft geuit in de nieuwjaarstoespraak.

Ik ben op zoek naar een nieuwe baan maar zou het liefste nog even blijven zitten en rustig weer wennen aan het werkende leven op de plek waar ik nu zit.

Ik heb een email terug gestuurd dat ik geschrokken was van zijn bericht en dat dit niet mijn intentie was en dat ik dit graag 1 op 1 met hem bespreek. Dit zal morgen gebeuren.

Ik ben ernstig op zoek naar tips en advies over hoe dit gesprek in te gaan en wat wel en niet te doen zodat ik hier met kleerscheuren uit kom.

Overigens zijn in mijn verlof mijn taken vervallen en zijn er nu beperkt taken voor me bedacht. Tijdens mijn zwangerschap kon ik mijn eigen taken niet uitvoeren en werd geclaimd dat er 0 vervangende taken voor mij te doen zijn.

Ziet er niet heel rooskleurig uit en ik wil echt wel weg maar wel met een opgeheven hoofd.

Graag advies
Overigens zijn in mijn verlof mijn taken vervallen en zijn er nu beperkt taken voor me bedacht.


Hoe dan?
Ze willen van je af. En hebben een stok gevonden om mee te slaan?
Niet zo charmant om dat via mail te doen. Maar ze willen vermoedelijk een dossier opbouwen.

Ik zou ja en amen zeggen, gesprek aanvragen en zsm iets anders gaan doen.
COtweepuntnul schreef:
05-02-2019 16:01
Niet zo charmant om dat via mail te doen.

Ik zou ja en amen zeggen, gesprek aanvragen en zsm iets anders gaan doen.

Als iemand mij beticht van iets en daar consequenties aanhangt ga ik dus geen ja en amen zeggen zomaar. Zou wel zsm wegwezen daar.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 16:03
4.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je bent net weer een week begonnen en hebt je in die week al laten ontvallen dat je het een onprofessionele en ongeorganiseerde bende vindt? Ik snap wel dat je werkgever daar niet zo blij van wordt.
Gezien die andere acties (taken vervallen enzo) denk ik wel dat ze van je af willen. Wacht het gesprek af, hou het professioneel, doe je werk en minder roddelen met je collega's. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Gaan solliciteren als een malle en zo snel mogelijk weg daar. Klinkt als een nare werkgever en organisatie, bah.
Voor nu misschien even op je tong bijten en je tijd uitzitten, want je gaat ze waarschijnlijk niet tot nieuwe inzichten brengen (al snap ik dat je dat graag wilt).
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik dat je best kritisch mag zijn, maar niet de sfeer mag verpesten. Een keer mopperen op het management of 'de organisatie' is normaal, maar voortdurend lopen te kankeren in plaats van zelf actief bij te dragen en dingen te verbeteren, daar wordt niemand gelukkig van. Waar jij in dit verhaal past zul je zelf het beste weten, maar blijkbaar vind je werkgever dat je te ver richting de tweede kant zit.

Ik zou dat 'rustig wennen' lekker laten voor wat het is en gewoon ergens anders iets zoeken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Als je er prijs op stelt je baan te houden bij deze werkgever:

Vooral niet te veel praten. Daar kan ik niet genoeg nadruk op leggen. Luisteren dus. En nog meer luisteren. En knikken. En veel 'ja' zeggen en dat je het begrijpt en dat het je spijt dat het zo over is gekomen. Mocht er echt na verloop van tijd een verklaring van je gevraagd worden, zeg dan dat je dat inderdaad hebt gezegd, maar dat het wel iets uit zijn verband gerukt is en dat wat je echt van je werkgever vindt een stuk genuanceerder is, want dat je ook heel blij bent je werkgever vanwege …. (voeg hier zelf wat redenen in, onder andere het waardevolle product dat ze maken) en dat je dat er ook echt wel bij zegt. Of wil zeggen. Of had willen zeggen. En zodra je manager begint te praten, meteen weer je mond houden, luisteren en knikken.

En nooit meer doen.
Spreuken 18:2
Lucifer2018 schreef:
05-02-2019 16:02
Als iemand mij beticht van iets en daar consequenties aanhangt ga ik dus geen ja en amen zeggen zomaar. Zou wel zsm wegwezen daar.
Ja en nee. Ik bedoel zeg maar excuses aanbieden zonder excuses te maken ;-D dat soort dingen.
"Ik begrijp dat het lastig is"
"Ik hoor wat je zegt"
Dat soort vage jeuktermen.
Satchel schreef:
05-02-2019 16:04
Als je er prijs op stelt je baan te houden bij deze werkgever:

Vooral niet te veel praten. Daar kan ik niet genoeg nadruk op leggen. Luisteren dus. En nog meer luisteren. En knikken. En veel 'ja' zeggen en dat je het begrijpt en dat het je spijt dat het zo over is gekomen. Mocht er echt na verloop van tijd een verklaring van je gevraagd worden, zeg dan dat je dat inderdaad hebt gezegd, maar dat het wel iets uit zijn verband gerukt is en dat wat je echt van je werkgever vindt een stuk genuanceerder is, want dat je ook heel blij bent je werkgever vanwege …. (voeg hier zelf wat redenen in, onder andere het waardevolle product dat ze maken) en dat je dat er ook echt wel bij zegt. Of wil zeggen. Of had willen zeggen. En zodra je manager begint te praten, meteen weer je mond houden, luisteren en knikken.

En nooit meer doen.
Dit bedoel ik!

En kan je niet helpen met het verbeteren?
COtweepuntnul schreef:
05-02-2019 16:04
Ja en nee. Ik bedoel zeg maar excuses aanbieden zonder excuses te maken ;-D dat soort dingen.
"Ik begrijp dat het lastig is"
"Ik hoor wat je zegt"
Dat soort vage jeuktermen.
Haha, ja dat ja.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
05-02-2019 15:58
Overigens zijn in mijn verlof mijn taken vervallen en zijn er nu beperkt taken voor me bedacht.


Hoe dan?
Ze willen van je af. En hebben een stok gevonden om mee te slaan?
De dingen waar ik me mee bezig hield waren over het algemeen projectmatig en die zijn stil gelegd en worden niet meeropgepakt.

Ik weet dat ze van me af willen, maar ik wil dit graag rekken, geen juridische strijd laten worden en er niet te veel stress van hebben. En al helemaal geen reputatieschade al is de kans dat ik deze mensen weer tegen kom niet heel groot.
Excuses aanbieden voor de manier waarop het is gegaan en een discussie over de inhoud van je uitlatingen vermijden.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
05-02-2019 16:01
Niet zo charmant om dat via mail te doen. Maar ze willen vermoedelijk een dossier opbouwen.

Ik zou ja en amen zeggen, gesprek aanvragen en zsm iets anders gaan doen.
Ik wil geen ja en amen. Ik heb me kritisch geuit zoals de meeste van mijn collega's ook doen. Een collega van me riep net iets als 'die fucking idioten bij afding z. Ze zijn totale idioten en ze kunnen helemaal niets.' Ik kan me niet herinneren iets van gelijke strekking te hebben gezegd. Dus ik wil me dit niet laten aansmeren.
Alle reacties Link kopieren
Klagen over het werk doen veel mensen. Maar als je werkgever je moet waarschuwen omdat je negatief over het bedrijf praat, snap ik best dat ze niet blij met je zijn.
Ik heb een zeer kritische collega en hij heeft zich een keer laten ontvallen dat de enige reden dat hij zo kritisch is, juist is omdat hij het beste met het bedrijf voor heeft. Ik weet niet of jij het zo kunt draaien dat dat de strekking van het verhaal wordt. Misschien zou je wel een geweldige kwaliteitsmanager zijn. Als je problemen weet te benoemen kun je vast ook goede oplossingen verzinnen. Toch?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen merk ik wel dat de meeste mensen het werk van een ander heel gemakkelijk beter zouden kunnen doen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Veel vage jeuktermen gebruiken en ik zou het er misschien ook nog op gooien dat jouw uitspraak wellicht verkeerd begrepen hebben, uit het verband gerukt hebben etc. Verder niet inhoudelijk erop in gaan, vervolgens je op je werk je gedeisd houden en als de wiedeweerga een andere baan zoeken. Dit klinkt zeker niet als een fijne werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Kun je het niet hebben over de oplossingen die jij voor alle problemen hebt bedacht?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Kaaaaaaaatje schreef:
05-02-2019 16:09
Ik wil geen ja en amen. Ik heb me kritisch geuit zoals de meeste van mijn collega's ook doen. Een collega van me riep net iets als 'die fucking idioten bij afding z. Ze zijn totale idioten en ze kunnen helemaal niets.' Ik kan me niet herinneren iets van gelijke strekking te hebben gezegd. Dus ik wil me dit niet laten aansmeren.

Dan concreet vragen wat hij precies denkt gehoord te hebben. Je hebt dus niks gezegd dat hij gehoord zou kunnen hebben? Het is allemaal hearsay?
Waarom wil je je perse kritisch uiten over je werk? Soms is het gewoon handiger om je mening voor je te houden.
Als je collega's in de sloot springen, spring jij dan ook?
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
05-02-2019 16:11

Ik heb een zeer kritische collega en hij heeft zich een keer laten ontvallen dat de enige reden dat hij zo kritisch is, juist is omdat hij het beste met het bedrijf voor heeft.
Deze verkoop ik ook wel eens maar kan nou niet zeggen dat het de perceptie echt veranderd :)
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
05-02-2019 16:03
Je bent net weer een week begonnen en hebt je in die week al laten ontvallen dat je het een onprofessionele en ongeorganiseerde bende vindt? Ik snap wel dat je werkgever daar niet zo blij van wordt.
Gezien die andere acties (taken vervallen enzo) denk ik wel dat ze van je af willen. Wacht het gesprek af, hou het professioneel, doe je werk en minder roddelen met je collega's. Succes.
Dat was het voor mijn verlof/ziekte al en dat is het nog steeds. Maar dat vindt ik, dat zeg ik niet in deze bewoording. Ik zeg dat het lastig is dat de helpdesk een wachttijd heeft van 50 minuten als je ze belt en dat het ook wel te verwachten was. En dat het herkenbaar is dat een bepaalde afdeling moeilijk in beweging te krijgen is. Of dat het helpt als je dingen van je af kunt laten glijden met betrekking tot beloftes die gedaan worden aan klanten die je niet waar kan maken.

Dit doe ik tegen collega s als er geen klanten of andere externen op de verdieping zijn. Mijn collega's bevestigen of versterken dit. Mijn leidinggevende is zelf hoogstens neutraalachtig te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Je kritische houding zou ik dan bewaren tot je weggaat. Als je het perse kwijt wilt gooi het er dan uit als je toch al weg gaat. Al is het toch tegen dovemansoren gericht denk ik, behalve je eigen frustratie uiten schiet je hier niks mee op.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
05-02-2019 16:11
Klagen over het werk doen veel mensen. Maar als je werkgever je moet waarschuwen omdat je negatief over het bedrijf praat, snap ik best dat ze niet blij met je zijn.
Ik heb een zeer kritische collega en hij heeft zich een keer laten ontvallen dat de enige reden dat hij zo kritisch is, juist is omdat hij het beste met het bedrijf voor heeft. Ik weet niet of jij het zo kunt draaien dat dat de strekking van het verhaal wordt. Misschien zou je wel een geweldige kwaliteitsmanager zijn. Als je problemen weet te benoemen kun je vast ook goede oplossingen verzinnen. Toch?
Ik heb geen idee wat mijn leidinggevende ter ore is gekomen en waar hij naar refereert maar ik vind mezelf niet negatiever dan anderen. Nu is dat natuurlijk subjectief maar ik heb het idee dat het hier echt gaat om een stok om mee te slaan.
Alle reacties Link kopieren
Type overigens met 1 hand onder het kolven. Zo nog een uurtje knallen op mijn werkplek dan dus geen reactie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven