Werk & Studie alle pijlers

Wat is er aan de hand?

20-05-2020 15:17 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ruim een jaar werk ik op een afdeling met 3 vrouwen. Ik doe de administratie en spring in met allerlei "klusjes" voor hen alle drie. 1 van deze drie is onze manager. Zij is eigenlijk veelal tevreden geweest over mij als persoon en de zaken die ik voor haar doe. Ik kende de weg, werkte eerder 4 jaar op een andere afdeling binnen het bedrijf. Nooit is mij precies verteld wat mijn positie is en omdat wij met personeelszaken te maken hebben waren sommige dingen voor mij nieuw en ook best pittig. In december voerde ik een eerste gesprek met mijn manager. Dit staat op papier. Er zijn geen negatieve punten in de brief benoemd, de beoordeling was goed. Wel is mij bij aannemen een salarisverhoging toegezegd. Maar in de nieuwe gespreksvorm mocht dit niet aangekaart worden. Er werd dus niet over gesproken. Een maand later kreeg ik een grote opdracht. Voor het eerst moest ik zoiets organiseren. Weinig hulp en uitleg, dus er is helaas wat misgegaan, kleine foutjes. Omdat ik parttime werk en de rest fulltime kwamen er als ik er niet wacht "klachten" over mij binnen en kreeg ik het gevoel dat de andere 2 het steeds over me hadden ( niet de manager ). Ineens gingen zij samen in een spreekkamer zitten en kwam 1 van de 2 mij halen. We maken ons zorgen, het gaat niet goed, wat kan je er aan doen om dingen beter op te pakken etc. Ik voelde me in een hoekje gezet. Daarbij vond ik dat mijn manager dit gesprek had moeten begeleiden als zij dat nodig vind. De andere twee zijn niet mijn leidinggevenden. E.e.a. vloog mij aan en voor ik het wist heb ik er bij mijn manager uitgegooid dat ik misschien meer geschikt ben voor wat anders. Ze zou me wel helpen met solliciteren etc. Ze heeft een goede referentie afgegeven en ik heb elders 1 gesprek gehad. Toen kwam corona... Een vervelende positie in deze tijd. Ik vond het fijn toch nog wat te kunnen betekenen voor het bedrijf maar al snel kreeg ik het gevoel dat zij niet zien wat ik allemaal doe thuis en het idee hebben dat ik er wel wat bij kan doen. 1 onderdeel van de werkzaamheden, een groot deel, is weggevallen door corona maar nu is er juist tijd voor andere achterstallige klussen etc. Ik voel me niet gewaardeerd, ik word er wat buiten gehouden terwijl ik echt mijn best doe. In een gesprek heb ik tegen mijn manager gezegd dat ik door de omstandigheden nu e.e.a. nog graag een nieuwe kans geef. De deur zit dicht... ze wil dat ik verder ga kijken en volgens haar kan ik daar prima al mee beginnen. Al met al geeft dit het gevoel dat zij zo makkelijk van me af wil komen. Ik heb een vast contract nu. Wie weet wat ik elders tref. Binnen de organisatie is ook niets anders beschikbaar nu. Mijn manager stuurt me een bepaalde kant op. Ik kan dus niet op mijn beslissing terugkomen. Dat voelt niet eerlijk aangezien er geen slechte beoordelingen zijn of waarschuwingen etc. die anderen wel hebben. Wat kan ik het beste doen? Wat zijn mijn rechten hierin?
Alle reacties Link kopieren
Cashew32 schreef:
20-05-2020 16:53
Ik realiseer me dat ik hier nu iets anders uit de verf kom .... Zonder al teveel op details in te gaan wilde ik proberen de situatie te schetsen.

Voor het beeld, ik ben 32 en heb MBO niveau, bij eerdere baan wat HBO deelcertificaten behaald.

Aha. Dus je bent niet zo onervaren als je over kwam in je eerdere berichten. Dan werk je dus al een jaar of 10

Manager en 1 van de andere collega's zijn vriendinnen. De twee andere dames die mij in gesprek namen kunnen redelijk met elkaar overweg maar er is altijd een spanning. Zij hadden nu wel samen gezeten en beiden een lijstje gemaakt met dingen die niet goed waren gegaan. Het 2 tegen 1 voelde zo voor mij, dat kan ik niet veranderen, zo voelde het gesprek. Manager wist er ook niet van, pas de dag erna.
Jammer die laatste reactie. Wat maakt dat je steeds in de slachtofferrol schiet?
Je collega's zien steken die je laat vallen en zorgen ervoor dat ze goed voorbereid zijn en concrete voorbeelden hebben zodat jij daar verder mee kunt.

Part-time werken is een keuze, geen excuus. Dus als jij het in die tijd niet kunt bolwerken zul je zelf actief aan de bel moeten trekken of iets moeten veranderen.
Cashew32 schreef:
20-05-2020 22:03
Zeker niet, ik ga het de komende dagen proberen op een rij te krijgen voor mezelf. Alleen er is naar mijn idee geen ingang meer bij mijn manager.
Ingang waarvoor? Weet je zeker dat je liever wil blijven? En dan om het werk of om de zekerheid?
Alle reacties Link kopieren
Cashew32 schreef:
20-05-2020 22:08
Sorry Oudblond ik snap jouw tweede stuk niet helemaal denk ik. Hoe weet je of dit vergelijkbaar is met mijn situatie?

En vwb het dubbele plaatsen, dit ging per ongeluk. Het is voor het eerst dat ik hier wat plaats dus even kijken hoe het precies werkt. Het dubbele plaatsen gebeurde door vastlopen, kan gebeuren toch?
Dat gaat over je verongelijkte schrijven : Daarnaast voel ik me ook wat buiten de boot vallen door de verschillende levens, interesse in mij of mijn gevoelens of thuissituatie is ver te zoeken. Naar mijn idee zou dit er juist op deze afdeling moeten zijn. Ik ben de enige parttimer, ook de enige met jonge kinderen en daarnaast normaal gesproken geen thuiswerkplek. De andere drie wel, naast fulltime werken. Ik ben dus ook minder "in touch", en kan vanuit huis geen zaken nakijken, die wel in een groepsapp worden besproken.

Hier ben je allemaal zelf bij. Hoezo zouden je collega's 'interesse in jouw thuissituatie' moeten hebben omdat je de enige met kinderen bent? Staat in je contract dat je minder hoeft te presteren omwille van jouw thuissituatie? Denk het niet. Minder 'in touch' zijn? Dat doe je zelf. Je werkt parttime dus organiseer je jezelf zo dat je voeling hebt en op de hoogte blijft. Thuis geen zaken kunnen nakijken die in de groepsapp (je bent dus op de hoogte) besproken worden? Het is aan jou om te melden wat je nodig hebt om je werk vanuit huis te kunnen doen. Maar jij kiest er voor om verongelijkt achterover te leunen en te klagen dat je 'niet gezien wordt' en doet intussen blijkbaar je werk niet naar behoren. En daar hebben anderen last van.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Je werkt als MBO-geschoolde in een HBO-omgeving, met mensen waar jij je bij voorbaat al onzeker bij voelt vanwege minder ervaring, en dan werk je ook nog als enige(?) parttime, waardoor je moeilijker op hetzelfde niveau komt als je collega's.
Je oudere collega's hebben dat gesignaleerd en hebben je de helpende hand geboden om jou naar hun niveau te trekken. Maar jij ziet dat als afbranden, 2 tegen 1, en oneerlijk omdat de manager het niet wist. Terwijl zij waarschijnlijk goeie intenties hadden om het zelf op te lossen ipv achter jouw rug om bij de manager te klagen.

Op dit moment en/of op deze afdeling kun jij het HBO-niveau nog niet aan. Dat is niet erg, maar als reactie vertoon je kleutergedrag, en dat valt zakelijk niet zo goed.
Stel jezelf volwassen op, ga in gesprek met je collega's en de manager, toon zelfreflectie en lerend vermogen, geef aan dat je primaire reactie fout was, dat je graag van je ervaren collega's leert, toon aan dat je wat gaat doen met de feedback.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
20-05-2020 19:47
TO, je kunt bijvoorbeeld een gesprek aanvragen met de twee collega's en vertelt hoe je je eronder hebt gevoeld. Daarna kun je aan ze vragen om je te helpen met je te verbeteren. Grote voorwaarde is wel dat je zelf naar voren brengt wat je zelf niet goed vond gaan en hoe je dat de volgende keer zou kunnen oplossen. Waarschijnlijk zien zij dat anders, maar dan ben je in ieder geval wel in gesprek en bezig met je leerproces.
Als ik een van die collega's was, zou dit het niet beter maken. Integendeel. Heb je je best gedaan TO van uitgebreide feedback te voorzien en daar de manager buitengehouden om haar geen gedoe te bezorgen, komt er iemand over haar gevoel daarbij vertellen. De oplossing zit juist niet in het wéér bij de ander zoeken, TO moet met zichzelf aan de slag.
Het gaat echt niet werken als je geen verantwoordelijkheid neemt voor jezelf en je eigen werk/gedrag, TO. Zelfs als je in dit topic 3x hetzelfde plaatst zeg je 'het is 3x geplaatst'. Ja, door jou.
Alle reacties Link kopieren
Marana schrijft het weer veel duidelijker.
Als je met je nagels aan de dakrand hangt, dan is het verstandig om die uitgestoken hand te pakken en na te denken hoe je er voor kan zorgen dat je van die dakrand wegblijft.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo lees, hadden je collega's echt het beste met je voor. Niet de manager erbij halen, maar eerst met jou oplossen.
Erg vervelend dat dit door jou heel anders is opgevat, als 2 tegen 1 en als aanvallen, terwijl zij het juist samen wilden oplossen.

Ik weet niet hoe het bij andere bedrijven is, maar als je bij ons zegt dat je wellicht beter functioneert in een andere functie dan je eigen en er is al een soort van exit gestart (je hebt al een referentie van haar ontvangen) dan is het ook gewoon exit.

Ik denk dat je te laat bent met je "ik wil toch blijven". Dan had je in het gesprek met de manager moeten zeggen, ik heb fouten gemaakt, ik baal ervan, maar ik ga er nu aan werken, ipv wat je nu hebt gedaan.

Mij is door ervaring geleerd dat je nooit moet zeggen dat je huidige functie het niet is voor je, tot je een nieuwe baan/functie hebt. Anders krijg je altijd met reorganisaties te maken dat ze zeggen, oh maar Naomir, je vond het toch al niks, dit is je kans om iets anders te gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven