Werk & Studie alle pijlers

Wat vind jij van leidinggevende?

16-11-2019 08:57 80 berichten
Ik ga waarschijnlijk solliciteren op een functie waarbij ik leiding moet gaan geven. Een soort teamleider (van hoog opgeleide, zelfstandig werkende mensen).

En ik ben benieuwd wat jij van jouw leidinggevende vindt en waarom?

Is het een engel waar je niet zonder zou kunnen of een voor zijn functie totaal ongeschikte hork die je het leven zuur maakt?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben prima tevreden over mijn LG. Ik doe mijn werk goed en weet mijn eigen verantwoordelijkheden en deadlines. Ze heeft weinig tot geen omkijken naar me.
Ik werk voornamelijk thuis, en dat gaat op basis van wederzijds vertrouwen. Dus soms doe ik in de middag niks, maar werk ik al avonds ofzo. Allemaal prima.

We hebben 1x per maand een werkoverleg met zijn 2, en tussendoor weten we elkaar ook te vinden als er wat is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Mijn leidinggevende is zo niet geknipt om leiding te geven. Hij werkt op het hoofdkantoor in het buitenland en ik zie hem maar af en toe. Hij geeft mij totale vrijheid, op alle gebied - behalve budget. Ik heb geen 'KPI's' behalve in leven blijven. Functioneringsgesprekken etc. doen we niet. Ik regel mijn eigen HR zaken. Ik vind het heerlijk zo. Als ik iets wil met 'ontwikkeling' moet ik het zelf regelen. Daar heeft hij geen tijd voor. Ik vind het prima.
lady_day wijzigde dit bericht op 16-11-2019 09:06
0.33% gewijzigd
Meerder banen gehad, en een enkele goede leidinggevende meegemaakt, een paar slechte, het gros zit daar tussen in.

Een engel waar ik niet zonder zou kunnen als leidinggevende heb ik nog nooit gehad. Werk is werk tenslotte. Is dat een wens van jezelf dat je zo iemand zou worden?

De vervelendste leidinggevenden vond ik degenen die met collega's over collega's praten. Je kan ze dan nooit vertrouwen.

In het algemeen heb ik liever mannen dan vrouwen. Eén heel goede vrouw als LG gehad, maar het gros staat of niet stevig in hun schoenen, of ze gebruiken hun macht op een nare manier.
anoniem_380790 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 09:09
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een topper!
Toegankelijk, op de hoogte en helder.
Mijn leidinggevende is heel positief ingesteld. Weet zelfs nog goede punten van een actie te noemen waarvan je zelf eigenlijk denkt het verkloot te hebben.

Ze houdt heel erg goed in de gaten of het nog goed met ons gaat.

Elke ochtend voor schooltijd loopt ze alle lokalen langs om iedereen te begroeten en te kijken of ze nog ergens hulp kan bieden.

Ze luncht met ons en zorgt dat we dan niet altijd alleen maar over werk praten. Verder weet ze op een gepaste manier wat ons privé bezig houdt zonder dat met anderen te delen.

Ze heeft grenzeloos vertrouwen in onze inzet. Als iemand eerder dan einde werktijd weg wil, kan dat zonder opgaaf van reden. Maar omdat het vertrouwen groot genoeg is laat iedereen bijna altijd weten waarom.
Hmmm, ik heb vaak niet zo'n goede relatie met lg's. Dat ligt natuurlijk ook aan mezelf deels.

Wat vind ik goed en slecht als leidinggevende?

Slecht:
- constant in je nek lopen hijgen
- lg's die weinig overwicht hebben en dan op hun strepen gaan staan om je te dwingen iets te doen
- Ooit een lg gehad (in het onderwijs) met een reddertjescomplex. Zolang ik maar een medewerker was met issues en hij de wijze man kon spelen was het prima. Toen ik me onafhankelijker ging opstellen wat het heel vervelend, hij kon daar niet tegen. Hij is toen ook wel over mijn grenzen gegaan. Hij had dit ook ten opzichte van leerlingen. Ik werkte met een lastige doelgroep en was heel consequent en duidelijk als het ging om bepaalde regels, bijv. op tijd in de les zijn, boeken bij je hebben etc. Hij heeft me eens ten overstaan van een hele klas hierop aangesproken en geeist dat ik op dat moment die regels los zou laten, nadat een paar leerlingen stennis hadden geschopt omdat ze de les niet meer in mochten. Dat vond ik zo min, hij ondermijnde daarmee volledig mijn gezag en overwicht. Dat heb ik hem nooit vergeven. Dus.....ondermijn nooit op zo'n manier je medewerkers.
- micromanagers
- lg's die je niet serieus nemen of niet op een gelijkwaardige manier met je praten. We hebben verschillende taken, dat betekent niet dat ik een simpele ziel ben.

Goed:
- een juiste balans tussen menselijk en zakelijk. Dat vinden veel managers moeilijk.
- Bij sommige lg's moet je krediet verdienen, die vinden het lastig om controle los te laten. Fijne lg's zijn lg's die zoiets hebben van "ga jij je werk maar doen, ik vertrouw er volledig op dat je dat goed zult doen, en als er iets is dan hoor ik het wel".
- Lg's die zo transparant mogelijk zijn. Ik snap dat je als lg niet altijd overal antwoord op kunt geven, maar probeer wel open te communiceren.
Geen hork, wel totaal ongeschikt voor ons team.
Ik ben heel blij met mijn leidinggevende. Hij is gewoon een van ons en zit ook gewoon op de afdeling. Je merkt niet aan hem dat hij de leidinggevende is tot op het moment dat het er toe doet. Dan staat hij er.
Alle reacties Link kopieren
Mijn leidinggevende is erg jong en verliest soms dingen uit het oog. Er is wel een goede balans in on team tussen wat het bedrijf wil en wat voor werknemers belangrijk is. Ik probeer samen met anderen wel positief bij te dragen door de dingen die worden 'vergeten' aan te dragen en om te helpen om daar een oplossing voor te bedenken. We zijn best wel zelfstandig als team.
Alle reacties Link kopieren
Helder en duidelijk communiceren en ook goed luisteren
Je bent niet hun vriend(in)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb positieve en negatieve meningen over mijn leidinggevende.

Het positieve is dat zij sociaal is, en belangstelling toont in mij en anderen zoals collega's dat onderling ook doen. Dat doe ik ook overigens naar haar. Zij vraagt aan mij of ik een leuke vakantie heb gehad, en ik vraag dat ook aan haar.

Het liefst zou ik nauw met haar willen samenwerken, ook gezien mijn huidige opleiding.

Het negatieve is dat ze op het gebied van leiding geven zelf star en niet erg consequent is. Ze pakt mijn problemen op mijn werk onvoldoende aan, vooral als het betreft op het gebied van ontwikkeling, leren, eigenlijk om mijn arbeidsvermogen te verbeteren.

Zij en enkele andere belangrijke collega's delen geen kennis met mij. Het gebeurt af en toe dat het geven van opdrachten (vooral door voorgaande leidinggevenden) naar mijn mening te rommelig en te inconsequent gebeurt. Enerzijds vindt zij dat ik mijn kennis van de organisatie moet verbeteren, maar ze geeft daarna geen mogelijkheden. Ze is daarin inconsequent en dat irriteert me. Ik heb gezegd dat ik met de huidige stand van zaken niet zo lang meer werkzaam zal zijn op de huidige werkplek.

De voorgaande leidinggevenden waren nogal bevooroordeeld. Ze laten hun persoonlijke meningen en vooroordelen een grote rol spelen in hun stijl van leidinggeven. Dat irriteerde mij ook.

Door de opleiding die ik volg kom ik meer dingen tegen die ik vreemd vind. Leidinggeven is niet het belangrijkste deel van de opleiding, maar is daar wel een zeker onderdeel van. De reacties van anderen in dit topic zouden mij daarom ook kunnen interesseren.
hans66 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 09:31
0.60% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hele platte organisatie. Mijn hoogste leidinggevende is een engel, maar ook een beetje te zachtaardig. Hoofd Van de afdeling Nu (we rouleren nog weleens) vertrouw ik niet, maar ziet mij ook wel als rechterhand. Dat ligt een beetje gecompliceerd.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 09:36
0.19% gewijzigd
De belangrijkste tip die ik kan meegeven: hou je aan de gemaakte afspraken. Als er een regel geldt dat je doktersafspraken in je eigen tijd moet inplannen en anders een verlofdag moet opnemen, hou je daar zelf dan ook aan. En als je iemand ergens op wilt aanspreken, doe dat dan een op een en spreek die persoon niet aan waar een hele groep bij is. Dat zijn de dingetjes die ik laatste tijd opmerk aan mijn leidinggevende.
Andersom schreef:
16-11-2019 09:12
Mijn leidinggevende is heel positief ingesteld. Weet zelfs nog goede punten van een actie te noemen waarvan je zelf eigenlijk denkt het verkloot te hebben.

Ze houdt heel erg goed in de gaten of het nog goed met ons gaat.

Elke ochtend voor schooltijd loopt ze alle lokalen langs om iedereen te begroeten en te kijken of ze nog ergens hulp kan bieden.

Ze luncht met ons en zorgt dat we dan niet altijd alleen maar over werk praten. Verder weet ze op een gepaste manier wat ons privé bezig houdt zonder dat met anderen te delen.

Ze heeft grenzeloos vertrouwen in onze inzet. Als iemand eerder dan einde werktijd weg wil, kan dat zonder opgaaf van reden. Maar omdat het vertrouwen groot genoeg is laat iedereen bijna altijd weten waarom.
Klinkt heel goed!
Ik heb echt de liefste leidinggevende ooit. Iemand die wel grenzen durft te stellen maar ook altijd naar het menselijke aspect krijgt. Ze leeft met iedereen mee. Door haar inzet en houding is het personeel ook bereid om haar te helpen met iets wat haar taak is ipv van het personeel.
Leidinggeven moet in je zitten . Dat kun je niet leren .
Alle reacties Link kopieren
Alle leidinggevenden op mijn werk kunnen absoluut geen leiding geven. Ze pesten mensen weg, mensen nemen ontslag, mensen zitten ziek thuis door hen. Ze hebben geen enkele zelfreflectie, het ligt allemaal aan ons. En dan zeggen ze tegen ons dat we geen zelfreflectie hebben.................... Ze staan ook niet achter ons maar lijnrecht tegenover ons.

Op mijn vorige werk had ik een supergoede leidinggevende, zij stond achter haar team en door haar was het team een echte eenheid.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik heb door de jaren heen verschillende leidinggevenden gehad. Ik heb het liefst dat ze er niet vaak zijn en dat je niet steeds hoeft te overleggen en rapporteren. Ik heb ook een aantal keer gehad dat mijn directe LG in het buitenland in een andere tijdzone zat. Heerlijk.

Mijn huidige LG is een attente vrouw die altijd veel onthoudt van dingen die er in je leven spelen en die veel complimentjes geeft. Maar ze vindt dat dan ook van zichzelf dat ze vreselijk goed is daarin, en dat maakt het een beetje irritant. En ze is niet altijd even sterk naar buiten toe, waardoor we soms dingen doen die we niet zouden moeten hoeven doen, omdat mensen van hogeraf dat erdoor drukten.

Mijn vorige LG was een man die totaal niet attent was, maar waar je enorm mee kon lachen. Dat ligt mij meer. Hij verwachtte wel dat je alles zelf gewoon regelt en bemoeide zich absoluut niet met onderlinge strubbelingen en gedoe binnen het team. Dat past ook goed bij mij. Af en toe vroeg ik advies en dat was het wel. POP-gesprekken hoefden we gelukkig weinig te doen.
Alle reacties Link kopieren
Over het (situationeel) leidinggeven zag ik een interessante video:

https://www.youtube.com/watch?v=dTAaWSwVfG8
World of Warcraft: Legion
Ik heb veel managers gehad die het met de beste intenties probeerden, maar wat niet goed lukte. Vaak waren het mensen van de werkvloer, die door gebrek aan beter/niet goed functioneerden op de werkvloer leidinggevende werden.

Degene die nu aan het roer staat, de directeur, daar heb ik veel vertrouwen in. Zij heeft een nieuwe manager voor mijn afdeling aangenomen. Ik moet nog een beetje aan haar wennen, maar ik denk dat ze capabeler is dan de managers die ik eerder had.
Ik heb een regisseursfunctie/lijmfunctie dus ik zal op verschillende gebieden met de manager te maken hebben. Tot nu toe zie ik veel goede dingen.

Een plus van mijn nieuwe manager: De wil om te leren, ook laten merken dat ze nog niet alles weet, vraagt om hulp binnen nieuwe systemen, stelt vragen waarom dngen gaan zoals ze gaan, kristische open houding.

Een min van mijn vorige manager: A zeggen, B doen. Niet te vertrouwen, vragen om je mening en dan toch eigen mening doorduwen, geen inlevingsvermogen, te star met regels omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werkgeefster/leidinggevende is een schat!
Echter.. dit werkt haar, en de rest van ons kleine team ook wel eens 'tegen'. Ze laat veel dingen maar gebeuren!
Onlangs nog tijdens een teamoverleg, liet te zichzelf en een andere collega flink afblaffen door een collega die het langst in dienst is, en daarmee onderdirectrice denkt te zijn.. leidinggevende liet het volledig gebeuren.. ze zei vrijwel niets.
Dit geeft ook wel een gevoel dat je meerdere, jouw leidinggevende, eigenlijk geen leiding heeft, of durft te nemen (vind ik).
Het geeft mij een wat onveilig, wankel gevoel. Weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven.
Herkennen sommige dit?
pindakaasjes wijzigde dit bericht op 16-11-2019 10:57
2.29% gewijzigd
Mijn verleden met leidinggevenden is divers.

Negatief:
- Openstaan voor roddelen over medewerkers, kliekjesgedrag, manipulatie (duh)
- Een vriend(in) of 'moederkloek' van het personeel willen zijn
- Micro managen

Positief:
- Lerende houding
- Transparantie
- Leiderschap i.p.v. bazigheid
- Walk your talk
- Professionele afstand zonder medemenselijkheid te verliezen
Ik denk dat je ook moet passen bij het team.

Ooit gewerkt in een team met techneuten. Hele fijne, hardwerkende, aardige mannen. Maar wellicht niet super innovatief. Daar moest wat aan veranderen en toen kregen we een soort Emile Ratelband lg. Een luidruchtige, zeer nadrukkelijk aanwezige dame die heel vaak riep dat we zouden gaan vlammen!!
Dat was niet zo'n effectieve match :-D
Maud*de*Braose schreef:
16-11-2019 10:40
Ik denk dat je ook moet passen bij het team.

Ooit gewerkt in een team met techneuten. Hele fijne, hardwerkende, aardige mannen. Maar wellicht niet super innovatief. Daar moest wat aan veranderen en toen kregen we een soort Emile Ratelband lg. Een luidruchtige, zeer nadrukkelijk aanwezige dame die heel vaak riep dat we zouden gaan vlammen!!
Dat was niet zo'n effectieve match :-D

Hahaha, daar zie ik zo een cabaret scene bij. Lachen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven