Werk & Studie alle pijlers

wat moet ik met de opmerking van mijn werkgever

12-12-2019 14:22 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk sinds dit jaar bij een informeel klein bedrijf (5 werknemers). Ze zochten een soort ervaren manusje van alles op administratie gebied voor 4 uur per week. Voor mij ideaal, gesolliciteerd en aangenomen. Door mijn leeftijd (50+) al veel soorten werk gedaan dus ik ben redelijk allround op administratie gebied. Afgesproken dat ik op basis van 0 uren ging werken om te kijken hoeveel tijd alles kost. (krijg dus alleen de uren betaald die ik werk, voor mij ook ideaal omdat ik zo wat handiger mijn werktijd in kan delen). Mijn contract loopt tot 15 januari.

Ik kwam er al snel achter dat er niks was (ja Office) en alles een beetje tussendoor gedaan werd. Mijn werkgever wilde het graag georganiseerd hebben. Ben toen structuur gaan aanbrengen, debiteuren gaan benaderen, facturen op gaan maken. Stukje personeelszaken op gepakt, website bij gaan werken, allemaal zelfstandig zonder (inwerk)hulp van mijn werkgever. Helemaal leuk en prima.

Nu was ik vanmorgen op de zaak en ineens staat mijn werkgever naast me met de mededeling dat ik wel erg lang over dingen doe, de administratie deden ze in het verleden altijd gewoon op een zaterdagmorgen 1x per maand en nu werk ik gemiddeld 10 uur per week, kortom hij vroeg zich af wat ik allemaal deed.

Ik was even flabbergasted omdat ik hem netjes op de hoogte hou waar ik mee bezig ben, maar goed het voelde niet fijn op de manier zoals hij de vraag stelde. Dus uitgelegd dat bepaalde dingen (nieuw boekhoudprog) meer tijd kost in het begin om alles op de rit te krijgen, en bepaalde zaken nog niet helemaal goed lopen.

Opeens krijg ik van hem via de mail allerlei dingen die niet goed gegaan zijn, en dat hij een beetje teleurgesteld is in mij, ik kijk er naar en kom tot de conclusie dat dingen niet doorgegeven zijn van de accountant aan ons en andersom. Dingen waarvan ik geen weet kon hebben omdat ik die nog nooit heb gezien of nooit met mij zijn besproken. Ik zoek uit waar en wat er mis is gegaan, koppel dat terug en krijg wederom te horen dat hij mij heeft aangenomen om dit soort dingen te voorkomen en hij er van uit ging dat ik dit zou checken. (detail, ik was niet eens in dienst toen de dingen fout zijn gegaan).

Hij vraagt heel veel van mij (van arbeidsrecht/PZ ivm ontslag medewerker tot het schrijven van vacatures, het opzetten van boekhouding, marketingstrategie bedenken enz, website bijhouden/herschrijven). Allemaal dingen die ik wel kan, maar ik moet er wel even serieus tijd in steken als er niks is geregeld. Hij verwijt mij dat ik aangegeven heb dat ik dat allemaal kan, maar dat ik te lang bezig ben met dingen uitzoeken en opzetten.

Ik weet nu niet goed wat ik er mee moet, heb hem gezegd dat ik het jammer vind dat ik niet aan zijn verwachtingen voldoe, maar dat ik dat graag eerder had geweten. Wat moet ik hier nu mee, het plezier wat ik had in mijn werk is nu wel een beetje getemperd.
Alle reacties Link kopieren
Is het een bedrijf in de bouwsector in Brabant? Zoja, wegwezen daar ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wat erg. Denk je zo je best te doen en krijg je stank voor dank.
Bah. Ik zou daar weggaan en de dingen die je bent opgestart in de prullenbak gooien. Laten ze zelf maar opnieuw beginnen met alles te ordenen.
Alle reacties Link kopieren
klimaatdrammer schreef:
12-12-2019 14:22



Nu was ik vanmorgen op de zaak en ineens staat mijn werkgever naast me met de mededeling dat ik wel erg lang over dingen doe, de administratie deden ze in het verleden altijd gewoon op een zaterdagmorgen 1x per maand en nu werk ik gemiddeld 10 uur per week, kortom hij vroeg zich af wat ik allemaal deed.
Dus het kostte eerst 4 uur per maand en nu 40 uur per maand. Dan moet daar inderdaad behoorlijk wat tegenover staan. Dan moet alles ook wel gesmeerd lopen en als het dat niet doet klopt je werkgever bij jou aan. Natuurlijk werden toen dingen helemaal niet geregeld en bleef er geld liggen. Het is nu dus aan jou om die feiten inzichtelijk te maken zodat werkgever begrijpt waarom iets opeens 10 keer zoveel tijd kost.
ninanoname wijzigde dit bericht op 12-12-2019 16:21
46.64% gewijzigd
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Niet leuk en ook niet echt fair zo te horen.
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat je contract niet verlengen 15 januari en zoekt nu al een reden die hij je kan opgeven.

Hou de eer aan jezelf, dit wordt niet beter.
Hem eraan herinneren dat die ene ochtend bij lange na niet genoeg was voor een nette boekhouding? Zoals je het vertelt, klinkt het alsof je gewoon hard werkt en in deze opstartfase e.e.a wat langer duurt. Misschien nogmaals om de tafel om een concreet plan (je weet nu immers wat er moet gebeuren) en tijdsschema op te stellen.
Ik snap niet waarom je een stukje personeelszaken en de website erbij opgepakt hebt, terwijl je aangenomen bent voor de administratie.

Ik snap je werkgever wel een beetje, eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
12-12-2019 16:40
Ik snap niet waarom je een stukje personeelszaken en de website erbij opgepakt hebt, terwijl je aangenomen bent voor de administratie.

Ik snap je werkgever wel een beetje, eerlijk gezegd.
Hoezo?
TO bespreekt alles met hem zegt ze, dan kan hij er toch iets van zeggen als hij niet wil dat TO de website gaat doen (of iets anders)?
Alle reacties Link kopieren
Hou je bij de taken die je had en in 4 uur kunt doen. Komt er meer/ander werk bij, geef aan in een mail dat hem dat wel meer uren gaat kosten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Je beschrijft het bedrijf als informeel. Op mij komt het over dat ze bepaalde zaken in het verleden te licht hebben opgevat, en je werkgever dit nog steeds niet inziet. Als dat zo is, is hij niet alleen informeel, maar ook incompetent. Ik zou op zoek gaan naar iets anders.
Nou, dit is lullig zeg.
Het lijkt erop dat hij wilde dat orde op zaken werd gesteld, en nu alles loopt je mag vertrekken.

Wat zegt hij dat je de website hebt aangepakt, dingen uitzocht voor personeelsrecht? Is hij daar niet blij mee? Had dat om hem niet gehoeven.

Krijgen jullie meer klanten, wordt er meer verdient? Probeer dat te bewijzen aan de hand van cijfers. Zo van: sinds ik de website vernieuwd heb, komen er twee keer zoveel bezoekers en de verkoop is 20% gestegen.
Alle reacties Link kopieren
Komen er nu meer sollicitanten op een vacature, betere sollicitanten, heeft het ontslag van de werknemer minder gekost dan als het niet goed was uitgezocht, worden facturen sneller betaald, wordt er meer gefactureerd, zijn lang openstaande facturen verleden tijd, wordt de website beter bezocht en komen er meer nieuwe klanten naar het bedrijf toe, is er minder gedoe met werknemers sinds jij het op hebt gepakt?
En ik denk dat hij je pro-actiever had verwacht inzake contact met de accountant.

*ik probeer ook maar advocaat van de duivel te zijn*
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
12-12-2019 16:40
Ik snap niet waarom je een stukje personeelszaken en de website erbij opgepakt hebt, terwijl je aangenomen bent voor de administratie.

Ik snap je werkgever wel een beetje, eerlijk gezegd.
Hier kwam hij zelf mee... nou meer in de zin van... hier heb je de inlogcodes van de site, dit en dat moet anders kan je hier naar kijken ? Was ook een ander programma dan wat ik gewend ben, dus moest eerst even vogelen hoe alles in elkaar zat, maar uiteindelijk wel gelukt.

Brief van advocaat van een van de medewerkers inzake ontslag.... wil je hier even naar kijken wat ze nou willen en of dit mag/kan. Was vrij complexe zaak, dus dat kostte even wat tijd om dat uit te zoeken en een goed antwoord te formuleren.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
12-12-2019 16:53
Hou je bij de taken die je had en in 4 uur kunt doen. Komt er meer/ander werk bij, geef aan in een mail dat hem dat wel meer uren gaat kosten.
Dat ga ik zeker doen !
Alle reacties Link kopieren
@blijenvrij @ninanoname

Ik heb mijn salaris al lang terug verdiend. Oninbare vorderingen terug kunnen vorderen (waarde > 10.000)

Administratie is helemaal bij gewerkt tot op de dag, geen openstaande posten meer, blije medewerkers want salaris is gewoon iedere maand op tijd (hij vergat het nog wel eens).

personeelsdossiers zijn compleet en er is een overzicht mbt de vrije dagen van iedereen
Wat een klootzak, hij probeert je op een makkelijke en goedkope manier op te laten rotten. Stank voor dank zeg, want je hebt net alles op de rit.

Ik zou niet meer dan 4 uur per week blijven werken en alleen doen wat je echt moet doen.

Je hebt een nul uren contract? Dan kun je toch ook gewoon zeggen dat je niet meer komt? Of heb ik dat mis? Zit dat juridisch wat lastiger in elkaar?
Ik zou ook, zwart op wit (dus via aangetekende brief of per mail) met feiten zijn argumenten ontkrachten of wegwuiven. Mocht je straks een (WW) uitkering willen. Straks gaat het UWV je nog verwijtbaar werkloos noemen ook, terwijl je zo hard gewerkt hebt!
Alles werd een beetje tussendoor gedaan, dus waarschijnlijk hadden ze er helemaal niet goed zicht op hoeveel tijd ze er aan kwijt waren.
Krijg je van collega's geen feedback dat je ze ontlast?
Ik mag overigens hopen dat je salaris een beetje marktconform is. Wat je doet klinkt meer als bedrijfsvoering op HBO niveau dan als 'manusje van alles op de administratie'.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heb jij jezelf goed verkocht, dan je als een soort Haarlemmerolie overal inzetbaar bent, en van veel dingen de basis weet.

Je werkgever heeft geen benul hoe lang alles duurt en wat het aan tijd kost om aller op rolletjes te laten lopen.

Hou je aan je taken, en hou bij hoeveel tijd iets kost. Verder niet in discussie gaan. Komt hij met iets nieuws geef dan vooraf aan dat het waarschijnlijk veel tijd gaat kosten. Prima baas dat ik naar de brief van een advocaat moet kijken. Dit is ingewikkelde materie, wetgeving verandert, en elke casus is uniek. Daar heb ik toch wel een paar uur voor nodig om de relevante informatie te vinden en in te lezen. Wil je dat ik dit doe? Of laat je de brief door je eigen advocaat beoordelen. die heeft er tenslotte voor doorgeleerd.

Wees dus helder in je communicatie en verwachtingen. Gaat iets meer tijd kosten, overleg dit. Is dit waar jij tijd aan moet besteden. Nu heeft die man waarschijnlijk geen idee.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
12-12-2019 17:23
Ik mag overigens hopen dat je salaris een beetje marktconform is. Wat je doet klinkt meer als bedrijfsvoering op HBO niveau dan als 'manusje van alles op de administratie'.
Ik heb HBO bedrijfskunde achtergrond en jaren als (interim)manager gewerkt bij grote verzekeraars, daarna nog aantal jaren eigen bedrijf gehad vandaar dat ik vrij breed inzetbaar ben. Dat is ook wat ik leuk vind. Salaris (uurloon) heb ik zelf voorgesteld en daar ging hij mee akkoord ;)
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
12-12-2019 17:23
Waarschijnlijk heb jij jezelf goed verkocht, dan je als een soort Haarlemmerolie overal inzetbaar bent, en van veel dingen de basis weet.

Je werkgever heeft geen benul hoe lang alles duurt en wat het aan tijd kost om aller op rolletjes te laten lopen.

Hou je aan je taken, en hou bij hoeveel tijd iets kost. Verder niet in discussie gaan. Komt hij met iets nieuws geef dan vooraf aan dat het waarschijnlijk veel tijd gaat kosten. Prima baas dat ik naar de brief van een advocaat moet kijken. Dit is ingewikkelde materie, wetgeving verandert, en elke casus is uniek. Daar heb ik toch wel een paar uur voor nodig om de relevante informatie te vinden en in te lezen. Wil je dat ik dit doe? Of laat je de brief door je eigen advocaat beoordelen. die heeft er tenslotte voor doorgeleerd.

Wees dus helder in je communicatie en verwachtingen. Gaat iets meer tijd kosten, overleg dit. Is dit waar jij tijd aan moet besteden. Nu heeft die man waarschijnlijk geen idee.
Precies dat !!
Gezien mijn achtergrond past deze functie perfect bij mij, en daar heeft hij mij juist voor aangenomen. Voor mij zat er iemand die erg weinig ervaring had en dat kostte hem te veel tijd om alles uit te leggen (deed hij het alsnog zelf), ik doe alles zelfstandig (en goed) maar dan nu dit.

Krijg beetje het idee dat hij zelf niet weet wat hij wil, hij kan het ook niet echt loslaten. Komt regelmatig vragen wat ik aan het doen ben (terwijl ik hem aan het einde van mijn werkdag informeer per mail wat ik gedaan heb en wat er nog ligt)
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg meer het idee dat alles nu gefatsoeneerd is en dat hij denkt dat hij het allemaal wel weer zelf kan. Dan spaart hij jou alvast weer uit na 15 januari.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me duidelijk TO. Je mocht even komen om de boel op orde te brengen en nu mag je oprotten. Daar stuurt hij waarschijnlijk op aan. Volgend jaar doet hij het weer precies hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven