Werk & Studie alle pijlers

Waarschuwing ongewenst gedrag... wat te doen

05-02-2019 15:57 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week ben ik weer begonnen met werken. Ik ben er lang uit geweest ivm zwangerschap en een zwangerschapsgerelateerde ziekte.

Gisteren stuurde mijn nieuwe leidinggevende mij een een email dat hij had gehoord dat ik me negatief had geuit over onze werkgever en dat dat niet wenselijk is en dat als dit vaker voor komt dit gevolgen kan hebben voor mijn dienstverband.

Ik ben nu zoekende hoe ik het beste vooruit kan zonder dat dit nare gevolgen heeft.

Wat toelichting. Ik ben kritisch op mijn werkgever. Ik vind het een onprofessionele en ongeorganiseerde bende. En dat is jammer want op zich ben ik wel enthousiast over wat er verkocht wordt. Ik ben niet de enige die dit vind ik denk dat al mijn collega's dit ook vinden en de helft uit dit ook regelmatig en meestal in vrij duidelijke berwoording. Ik heb geen aanwijzingen dat anderen ook een dergelijke e mail hebben gekregen.

Daarbij ik ben aangenomen door iemand die ondertussen is vertrokken en waarover het management zich erg negatief heeft geuit in de nieuwjaarstoespraak.

Ik ben op zoek naar een nieuwe baan maar zou het liefste nog even blijven zitten en rustig weer wennen aan het werkende leven op de plek waar ik nu zit.

Ik heb een email terug gestuurd dat ik geschrokken was van zijn bericht en dat dit niet mijn intentie was en dat ik dit graag 1 op 1 met hem bespreek. Dit zal morgen gebeuren.

Ik ben ernstig op zoek naar tips en advies over hoe dit gesprek in te gaan en wat wel en niet te doen zodat ik hier met kleerscheuren uit kom.

Overigens zijn in mijn verlof mijn taken vervallen en zijn er nu beperkt taken voor me bedacht. Tijdens mijn zwangerschap kon ik mijn eigen taken niet uitvoeren en werd geclaimd dat er 0 vervangende taken voor mij te doen zijn.

Ziet er niet heel rooskleurig uit en ik wil echt wel weg maar wel met een opgeheven hoofd.

Graag advies
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
05-02-2019 16:42
Wat zou er in dat dossier moeten zitten?

En wanneer is de gang naar de rechter de moeite waard. Ik werk hier nu 1,5 jaar. Financieel gezien zal er niet heel veel te halen zijn toch? Bovendien hebben ze me maar een derde van de tijd echt in kunnen zetten en daarna echt niet meer. Dus ik hoef helemaal niet perse veel geld van ze.

Overigens heb ik in de periode waarin ik ziek was 2 keer heb gevraagd om taken en ik 2 keer te horen heb gekregen dat ze die niet hadden waarna de arbo arts zei dat mijn werkgever verantwoordelijk was voor het aanleveren van werk en ik dat dus verder niet zelf hoefde te doen. Dat soort mailtjes dus even naar mezelf doorsturen?
Je werkt er 1,5 jaar en hebt nu 16 weken zwangerschapsverlof. Wat heb je de rest van de tijd gedaan dan?
Of heb je gewoon 14 maanden gewerkt en noem je dat in deze context kort?

Edit: ik zie nu dat je ook zwangerschapsgerelateerde ziekte had. Bedoel je dan dat je eerder moest stoppen met werken vanwege risico op vroeggeboorte oid of heb je eerder ziekgemeld wegens wat misselijkheid?
Pick your battles and bloom
Battlebloem schreef:
09-02-2019 22:37


Edit: ik zie nu dat je ook zwangerschapsgerelateerde ziekte had. Bedoel je dan dat je eerder moest stoppen met werken vanwege risico op vroeggeboorte oid of heb je eerder ziekgemeld wegens wat misselijkheid?


Dat maakt toch niet uit? Dat hoeft ze hier niet te vermelden toch?
Als je een beetje kunt rekenen zegt ze dat ze van de anderhalf jaar dat ze daar in dienst is, ze maar een half jaar heeft gewerkt. En een jaar is ze er dus tussenuitgeweest, waarvan 4 maanden zwangerschapsverlof. En er is een arboarts bij betrokken, dus ze was (langdurig) ziek, in die periode heeft ze wel om (vervangend) werk gevraagd. Waarom vind je dat ze het nog meer moet toelichten?
Kaaaaatje, dat soort mailtjes zou ik inderdaad even naar jezelf sturen. Inclusief alle verslagen van de arboarts en het PvA etc. Ze bewijzen dat jij bereidt was om te werken, en dat de werkgever daar steken heeft laten vallen.
Alle reacties Link kopieren
Battlebloem schreef:
09-02-2019 22:37
Je werkt er 1,5 jaar en hebt nu 16 weken zwangerschapsverlof. Wat heb je de rest van de tijd gedaan dan?
Of heb je gewoon 14 maanden gewerkt en noem je dat in deze context kort?

Edit: ik zie nu dat je ook zwangerschapsgerelateerde ziekte had. Bedoel je dan dat je eerder moest stoppen met werken vanwege risico op vroeggeboorte oid of heb je eerder ziekgemeld wegens wat misselijkheid?
Maakt dat uit? Maar de arbo arts beoordeelde dat ik ziek was en niet kon werken en dat ik aangepaste werkzaamheden moest doen. Dus ja ik was echt ziek.

Dus ik heb een half jaar heel hard gewerkt toen 2 maanden niet zo hard en toen werd ik zwanger....

En nu. Wat voor invloed heeft dat op het vast waardevolle advies dat je me nu gaat geven over de huidige situatie op mijn werk?
Alle reacties Link kopieren
Battlebloem schreef:
09-02-2019 22:37
Je werkt er 1,5 jaar en hebt nu 16 weken zwangerschapsverlof. Wat heb je de rest van de tijd gedaan dan?
Of heb je gewoon 14 maanden gewerkt en noem je dat in deze context kort?

Edit: ik zie nu dat je ook zwangerschapsgerelateerde ziekte had. Bedoel je dan dat je eerder moest stoppen met werken vanwege risico op vroeggeboorte oid of heb je eerder ziekgemeld wegens wat misselijkheid?
Maakt dat uit? Maar de arbo arts beoordeelde dat ik ziek was en niet kon werken en dat ik aangepaste werkzaamheden moest doen. Dus ja ik was echt ziek.

Dus ik heb een half jaar heel hard gewerkt toen 2 maanden niet zo hard en toen werd ik zwanger....

En nu. Wat voor invloed heeft dat op het vast waardevolle advies dat je me nu gaat geven over de huidige situatie op mijn werk?
Zo te lezen klinken jij en de werkgever/organisatie sowieso niet als match. Ik lees vooral dat je wilt blijven omdat je bang bent niet snel genoeg een baan te vinden terwijl je 2 kinderen hebt die naar de opvang gaan. Over het bedrijf ben je negatief 'net als iedereen'. De manier waarop het bedrijf te werk gaat zal vast niet netjes zijn, maar je klinkt zelf ook niet als een ideale werknemer. Je hebt als werknemer een hoop rechten, maar in dit soort gevallen heb ik toch altijd wel een beetje medelijden met werkgevers.
Snowpink schreef:
10-02-2019 23:02
Zo te lezen klinken jij en de werkgever/organisatie sowieso niet als match. Ik lees vooral dat je wilt blijven omdat je bang bent niet snel genoeg een baan te vinden terwijl je 2 kinderen hebt die naar de opvang gaan. Over het bedrijf ben je negatief 'net als iedereen'. De manier waarop het bedrijf te werk gaat zal vast niet netjes zijn, maar je klinkt zelf ook niet als een ideale werknemer. Je hebt als werknemer een hoop rechten, maar in dit soort gevallen heb ik toch altijd wel een beetje medelijden met werkgevers.
Als je als werkgever er geen aanleiding voor geeft, zal geen enkele werknemer negatief over je spreken.
Alle reacties Link kopieren
:|

Big brother is watching you en van jouw ‘collega’s’ moet je het hebben.
Staat het in de policy van het bedrijf dat je geen kritiek mag hebben op het management?

Serieus, ik zou heel hard wegrennen hier.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
10-02-2019 23:02
De manier waarop het bedrijf te werk gaat zal vast niet netjes zijn, maar je klinkt zelf ook niet als een ideale werknemer. Je hebt als werknemer een hoop rechten, maar in dit soort gevallen heb ik toch altijd wel een beetje medelijden met werkgevers.
En dat zelfmedelijden uitten ze per mail zonder wederhoor? Dus als een andere forummer nu beweert dat ze van mij hebben gehoord dat de mods hier bagger zijn, dan kan en mag ik een aankondiging van een officiële waarschuwing per mail krijgen? Hoe realiseer je als management een goede, fijne werksfeer en relatie met werknemers? Zei zij, dat hij zei dat jij hebt gezegd; en dat dan ook nog via de mail.

Brrr. Akelige wijze van omgaan met mensen. Wat niet wegneemt dat raszeikerds ongelofelijk van invloed kunnen zijn op een werksfeer. Zeker zij die langere tijd afwezig zijn geweest en op de ‘oude’ voet verder gaan terwijl het bedrijf dan al maanden verder is met ontwikkelen en groei in bedrijfscultuur. Dan juist zou ik als LG kiezen voor een open gesprek lijkt me eerder de weg. Iets met voorbeeldgedrag.
enn wijzigde dit bericht op 10-02-2019 23:44
7.84% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
10-02-2019 23:40
En dat zelfmedelijden uitten ze per mail zonder wederhoor? Dus als een andere forummer nu beweert dat ze van mij hebben gehoord dat de mods hier bagger zijn, dan kan en mag ik een aankondiging van een officiële waarschuwing per mail krijgen? Hoe realiseer je als management een goede, fijne werksfeer en relatie met werknemers? Zei zij, dat hij zei dat jij hebt gezegd; en dat dan ook nog via de mail.

Brrr. Akelige wijze van omgaan met mensen. Wat niet wegneemt dat raszeikerds ongelofelijk van invloed kunnen zijn op een werksfeer. Zeker zij die langere tijd afwezig zijn geweest en op de ‘oude’ voet verder gaan terwijl het bedrijf inmiddels maanden verder is met ontwikkelen en groei.
Ik zeg toch ook dat het bedrijf zelf niet netjes handelt. Al met al lijken ze me een slechte match. Je kunt dan als werknemer al je energie steken in deze zaak aangaan, maar je kunt ook die energie gebruiken om een nieuwe baan te zoeken aangezien het bedrijf toch kut is om te werken.
Alle reacties Link kopieren
Tsja... ik reageerde op jouw woorden vanuit het ‘practice what you preach’ principe. In dit geval dus van de manager. Niet perse op jou maar als ik teruglees is dat idd niet duidelijk. Excuus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
10-02-2019 23:02
Zo te lezen klinken jij en de werkgever/organisatie sowieso niet als match. Ik lees vooral dat je wilt blijven omdat je bang bent niet snel genoeg een baan te vinden terwijl je 2 kinderen hebt die naar de opvang gaan. Over het bedrijf ben je negatief 'net als iedereen'. De manier waarop het bedrijf te werk gaat zal vast niet netjes zijn, maar je klinkt zelf ook niet als een ideale werknemer. Je hebt als werknemer een hoop rechten, maar in dit soort gevallen heb ik toch altijd wel een beetje medelijden met werkgevers.
Ik ben zeker geen ideale werknemer voor dit bedrijf. En ik vind het oprecht jammer dat het zo gegroeid is. Want ik ben wel vol goede moed begonnen en ik heb er al mijn enthousiasme en energie in gegooid, maar helaas blijkt het gewoon geen match. Ik benoem dat iedereen negatief is om te laten zien dat het zeker niet alleen aan mij ligt dat die match er niet is. Sterker nog bij mijn vorige werkgever had ik goede beoordelingen dus ik kan wel gemotiveerd en energie werken en positief zijn over mijn werkgever.

Ah wat Diamantha zegt dus....
Alle reacties Link kopieren
Je leidinggevenden zouden juist blij moeten zijn met interne kritiek. Maar ik denk dat er inderdaad meer speelt en dat ze van je af willen. Proberen je in zo'n situatie staande te houden is aan een dood paard trekken en zal je vooral veel negatieve energie geven.

Tijd om je in je netwerk te kijken voor iets anders en je huid duur verkopen.
Ik denk dat zowel je collega's als het bedrijf er de balen van hebben dat je in 1,5 jaar tijd maar een half jaar hebt kunnen werken. Jij kunt daar niets aan doen, maar als ik jouw collega was zou ik er ook van balen als ik een jaar lang jouw werkzaamheden erbij zou moeten doen. En als je dan ook nog eens lekker mee komt klagen over het bedrijf zou ik me wel afvragen wat je eigenlijk komt doen.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
11-02-2019 10:54
Ik denk dat zowel je collega's als het bedrijf er de balen van hebben dat je in 1,5 jaar tijd maar een half jaar hebt kunnen werken. Jij kunt daar niets aan doen, maar als ik jouw collega was zou ik er ook van balen als ik een jaar lang jouw werkzaamheden erbij zou moeten doen. En als je dan ook nog eens lekker mee komt klagen over het bedrijf zou ik me wel afvragen wat je eigenlijk komt doen.
En nu.... nu heb je dit met me gedeeld. Wat wil je nu graag van me horen? Welk nieuw inzicht denk je dat ik nu heb nu ik weet dat jij er van zou balen dat ik ziek thuis zat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles helemaal terug gelezen dus als ik wat mis> excuus.

Je geeft aan een vast contract te hebben, contract zonder einddatum (OT). Hier zal een (wederzijdse) opzegtermijn in staan.
Wat je in je achterhoofd moet houden is dat deze opzegtermijn ingaat op moment dat er een ontslagvergunning is verstrekt door het UWV.

Hiervoor moeten er of financiële problemen zijn binnen het bedrijf of een verstoorde arbeidsrelatie (disfunctioneren etc). Voor dat laatste, daar gaat het nu om, is een dossieropbouw nodig. Als ze deze weg in willen slaan met je zal er een periode van zo'n 6 maanden aan dossier opbouw nodig zijn voordat de aanvraag naar het UWV kan.
Die heeft dan x aantal weken om de ontslagvergunningsaanvraag te beoordelen. Als die wordt toegekend heeft je werkgever (uit mijn hoofd) 6 weken om je te ontslaan waarbij op dat moment de opzegtermijn in werking treedt.

Omdat dit nogal een proces is en langdurig traject kiezen meer werkgevers ervoor om tot een vaststellingsovereenkomst te komen. Dan wordt het hele UWV verhaal overgeslagen. Dan is het een kwestie van onderhandelen over de resterende duur, ontslagvergoeding of periode doorbetaald te krijgen en vrijgesteld worden van werkzaamheden.

Dus al met al zal de kans klein zijn dat je volgende week op straat staat, tenzij ergens grond is voor ontslag op staande voet, maar dat moet dan ook echt op staande voet plaats vinden en niet 2 weken later.

Ik las ergens iets van kolven en daardoor wat later beginnen, dit is een recht dat je hebt als moeder, leg dat even vast op welke momenten je je kolf-tijd neemt. Dit is een bepaald percentage van je werktijd per dag en tot je kind maximaal 12 maanden is.
Leg dat vast zodat je daar niet op "gepakt" kan worden als zijnde niet communiceren oid.

Fysio behandelingen mag, zeker als je parttime werkt, gevraagd worden door je werkgever om dit buiten werktijd in te plannen of de verloren tijd op een ander moment in te halen. Zeker als het structureel is.
Wat wel eens gebeurd is dat iemand 3 dagen werkt en wekelijks op een van die dagen fysio heeft terwijl dat echt wel in te plannen is op je parttime dag. Kijk daarvoor ook even in het personeelsreglement of CAO, staat er meestal in opgenomen. Zo zijn er CAO's waarbij je 16u per jaar mag opnemen voor tandarts-fysio etc.

Verder, als je kritiek hebt bespreek dat met je leidinggevende (f2f en later per mail afspraken bevestigen) doe dat niet in een roddelcircuit op de werkvloer. Dat kan echt tegen je keren. Kan beeldvorming veroorzaken en dat voorkom je liever.
Kaaaaaaaatje schreef:
11-02-2019 11:38
En nu.... nu heb je dit met me gedeeld. Wat wil je nu graag van me horen? Welk nieuw inzicht denk je dat ik nu heb nu ik weet dat jij er van zou balen dat ik ziek thuis zat?
En nu?
Wellicht kun je je realiseren hoe onverstandig het is om je op de werkvloer negatief uit te laten over het bedrijf die voor hun gevoel jou een jaar lang gratis geld hebben gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
11-02-2019 11:53
En nu?
Wellicht kun je je realiseren hoe onverstandig het is om je op de werkvloer negatief uit te laten over het bedrijf die voor hun gevoel jou een jaar lang gratis geld hebben gegeven.
Ik communiceer blijkbaar heel erg onduidelijk. Ik geef helemaal nergens aan dat ik het handig van mezelf vind dat ik uit dat er heel veel verbeterpunten te identificeren zijn bij mijn werkgever. Ik vraag om advies nu mijn werkgever me een buitenproportionele reprimande geeft over gedrag waarvan ik vind dat het niet afwijkt van de bedrijfscultuur en ik bang ben dat ze dit tegen me zullen gebruiken als/wanneer ze besluiten dat ze niet afwachten tot ik een nieuwe baan heb gevonden.

Excuus, ik dacht dat ik hierboven al wel duidelijk had kunnen maken dat ik niet thuis hoor in dit bedrijf en dat dat spijtig is voor alle partijen.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Puzzlenien, het zal inderdaad niet zomaar zijn dat ik op straat sta. Ik zal proberen me rustig te houden en ondertussen goed om me heen te kijken voor iets nieuws. Ik merkte dat de emoties het echt even van me over namen en dat ik niet meer zo goed kon relativeren. Je bericht helpt daarbij
Het topic gevolgd en er zijn zinnige antwoorden gegeven.
Wat me wel opvalt is dat er meteen wordt geconcludeerd dat de werkgever van TO af wil en op deze manier daar een reden voor gaat maken.

Mijn man heeft een paar jaar geleden een officiële waarschuwing gekregen voor iets soortgelijks. Een terechte waarschuwing overigens, maar de werkgever wilde zeker niet van hem af.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
11-02-2019 12:09
Het topic gevolgd en er zijn zinnige antwoorden gegeven.
Wat me wel opvalt is dat er meteen wordt geconcludeerd dat de werkgever van TO af wil en op deze manier daar een reden voor gaat maken.

Mijn man heeft een paar jaar geleden een officiële waarschuwing gekregen voor iets soortgelijks. Een terechte waarschuwing overigens, maar de werkgever wilde zeker niet van hem af.
Nou, het feit dat hij een mail stuurt waarin staat dat dit gedrag nog vaker vertonen gevolgen kan hebben voor mijn aanstelling bIJ mijn werkgever vind ik niet zomaar iets. Vooral omdat hij ook gewoon even het gesprek met me had kunnen aangaan en kunnen zeggen dat hij hoopte dat iok positiever zou kunnen zijn.
Kaaaaaaaatje schreef:
11-02-2019 12:15
Nou, het feit dat hij een mail stuurt waarin staat dat dit gedrag nog vaker vertonen gevolgen kan hebben voor mijn aanstelling bIJ mijn werkgever vind ik niet zomaar iets. Vooral omdat hij ook gewoon even het gesprek met me had kunnen aangaan en kunnen zeggen dat hij hoopte dat iok positiever zou kunnen zijn.
Iets van die strekking is toen ook naar mijn man gecommuniceerd en de werkgever had daar gelijk in. Die handelde volkomen volgens de opgestelde richtlijnen en regels in het bedrijf.
Mijn man is er van geschrokken en heeft daarna anders gehandeld. Werkgever en hij hebben nog steeds een uitstekende arbeidsrelatie, de leidinggevende in kwestie werkt er overigens niet meer.

Het was wel een statement naar alle collega's toe dat er grenzen zijn en bovendien andere manieren om onvrede op te lossen. Namelijk door gewoon het gesprek aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
11-02-2019 12:05
Ik communiceer blijkbaar heel erg onduidelijk. Ik geef helemaal nergens aan dat ik het handig van mezelf vind dat ik uit dat er heel veel verbeterpunten te identificeren zijn bij mijn werkgever. Ik vraag om advies nu mijn werkgever me een buitenproportionele reprimande geeft over gedrag waarvan ik vind dat het niet afwijkt van de bedrijfscultuur en ik bang ben dat ze dit tegen me zullen gebruiken als/wanneer ze besluiten dat ze niet afwachten tot ik een nieuwe baan heb gevonden.

Excuus, ik dacht dat ik hierboven al wel duidelijk had kunnen maken dat ik niet thuis hoor in dit bedrijf en dat dat spijtig is voor alle partijen.
Ik denk dat wat men je duidelijk probeert te maken is dat jij door je lange afwezigheid geen deel meer uitmaakt van de bedrijfscultuur. En daar kan je niks aan doen, en je werkgever mag het je ook niet verwijten, maar tegelijkertijd kan jij je daardoor niet achter de bedrijfscultuur verschuilen. Ik denk dan ook dat je werkgever zijn reprimande helemaal niet buitenproportioneel vindt, en misschien heeft ie daar ook wel een beetje gelijk in.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-02-2019 12:51
Ik denk dat wat men je duidelijk probeert te maken is dat jij door je lange afwezigheid geen deel meer uitmaakt van de bedrijfscultuur. En daar kan je niks aan doen, en je werkgever mag het je ook niet verwijten, maar tegelijkertijd kan jij je daardoor niet achter de bedrijfscultuur verschuilen. Ik denk dan ook dat je werkgever zijn reprimande helemaal niet buitenproportioneel vindt, en misschien heeft ie daar ook wel een beetje gelijk in.
Even checken of ik het goed begrijp. Bedoel je dat de bedrijfscultuur verandert is in de periode dat ik afwezig was en dat ik nu wel uit de toon val met mijn negatieve uitingen?
In lijn met wat Fashionvictim schrijft: het valt meestal niet zo goed als iemand na een lange afwezigheid bij terugkeer onmiddellijk kritiek uit. Nu weet ik niet wat je gezegd hebt, of het terecht was en of de leidinggevende doelde op recente uitlatingen, maar wellicht is dit de achtergrond geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven